Zoete tripel voor ne kameraad

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Geen paniek, ik zit met de brewmonk ook op 82% in brouwhulp. Alleen met lage l/kg verhouding daalt dat wat. Bij tussendoor SG meten moet je goed homogeniseren, ik heb ook vaak “vreemde” resultaten als ik niet goed meng. Maar het gaat om het eind resultaat toch?

Ja, klopt, ruim tachtig procent volgens BrouwHulp / BierManager haal ik ook met de BrewMonk.

Daarbij roer ik twee keer. De eerste keer ongeveer 10 minuten na het inmaischen, en de tweede keer direct na het begin van de 72 graden stap. (Ik maisch 64 / 72 / 78 graden.)

Wel brouw ik denk ik wat minder dan de meesten, en ik gebruik weinig spoelwater. 25 liter maischwater en 4 tot 5 liter spoelwater, en dan heb ik ongeveer 18 liter in het gistvat.

Door tijdens het spoelen te meten ben ik de eerste brouwsels flink aan het 'klooien' gekomen. Dat SG klopte van geen kanten met wat het volgens BrouwHulp zou moeten zijn, dus daar corrigeer ik niet meer op.

Nu meet ik het SG alleen nog maar na het koelen. En dat klopt eigenlijk altijd tot op één, hooguit twee punten nauwkeurig met de berekening.

• Yep, zelfde ervaring. Zelf spoel ik wat meer... meestal tussen de 8 en 10 l

• Roeren verbetert je rendement niet, je haalt er iedere keer je moutbed mee door elkaar waardoor de flow wordt verstoort en het rondpompen minder efficiënt wordt. Stel de dikte van je schrootsel dusdanig in dat deze flow vlot verloopt. Door steeds in het beslag te roeren verhoog je trouwens ook het risico op oxidatie.

Je rendement kan je "pimpen" door efficiënt te filteren en spoelen. Zorg voor voldoende spoelwater en je zal je rendement zien omhoog gaan. Meer is er echt niet aan.

Dit gezegd : staar je ook niet blind op dat rendement. Wat is nu de kost van wat extra mout in vergelijking met de kwaliteit van je brouwsel?

• Omdat de professionele installaties niet rondpompen. Die roeren gewoon in hun beslagketel, nadien wordt het naar een andere tank gepompt waar het wordt gefilterd en gespoeld en dan wordt er ook daar niet meer geroerd. Je brouwketel doet dat anders en pompt het wort door het beslag wat hetzelfde doet als het roeren bij de professionelen. Als je je ketel goed hebt ingesteld en je mout correct hebt geschroot, loopt het wort doorheen je hele beslag en krijg je een goede omzetting. Extra roeren gaat daar niks aan bijdragen behalve extra risico op oxidatie.

Het is belangrijk bij het inmaischen om je beslag goed te roeren zodat er geen klompjes meer in zitten, ik ben daar altijd wel effe zoet mee. Ik schep steeds een kleine hoeveelheid bij het stortwater en roer dat goed onder. Pas als het helemaal is opgenomen in het beslag gaat de volgende schep erbij.

Doe daarna een stapsgewijs maischschema (laat die eenstapsschema's achterwege, die zijn nefast voor je rendement) en stop pas als de omzetting compleet is. Ik werk zelf met stappen van +/- 15 minuten verdeeld over een aantal temperaturen tussen 62 en 72°C. Deze laatste hou ik aan tot volledige omzetting (aka als de densiteit gedurende 5 minuten gelijk is gebleven). Daarna uitmaischen op 80°C, ook heel belangrijk omdat hoe visceuzer je wort is, hoe lastiger het spoelt.

Aan het einde van je maischproces ga je je rendement halen : hef voorzichtig en stapsgewijs je moutkorf omhoog, cm per cm en vul telkens aan met heet water. Doe dit tot je het correcte volume voor koken hebt. Je zal zien dat door het rustige spoelproces met heet water nagenoeg alle omgezette suiker uit het draf wordt gespoeld. Dat geeft het rendement aan je systeem.

