Grainfather conical fermenter

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Saison zo goed als uitgegist, en bij het nemen van een staal uit de Grainfather conical fermenter plots vaststellen dat je het inlaatpijpje voor het klaar bier vergeten te monteren bent (binnenin het conische gedeelte van de fermenter, op de dubbele uitlaatklep). Resultaat: drab zowel uit de bodemklep als uit het bierkraantje.
    Suggesties voor afvullen?
    - zoveel mogelijk bezinksel onderaan aftappen tot min of meer helder, en dan gewoon verder langs de bodem afvullen?
    - fermenter openen (auch...) en via een hevel langs boven afvullen?
    Gist: Lallemand Belle Saison, net eentje die slecht sedimenteert...

• Zoveel mogelijk gist aftappogingen ondernemen zodat je heel weinig gist onderaan hebt, dan gewoon via de bottelkraan bottelen, de eerste liters gaat er mogelijks een beetje gist mee komen, doch door de bierstroom rond het gaatje is die na een paar liter weg denk ik, alleen einde bottelen, als het bier de kegel bereikt en verder naar beneden zakt zal er langs de kant ook wel wat gist mee komen, doch is minder erg vind ik dan de CCT openen en hevelen... :thinking_face:

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Eerst via de onderste kraan sediment aflaten tot onder het niveau van de bottelkraan, dan via de bottelkraan aftappen in een 'bottelemmer / vat' en van daaruit bottelen, als er dan al wat 'ongewenst' residu meekomt zal het in de massa minder opvallen dan als je fles per fles rechtstreeks bottelt en dan met een 'ongelijkheid' zit in de ene fles ten opzichte van de andere ...

Allé dat zou ik doen ...

“A fine beer may be judged with only one sip, but it’s better to be thoroughly sure.” – Czech Proverb

• Zoveel mogelijk gist aftappogingen ondernemen zodat je heel weinig gist onderaan hebt, dan gewoon via de bottelkraan bottelen, de eerste liters gaat er mogelijks een beetje gist mee komen, doch door de bierstroom rond het gaatje is die na een paar liter weg denk ik, alleen einde bottelen, als het bier de kegel bereikt en verder naar beneden zakt zal er langs de kant ook wel wat gist mee komen, doch is minder erg vind ik dan de CCT openen en hevelen... :thinking_face:

Herman, zet jij u CCT eigenlijk op druk met CO2 tijdens het bottelen? Als ik bottel gaat de CCT sowieso open aangezien je anders vacuüm krijgt en na een tijdje dus niks meer uit de kraan komt🙂. Natuurlijk gaat dit wel voor minder zuurstof inslag zorgen dan moest je nog wat in u bier zitten roeren, extra hevelen, ... .

Ik volg verder de tips, trub aftappen via de grote valve tot je vrij klaar bier bekomt. Indien het een relatief kleine batch is zou je met een goede gereinigde handschoen daarna voorzichtig kunnen proberen het pijpje voor u bottel valve nog te installeren. Indien je bvb met 20l bezig bent ga je hier moeilijk aangeraken en zal je in het begin misschien nog wat trub voor lief moeten nemen

• Herman, zet jij u CCT eigenlijk op druk met CO2 tijdens het bottelen? Als ik bottel gaat de CCT sowieso open aangezien je anders vacuüm krijgt en na een tijdje dus niks meer uit de kraan komt🙂. Natuurlijk gaat dit wel voor minder zuurstof inslag zorgen dan moest je nog wat in u bier zitten roeren, extra hevelen, ... .

Je kunt toch gewoon je waterslot verwijderen?

• Herman, zet jij u CCT eigenlijk op druk met CO2 tijdens het bottelen? Als ik bottel gaat de CCT sowieso open aangezien je anders vacuüm krijgt en na een tijdje dus niks meer uit de kraan komt🙂. Natuurlijk gaat dit wel voor minder zuurstof inslag zorgen dan moest je nog wat in u bier zitten roeren, extra hevelen, ... .

Ik volg verder de tips, trub aftappen via de grote valve tot je vrij klaar bier bekomt. Indien het een relatief kleine batch is zou je met een goede gereinigde handschoen daarna voorzichtig kunnen proberen het pijpje voor u bottel valve nog te installeren. Indien je bvb met 20l bezig bent ga je hier moeilijk aangeraken en zal je in het begin misschien nog wat trub voor lief moeten nemen

Ik zet altijd een beetje druk op mijn CCT's, zowel tijdens aftappen, bottelen en/of op keg duwen. Als je bottelt tot hij leeg is kan het misschien niet echt kwaad om gewoon uw waterslot te verwijderen en alles gewoon onder zwaartekracht leeg laten lopen. Doch zelfs dan doe ik het, ook omdat het bottelpijpje dan sneller de flesjes vult. Soms vul ik met mijn tegendrukvuller ook al is het niet gecarboniseerd bier, omdat je dan uw flessen kan spoelen met CO2 eer er bier in komt en de O2 er zo uit is. Paar dagen geleden heb ik 3 kegs (18 liter in elk) gevuld met 3 soorten bier, de rest is nog in de CCT's gebleven, dus daarboven zit nu zoals voorheen CO2 omdat ik een 300 gram druk steek via mijn CO2-fles en ontspanner. Zo is er weinig/geen zuurstof aan te pas gekomen, kegs spoel ik ook eerst met CO2 en zet het dekseltje er zo goed als kan op naast het vuldarmpje. Voor ze in de frigo gaan en op druk gezet worden ontlucht ik die zeker een keer of 5 à 6, zo is alle zuurstof boven uw bier eruit en kan de carbonisatie beginnen. Rond nieuwjaar de rest gewoon bottelen, het bier wat nu nog is achtergebleven, dus 'k ga het verschil met keg en gewoon gebotteld eens ontdekken zo....

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Bedankt Herman, ga ik zo doen; hopelijk niet teveel verlies.
    Het is een 20l batch, dus manueel pijpje alsnog plaatsen is niet echt een optie.
    Zal me niet meer overkomen....

• Bedankt Herman, ga ik zo doen; hopelijk niet teveel verlies.
    Het is een 20l batch, dus manueel pijpje alsnog plaatsen is niet echt een optie.
    Zal me niet meer overkomen....

Ach ja, er zijn ergere dingen die gebeuren. Zelfs als er nog wat gist onderaan in uw cct zou zitten en hij staat onder het niveau van uw bottelkraantje gaat het nog wel meevallen, en mocht er nog een weinig mee komen, die zakt zeker uit in het flesje, de nog vitale aanwezige gistcellen kunnen ook nog voor bottelgist spelen... :beaming_face_with_smiling_eyes: