Zoete tripel voor ne kameraad

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik beland zo stilaan in de fase waarin mijn vriendengroep aan gezinsuitbreiding bezig is. Ik heb zelf de kop eraf geschoten (niet van mijn dochter, maar wel van de voortplantingsfase in mijn vriendengroep), interpreteer dat zoals je zelf wil :face_with_tongue:.. Maar de volgende is al onderweg en die mannen bieden graag een zelfgebrouwen biereke aan als geboortegeschenk en komen daarvoor aan de deur kloppen. Ik vind zo'n project altijd wel leuk en een recept voorleggen aan de hogeraad van dit forum is daarbij toch ook niet onbelangrijk.

Na deze intro naar de essentie van de zaak, mijne kameraad is op zoek naar een zoete tripel tussen de 7 en de 8% vol. Qua kleur tussen het blonde en ambere in. Ik heb mij aan dat verzoek eens aangezet en ik kom tot het volgende (voor wat meer uitleg bij mijn keuzes zie onder het recept in deze post):

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis

OmschrijvingWaarde

Kenmerk020

Naam receptZoete tripel kameraad

Brouwdatum29/12/2020

BierstijlTripel

Volume25,0 l

Begin SG1,068 SG

Berekende kleur (Morey)15 EBC

Berekende bitterheid (Tinseth)23 IBU (+6 IBU van tetrahop)

Brouwzaalrendement65,0 %

Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten

HoeveelheidIngrediënt

24,00 lWater uit Gr. Braamstraat + 0,50 g/10l Antioxin SBT

1,0 gCaCl2

6,00 mlMelkzuur

12,07 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water

CaMgNaHCO3ClSO4

76 mg/l7 mg/l14 mg/l136 mg/l61 mg/l79 mg/l

Vergistbare ingrediënten

HoeveelheidNaamMouterijKleur%

5,00 kgTarwemout. lichtWeyermann4 EBC55,6 %

2,00 kgMünchenermoutDingemans15 EBC22,2 %

0,50 kgCara-redWeyermann40 EBC5,6 %

1,50 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC16,7 %

Maischschema

OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte

Stap 160,0 °C1 min.10 min.3,2 l/kg

Stap 266,0 °C5 min.30 min.3,2 l/kg

Stap 372,0 °C10 min.10 min.3,2 l/kg

Stap 478,0 °C10 min.5 min.3,2 l/kg

Hop

HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU

30,0 gStyrian Goldingspellets3,4%60 min.8,6 IBU

30,0 gSaazpellets3,4%60 min.8,6 IBU

20,0 gSaazpellets3,4%15 min.2,8 IBU

20,0 gStyrian Goldingspellets3,4%15 min.2,8 IBU

Gist

HoeveelheidNaamType

23,0 gSafBrew Ale (S-33)bovengist

--> Mouten: Volgens het smaakwiel van Weyermann neigen deze mouten nogal naar honing-smaken in de wort, vooral de cara-red maar ik wou toch ook niet te donker gaan. De Munich van Weyermann is precies heel lastig te vinden dus ik heb die maar vervangen door de Munchener van Dingemans.
    --> Een gebalanceerd (amber uit Bru'n'water) waterprofiel uitgekozen.
    --> Aangezien de hoppen enkel dienen ter ondersteuning (smaken moeten komen uit mout en gist) heb ik gekozen voor Saaz en Styrian Goldings, die overheersen niet en zijn toch lekker, ook de bitterheid is zeker niet overdreven voor een tripel.
    --> Gekozen voor de S-33, misschien geen typische tripelgist, maar wel een met een lage SVG, de restsuikers geven hopelijk een zoetere smaak aan het bier.

Ik ben benieuwd naar jullie opmerkingen!
    Vuur maar af :winking_face:!

• hoi, ik ben niet zo’n tripel kenner maar gezien het % tarwebouw.:face_with_monocle: Wordt het een heel eigen stijl tripel....

Ik zou een gedeelte toch gewoon pilsmout nemen en voor het smeuïge mondgevoel een 5% havervlokken er in verwerken..

