Hallo Brouwers,
Ik vroeg mij af of dit ding OK zou zijn voor een gistkamer (kleine koelkast) ? Er zit ook een ventilator in
https://www.alternate.be/Boman…0-CB/html/product/1585865
Proost
Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum
Hallo Brouwers,
Ik vroeg mij af of dit ding OK zou zijn voor een gistkamer (kleine koelkast) ? Er zit ook een ventilator in
https://www.alternate.be/Boman…0-CB/html/product/1585865
Proost
Dit is waarschlijnlijk toch beter...sorry ik geef mezelf antwoord
Voor een kleine koelkast gebruik ik er een die 45watt is (bij mij ruim voldoende) deze:
Nog beter !
Dit is waarschlijnlijk toch beter
45 watt in mijn koelkast is wat weinig, staat koud in het tuinhuis. Verwarmt wel maar niet snel genoeg
In de lente zal het wel weer OK zijn... een schakelbare zou wel mooi zijn
Dus even checken waar die komt te staan, in de garage zal wel meevallen.
45 watt in mijn koelkast is wat weinig, staat koud in het tuinhuis. Verwarmt wel maar niet snel genoeg
In de lente zal het wel weer OK zijn... een schakelbare zou wel mooi zijn
Dus even checken waar die komt te staan, in de garage zal wel meevallen.
50W in het tuin huis bij 5°C omgeving red het makkelijk bij mij. zelfs tot 35°C in de gist kast.
Maar als ik nu opnieuw moest mijn gistkast fabriceren zou ik verwarmen met een brew belt. van vb 80W
Dat is directe verwarming en werkt zeker zo goed, dan zit je niet met een overschoot en gaat je temp regeling veel minder fluctueren!!
50W in het tuin huis bij 5°C omgeving red het makkelijk bij mij. zelfs tot 35°C in de gist kast.
Maar als ik nu opnieuw moest mijn gistkast fabriceren zou ik verwarmen met een brew belt. van vb 80W
Dat is directe verwarming en werkt zeker zo goed, dan zit je niet met een overschoot en gaat je temp regeling veel minder fluctueren!!
Gewoon om de RSV (of niet) fermenter en dan 1 een koelkast met Inkbird?
Maar als ik nu opnieuw moest mijn gistkast fabriceren zou ik verwarmen
Meteen besteld.. past mooi om de cct heen. Voor dat geld het wachten en proberen waard
Kan zijn dat mijn koelkast de jongste niet meer is... niet best geïsoleerd vermoed ik.
Gewoon om de RSV (of niet) fermenter en dan 1 een koelkast met Inkbird?
Gewoon 1 HDPE gistvat (40 tot 60l gist volume) in een koelkast geregeld met een STC1000
Ik werk met zo'n verwarmingslint en is echt top. Van mij is het gewoon zo'n terrarium type van bol. 10m lint en errond wikkelen.
Is het met zo'n lint of riem niet zo dat je het bier in het vat maar op 1 punt verwarmt waar deze omheen gedraaid is???
Met een verwarmingselement die door de gistkast blaast is de omgevingstemperatuur een juiste temperatuur en kan het in het vat gelijkmatiger verwarmen. althans dat idee heb ik.
punt verwarmt waar deze omheen gedraaid is???
Klopt, maar de rvs mantel verdeelt de warmte en binnenin gaat warm en koud zich mengen, een natuurlijke stroom. Indirecte verwarming is minder efficiënt lijkt me. Correct me if I am wrong
Ik heb een tip gehad om de flesjes en krat te verwarmen met een element, de rvs cct met een band.
Dus dat gaan we testen, dubbele uitvoering met een Inkbird als controller
50W in het tuin huis bij 5°C omgeving red het makkelijk bij mij. zelfs tot 35°C in de gist kast.
Maar als ik nu opnieuw moest mijn gistkast fabriceren zou ik verwarmen met een brew belt. van vb 80W
Dat is directe verwarming en werkt zeker zo goed, dan zit je niet met een overschoot en gaat je temp regeling veel minder fluctueren!!
