Gebruiken professionele brouwers Ispindel-Tilt-Plaato? Zijn er alternatieven?

Ispindel-Tilt-Plaato
Registreer je of meld je aan
Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum
-
-
-
Welkom op dit forum!
Maar ik vermoed van niet daar deze toestellen niet 100% de exacte waarden kunnen meten en dit is bij professionele brouwers toch wel zeer belangrijk.
-
Gebruiken professionele brouwers Ispindel-Tilt-Plaato? Zijn er alternatieven?
Neen daar die toch geen nut hebben.
Een industriële brouwerij gebruiken online of adline een Anton paar sensor of een of andere Coriolis massaflowmeter. -
Moeten de meetapparatuur van professionele brouwers trouwens niet geijkt zijn? Ik meen dat voor de densiteitsmeters je er niet komt met die goedkope van 10 euro maar je die duurdere moet hebben die zijn goedgekeurd door Douane & Accijnzen.
-
-
* Welke software kan ik best gebruiken om de vergisting te volgen?
Brewfather hier kan je meer uitleg vinden hoe je dit kan doen.
-
De postbode is net langs geweest
tonincx het ziet er heel goed uit. Ik ben wel een bleuke hiermee dus heb ik toch een paar vragen :
* De batterij moet ongetwijfeld worden opgeladen? Doe ik dat via die USB-C poort in de Ispindel?
* Welke software kan ik best gebruiken om de vergisting te volgen?
ja opladen via de USB-C poort. De micro USB poort op de wemos is om software te flashen of console output te bekijken.
Ik gebruik ubidots , Is gemakkelijk en als je een internet verbinding hebt kan je de vergisting checken. Gratis account is goed voor 2 devices dacht ik . Je bent wel gelimiteerd tot 50000 punten opvragen per dag. Maar als je niet continu zit te kijken en grafieken zit aan te passen gaat dat zonder probleem.
hier is een video hoe dat op te zetten, wel in het engels :
-
de ispindel heeft standaard geen variabele die SG waarden weergeeft, je kan enkel Plato uit lezen in ubidots.
Als je SG wil moet je zelf een synthetic variabele aan maken in ubidots met de formule om plato om te zetten in SG
attached uitleg hoe je dat doet
-
Voor wie het wil, dit is de formule voor Plato naar SG om te rekenen van onze goede vriend Gilbert Baetslé :
=0,0000152482628*PLATO*PLATO+0,0038422807854*PLATO+1,0000602058824
-
Help, ik geraak er niet uit. Volgens de video moet ik de Ispindel resetten om in "configuration mode" te geraken. Hoe doe ik dit?
-
"configuration mode" te geraken. Hoe doe ik dit?
Op de print met de mini usb de wemos zit een klein knopje aan de zijkant. Een paar seconden indrukken en of 2-3 keer achter elkaar. Dan zie je de blauwe led langzaam knipperen. Dan met je telefoon het wifi netwerk va de ispindel kiezen en via 192.168.4.1 de ispindel configureren
-
En het lijkt alsof het apparaat geen wifi signaal geeft?
-
Als hij niet in config mode staat dan niet nee. In config mode is het een Wifi AP
-
Op de print met de mini usb de wemos zit een klein knopje aan de zijkant.
Ik zie het, en hoe geraak ik daar aan? Dat zit helemaal achterin. Mag ik die printkaart eruit halen?
-
Achterin? Print eruit dan knopje gebruiken.
De batterij moet onderin trouwens
-
Ja, die zit op z'n plek. Ik ga nu proberen om de printplaat eruit te halen.
-
Hey Walter, ik heb hem ook ontvangen (bedankt tonincx!) . Die reset knop zit redelijk bovenaan hoor
-
Hey Walter, ik heb hem ook ontvangen (bedankt tonincx!) . Die reset knop zit redelijk bovenaan hoor
Ik weet niet of tonincx dit heeft voor zien maar naast de USB-C connector (om de ispindel op te laden) zitten 2 pinnetjes als je deze kortsluit met een metalen voorwerp, bv de punt van een keukenmes, dan reset je die ook dus hoef je de printplaat er niet uit te halen.
-
Alles werkt nu, bedankt voor de hulp
-
Nu nog eens brouwen
ik zie wel meteen de voordelen tov een Plaato (buiten de prijs). Ik heb nu de temperatuur IN mijn bier en volgens mij is het meten door de tilt van het apparaat toch nauwkeuriger dan het aantal belletjes. Maar daarvoor zou ik beide eens tesamen op hetzelfde bier moeten testen.
-
-
Nog een wel héél domme vraag : mag ik die Ispindel gewoon uitzetten met het schakelaartje als ik hem niet gebruik?
-
Hier kan je nog een filmpje vinden hoe je deze kan configureren met Brewfather.
Begrijp ik goed dat hij dan niet lager met ubidots werkt?
-
Je kan inderdaad maar 1 server instellen maar sommige hebben een optie dat ze de ontvangen informatie kunnen doorsturen. Bij Brewfather is er zoiets als 'Custom Endpoint' maar daar heb ik nog niet mee geëxperimenteerd. Zou dit eventueel wel eens willen uitproberen als een soort backupsysteem.
-
Ik heb hem intussen aan de praat gekregen in Brewfather ook. Kan ik meteen terug vergistingen volgen hier.
-
Begrijp ik goed dat hij dan niet lager met ubidots werkt?
