Blik opdelen mogelijk voor vergistingen later?

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Dag allen,

Omwille van het beperkte materiaal dat ik nog maar heb voor bovendien kleine volumes (bijv. gistvat van 5 liter) vroeg ik me af of het mogelijk is om slechts een beperkte hoeveelheid extract en gist te gebruiken en de rest van het extract en gist te bewaren voor latere vergistingen.

Dank u.

• Heb je een vacuümmachine? Anders zou ik die 'siroop' vacuüm trekken en eventueel het restje gist ook, zal die wel langer houdbaar zijn zo...

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Bedoel je zo'n apparaat om plastiekzakjes vacuüm te zuigen? Dan misschien best het deel dat ik nog niet ga gebruiken overgieten in een plastiekzakje want een blik vacuüm zuigen lijkt mij niet te doen met een huishoudelijk toestelletje.

Ja, idd, de moutsiroop over brengen naar een zakje en dat luchtledig zuigen, zo blijft het "verpakt" zonder zuurstof, die kan je ook eventueel in de diepvries bewaren...

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Gewoon in een plastic potje in de diepvriezer, hoeft zelfs geen Tupperware te zijn. 😁

Tja, ik ben natuurlijk een mega sous vide fan, ik gaar nl. veel op lage temperatuur, ik steek bijna alles in vacuüm zakjes... :grinning_squinting_face:

• Omwille van het beperkte materiaal dat ik nog maar heb voor bovendien kleine volumes (bijv. gistvat van 5 liter) vroeg ik me af of het mogelijk is om slechts een beperkte hoeveelheid extract en gist te gebruiken en de rest van het extract en gist te bewaren voor latere vergistingen.

Dat kan zeker en vast. Zoals hierboven al gezegd kan je dat opdelen in potjes of bokalen. De gist kan je ook opdelen maar het kan hiervoor ook handig zijn om een paar zakjes extra te bestellen. Het is de kost niet (korrelgist kost iets van een 3 euro per zakje van 11g) en dan kan je ook nog eens experimenteren met verschillende gisten voor eenzelfde blik.

Vacuum hoeft echt niet hoor, de siroop in dat blik is in weze ingedikte suiker dus dat zal niet zo snel bederven. Bovendien verwarm je het toch bij gebruik tot een temperatuur die de meeste beestjes doodt.

• Bovendien verwarm je het toch bij gebruik tot een temperatuur die de meeste beestjes doodt.

Neen hoor. Die blikken warm je op in warm water van +/-40°. Maar inderdaad als je zuiver werkt met die siropen kan er niet veel misgaan.

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Bedankt allen, hier kan ik weer wat mee verder.

Iemand een idee hoeveel een leeg blik zonder deksel van Brewferm weegt? Op die manier kan ik het "teveel" al op voorhand verwijderen en opdelen waarna ik met de overblijvende fractie in het blik verder kan.

Mogelijks staat de netto-inhoud wel op de verpakking vermeld waardoor ik het ook zelf kan vinden, maar ik heb hier nog geen blik ter beschikking, vandaar mijn vraag.

• Bedankt allen, hier kan ik weer wat mee verder.

Iemand een idee hoeveel een leeg blik zonder deksel van Brewferm weegt? Op die manier kan ik het "teveel" al op voorhand verwijderen en opdelen waarna ik met de overblijvende fractie in het blik verder kan.

Mogelijks staat de netto-inhoud wel op de verpakking vermeld waardoor ik het ook zelf kan vinden, maar ik heb hier nog geen blik ter beschikking, vandaar mijn vraag.

Volgens mij is de inhoud 1,5kg

• PhilipDV Maar eigenlijk is het heel simpel. Als je weet dat er 1,5Kg siroop in het blik zit, moet je toch maar gewoon dit blik openen, op de weegschaal zetten en eruit halen wat je niet wil opwarmen. Dus wil je 3x vergisten, haal je gewoon 1 kg eruit en doe je dat in een ander pot/bokaal/vacuümzak..... De rest, wat in het blik zit is dan een halve kilo om te vergisten. Je hoeft toch niet te weten wat die verpakking weegt, of zie ik dat zo verkeerd?:thinking_face:

• Je hoeft toch niet te weten wat die verpakking weegt, of zie ik dat zo verkeerd?:thinking_face:

Dit zat ik ook te denken , haal eruit wat je nodig hebt , weeg het op de weegschaal en steek de rest weg of haal er uit wat je niet onmiddellijk nodig hebt en ik zou zeggen invriezen , maar de volgende keer moet je dan volledig gebruiken want dan kan je niet meer splitsen één maal ingevroren