Candi syrup D-180

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• In zo'n pak siroop reken ik 360 gram suiker, dat zal het ongeveer wel zijn. Of je kan ook het volle gewicht ingeven in uw brouwprogje maar dan 80% vergistbaar zetten...

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• D180 is slechts 69% vergistbaar (de rest is water) en een verpakking weegt 454 gram.

Pfffff, als 't daar gaat op aankomen...? Dan zijn mijn biertjes daarmee "op papier" wel straffer....:grinning_face_with_sweat:

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Klopt wel wat Serge zegt, ze staan bij mij voor 30% vocht in de database. Die ene procent verschil krijg je kado.

Zodra ik het in de ketel kiep weeg ik hoeveel ik al heb gestort, het volle pak eerst 0 tarren op de weegschaal en af en toe meten hoeveel je al in de ketel gedaan hebt. (Toch handig als je weegschaal ook < 0 aangeeft).

• Hoe kan je candi syrup d-180 omrekenen van liters inhoud naar gewicht. Je ziet in recepten dikwijls de kilo's staan maar op de verpakkingen staan liters. En hoe weet ik hoeveel suiker er inzit.

Toch wel hoor.

16oz. = 453,6 gr = 1 Pound

PPG = Points per Pound per Gallon

Dus als je 1 gallon(3,79 liter) maakt met de inhoud van de zak (1 Pound) krijg je een wort van SG1032. :winking_face:

En nu rekenen maar!:slightly_smiling_face:

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Sorry, dat kan ik toch niet zo goed volgen. Hier in deze bibliotheek heeft Wouter een recept van een westvleteren XII kloon gepost. Daar heb je 1,84 kg candi D-180 nodig bij 34 liter ( begin sg 1088). Heb ik dan ongeveer 4 pakjes nodig? Dat lijkt me toch veel. Waarschijnlijk begrijp ik het verkeerd.

• Sorry, dat kan ik toch niet zo goed volgen. Hier in deze bibliotheek heeft Wouter een recept van een westvleteren XII kloon gepost. Daar heb je 1,84 kg candi D-180 nodig bij 34 liter ( begin sg 1088). Heb ik dan ongeveer 4 pakjes nodig? Dat lijkt me toch veel. Waarschijnlijk begrijp ik het verkeerd

Als er in het recept staat dat je 1.84Kg candi syrup moet gebruiken dan klopt dit ja. (1.84kg : 0.4536kg = 4.05Pa)

Of het recept juist is, is een andere vraag.

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Ik ben er net weer mee klaar om het zelf te maken! Erg leuk om te doen en best makkelijk.

Ik kan niet zeggen of het 100% hetzelfde smaakt, ik grijp steeds mis als ik iets ga bestellen, en daarom maar zelf aan de slag gegaan.

Ik kan zo het recept wel delen, deze heb ik van het NL forum geplukt.

• Je moet dat steeds zien onder het motto "Door te besparen op (de juiste) grondstoffen maak je met grote zekerheid nooit beter bier"

Helemaal juist. Er zijn wel uitzonderingen maar vaak is het zuibigheid die verkeerd uitpakt.

Maar de recepten van Candi-Syrop vertrouw ik ook niet zo, die doen er gewoon alles aan om zoveel mogelijk van hun eigen producten in de recepten te zetten. En het liefst een pakje meer :grinning_face_with_big_eyes:

• Waarom moet dit vloeibare suiker zijn ?

Kan men dan niet vaste suiker nemen zoals https://www.sbi4homebrew.com/s…-licht-225-1-kg-3670.html (wat ook op basis van basterd suiker is met EBC 225) en deze eerst oplossen in wat gekookt water, laten afkoelen en bijvoegen.

Moet het basterdsuiker zijn of mag het ook kandijsuiker zijn https://www.sbi4homebrew.com/s…ten-donker-1-kg-3672.html zijn met EBC 350 ?

• Official Post

Niks moet, alles mag. Het is maar hoe je het wil aanpakken in jouw brouwerij. Maar als je de suiker gaat toevoegen aan je gistvat is het vloeibaar maken makkelijker om de suiker op te lossen.

