2e gisting = lageren?

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Beste brouwers,

Deze vraag zal waarschijnlijk al meermaals de langs gekomen zijn.

De 2e gisting is dit hetzelfde als lagering?

Ik weet dat ik bij de hoofdgisting een zo stabiel mogelijke temperatuur moet aanhouden (meestal is dit tussen de 18° en 20°).

Maar daar na heb ik al vaak gelezen dat er een 2e gisting of lagering is. Moet dit ook aan ongeveer kamertemperatuur of kan je hiermee wat experimenteren.

Zoals je lagering op een zo laag mogelijke temperatuur houden bijvoorbeeld 5°.

Alvast bedankt voor jullie inzicht!!

• Nee dit is niet hetzelfde .

De tweede gisting is gewoon een overschakeling van de hoofdgisting (de gisting waar je waterslot geweldig brobbeld) naar de tweede gisting waar je waterslot het langzaam aan doet , en daar heb je geen vat op , dit gebeurd gewoon vanzelf.

Dan kan je ook de temperatuur iets verhogen om de gist zijn werk beter af te laten maken.

Als het waterslot is stil gevallen kan je overhevelen naar een ander vat en mag je gerust een week op 15° houden en dit noemt men conditioneren waar er nog van alles gebeurd met je jong bier , na die week dan meet je het SG en enkele dagen later (ongeveer 3 a 4) meet je opnieuw , blijft de waarde hetzelfde dan breng je de temperatuur naar beneden 4 a 5 graden , maar er zijn er ook die een hoger temperatuur aanhouden en dat mag een week of zelfs langer duren , zo komt uw bier mooi klaar en zinkt de gist en alle andere stoffen die je niet nodig hebt in je bier mooi naar beneden en dit noemt lageren .

Je mag niet te snel zijn in al die fasen je moet de gist de tijd geven om zijn werk af te maken.

Ik heb vandaag (eigenlijk moet ik zeggen gisteren) een tripel gebotteld die gebrouwen is op 16 november , dit is 5 weken en dat is lang voor een beginnende brouwer , maar geduld loont en zal nog zo goed smaken :beer_mug:

Maar let op , gist rekent niet in dagen of weken het doet gewoon zijn ding op zijn tempo en dat moet jij in de gaten houden en ondervinden .

• springerke

bedankt voor de heel duidelijke uitleg. Ik denk volgende week nog eens beginnen met brouwen. Het zou de 2e poging zijn dat ik met graan ga brouwen. Dus alles eerst zelf fijnmalen.

Ik zal zeker jouw raad in m'n achterhoofd meenemen.

brouwerwaldonk: Heeft het een grote invloed op jouw bier als je de lagering op een lager temperatuur doet qua smaak, kleur, ...?

Over het algemeen moet ik dus geduld uitoefenen. Dat zal een moeilijke worden :rolling_on_the_floor_laughing:

• @Sander, dat heeft te maken met mijn infrastructuur en het feit dat ik mijn installatie en mijn vloeibare gisten door en door ken en graag bier drink wat een rijptijd heeft gekregen. Ik drink mijn brouwsels (43L) ten vroegste 3 maanden na het brouwen.

Ik heb 30 jaar geleden een kelder gemaakt achter in de tuin omdat ik geen kelder onder mijn huis heb.

Om die kelder niet te laten bovendrijven door het grondwater staat er een gebouw boven.

Dat is mijn micro brouwerij, bovengronds wordt gebrouwen en ondergronds wordt vergist, gelagerd en gerijpt.

Het gekoelde wort hevel ik van de kookketel op het gelijkvloers, met een lange slang rechtstreeks in de gistketel die in een goed geïsoleerde houten gistkast staat in de kelder.

Na de hoofdgisting hevel ik naar de bodem van de mandflessen die op de grond staan op de keldervloer voor de nagisting. Na het hevelen is de gistketel terug leeg dus hoef ik nooit zware ketels te tillen.

Mijn laatste brouwel is in het gistvat gestopt op 1015 en zal na 2 weken op 1012 uitkomen ook al staat het koud. Labgisting kwam op 1012.

In die kelderruimte heerst een zeer constante temperatuur met een maximum verschil van 8 graden tussen een hete zomerdag 16°C en winter 8°C..

Na 2 weken lageren is het bier altijd glashelder om te bottelen. Eerst overhevelen naar de bottelfles waar de gekookte suiker en bottelgist wordt toegevoegd. Na de hergisting op fles gaan de kratten terug naar de kelder waar het bier altijd donker staat en bij een constante temperatuur kan rijpen.

Ik heb nooit een laag trub of gist in mijn flesjes, die kan ik helder leeggieten tot de laatste druppel. Als bottelgist maak ik een mini starter van 2ml op 8L te bottelen bier.

• De ideale afstand tussen de rollen van een walsenmolen is vooral afhankelijk van de doormeter van de rollen, maar ook hoe snel die rollen draaien. Ik heb een walsenmolen met rollen van 9cm dik en die staan maar 0,9mm van elkaar, en de snelheid is slechts 60t/m.

Daar komt heel mooi schroot uit met schijnbaar hele korrels maar die zijn toch gebroken.

Per brouwsel gebruik ik 10kg mout en dat is op 2 minuten geschroot.

Het filteren gaat altijd zeer goed, nooit dichtslaan van de filterlaag.

Voor een brouwsel van 43L duurt het filteren + spoelen samen 80 minuten en heb dan ongeveer 54L wort te koken.

• Mijn rechterhand is mijn voelermaatje: ik schroot met de accuboormachine in de linkerhand en de rechter even onder de moutmolen en dan voel en zie ik of het goed is. 👍

Dus toch nog een paar goede ogen en een goed rechter hand, ik ook hoor... :grinning_squinting_face:

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Official Post

Ok, Hopelijk houd je wel rekening met de machine richtlijn.

Ik had hier vroeger zo'n buurman die eens wou voelen hoe scherp de messen van een grasmachine zijn als de motor draait. Laat ons zeggen dat zijn F#ck you vinger een centimetertje korter is nu :)

Maar dit gezegd & gezeverd : veiligheid is iets waar we vaak nogal ludiek over doen tot het te laat is. We werken tenslotte met heet wort en sommige apparaten die we gebruiken kunnen voor lichamelijk letsel zorgen. Dus er af en toe eens bij stilstaan is zeker geen slecht idee.

• Ik had hier vroeger zo'n buurman die eens wou voelen hoe scherp de messen van een grasmachine zijn als de motor draait. Laat ons zeggen dat zijn F#ck you vinger een centimetertje korter is nu :)

Maar dit gezegd & gezeverd : veiligheid is iets waar we vaak nogal ludiek over doen tot het te laat is. We werken tenslotte met heet wort en sommige apparaten die we gebruiken kunnen voor lichamelijk letsel zorgen. Dus er af en toe eens bij stilstaan is zeker geen slecht idee.

volledig akkoord, en ik stel vast dat bepaalde leveranciers van brouwmateriaal er ook wel eens een loopje mee nemen