Co2 opbouw in de fles: is er een grafiek of excel sheet?

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Sinds ik zaterdag de bock op de fles heb en er een manometer op heb zitten is het super interessant om te volgen hoe de druk zich ontwikkeld.

Wat is nu het typische drukverloop in de fles zeg na 1/2..7 en 2 weken? Bij hoeveel gram suiker per liter kan ik welke druk verwachten?

Nu is er geen standaard grafiek, uitgaande dat gist zijn werk heeft gedaan en het soort gist en hoeveeheid suiker is er vast ergens een excel sheet of grafiek waar ik mijn druk opbouw aan kan spiegelen :slightly_smiling_face:

• Lijkt me niet echt belangrijk voor de hobbybrouwer...
    Er zijn zoveel factoren die kunnen meespelen, dat een standaard grafiek niet van toepassing is.
    Ik zou zeggen: proef regelmatig, zodat je de hergisting kunt volgen.
    Je zult dan tot de ontdekking komen dat je tussen bottelen en drinken toch best wat tijd laat...

• Goed ik was dan ook te optimistisch om te denken dat er iets voor bestond.

Dan hou ik maar bij de regels;

- uitgisten en wel volledig alvorens te bottelen

- bottelsuiker volgens de stijl vh bier

- druk volgen en bij een vergissing, dat wil zeggen te snel oplopende druk? ingrijpen!

Dat laatste is dan blijkbaar de enige toegevoegde waarde van een manometer.

Ik had gehoopt op een referentie grafiek, helaas. Bedankt voor de reacties.

Ter info mijn meibock, volledig vergist is in 5 dagen met. 7gr per liter suiker naar 1.75 bar gestegen. De laatste dagen gaat het erg langzaam, ik verwacht na een week date het nog minder snel gaat

• CO2 Druk is afhankelijk van de temperatuur. De oplosbaarheid van CO2 is een” labiel” evenwicht... en erg T afhankelijk, maar ook de hoeveelheid suikers etc. Eigenlijk wil het er niet inzitten (op een klein beetje dan).

Brouwhulp/Brewfather geven al aan de hoeveelheid CO2 afh van bottelsuiker gift.

Volgens mij is het een aardig gadget om te kijken wanneer de carbonatie compleet is (of teveel....:smiling_face_with_halo:)

Er zijn wel tabellen (wel eens langs zien vliegen) over oplosbaarheid van CO2 afh van druk en temp maar zou niet meer weten waar

• Klopt. Die 2.4 is vol% en geeft het % CO2 aan wat 6 g/l lan leveren na consumptie door het gist.

Dat wordt gedeeltelijk opgenomen door het bier afhankelijk van temperatuur en druk. De druk wordt steeds hoger dus ook de opname van CO2 in het bier (bij gelijke temperatuur). Na verloop van tijd en max vergisting wordt een evenwicht bereikt (druk, en CO2 verzadiging). Thermodynamica.... De keggers hebben het makkelijker vrees is.

Zou me er niet druk om maken. Het aantal g/l suiker is bepalend voor hoeveel druk/schuim je uiteindelijk krijgt en afhankelijk van het biertype. Vaak tussen en 5 en 9 g/l. Ik zit meestal op de 6-7 g/l.

• Ik brouw al ongeveer 30 jaar en werk uitsluitend met authentieke brouwerijgisten die ik bewaar in mijn gistbankje.

Meestal is het bier uitgegist tussen 5 en 7 dagen. Dan meet ik de densiteit met een hydrometer en meestal is dat 1010 - 1012.

Heel soms zit ik daar dan nog boven en laat ik het bier in het gistvat en geef het een beetje zuurstof om nieuwe gistcellen bij te makan.

Mijn vorige brouwsel zat na 7 dagen nog op 1016 en heb het het nog een dikke week laten gisten en nu staat het op 1010. Zaterdag wordt botteldag met steevast 7g/L aan bottelsuiker.

Zo zie je maar wat 20 keer goed is geen garantie dat het altijd zo is, want gist is een raar beestje.