S33 levert niet echt “tripel smaken” Waarom geen wyeast “tripel” gist zoals 3787 of zoiets? Of korrel BE 256?

Misschien een leuk idee om White labs 002 te gebruiken. Engels maar vol esters!! En vlokt goed uit, helder bier zonder enige moeite.

Maar zoals gezegd... ben geen expert:smiling_face_with_smiling_eyes:

• Na jullie tips en beraadslagen met de kameraad (die nog altijd het eindwoord heeft aangezien het voor hem is), is dit poging #2.. Toch de M41, suiker een stuk teruggedrongen en de tarwemout is deels vervangen door pilsmout.
    Hopelijk wor(d)t dit een goeike ;-). Brouwdag over een 3-tal weken!

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis

OmschrijvingWaarde

Kenmerk020

Naam receptTripel kameraad

Brouwdatum29/12/2020

BierstijlTripel

Volume25,0 l

Begin SG1,062 SG

Berekende kleur (Morey)15 EBC

Berekende bitterheid (Tinseth)28 IBU

Brouwzaalrendement65,0 %

Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten

HoeveelheidIngrediënt

25,00 lWater uit Gr. Braamstraat + 0,50 g/10l Antioxin SBT

1,00 gCaCl2

6,00 mlMelkzuur

12,09 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water

CaMgNaHCO3ClSO4

76 mg/l7 mg/l14 mg/l136 mg/l60 mg/l79 mg/l

Vergistbare ingrediënten

HoeveelheidNaamMouterijKleur%

3,00 kgTarwemout. lichtWeyermann4 EBC33,3 %

3,00 kgPilsmoutDingemans3 EBC33,3 %

2,00 kgMünchenermoutDingemans15 EBC22,2 %

0,50 kgCara-redWeyermann40 EBC5,6 %

0,50 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC5,6 %

Maischschema

OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte

Stap 160,0 °C1 min.10 min.2,9 l/kg

Stap 266,0 °C5 min.30 min.2,9 l/kg

Stap 372,0 °C10 min.10 min.2,9 l/kg

Stap 478,0 °C10 min.5 min.2,9 l/kg

Hop

HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU

35,0 gStyrian Goldingspellets3,4%60 min.9,4 IBU

35,0 gSaazpellets3,4%60 min.9,4 IBU

35,0 gSaazpellets3,4%15 min.4,7 IBU

35,0 gStyrian Goldingspellets3,4%15 min.4,7 IBU

Gist

HoeveelheidNaamType

23,0 gBelgian Ale (M41)bovengist

• Hopelijk haal je je verwachte OG anders zal het maar een licht Tripelke zijn (BJCP Tripel min 7,5%) maar dat moet ook wel kunnen zolang het maar lekker smaakt. :beer_mug:

Ik hoop het ook ;-)...
    Maar in dit recept is ingecalculeerd dat ik 4 liter verlies na het koelen en vervolgens weer aangelengd met 4 liter koud water in het gistvat. Moest ik het BZ-rendement van 65% niet halen (wat nog nooit voorgevallen is), kan daar nog altijd mee gespeeld worden in functie van dichtheid en alcoholpercentage :winking_face:

• Zoals je zei 1010, alcoholgehalte 6,8% en met 8 g/l bottelsuiker geeft dat 7,2%. Dat was prima voor hem ;-).

De kans is groot dat je met dit recept en deze gist eerder op 1.006 zal eindigen. Op 3 recepten die ik heb gebrouwen (ook tripelachtige, Belgian Strong Blond dingen), heb ik een SVG van 93% gehaald.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Ik hoop het ook ;-)...
    Maar in dit recept is ingecalculeerd dat ik 4 liter verlies na het koelen en vervolgens weer aangelengd met 4 liter koud water in het gistvat. Moest ik het BZ-rendement van 65% niet halen (wat nog nooit voorgevallen is), kan daar nog altijd mee gespeeld worden in functie van dichtheid en alcoholpercentage :winking_face:

Waarom neem je de 4 liter verlies niet mee in uw maischen of spoelen in plaats van aanlengen met water ?