Als ik suiker toevoeg tijdens het koken, gaat het zo van uit het pak de ketel in. Die Golden Syrup en Treacle zijn vloeibare suikers, allez eerder dikke stroop. Maar kandijsuiker kan je ook in een droge vorm toevoegen, waarom niet?

• Verschillende suiker, of in combi werkt ook goed. Ik gebruik kristalsuiker, bruine basterd, bruine kandij net wat past in een bepaald bier. Net zoals verschillende siropen die gewoon te koop zijn zoals dadel-peren of Luikse stroop.

Met de juiste mix kom je best wel ver.

Gisteren een tripel met Maple Syrop gebotteld.

• Ik heb zojuist een kleine smaaktest gedaan. Ik heb hier de volgende producten:

• BMS karamel (E150c)
    • BMS kandijsiroop
    • D90 siroop
    • D180 siroop

De karamel smaakt niet zoals je gewoon bent van bruine karamel. Maar het is wel verhelderend om het eens te proeven. Sterk, bitter van smaak. Absoluut niet zoet.

De kandijsiroop smaakt echt als kandijsiroop (je zou hem zo op een pannenkoek doen, het is m.i. niet te onderscheiden van Candico)

De D90 siroop is blijkbaar een mengsel van suikerstroop en eenzelfde soort karamel als hierboven vernoemd. De karamelsmaak is duidelijk (de bittere smaak, niet de gewone karamel).

De D180 lijkt qua smaak en samenstelling gewoon minder suiker en meer karamel.

Wat voor mij dan eigenlijk een beetje bevestigt wat hierboven al gezegd is: je kunt eigenlijk vrij eenvoudig met andere middelen experimenteren. En een kwartliter karamel + 1 liter kandijstroop zijn goedkoper dan twee busjes D-180.

Ik vermoed dat Walter met "Treacle" Lyle's Black Treacle bedoelt. Een alternatief is te vinden bij Holland & Barret, Blackstrap Molasses. Niet meer dan 5g/l gebruiken. Maar ook in kleinere hoeveelheden geschikt om te kleuren.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• chancaca-norte_a1000x1000.jpg

ik gebruik dit "Chancaca" of "Panela" of in nederland de peruaanse versie van oersuiker..

beschikbaar in verschillende kleuren en smaken.

ben nog aan het experimenteren hiermee.

Maak een eigen caramelsiroop met gewone witte suiker en chancaca samen deze opwamen tot 140°C en daar voor een tijdje houden door beetje bij beetje water toevoegen. en op het laatste per kg suiker voeg ik 250ml water toe en verwarm terug tot 100°c (kookpunt van water hier in Cusco is 90°C en krijg dan een vloeibare stroop.

Een beetje Peru in mijn Belgische stijlen..

• Sorry, dat kan ik toch niet zo goed volgen. Hier in deze bibliotheek heeft Wouter een recept van een westvleteren XII kloon gepost. Daar heb je 1,84 kg candi D-180 nodig bij 34 liter ( begin sg 1088). Heb ik dan ongeveer 4 pakjes nodig? Dat lijkt me toch veel. Waarschijnlijk begrijp ik het verkeerd.

Bekend recept, en echt heel goed. En ja 4 zakjes op 34 liter. niet goedkoop maar wel de moeite om te doen. Lees dit topic maar eens: https://www.hobbybrouwen.nl/fo….msg526563.html#msg526563

Hobbybrouwerij Orangeloo sinds 30-10-2010.
    Bier maakt men met water, mout, hop, gist en ...geduld.

• Had gisteren een aankoop gedaan van 4 pakken D-180 bij brouwmaatje omdat het opeens voorradig was en ik weet dat ik snel moet zijn voor het bestellen er van

Deze morgen een mail ontvangen dat er een probleem ontstaan was door het installeren van een programma waardoor verschillende artikelen opeens weer voorradig waren , niet dus :unamused_face:

Zal voor de volgende zijn