• Ik heb gemerkt dat veel van die berekende inschattingen van de druk in de slessen niet erg overeenkomen met de werkelijkheid,

Voor mij is het dan, als de druk niet meer verder oploopt dan is het klaar. Temperatuur heeft enorm veel invloed op wat je meet.

• De drukken in je flesje per gr/l CO2 bij een kopruimte van 2cl bij 20°C
    (De omrekeningsfactor van volumes CO2 naar CO2 in gewicht (g/L) is 1,96.
    Vb 2,5 VolCo2 x 1,96 = 4,9 g/l CO2. Om terug te rekenen naar volumes, vermenigvuldigt u met 0,51)

Het in een Excel zetten en een mooi grafiekje er van maken laat ik aan de Excel experten over.

En dan ook nog het tabelletje hoe ver deze drukken oplopen bij verschillende bewaar temperaturen achteraf.

• Er zit nog een effect in wat je niet in tabellen kunt vangen. Dat is de geleidelijke verzadiging van je bier met koolzuur. Dat gebeurt net als koolzuur aflaten niet ala minuut. Dat effect zie je ook goed bij geforceerd carboniseren.

Door dat effect is wat je afleest vaak niet correct. Het gaat pas goed als de temperatuur heel constant is en je ruim wacht met aflezen.

Ik zie regelmatig dat het een aantal dagen duurt voor de druk zich stabiliseert. Vaak genoeg laat ik de meetfles aangesloten staan op het meetcomputertje tot ik dat bier verhuis naar de koeling voor "test".

In het onderste grafiekje zie je ook vrij weinig variatie van de druk door de temperatuur, aan het begin van het vergisten in de fles is die variatie veel groter.

Geforceerde carbonisatie heeft ook zijn tijd nodig.

In theorie klopt het allemaal, alleen is de praktijk nogal weerbarstig.

• Merci voor de tips tot nu toe.

De belangrijkste vraag waar ik mee zat was: hoe herken ik een "normaal" druk verloop op de fles met de Manometer en hoe een vergissing (lees potentieel bommetje). Die vraag is dus lastig te beantwoorden en dat begrijp ik ook wel, teveel factoren om er een simpele grafiek van te maken.

Tot nu to loopt de druk geleidelijk op in mijn fles, morgen eens testen na een week.

Dit vond ik nog als aanvullende info en een samenvatting:

https://www.twents-bierbrouwer…/brouwen/koolzuurgehalte/

• In theorie klopt het allemaal, alleen is de praktijk nogal weerbarstig.

Ik ken verschillende ¨theorie brouwers¨. De enige manier om te ontdekken is door gewoon zoveel mogelijk te brouwen. Eerst eens zorgen dat je een fatsoenlijk biertje brouwt, dan verdiepen in de theorie. Dat is voor mij ook een reden om niet aan ispindels en al die zooi te beginnen. Allemaal leuk, maar die grafiekjes en alles heeft geen toegevoegde waarde. Het eindprodukt, een lekker biertje, daar gaat ´t mij om.

• Abnormaal verloop kun je beter zien als verkeerd (en de rest laten gaan). Zoals in enkele dagen boven 4 bar uitkomen en de dag erop al 5. Tja, verder afhankelijk van de stijl en je hoeveelheid bottelsuiker. Een tripel bijvoorbeeld tikt ook de 4 ongeveer aan als het warm is.

• Ik wou hier toch nog even bij aanpikken aangezien ik er over denk om deze manometer aan te schaffen. Het leek mij wel leuk om de hergisting van mijn brouwsels op de voet te kunnen volgen. Nu laat ik gewoonlijk de bakken bier enkele weken in de living staan en proef ik er regelmatig eentje. Maar omdat het hier geen halve bierstekerij moet worden zou ik ze liever 'asap' verhuizen naar de garage (waar het kouder is en de F2 minder snel z'n werk zal doen). Is het een goede werkwijze om van zodra de druk enkele dagen niet meer stijgt de bakken te verhuizen naar de garage en ze daar verder te laten rijpen? Overigens ben ik ook benieuwd hoe kort dat in de buurt zal komen van de berekening van BrouwHulp ... :-)

• Ik wou hier toch nog even bij aanpikken aangezien ik er over denk om deze manometer aan te schaffe

Denk dat die prima voldoet ik heb hem zelf in elkaar geknutseld werkt prima. Druk is nu constant 3.1 bar bij 7gr / l en mijn restant gist. Lastig te bepalen zoals ik heb gelezen.