• De kans is groot dat je met dit recept en deze gist eerder op 1.006 zal eindigen. Op 3 recepten die ik heb gebrouwen (ook tripelachtige, Belgian Strong Blond dingen), heb ik een SVG van 93% gehaald.

Hier kwamen de golden strongs op 1002 en 1003 uit. 3x gebrouwen. Uiteraard met wat meer suikerstort. (8%) Dus ik denk ook rond de 1006.

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Waarom neem je de 4 liter verlies niet mee in uw maischen of spoelen in plaats van aanlengen met water ?

Omdat 1) Mijn BrewMonk 30 dan zou overstromen, en 2) Het aanlengen is om toch de hoeveelheid wort te behalen zonder koude trub mee in het gistvat te nemen. Ga ik dan niet gewoon met meer onbruikbare liters zitten vol koude trub als ik die eerder toevoeg?

• Ik denk ook dat het eind SG onder de 1.010 komt. Maar maischen boven de 70 graden is erg kort, het hele maisch schema trouwens. Verleng de 72 graden stap maar tot 30 minuten.

Voor je volume, voor het koken kun je toch wel een paar liters hoger instellen, ik neem aan dat je in deze ketel wel kunt beginnen met koken 27/28 liter? Weinig verdampen door rustig te koken en dan ongeveer 24 liter overhouden.

• Hier kwamen de golden strongs op 1002 en 1003 uit. 3x gebrouwen. Uiteraard met wat meer suikerstort. (8%) Dus ik denk ook rond de 1006.

Misschien dan toch maar een gist kiezen met een lagere SVG. :thinking_face:

- Brewferm Blanche 78%:" bovengist voor Belgisch witbier en tarwebieren. Kruidig en licht fenolisch".

- M21 Belgian Wit 75%: "goede balans tussen fruitige esters en verwarmende kruidige fenolen. De gist laat wat zoetheid achter en bezinkt uiteindelijk."

- Danstar Nottingham 75%: "Produceert relatief weinig fruitige esters. Kan ook bij lagere temperatuur goed gisten."

• ... en nog iets wat toch wel heel belangrijk is. Je zit aan 8,5 kg mout. Dat is veel te veel voor je filter. Het Max is 8 kg en dat is al veel. Je gaat nooit je wort fatsoenlijk kunnen circuleren.

• Ik denk ook dat het eind SG onder de 1.010 komt. Maar maischen boven de 70 graden is erg kort, het hele maisch schema trouwens. Verleng de 72 graden stap maar tot 30 minuten.

Voor je volume, voor het koken kun je toch wel een paar liters hoger instellen, ik neem aan dat je in deze ketel wel kunt beginnen met koken 27/28 liter? Weinig verdampen door rustig te koken en dan ongeveer 24 liter overhouden.

Het maischen kan verlengd worden, al meet ik gewoonlijk met de refracto totdat er geen stijging meer is.
    Ik begin gewoonlijk met een 29 liter aan wort waarvan er dan 3,5 liter wegkookt. Rustiger koken is moeilijk met de BrewMonk omdat je die gewoon instelt op 'boiling'. Of kook je zachter door het wattage wat minder te zetten? Nog niet uitgetest tot nu toe. Na het koelen hou ik een 25 liter wort over waarvan er dus een 4 liter overblijft door de koude trub. Vandaar dat ik die wort iets sterker wou maken en vervolgens aanlengen met water in het gistvat zelf om toch aan 25 liter in het gistvat te komen.
    Maar ik zal toch iets anders moeten verzinnen want 8 kg is idd de max aan mout voor de BrewMonk en in dit recept staat nog 8,5 kg.

• Zolang je de verdamping ron 10% kunt houden zit je goed. 3,5 liter vanaf 29 is eigenlijk onnodig veel maar ook weer niet heel veel teveel. Zit niet veel winst in dus.

Gebruik je protafloc, Iers mos of iets dergelijks?