Klopt volgens mij. Je moet de URL waarnaar hij data wegschrijven instellen. Dit is een andere voor brewfather dan ubidots. Ik heb mijne zonet aan brewfather gehangen en in mijn vergisten dubbel gelegd. Maar mijn SG klopt niet precies
. Krijg waardes van 7.840 binnen
-
Nog een wel héél domme vraag : mag ik die Ispindel gewoon uitzetten met het schakelaartje als ik hem niet gebruik?
Ja natuurlijk wel dan niet vergeten terug aanzetten als je hem in je vergistingsvat plaatst
-
Klopt volgens mij. Je moet de URL waarnaar hij data wegschrijven instellen. Dit is een andere voor brewfather dan ubidots. Ik heb mijne zonet aan brewfather gehangen en in mijn vergisten dubbel gelegd. Maar mijn SG klopt niet precies
. Krijg waardes van 7.840 binnen
Staat die op Plato of Gravity ingesteld? Heb je iets in de offset ingevuld?
Hier is een voorbeeld van een correctie van 5 SG punten en -0,6°C. Dus maw de werkelijke SG is 5 puntjes hoger dan dat de ispindel aangeeft en de temperatuur is 0,6° te hoog.
-
Ik heb hem in SG ingesteld normaal. Heb dit in de naam toegevoegd. Ik wacht nog een datapuntje af en als hij nog fout is ga ik eens in water meten. Kijken of dat logische data opleverd. Misschien wel een goede vraag voor tonincx of hij de formula in SG heeft gekalibreerd
-
Hier staat hij nu mooi ingesteld. Zat er een sg puntje naast maar dat heb ik gecorrigeerd (zat op 25.5% helling ipv 25 maar dat is muggenzifterij). Koppelen aan Brewfather ging trouwens vlekkeloos. Strak programma
-
Hier ook in orde ondertussen. Je moet blijkbaar in tegenstelling wat tot in de configuratie handleiding staat niet [SG] toevoegen in de naam. Ik had hem even in demi water gelegd en kreeg nu 0.998 dus dat lijkt ineens veel beter.
Heb jij in de naam ook geen [SG] ingegeven dan Walter?
-
Hier staat hij nu mooi ingesteld. Zat er een sg puntje naast maar dat heb ik gecorrigeerd (zat op 25.5% helling ipv 25 maar dat is muggenzifterij). Koppelen aan Brewfather ging trouwens vlekkeloos. Strak programma
Dan kan je binnenkort ook zo van die mooie grafieken laten zien. Sommige op dit Forum worden daar zot van
-
Nee, hier noemt hij gewoon Ispindel004. Was standaard zo geconfigureerd en is prima voor mij.
-
Hier ook in orde ondertussen. Je moet blijkbaar in tegenstelling wat tot in de configuratie handleiding staat niet [SG] toevoegen in de naam. Ik had hem even in demi water gelegd en kreeg nu 0.998 dus dat lijkt ineens veel beter.
Heb jij in de naam ook geen [SG] ingegeven dan Walter?
Bij mij staat er inderdaad geen SG in de naam. Ik dacht dat dit enkel nodig was als je formule in plato was ingegeven.
-
Bij mij staat er inderdaad geen SG in de naam. Ik dacht dat dit enkel nodig was als je formule in plato was ingegeven.
Ik heb de handleiding misschien fout geïnterpreteerd. Zoals ik het las moest je dit er in zetten
-
Kalibreren jullie dat als je hem in het wort steekt of voordat hij in het wort zit , maar dan in water.
Met mijn tilt moet ik kalibreren als hij in het wort zit , als ik het doe met water en dan in het wort steek klopt de kalibratie niet meer
Eerst meet ik met de hydrometer en dan de tilt in het wort gooien en kalibreren , dan mag ik zeker zijn als de vergisting op zijn einde is de tilt ook de juiste SG punten aangeeft
-
Kalibreren jullie dat als je hem in het wort steekt of voordat hij in het wort zit , maar dan in water.
Met mijn tilt moet ik kalibreren als hij in het wort zit , als ik het doe met water en dan in het wort steek klopt de kalibratie niet meer
Eerst meet ik met de hydrometer en dan de tilt in het wort gooien en kalibreren , dan mag ik zeker zijn als de vergisting op zijn einde is de tilt ook de juiste SG punten aangeeft
Hoe een Tilt werkt weet ik niet maar voor de iSpindel bestaan er verschillende methodes om deze te kalibreren. Eén is d.m.v. suiker op te lossen in water maar een betere methode is de 'Precieze methode via snelvergisting' meer info kan je hier vinden. Je kan natuurlijk ook de gegevens (hellingshoek) tijdens een gewone vergisten noteren en vergelijken met bv refractometingen en deze dan gebruiken om je formule samen te stellen.
Ik gebruik enkel de methode met suiker en water en mijn iSpindels zitten er toch niet zo ver naast. Soms kan het wel eens zijn dat er een duidelijke afwijking is maar dat komt meestal omdat er dan nog gistresten aan de iSpindel zijn blijven kleven en dat beïnvloed natuurlijk de hellingshoek. Het belangrijkste is dat je het verloop kan zien en ook wanneer deze stabiel blijft (einde gisting).
-
Voor wie het wil, dit is de formule voor Plato naar SG om te rekenen van onze goede vriend Gilbert Baetslé :
=0,0000152482628*PLATO*PLATO+0,0038422807854*PLATO+1,0000602058824
waaw
-
Jaja, de Gilbert moet leren van zijn cd's beter op slot te doen
-
Jaja, de Gilbert moet leren van zijn cd's beter op slot te doen
Wie ?