Voor dat weinig geld wil ik dit wel eens uittesten dus heb ik er mij eentje besteld. Maar bij Ali moet je wel wat geduld hebben.
Hoe warm wordt die belt eigenlijk? Zou ik dat ook rond men Fermzilla durven draaien, dan ben ik eindelijk eens van die lampen af en heb ik wat meer plaats in men gistkast aan de onderkant.
Ik zal het eens meten als ik hem heb ontvangen maar de huidige kabel die ik nu gebruik is 100W maar die wordt niet warmer dan 40°C dus vermoed ik dat deze niet veel warmer zal worden maar omdat deze direct om het vat kan worden gebonden vermoed ik dat dit meer dan voldoende zal zijn en maakt hij ook geen schade aan niet metalen vaten.
Ik ga ook voor het verwarmen van de omgeving in plaats van de fermenter.
Volgens mij heb je dan veel minder last van temperatuurschommelingen. Dus gewoon zo'n kasverwarmertje (45 watt bij mij) met een klein computerventilatortje er achter, gaat het verwarmingselement aan, dan ook dat kleine ventilatortje.
Werkt bij mij echt perfect!
Ik ga ook voor het verwarmen van de omgeving in plaats van de fermenter.
Volgens mij heb je dan veel minder last van temperatuurschommelingen. Dus gewoon zo'n kasverwarmertje (45 watt bij mij) met een klein computerventilatortje er achter, gaat het verwarmingselement aan, dan ook dat kleine ventilatortje.
Werkt bij mij echt perfect!
En hoe heb jij je temperatuur meter in of op het vat zitten?
En hoe heb jij je temperatuur meter in of op het vat zitten?
Met een sponsje tegen het vat gedrukt zodat ik de temperatuur van het vat goed kan meten in plaats van de omgevingstemperatuur.
Ik ga ook voor het verwarmen van de omgeving in plaats van de fermenter.
Volgens mij heb je dan veel
minderMEER last van temperatuurschommelingen. Dus gewoon zo'n kasverwarmertje (45 watt bij mij) met een klein computerventilatortje er achter, gaat het verwarmingselement aan, dan ook dat kleine ventilatortje.
Correctie
Het zou uiterst onlogische zijn, directe verwarming op je gistvat geeft geen of amper overschoot dit in tegen stelling tot bij het verwarmen van je omgeving.
Bij omgevings verwarming moet je heel je gistkast boven je ingestelde temperatuur brengen. Eenmaal als je bier het setpunt heeft bereikt, heeft dan de lucht in je gist kast de wanden van je gistkast een hoger temperatuur dan wat in je vat zit. deze rest warmte moet ergen naar toe toch?
Bij directe verarming verwarm je enkel je gistvat, er is zelfs geen restwarmte.
Aha, ik heb de kast op zolder staan en hoef bijna niet te verwarmen, de koeling is bij mij belangrijker. Misschien dat de temperatuur daarom altijd zo mooi stabiel blijft.
Correctie
![]()
Het zou uiterst onlogische zijn, directe verwarming op je gistvat geeft geen of amper overschoot dit in tegen stelling tot bij het verwarmen van je omgeving.
Bij omgevings verwarming moet je heel je gistkast boven je ingestelde temperatuur brengen. Eenmaal als je bier het setpunt heeft bereikt, heeft dan de lucht in je gist kast de wanden van je gistkast een hoger temperatuur dan wat in je vat zit. deze rest warmte moet ergen naar toe toch?
Bij directe verarming verwarm je enkel je gistvat, er is zelfs geen restwarmte.
Helemaal correct. Ooit wat miserie gehad met een grote diepvriezer die ik gebruikte voor m'n 20l brouwsel. Die vriezer was veel te krachtig en eens m'n bier op temperatuur was koelde het nog een deel dieper en daardoor stokte de vergisting op het einde soms en kwam weer op gang eens gebotteld. Nooit geen ploffers gehad maar wel gushers. Sinds ik hem niet meer gebruik nooit meer voor gehad.
