Brouwen in de keuken

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hallo allemaal,

Mijn naam is Bart, bierfanaat (liefst een IPA) en (weekend)gids in de beste brouwerij van Mechelen en ver daarbuiten. :winking_face:

Gidsen zat er tijdens corona niet in, dus ben ik dankzij de 'beer brew kits' van brouwland de smaak van het brouwen zelf ook te pakken gekregen.

Momenteel ben ik op zoek naar een goed (en eenvoudig) recept (voorkeur IPA uiteraard) van een commercieel bier om zo te kunnen evalueren of ik met men simpel keukengerief (voornaamste investering was een 2ehands frigo + verwarmingselement voor een constante fermentatietemperatuur) in staat ben iets te brouwen wat in de buurt komt van. Kan iemand me helpen?

Beste groeten en alvast bedankt,

Bart

• Welkom op het forum, Bart. Mijn advies voor een eerste bier : KISS en SMASH (Keep it simple and stupid + Single Malt And Sinle Hop). Op die manier kan je je installatie goed leren kennen.

Dit is er eentje van mij, het is wel met verschillende hoppen maar als je wil kan je dat veranderen door een enkele hopsoort :

48 something

6.4% / 14.8 °P

Recipe by

Walt's

All Grain

Tweepans Systeem

75% efficiency

Batch Volume: 19 L

Boil Time: 60 min

Mash Water: 20 L

Sparge Water: 9.05 L @ 80 °C

Total Water: 29.05 L

Boil Volume: 24.05 L

Pre-Boil Gravity: 1.053

Vitals

Original Gravity: 1.060

Final Gravity (Fixed): 1.011

IBU (Tinseth): 49

Colour: 13 EBC

Mash

Strike Temp — 66.2 °C

Infusion — 62 °C5 min

Temperature — 64 °C20 min

Temperature — 67 °C20 min

Temperature — 71 °C20 min

Temperature — 78 °C5 min

Malts (5 kg)

5 kg (100%) — Viking Malt Vienna — Grain — 8.5 EBC

Hops (100 g)

5 g (7 IBU) — Citra 12.2% — Boil60 min

5 g (7 IBU) — Mosaic 11.4% — Boil60 min

15 g (10 IBU) — Citra 12.2% — Boil5 min

15 g (9 IBU) — Mosaic 11.4% — Boil5 min

30 g (8 IBU) — Citra 12.2% — Aroma10 min hopstand

30 g (7 IBU) — Mosaic 11.4% — Aroma10 min hopstand

Hopstand at 90.2 °C

Miscs

8 ml — Lactic Acid 80% — Mash

3.47 ml — Lactic Acid 80% — Sparge

Yeast

2 pkg — Mangrove Jack's M44 US West Coast Yeast 73%

Fermentation

Primary — 20 °C7 days

Cold Crash — 4 °C7 days

Carbonation — 20 °C14 days

Conditioning — 16 °C14 days

• Bedankt allemaal voor de verwelkomingen en de feedback! De eerste brouwdagen zijn al achter de rug en zijn goed verlopen. Waar ik vooral van hou is die avond gaan slapen met de mout en hopgeur nog in de neus. 😅 en idd, single hop en single mout om te beginnen om alles wat te leren kennen maar waar ik dus vooral benieuwd naar ben zijn commerciële recepten om die dan te vergelijken met wat ik er van gemaakt krijg in de keuken (ben ondertussen ook aan het uitbreiden naar de woonkamer 😅) grtn, Bart

• Welkom Bart laat weten hoe de IPA smaakt en nog beter laat weten hie de brouwdag verloopt

Wel, ik zit ondertussen aan Batch 6 en vorig weekend heb ik eens de vorige 5 naast elkaar gezet (de ene al beter geslaagd dan de andere :)) en er zit 1 constante in mijn biertjes; allemaal hebben ze een subtiele zeepsmaak. Ik heb al wat 'gegoogled' op deze site, in boeken geneusd, niet echt een antwoord gevonden. Ik probeer ook zo veel mogelijk het desinfectiemiddel na te spoelen, temperatuurcontrole vergisting zou in orde moeten zijn,... Wat zijn nog mogelijke oorzaken? hulp!

• Op de website brouw-bier.nl staat dat een zeepachtige smaak veroorzaakt kan worden door organische zuren en dat de remedie is om een ander gistras te kiezen of je wort langer te beluchten. Nu aangezien je korrelgist gebruikt is beluchten in principe niet echt nodig al kan het geen kwaad.
    Ik heb deze week zelf eentje op de planning staan met die M44 US West Coast, ik ben benieuwd of ik ook zoiets smaak. Al lijkt me die kans kleiner omdat er op zo'n 24 liter een 300g hop in zal gaan dus ik hoop dat dat overheerst :P ...

• Als temperatuur controle voor de vergisting in orde is, kies je dan ook de juiste temperatuur voor de gist die je gebruikt? En pitch je een correcte hoeveelheid?

Er zijn heel veel factoren zoals je al gevonden hebt die een oorzaak kunnen zijn.

Volgens mij is het het meest handige als je alles wat je doet beschrijft, schoonmaken hoe en met welke middelen, je brouw proces, en hoe je vergist, Het zal een heel verhaal zijn, begin maar bij het begin, schoonmaken van je spullen.

• Ik zou in de eerste plaats naar de hop kijken. Heb je gedryhopt of veel hop gebruikt in het algemeen? Dat kan een beetje die zeepbeleving geven. Het kan ook komen van vergisten op de foute temperatuur voor een bepaalde gist.

Te snel bottelen kan ook voor smaakafwijking zorgen (als ik het goed heb, heb je in januari 5 keer gebrouwen?), je moet een bier echt de tijd geven in het gist- en lagervat.

• Zoek maar eens in bijgevoegd document "soapy" op.
    Het kan vele oorzaken hebben, enkele voorbeelden willekeurig gekozen.
    - Een Belgische biergisstam die je te warm vergist zo dat je esters maakt die zeepachtig smaken,
    - Het gebruik van te oude koriander zaden.
    - Voornamelijk voor hoppen met een citrus karakter: Het gebruik van oude/overjaarse hop, hop die slecht bewaard / her verpakt is geweest, gewoon kwalitatief minderwaardige hop die aan de man wordt gebracht.

- Resten van van detergenten
    - Te alkalisch brouwwater waardoor je PH van je bier te hoog blijft met als oorzaak je kraanwater of door foutieve waterbehandeling
    - .......

Dus eigenlijk vele mogelijkheden, of een combinatie van deze.