Kosten: lege fles van Grolsch tripel die bruin is en een manometer vd waterdruk vd Cv. 5 euro ongeveer

Gaatje bovenop eerst passend maken zodat de manometer erin past. Dan van onderop een schuin gaatje boren, de sleuf vd beugel niet doorboren. Dan iets erin stoppen zodat het gaatje niet verstopt met lijm dan seconden lijm bovenop.

Testen... maar kopen is makkelijker en die werkt zeker goed

• Zondag (koud) gebotteld met de F2 dus ideaal moment om die nieuwe manometer eens te testen. Ik zette hem erop en stevig aangedraaid dus zou me sterk verbazen dat die niet luchtdicht is. De eerste 2 dagen niets te merken aan de manometer. Vandaag kijk ik naar de flesjes en zie ik aan het bezinksel op de bodem dat de hergisting wel degelijk bezig is. Dus ik dacht: Eventjes dat flesje ondersteboven houden en plots steeg het wijzertje tot ongeveer 1 bar. Is het normaal dat ik dit moet doen? Ben ik een beetje te ongeduldig? Of doe ik iets anders verkeerd? :P

• Zondag (koud) gebotteld met de F2 dus ideaal moment om die nieuwe manometer eens te testen. Ik zette hem erop en stevig aangedraaid dus zou me sterk verbazen dat die niet luchtdicht is. De eerste 2 dagen niets te merken aan de manometer. Vandaag kijk ik naar de flesjes en zie ik aan het bezinksel op de bodem dat de hergisting wel degelijk bezig is. Dus ik dacht: Eventjes dat flesje ondersteboven houden en plots steeg het wijzertje tot ongeveer 1 bar. Is het normaal dat ik dit moet doen? Ben ik een beetje te ongeduldig? Of doe ik iets anders verkeerd? :P

Gewoon eens tikken op de manometer kan ook werken. Die blijven soms wat hangen.

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Bij lage temp lost er meer CO2 op in het bier en is de vergisting erg traag, dus duurt langer voordat de verzadiging wordt bereikt. Met even schudden (mechanische energie) komt er CO2 vrij en dus druk. Hier geldt dus ook geduld (kan ik ook goed gebruiken:smiling_face_with_smiling_eyes:). Gewoon een weekje op mooie temp voor hergisting en voor de test een fles openen (en proeven). Zonder een manometer had je dit niet eens geweten/ was er geen probleem

• Ik geloof wel ergens gelezen te hebben dat het geen goed idee is om vloeistof in de manometer te laten komen. Dus deze ondersteboven houden is daarom niet aangeraden. Kan het jammer genoeg niet meer terugvinden, misschien heeft het iets te maken met de sensor die er binnenin zit en dat wort deze eventueel kunnen aantasten?

Maar zoals Steinie reeds zei de naald zat misschien eventjes vast en dan is een tikje vaak ook voldoende.

• Bij lage temp lost er meer CO2 op in het bier en is de vergisting erg traag, dus duurt langer voordat de verzadiging wordt bereikt. Met even schudden (mechanische energie) komt er CO2 vrij en dus druk. Hier geldt dus ook geduld (kan ik ook goed gebruiken:smiling_face_with_smiling_eyes:). Gewoon een weekje op mooie temp voor hergisting en voor de test een fles openen (en proeven). Zonder een manometer had je dit niet eens geweten/ was er geen probleem

Natuurlijk is het de bedoeling om het minstens een week te laten staan alvorens de eerste te openen. Dat doe ik altijd zo. De manometer heb ik gekocht om net objectief eens te kunnen kijken hoe vlot die hergisting verloopt. Maar omdat ik zelf hier andere dingen zie dan wat ik lees op het forum zoek ik liever even uit of de fout hier niet bij mij ligt. Flesjes omdraaien slecht idee dus. 😁 Zou jammer zijn om de nieuwe aankoop al meteen naar de kl*ten te doen. 😁