Tot nu toe zette ik de BrewMonk op 2500W, de maximum dus eig. Laat ik dat dan volgende keer ook maar eens op 2000W proberen, het is toch weer dat. Ik gebruik gewoonlijk wel iers mos.

• Tot nu toe zette ik de BrewMonk op 2500W, de maximum dus eig. Laat ik dat dan volgende keer ook maar eens op 2000W proberen, het is toch weer dat. Ik gebruik gewoonlijk wel iers mos.

Bij mij staat de BrewMonk op 1800W tijdens het maischen en op 2200W tijdens het koken. Ik zet hem enkel op 2500W als ik nog niet het juist OG heb gehaald en er nog te veel in de ketel zit.

• We zien wel wat het geeft met de aanpassingen aan de wattages van de BrewMonk. Verder vul ik zover mogelijk aan voor de kook. Op het einde dan evt. aanvullen in het gistvat tot 25 liter. Op 1-2 SG puntjes komt het nu ook niet aan. Gewoon bij elke stap meten en bijhouden in BrouwHulp om goed het rendement te kunnen bepalen. ;-).

• Vandaag brouwdag voor deze!
    De Nottingham heeft een optimale range van 10°C tot 22°C wat toch wel heel breed is.
    Iemand ervaring met deze gist? Op hoeveel graden zou ik de hoofdvergisting laten plaatsvinden?
    10°C lijkt me toch wel laag, maar ik wil ook niet teveel schuimnegatieve stoffen aanmaken door te hoog te vergisten...

• Ook qua schuimstabiliteit niets van gemerkt maar niets houd je tegen om te starten op 17°C en dan verder op te laten lopen naar 20°C. (Niet dat ik ga beweren dat Serge ongelijk heeft. 😉)

• Het relaas en de evaluatie van deze brouwdag, ik ga jullie hulp nodig hebben om sommige van deze verschijnselen te verklaren :beaming_face_with_smiling_eyes:, ik had BrouwHulp ingesteld op 69% Brouwzaalrendement, dat haalde ik de vorige brouwsels:

->Schrootmolen iets grover ingesteld dan gewoonlijk, rond 1,3mm. Nog steeds veel kleine stukjes na het filteren, werkpuntje voor volgende keer is mss nog iets grover instellen.
    -->Schroot schep per schep toegevoegd en goed geroerd, dat was ook nieuw, voorheen kieperde ik er gewoon alles in een keer bij en roerde dan goed rond.
    -->Bovenste filterplaat van de BrewMonk ook gebruikt tijdens maischen, ik vond dat voorheen wat vervelend daar ik regelmatig roerde. Nu heb ik die wel gebruikt en tijdens heel het maischproces een keer of 4 alles dooreen gezet. Ik heb gemerkt dat roeren echt wel helpt, SG steeg spontaan een paar punten vlak na het roeren.
    --> (26 liter maischwater en 7,5kg mout is echt wel het maximum voor een BrewMonk 30, hij zal redelijk vol!)
    -->SG na maischen kwam uit op 1,071, BrouwHulp voorspelde 1,081. Dat lag een beetje in lijn met alle vorige brouwsels. Op dat moment dus nog niet zo speciaal.
    -->Filteren ging een pak trager dan anders, duurde ongeveer 45 minuten, spoelwater werd in stapjes toegevoegd, het dikkere filterbed (7,5kg mout ipv 5kg) is hier allicht de oorzaak van.
    -->12,5 liter spoelwater toegevoegd ipv 13l ,had spoelwater eerst eventjes laten koken en dan vuur afgezet.
    --> SG na filteren/spoelen was 1,065 ; veel hoger dan wat BrouwHulp zegt (1,049), maar ook dat verwonderde mij niet want die waarde die BrouwHulp aangeeft na spoelen is er altijd volledig naast. De waarde na koken klopt gewoonlijk wel.
    -->Ik eindigde met 31 liter voor koken, 2000 Watt ingesteld ipv 2500 de vorige keren. Hierdoor verdampte er op 1 uur tijd ongeveer 3 liter, wat prima is voor mij. Ik eindigde dus met 28 liter voor koelen, na koelen was dat nog 27 liter.
    --> Maar nu het belangrijkste van heel dit verhaal: De voorspelde BeginSG van BrouwHulp was 1,069. Gewoonlijk klopt dit wel, maar ik eindigde nu op maar liefst 1,079. Ik ben hier uiteraard niet rouwig om maar waar komt die stijging van maar liefst 10 SG punten vandaan? Hebben die kleine aanpassingen voor zo'n grote verhoging van het rendement gezorgd? ...
    --> Alles mooi laten uitzakken (een uurtje of 2, efkes Wout van Aert de cross zien winnen en tegelijkertijd iets drinken en het vorige brouwsel bottelen, wat kan het leven toch mooi zijn!), na overhevelen bleef er nog 5 liter achter in de BrewMonk. Nog iets teveel naar mijn goesting, mss dat het grover schroten hier al wat kan helpen?