Ter info : mijn maischrendement is +/- 80% en dit zonder roeren en met zeer grof geschrote mout.

Let op : ik spreek over de eenpanssystemen zoals de Brewmonk, Arsegan en Bulldog brewer. Met klassieke 3 pans systemen ga je dezelfde principes toepassen als de professionele systemen (min of meer) en moet je wel roeren.

• Roeren verbetert je rendement niet, je haalt er iedere keer je moutbed mee door elkaar waardoor de flow wordt verstoort en het rondpompen minder efficiënt wordt. Stel de dikte van je schrootsel dusdanig in dat deze flow vlot verloopt. Door steeds in het beslag te roeren verhoog je trouwens ook het risico op oxidatie.

Je rendement kan je "pimpen" door efficiënt te filteren en spoelen. Zorg voor voldoende spoelwater en je zal je rendement zien omhoog gaan. Meer is er echt niet aan.

Dit gezegd : staar je ook niet blind op dat rendement. Wat is nu de kost van wat extra mout in vergelijking met de kwaliteit van je brouwsel?

Mij gaat het persoonlijk niet om de kost van mout hoor. Maar door mijn brouwproces behaalde ik een rendement van 'slechts' 69% wat ervoor zorgde dat ik simpelweg niet het aantal liters kon brouwen wat ik wilde aan de dichtheid die ik wilde. Met de BrewMonk ben je nu eenmaal ook beperkt in hoeveelheden mout. Dit terwijl ik van veel collega's hier op het forum kon lezen dat ze het met dezelfde installatie wel moeiteloos haalden en dan steekt dat natuurlijk mijn ogen uit :P ... Met de aanpassingen aan het brouwproces is mijn rendement dus behoorlijk gestegen en maakt een percentje meer of minder zeker niet uit.

Er eventjes vanuit gaan dat ik de volgende brouwsels aan een soortgelijk rendement kan maken kan ik wat minder mout gebruiken en dat laat dan weer wat meer ruimte voor extra maischwater en dat bevordert dan weer de flow etc. etc. Laat ik het dan ook eens proberen zonder roeren om te zien wat dat geeft.

• Ik heb bij mijn Bulldog Brewer al willen merken dat als je de uitersten opzoekt van wat de korf kan hebben qua mout, het rendement naar beneden gaat. Volgens mij is dat omdat je dan een te dikke laag mout hebt waar het wort moeilijk door kan stromen. Bovendien zit je dan qua water aan een limiet hoeveel er nog bij in de ketel kan. Een oplossing is dan ofwel een kleinere hoeveelheid brouwen ofwel langer koken waardoor je meer kan spoelen.

Of wat ook kan is een deel van de mout door ofwel moutextract ofwel suiker te vervangen en tijdens het koken toe te voegen.

• Ik heb bij mijn Bulldog Brewer al willen merken dat als je de uitersten opzoekt van wat de korf kan hebben qua mout, het rendement naar beneden gaat. Volgens mij is dat omdat je dan een te dikke laag mout hebt waar het wort moeilijk door kan stromen. Bovendien zit je dan qua water aan een limiet hoeveel er nog bij in de ketel kan. Een oplossing is dan ofwel een kleinere hoeveelheid brouwen ofwel langer koken waardoor je meer kan spoelen.

Of wat ook kan is een deel van de mout door ofwel moutextract ofwel suiker te vervangen en tijdens het koken toe te voegen.

Dat neem ik zeker aan hoor. Ik hoef ook geen uitzonderlijk hoog rendement te halen, maar ook geen uitzonderlijk laag :P ... Maar dat lijkt me nu van de baan ;-) . Voor een groot stuk dankzij de leden van dit forum :-)

• Update voor deze vriend: Vergisting heel mooi verlopen, gezakt naar 1016 zoals voorspeld. Bier is ook tijdens de nagisting al helemaal mooi uitgeklaard, brouwsel is nog nooit zo helder geweest. Vorige woensdag toch maar gecoldcrasht (ijskast gewoon een nachtje opengezet, de natuur z'n werk laten doen met deze winterprik), maar ik zie eigenlijk geen verschil. Gewoonlijk zie ik de deeltjes onmiddellijk mooi uitzakken maar nu niets omdat er gewoon niets inzit dat moet bezinken denk ik. Gebeuren er nu nog processen in het bier die je niet met het blote oog kan zien? Of kan ik het bottelen wat opschuiven naar voren?