Ik heb niet veel last van het doorschieten temperatuur
De grafiek hier onder laat zien dat de temperatuur maar een halve graat verschild (blauwe lijn) de sprongen in het begin komt door het kalibreren van de tilt
Ik heb niet veel last van het doorschieten temperatuur
De grafiek hier onder laat zien dat de temperatuur maar een halve graat verschild.
Ja ook hier heb ik er geen probleem mee, het ene zal wel net ietsiepietsie preciezer zijn dan het andere. Ik hou het mooi bij hetgeen dat ik gebruik, dat bevalt me prima.
Wat "het beste" is voor iedereen zal ook afhangen naargelang het verwarmingstype, grootte v/d kast en gistingsvat, ... maar ik denk dat je moet kiezen voor afwel:
- verwarmingselement én temp. sensor tegen het gistingsvat: men gaat de temp bijsturen en meten op het vat zelf
- verwarmingselement én temp. sensor van het gistingsvat: men gaat temperatuur van de kastruimte regelen
Men mag nooit de combinatie van beide systemen gebruiken anders werk je overshooting in de hand.
Voorbeeld:
je plakt de tempsensor tegen het vat en het verwarmingselement staat los van het gistingsvat.
Stel uw gistingsvat is 18°C en je wil 20°C hebben.
Uw sensor gaat 18°C aangeven dus -> verwarmen.
Na een tijdje is uw temp in uw kast misschien al opgelopen tot 21°C maar uw tempsensor geeft nog maar 19°C aan dus -> opwarmen.
Uiteindelijk is uw temperatuur in uw kast misschien al opgelopen tot 23°C maar je leest nog maar 19.5°C -> opwarmen.
In feite breng je de temperatuur in uw kast véél hoger dan je eigenlijk moet hebben (overshoot).
Dit zal ook zo gelijkaardig verlopen bij het koelen.
Dit komt doordat de temp van uw gistingsvat "naholt" op uw kast/omgevingstemperatuur.
Als je het verwarmingselement én temp. sensor tegen het gistingsvat bevestigd is speelt ook de plaats van bevestiging van beide elementen een rol. Verwarmingselement onderaan en temp sensor boven of omgekeerd ?
Wat nu "het beste" is moet ieder voor zichzelf wat uitmaken uitgaande van zijn opstelling zolang men maar voor één van beide opstellingen kiest.
Die overshoot in temperatuur van je omgevingslucht valt goed mee hoor, de warmtecapaciteit van water (bier) is veel groter dan die van lucht.
Stel dat er in je koelkast 200 liter aan lucht zit en 20 liter bier, dan heb je ongeveer 0.258kg (1.29kg per m3 /5) aan lucht en 20kg aan water.
Als je de lucht dan opwarmt tot pakweg 50C voordat je verwarmingselement stopt dan heb je een teveel aan energie van 5495 joule wat genoeg is om je 20 liter water nog een extra 0.06C te laten stijgen (5495 / 4186*20).
Geen ramp dus.
bij verwarmen wel maar bij koelen niet. bij verwarmen is het maar een lampje extra waar niet veel energie in achterblijtf,, maar bij koelen blijft er nog steeds veel kou (energie extra van de lucht) van de wand van de ijskast komen en kan je bier wel eens een graadje of 1.5 laten extra zakken..... in mijn systeem vroeger regelde ik beide temperaturen. ik had gezien dat bij het koelen de omgevinglucht soms daalde tot 8°c voordat het setpunt in het wort(jongbier) bereikt was en na het stilvallen van het koelen de temp, van het wort nog daalde. met gevolg dat het ritme koelen verwarmen hoog was, en veel meer energieverbruik. Daarna de omgevingstemperatuur mee in rekening gebracht en deze op 6° meer of minder dan de gewenste worttemperatuur gezet en temperatuur bleef veel konstanter. alles verliep veel langzamer maar minder hoge en lage temperatuurpieken,
Dat zou dus betekenen dat de gistingskast de hele tijd zou wisselen. Dan weer koelen, dan weer verwarmen enz. enz.
