Geen paniek, ik zit met de brewmonk ook op 82% in brouwhulp. Alleen met lage l/kg verhouding daalt dat wat. Bij tussendoor SG meten moet je goed homogeniseren, ik heb ook vaak “vreemde” resultaten als ik niet goed meng. Maar het gaat om het eind resultaat toch?
Ja, klopt, ruim tachtig procent volgens BrouwHulp / BierManager haal ik ook met de BrewMonk.
Daarbij roer ik twee keer. De eerste keer ongeveer 10 minuten na het inmaischen, en de tweede keer direct na het begin van de 72 graden stap. (Ik maisch 64 / 72 / 78 graden.)
Wel brouw ik denk ik wat minder dan de meesten, en ik gebruik weinig spoelwater. 25 liter maischwater en 4 tot 5 liter spoelwater, en dan heb ik ongeveer 18 liter in het gistvat.
Door tijdens het spoelen te meten ben ik de eerste brouwsels flink aan het 'klooien' gekomen. Dat SG klopte van geen kanten met wat het volgens BrouwHulp zou moeten zijn, dus daar corrigeer ik niet meer op.
Nu meet ik het SG alleen nog maar na het koelen. En dat klopt eigenlijk altijd tot op één, hooguit twee punten nauwkeurig met de berekening.