Alleszins een blije brouwer hier maar als iemand een verklaring heeft voor wat er hier gebeurd is ben ik een en al oor :D ... Ik weet het, dit is een lange post maar alvast een dikke merci voor zij die de uitdaging aangaan om dit mysterie mee uit te pluizen :D ...

• Je verbeterd een aantal dingen, en waarschijnlijk is die optelling van al die kleinere dingen genoeg voor die stijging van het sg. Maar ook je recept (veel/weinig caramouten) telt mee. Donker bier geeft doorgaans minder opbrengs dat licht gekleurd bier.

Dan het SG meten voor de kook, die is lastig omdat de wort in je kookpann niet echt mooi homogeen is. Ondering een hoog sg en bovenin laag. Roeren helpt niet veel of je moet het heel lang doen. Ik spoel dus altijd tot gewenst volume in de pan voor koken zonder te meten. Dan als het eenmaal kookt en de wort lekker rolt haal ik een monster uit de pan en laat dat afkoelen. In de praktijk laat ik die dus tijdens de hele kook staan. Als je die afgekoelde wort meet zul je zien dat die waarde goed klopt en zeker overeenkomt met je te hoge of te lage eind sg. Ongeveer dezelfde afwijking dus.

SG na maischen meet ik alleen met een refractometer, maar die is vaak te laag. Maak ik mij niet druk om.

Op zich goed dat je maar 3 liter hebt verdampt, was het meer geweest dan was je SG nog hoger geweest. In ieder geval heb je nu weer nieuwe rendement cijfers.

• Ja ik meet gewoonlijk ook niet meer na spoelen net omdat die waarde langs geen kanten klopt, en het na het koken gewoonlijk wel goed komt. Maar ik dacht om het voor de volledigheid toch nog eens te doen. Maar ik weet dus dat ik me daar echt niet meer op moet baseren.

Door in BrouwHulp simpel even het brouwzaalrendement te verhogen tot ik op een SG van 1,079 kom zou ik nu zomaar even op 82% brouwzaalrendement staan... Kan dat echt? Dat is toch een stevige verhoging van de vorige 69%... Is dit wel realistisch of is de oorzaak ergens anders te zoeken?

Nogal belangrijk voor de toekomst want als ik van 82% vanuit ga voor de volgende brouwsels dan heb ik toch wat minder mout nodig om dezelfde dichtheid te behalen... :grinning_face_with_sweat:

• Geen paniek, ik zit met de brewmonk ook op 82% in brouwhulp. Alleen met lage l/kg verhouding daalt dat wat. Bij tussendoor SG meten moet je goed homogeniseren, ik heb ook vaak “vreemde” resultaten als ik niet goed meng. Maar het gaat om het eind resultaat toch?

Blij om te horen dat ik dan toch wat stappen vooruit gezet heb vandaag. :smiling_face:
    Het is inderdaad het eindresultaat dat telt, ben benieuwd of ik dat de volgende keer zal kunnen evenaren ;-).

• Blij om te horen dat ik dan toch wat stappen vooruit gezet heb vandaag. :smiling_face:
    Het is inderdaad het eindresultaat dat telt, ben benieuwd of ik dat de volgende keer zal kunnen evenaren ;-).