En dat is hier ok echt niet het geval (sensor op het vat, verwarming los van het vat).
Dat de lucht temperatuur in je kast hoger of lager is dan in je vat is heel normaal, anders kun je de temperatuur niet corrigeren. Simpele natuurkunde. Mocht je systeem wel gaan pendelen dan komt dat meestal door stilstaande lucht in je gistkast. Een ventilator die continue de lucht circuleert in je kast verhelpt dat. Het is je meetloop die dan beter reageert.
Meten onder een spons heeft nog een effect, je meet 90% de temperatuur van je wort en 10% van de omgeving. Hierdoor wordt je regeling iets rustiger. Met een thermowell (zakbuis voor 1 iemand) heb je totaal geen last van "overspraak" met de lucht temperatuur. Iets marge instellen in je temperatuur regelaar voorkomt ook onnodig pendelen. Bijvoorbeeld + en - 0,2 graad.
Het is echt goed te krijgen met eenvoudige middelen. Oja, nog even als je een sensor op een spons plakt, doe dit dan niet boven je wort nivo. Lach er maar om, er zijn er genoeg die dat niet snappen.
Voor coldcrashen en lageren, niet meer op of in je vat meten, gewoon op de lucht regelen is voldoende.
In mijn gistkast zitten 2 sensoren, 1 meet het vat en 1 de lucht. Ik kan kiezen welke gebruikt wordt om te regelen.
Een paar (domme?) beginnersvragen...
Zou de brewbelt die Serge voorstelde ook kunnen werken met een RVS (mini) Brew Bucket ?
Is in dat geval een ventilator ook nodig?
Dit vind ik er ook netjes uitzien (warmtekabel)...
Ventilator (ja/nee)
Bij voorbaad dank
Display MoreEen paar (domme?) beginnersvragen...
Zou de brewbelt die Serge voorstelde ook kunnen werken met een RVS (mini) Brew Bucket ? => Ja maar dan heb vermoedelijk zeker niet meer dan 50W nodig
Is in dat geval een ventilator ook nodig? => Ja om als je gistkast gaat koelen de koude overdracht naar je Brew Buket te verbeteren.
Dit vind ik er ook netjes uitzien (warmtekabel)...
Ventilator (ja/nee)
Bij voorbaad dank
Ik gebruik een warmtekabel in mijn 2 vergistingskasten, zonder ventilator. Werkt prima, geen overshoots.
Ik gebruik een warmtekabel in mijn 2 vergistingskasten, zonder ventilator. Werkt prima, geen overshoots.
Koen, hoeveel meter per koelkast gebruikt U?
En een speciaal merk ?
🍻
https://www.proheating.nl/prod…watt-2-meter-met-stekker/
Hebben ze in verschillende lengtes/wattages.
Zelf gebruik ik deze de 50 Watt versie en hangt netjes zigzaggend door de koelkasten. Werkt super!
Pas even op met de warmte van de kabel zelf.
Ik heb er een die 72 graden wordt, dan heb je een ingebrande koelkast wand.... niet alle kabels zijn gelijk sommige blijven hadwarm en veiliger dus oor wandbevestiging
Die van Hanske is dus zo goed voorbeeld: gebruikservaring helpt
https://nl.aliexpress.com/item/32919962550.html
En 10-daagse levering klopt! Die had ik inderdaad heel snel in huis.
En 10-daagse levering klopt! Die had ik inderdaad heel snel in hui
Dat is netjes!
Geen probleem gehad met de hitte ontwikkeling?
Zie er een foto van een review net 65 graden tussen staan
Nee hoor. Ik gebruik deze kabels in 3 koelkasten zonder problemen. Ze worden gewoon handwarm. Ik heb 2 tafel model koelkasten en 1 grote van 1.40 meter hoog als kegerator. Kabels mooi met deze clipjes vastgeplakt.