• Dat doe doe ik ook niet, uitgeklaard en helder in het gistvat dan mag het in de fles. Maar nooit binnen 2 weken. Maar het blijft hier ook vaak genoeg nog een of twee weken staan voor het de fles in gaat. De dag dat je bier echt lekker smaakt is hoed dan ook ongeveer dezelfde datum.

• Ja, dat is een goeike, de nottingham. Al een aantal keer mee gewerkt. Vlokt goed uit, gist goed door en is vrij neutraal van smaak. Je kan daar veel kanten mee uit.

Ok, vergelijkbaar met US-05 maar betere uitvlokking? Moet bekennen dat ik nog maar weinig van Lallemand heb gebruikt. Wel de munich classic voor Weizen (die wil alleen maar uit het vat klimmen maar wel met goede resultaten) en heb Belle Saison en kveik liggen voor brouwen in het voorjaar:beaming_face_with_smiling_eyes:

• Ja de schuimstop gaat van pas komen 😁!

Heb schuimstof in de kast staan maar het zit nog niet in het “systeem” bij mij. Afgelopen week een dubbel Weizen bock vergist...... zonder schuimstop dus.. en dat op 16C!!

Foto is genomen na het “kuisen”

Vraagje: ik heb anti foam van vinoferm. Eeen vrij dikke pasta. Wat is eigenlijk de juiste manier om dat toe te voegen?

• Heb schuimstof in de kast staan maar het zit nog niet in het “systeem” bij mij. Afgelopen week een dubbel Weizen bock vergist...... zonder schuimstop dus.. en dat op 16C!!

Foto is genomen na het “kuisen”

Vraagje: ik heb anti foam van vinoferm. Eeen vrij dikke pasta. Wat is eigenlijk de juiste manier om dat toe te voegen?

Ik gooi er een klodder in op een theelepel. Lastig spul om te doseren. Maar geen volle theelepel. zoveel is niet nodig volgens mij.

• Ik gooi er een klodder in op een theelepel. Lastig spul om te doseren. Maar geen volle theelepel. zoveel is niet nodig volgens mij.

Ik doseer dat spul meestal met een spuitje, maar als ik het vergeten mee te nemen ben naar de garage kan het zijn dat ik het zo voorzichtig uit het flesje "knijp", maar dan is het meestal meer dan met de spuit dat je "gedoseerd" hebt...

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Natuurlijk, gebeuren er nog processen die je niet met het blote oog kan zien,
    Je brouwproces proberen te versnellen is nooit de juiste keuze.
    Geduld, geduld en nog eens geduld.:winking_face:

Dat is bij deze dan te laat haha :D ... Ze zitten net op fles en warmen nu op in de klimaatkast ;-) .
    Alles was wel mooi helder dus daar moest ik niet voor wachten. De smaak stabiliseert hopelijk nog wel in het flesje. Is toch niet om onmiddellijk te drinken ;-) .

• Dat is bij deze dan te laat haha :D ... Ze zitten net op fles en warmen nu op in de klimaatkast ;-) .
    Alles was wel mooi helder dus daar moest ik niet voor wachten. De smaak stabiliseert hopelijk nog wel in het flesje. Is toch niet om onmiddellijk te drinken ;-) .

Ook in de fles rijpt het bier verder. Maar je moet natuurlijk nooit bottelen voordat het bier goed is uitgegist.

• Update: Bier staat nu een dikke week op fles. De kleine van de kameraad is vandaag ter wereld gekomen dus meer dan reden genoeg om eentje open te doen. Het bier moet natuurlijk nog rijpen maar we zijn zeker in ons opzet geslaagd. Lekker mout-zoetig, gaat vlot binnen 😉. Blijft een beetje plakken in de mond. Een receptje om bij te houden 😉.