Bier op keg

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Dag iedereen,

Ik ben er aan het denken om mijn bier eens op een keg over te hevelen i.p.v. bottelen op fles.

Hoe moet ik er aan beginnen? Ik moet beginnen vanaf 0.

Ik wil me een kegerator met drukregelaar aanschaffen samen met een aantal kegs en natuurlijk de bijhorende koppelingen en leidingen.

Na reinigen en ontsmetten van de onderdelen ga ik de keg vullen. Moet ik vooraf de lege keg wat vullen met Co2 om het zuurstof uit de keg te krijgen?

Moet ik nu nog suiker toevoegen of niet? De ene zegt wel en de andere zegt dat het niet hoeft. Als het alle twee mag, wat is dan het verschil, zijn het dan twee verschillende manieren van werken?

Wanneer mag je beginnen tappen na het vullen?

Mag een keg ook half gevuld worden. Hoelang kan bier goed blijven in een keg?

Is er ergens een tabel waar je de tapdruk kan vanaf lezen bij bepaalde temperatuur?

En nog zoveel vragen.....waar moet ik overal rekening mee houden?

Ik weet dat ik veel vragen ineens stel, maar ja......ik moet ergens mee beginnen.

Laat het maar allemaal op mij afkomen.

• Hallo Jo,

Ik heb onlangs voor de eerste keer mijn bier in een keg gedaan i.p.v. te bottelen. Ik had mij een volledige set aangekocht, dus keg, co2 bus met drukregelaar en bijhorende koppelingen en slangen.

Voor het bottelen reinig en ontsmet je de keg. Vervolgens had ik in de keg een beetje co2 gedaan zodat het bier meteen beschermd is met een laagje co2. De slang om de keg te vullen moet tot aan de bodem van de keg komen om zuurstofinslag te voorkomen. Na het vullen sluit je de keg en zet je weer een beetje druk op de keg en open je enkele malen het overdrukventiel zodat de nog aanwezige zuurstof kan ontsnappen en de keg volledig gevuld is met co2.

Zelf heb ik geen suiker meer toegevoegd, maar heb ik de keg onder druk gezet met 2 bar en vervolgens een drie a vier dagen laten staan in een koelkast. De co2 fles heb ik tijdens deze dagen afgekoppeld. Na die periode heeft het bier de co2 opgenomen.

Na drie a vier dagen heb ik de co2 fles weer aangesloten en de druk op ongeveer 0,8 bar gezet en mijn eerste pintje getapt en dat kwam er prima uit met een mooie schuimkraag.

Normaal kan je dat proces nog versnellen door de keg op druk te zetten en dan gedurende een halfuurtje heen en weer te rollen. Op die manier wordt de co2 nog veel vlugger opgenomen en kan je na een uurtje al je eerste pintje tappen. Zelf heb ik dit nog niet toegepast, dus over het resultaat hiervan kan ik nog niet meespreken :winking_face:.

Wat houdbaarheid betreft kan ik zeggen dat ik gedurende een vijf a zes weken bier getapt heb uit mijn keg en dat het bier nog dezelfde smaak en geur had dan het eerste pintje dat ik getapt heb.

• Allereerst zet ik de keg koel (4 graden). Daarna zet ik er 3 bar druk op en rol de keg hier door de gang. CO2 voeg ik toe door de CO2 slang op de tapstang (lange stang naar de bodem van je keg) aan te sluiten. Wél even de ball lock omzetten. Het begint flink te borrelen in de keg. Als het niet meer borrelt schud ik eens een paar keer met de keg. Af en toe een keertje ontluchten om het laatste restje zuurstof uit de keg te krijgen. Als ik niks meer hoor, haal ik de ball lock los en vervang ik weer meteen voor een grijze. Nu is het tijd om de keg te gaan rollen :rolling_on_the_floor_laughing::rolling_on_the_floor_laughing: Een uurtje daarna ga ik tappen :clinking_beer_mugs::clinking_beer_mugs:

External Content vimeo.com
    Content embedded from external sources will not be displayed without your consent.
    Through the activation of external content, you agree that personal data may be transferred to third party platforms. We have provided more information on this in our privacy policy.

• Allereerst zet ik de keg koel (4 graden). Daarna zet ik er 3 bar druk op en rol de keg hier door de gang. CO2 voeg ik toe door de CO2 slang op de tapstang (lange stang naar de bodem van je keg) aan te sluiten. Wél even de ball lock omzetten. Het begint flink te borrelen in de keg. Als het niet meer borrelt schud ik eens een paar keer met de keg. Af en toe een keertje ontluchten om het laatste restje zuurstof uit de keg te krijgen. Als ik niks meer hoor, haal ik de ball lock los en vervang ik weer meteen voor een grijze. Nu is het tijd om de keg te gaan rollen :rolling_on_the_floor_laughing::rolling_on_the_floor_laughing: Een uurtje daarna ga ik tappen :clinking_beer_mugs::clinking_beer_mugs:

External Content vimeo.com
    Content embedded from external sources will not be displayed without your consent.
    Through the activation of external content, you agree that personal data may be transferred to third party platforms. We have provided more information on this in our privacy policy.

Je hebt wel het genot van een erg :smiling_face_with_halo:lange gang Hanske