Setup hersenspinsel

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Vandaag voor het eerst met de verbouwde ketel gebrouwen.

Ging eigenlijk heel goed, alle waardes precies gehaald.

Nog geen grote kookketel maar na de maisch even in twee dorp pannen en daarna terug in deze ketel.

Naast deze kookketel moet ik ook een nieuwe pomp deze doet het echt niet meer en met de false bottom blijft de maisch niet op temperatuur zonder circulatie,....

• De spulletjes nog niet binnen gehad maar vandaag wel een nieuw bier gebrouwen.

Dit keer een dubbel, gewoon om lekker bezig te zijn en de technieken rondom spoelen beter te begrijpen en in de vingers te krijgen.

Ging best aardig, uiteindelijk een maisch rendement van 78% op een SG van 1.069. Ik had BF ingesteld op 72,5% maar ik kan dus wat hoger gaan zitten.

• Ik heb allerlei bewaarde zoekopdrachten op Marktplaats actief staan maar het valt niet mee iets geschikts te vinden.

Ja ik ga het electrisch verwarmen, maar keramisch en niet op inductie.

Dit is ook het nadeel van tweedehands, veel pannen zijn op gas gebruikt en daarmee is de bodem heel vaak wat minder vlak.

Ja die heb ik gezien Dude, maar de prijs is nu al hoger dan een nieuwe pan van Menno.

Ik hoef op dit moment geen kraatje in de kookketel, ik wil toch na het koken en koelen lang genoeg laten rusten en dan hevelen met droesemkapje.

Dit gezegd hebbende zal ik een SS brewtech 10 gallon pan niet afwijzen om zijn kraantje, of die van blichmann, wat en mooie blingbling is dat :)

Overigens heb ik wel gekeken bij Polsinelli, hun 35 liter pan zou ik ook graag kopen, en met 60 euro best netjes geprijst, maar de verzendkosten zijn nogal fors.

• De bodem van die Menno pannen zijn dun, die pan die ik had werkte niet goed op keramiisch omdat die krom trok tijdens het verwarmen. Polsinelli pannen vertrouw ik ook niet, ik heb een gistvat van 35 liter van hun, goed genoeg om te vergisten maar ook veel te slap gemaakt voor op wat voor elektrisch vuur dan ook.

Koop serieus iets met een dikke bodem, kost wat maar je krijgt er echt geen spijt van.

Proefbrouwsels doe ik op inductie in een soeppan van 12 liter, dat is een goede horeca pan van dik 150 Euro, perfect werkt dat.

• Polsinelli pannen vertrouw ik ook niet, ik heb een gistvat van 35 liter van hun, goed genoeg om te vergisten maar ook veel te slap gemaakt voor op wat voor elektrisch vuur dan ook.

Ik heb dezelfde en het is dan ook een gistvat en niet gemaakt om mee te verwarmen denk ik. Zomaar veronderstellen dat hun kookpotten daarom niet goed zijn is wat kort door de bocht ...

Ik kan anderzijds ook niet zeggen of ze goed zijn aangezien ik enkel hun gistvat heb.

• Ik heb dezelfde en het is dan ook een gistvat en niet gemaakt om mee te verwarmen denk ik. Zomaar veronderstellen dat hun kookpotten daarom niet goed zijn is wat kort door de bocht ...

Ik kan anderzijds ook niet zeggen of ze goed zijn aangezien ik enkel hun gistvat heb.

Klopt, maar ik meen dat de prijs van 60 Euro genoemd was, dan zal dat denk ik gelijk zijn ongeveer als een gistvat, alleen de afsluiting van de deksel is dan anders. Maar het zou best een heel andere kwaliteit kunnen zijn, dat is maar te hopen.

Nog even gekeken, de wanden zijn iets dikker als van de gisttank. 1 mm tegen 0,6 mm en de bodem 1,5 tegen 0,6. Maar ook niet voor inductie.

• Ja ik ga het electrisch verwarmen, maar keramisch en niet op inductie.

Dan is die mennopan volgens mij ook niet geschikt. Ook op een keramisch vuur moet de pan perfect aansluiten (ik heb me laten vertellen dat dat met die mennopannen niet altijd het geval is?)

Wat ook kan, en die zijn meestal een stuk goedkoper, is een emaille kookpot. Werkt even goed als een RVS kookpot als hij onbeschadigd is.

• Wat ook kan, en die zijn meestal een stuk goedkoper, is een emaille kookpot.

Maar het oog wil ook wat ;)

Als de mennopannen niet geschikt zijn kan ik misschien beter iets anders gaan overwegen,....

Ik vind het gebruik van een gasbrander eigenlijk best 'eng'. Ik gebruik nooit gas, en weet er dan ook niets van af hoe hier veilig mee om te gaan.

Maar als het enige alternatief richting een ketel van minimaal 200euro gaat moet ik misschien toch maar gaan overwegen om een set over te nemen van iemand die altijd op gas heeft gewerkt, dan kan ik gelijk buiten gaan brouwen, daar zullen vooral anderen blij van worden, maar het heeft zo zijn voordelen.

Het is alleen heel erg anders als dat ik van plan was,.....

• Ik heb bij de aanschaf van mijn 2e had ds kookketel geïnformeerd of hij op inductie kon en hoe die gebruikt werd.

Een enkele keer op gas, heb een waterpas meegenomen die recht is en van metaal.

Die erop gelegd en een ietsie van een bolling van buiten naar binnen. Dat kan de inductie plaat aan.

Nu las ik ergens dat alle pannen (de huishoud versies) een bolling hebben af fabriek: om krom trekken te compenseren bij uitzetten…

Geen idee of dat verhaal klopt…

(Plan was trouwens om die kookketel een keer te vervangen door een nieuwe als er budget is en het nodig is)