Blijven deze goed kleven? Het kan soms vochtig worden in een koelkast waardoor ze kunnen loskomen of heb je ze met silicone of iets dergelijks vastgemaakt?
https://nl.aliexpress.com/item/32919962550.html
En 10-daagse levering klopt! Die had ik inderdaad heel snel in huis.
Ik ga mijn 2de koelkast ook installeren en heb deze kabel gisteren besteld , ze spreken van 30 dagen voor levering
Deze zal ik instellen met de inkbird , laatste week van december gekocht en de prijs was € 39,95
Misschien weten ze België niet te liggen...
Blijven deze goed kleven? Het kan soms vochtig worden in een koelkast waardoor ze kunnen loskomen of heb je ze met silicone of iets dergelijks vastgemaakt?
Hier wél. Zitten er nu een jaar of 3 in. Heb op de plek waar ze zitten wél even goed ontvet.
Misschien weten ze België niet te liggen...
Vreemd. Als ik iets bestel komt het vaak via Luik Nederland binnen.
Vreemd. Als ik iets bestel komt het vaak via Luik Nederland binnen.
Da's om 10 dagen in quarantaine te kunnen gaan, = extra verlof...
Ik gebruik zo een brewbelt en gelukkig onder het vloeistofoppervlak Doe het momenteel zo ongeveer een beetje onder het gemiddelde vloeistofniveau en de temperatuursmeting op hetzelfde niveau.
Ik kan uit de discussie niet afleiden of een temperatuurregeling in de koelkast nu een beter resultaat zou bekomen of niet ?
Ik denk zowiezo dat het tijd wordt voor een tweede koelkast, kan ik het meteen testen
Ik zal het eens meten als ik hem heb ontvangen maar de huidige kabel die ik nu gebruik is 100W maar die wordt niet warmer dan 40°C dus vermoed ik dat deze niet veel warmer zal worden maar omdat deze direct om het vat kan worden gebonden vermoed ik dat dit meer dan voldoende zal zijn en maakt hij ook geen schade aan niet metalen vaten.
Die brewbelt is dus veel warmer dan wat ik voordien gebruikte! Hij loopt op tot iets meer dan 60°C en ik had die eerst om mijn RVS CCT gebonden maar de iSpindel in de CCT gaf een temperatuur aan van 5°C hoger t.o.v. de sensor in de thermowell. Ik vermoed dat de iSpindel tegen de wand lag.
Maar wil dit dan zeggen dat de wort in de buurt van die belt ook tijdelijk meer dan 5°C verschil had t.ov. de rest in de CCT?
Omdat ik hier niet zo'n goed gevoel bij had heb ik deze belt nu iets lager om de poten van de CCT gebonden (net boven de hevelkraan maar deze raakt de wand van de CCT nu niet meer rechtstreeks aan) en de temperaturen van de ispindel en de thermowell blijven nu wel in de buurt van elkaar. Het is wel een verbetering want ondanks dat mijn vorige verwarmingslint meer vermogen had (nl 100W ipv 80W) kan ik met deze belt nu hogere temperaturen in mijn gistkast bereiken.
Omdat ik hier niet zo'n goed gevoel bij had heb ik deze belt nu iets lager om de poten van de CCT gebonden (net boven de hevelkraan maar deze raakt de wand van de CCT nu niet meer
Hmm goede tip. Ik had al gemeten en deze werd me wel erg heet.
Door hem om de poten te wikkelen voorkom je te heet bier aan de wand.
Ben wel bang dat de belt te lang is, maar goed een wikkeling extra maakt niet uit vermoed ik.
Hmm goede tip. Ik had al gemeten en deze werd me wel erg heet.
Door hem om de poten te wikkelen voorkom je te heet bier aan de wand.
Ben wel bang dat de belt te lang is, maar goed een wikkeling extra maakt niet uit vermoed ik.
Die van mij (1 m) is op deze manier net gepast en met een elastiekje er tussen en 2 haakjes blijft hij nu mooi op zijn plaats zitten.