Heteluchtkachel in gistkast?

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik heb eens een filmpje gezien waar ze een aquariumverwarmer gebruikten in het gistingsvat. Je kan deze instellen tussen 20 en 34°C. Hoe staan jullie daarover?

Ik moet zeggen dat ik me er al 4 heb aangeschaft, vond dat wel handig. Een koelkast bijzetten neemt ook redelijk wat plaats in en zo'n vaatje kan je altijd wel ergens kwijt. Het is natuurlijk geen oplossing voor de flesjes...

• Ik heb eens een filmpje gezien waar ze een aquariumverwarmer gebruikten in het gistingsvat. Je kan deze instellen tussen 20 en 34°C. Hoe staan jullie daarover?

Ik moet zeggen dat ik me er al 4 heb aangeschaft, vond dat wel handig. Een koelkast bijzetten neemt ook redelijk wat plaats in en zo'n vaatje kan je altijd wel ergens kwijt. Het is natuurlijk geen oplossing voor de flesjes...

Zo´n ding moet wel in water gedompeld staan hè!? Met flesjes kun je ´m ook gebruiken in een speciekuip bijvoorbeeld, zolang de verwarming maar onder water staat. Hou wel rekening met eventuele lekstroom. Om helemaal safe te gaan zou je een Ridvolt erbij moeten gebruiken. In een gistvat? Geen idee of dat werkt. Krijg je je vat dan nog goed afgesloten?

• Het merendeel van de knutselaars onder ons kopieert het gedrag van anderen. Een omgebouwde koelkast met een STC 1000 en een 230V gloeilamp was jarenlang de standaard in hobbiebrouwland. Nog steeds gebruiken veel brouwers verwarmingselementen geschikt voor een onveilige spanning (230V).Vocht en stroom gaan nou eenmaal niet samen. Tegenwoordig zijn we ons veel meer bewust van ons gedrag en persoonlijke veiligheid. Ook zijn er voldoende alternatieven die gebruik maken van een veilige spanning. (Bv. Verwarmingsdraad of siliconen verwarmingsmatjes voor 12V met diverse vermogens) Het enige dat je dan nodig hebt is een voeding met voldoende vermogen. Met een 12V / 8A netvoeding heb je de beschikking over 96W. Meer als genoeg om een 12V/60W element veilig te kunnen aansluiten. De prijs voor een degelijke netvoeding is ca. € 40.

Vroeger op de Gilde werden in een van de oude gistvaten ons een aquarium verwarmer geplaatst op deze op temperatuur te houden.
    Met de nadruk op vroeger. toen men dacht dat men enkel moest verwarmen.
    Ondertussen is iedereen er wel achter dat je voornamelijk de eerste week vooral je gistend bier moet koelen, ongeacht de vergistings temperatuur.

• Zo´n ding moet wel in water gedompeld staan hè!? Met flesjes kun je ´m ook gebruiken in een speciekuip bijvoorbeeld, zolang de verwarming maar onder water staat. Hou wel rekening met eventuele lekstroom. Om helemaal safe te gaan zou je een Ridvolt erbij moeten gebruiken. In een gistvat? Geen idee of dat werkt. Krijg je je vat dan nog goed afgesloten?

Was een klein gaatje in gemaakt aan de zijkant van het deksel waar het snoer net door gaat.