Toch nog ff een opmerking. Ik zou het roeren toch achterwege laten. Het kan goed kloppen dat je SG snel wat stijgt, maar de opgeloste suiker komen er ook uit op de duur via infusie en spoelen. Maar je verstoord het filterbed....en misschien verklaard dat het langdurige spoelproces? Vraagje: waarom spoelwater koken? 78-80C (en aangezuurd) is toch voldoende?

• Toch nog ff een opmerking. Ik zou het roeren toch achterwege laten. Het kan goed kloppen dat je SG snel wat stijgt, maar de opgeloste suiker komen er ook uit op de duur via infusie en spoelen. Maar je verstoord het filterbed....en misschien verklaard dat het langdurige spoelproces? Vraagje: waarom spoelwater koken? 78-80C (en aangezuurd) is toch voldoende?

Wat is er mis met roeren tijdens het maischproces? Na de 72°C graden stap heb ik niet meer geroerd, dus het filterbed heeft 15-20 minuten de tijd gekregen om te vormen... Is dat niet genoeg dan?
    Het spoelwater koken is mss idd niet nodig in de BrewMonk. Als ik brouw met de vrienden in inox biervaten koken wij het spoelwater om wat tijd te winnen. Opwarmen na het spoelen duurt daar veel langer en ik heb hier al vaak gelezen dat het geen kwaad kan aangezien het water al gezakt is in temperatuur tegen de tijd dat die door het filterbed gaat. Maar ik snap je punt wel dat het met de BrewMonk eig niet nodig is..

Overigens lees ik dat bij sommige collega's het spoelen makkelijk 1-1,5u duurt. Ik had er om eerlijk te zijn geen probleem mee dat het langer duurde, het is mss wel mijn rendement ten goede gekomen?

• Wat is er mis met roeren tijdens het maischproces? Na de 72°C graden stap heb ik niet meer geroerd, dus het filterbed heeft 15-20 minuten de tijd gekregen om te vormen... Is dat niet genoeg dan?
    Het spoelwater koken is mss idd niet nodig in de BrewMonk. Als ik brouw met de vrienden in inox biervaten koken wij het spoelwater om wat tijd te winnen. Opwarmen na het spoelen duurt daar veel langer en ik heb hier al vaak gelezen dat het geen kwaad kan aangezien het water al gezakt is in temperatuur tegen de tijd dat die door het filterbed gaat. Maar ik snap je punt wel dat het met de BrewMonk eig niet nodig is..

Overigens lees ik dat bij sommige collega's het spoelen makkelijk 1-1,5u duurt. Ik had er om eerlijk te zijn geen probleem mee dat het langer duurde, het is mss wel mijn rendement ten goede gekomen?

Ok, ik roer dus niet en kom ook aan een redelijk goed rendement. Voor mijn gevoel is het niet nodig en als het filterbed goed doorloopt zou ik er niets aan doen (wort wordt echt helder!!). Het lange spoelen zal wel komen door het hoge% aan tarwemout:grinning_face_with_sweat:. Had je geen problemen tijdens het maischen? Kraantje geknepen?

• Ok, ik roer dus niet en kom ook aan een redelijk goed rendement. Voor mijn gevoel is het niet nodig en als het filterbed goed doorloopt zou ik er niets aan doen (wort wordt echt helder!!). Het lange spoelen zal wel komen door het hoge% aan tarwemout:grinning_face_with_sweat:. Had je geen problemen tijdens het maischen? Kraantje geknepen?

Het was idd een aanzienlijk deel tarwemout. Geen problemen gehad tijdens maischen, maar zoals ik zei wel veel kleine stukjes in de wort. Gelukkig zakken die wel mooi mee uit maar bijgevolg zat ik nog met 5 liter in de kookketel bij het overhevelen naar het gistvat. Ik heb tot nu toe steeds een deel (meestal wel kleiner) tarwemout gebruikt dus kan niet echt vergelijken met een stort van enkel gerst. Dat staat de volgende keer op de planning dus ik hoop om de wort dan ook mooi helder te krijgen voor de kook.