Eerste keer KEG gebruikt

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hallo,

Zoals velen denk ik, is het spoelen en ontsmetten van flesjes en het bottelen soms een werkje waar we al eens tegenop zien.

Een maand geleden ben ik overgegaan tot de aankoop van een volledige set met een Keg en CO2 fles en bijhorende adapters en slangen.

Enkele weken geleden dan een biertje gebrouwen met overschotjes van mout en hop en er een sterke blonde mee gebrouwen.

Omdat ik deze keer dus geen gebruik ging maken van hergisting op de fles, was het de bedoeling om het bier naar de KEG over te hevelen en vervolgens doormiddel van "force carbonation" koolzuur in mijn bier te krijgen.

Voorheen had ik al eens geëxperimenteerd met een uKeg gekoppeld aan een Sodastream CO2 fles en dat werkte best goed, maar omdat de druk die ik erop kon zetten niet zo groot was (max 1 bar), moest ik toch nog iets meer dan een week wachten voor ik een aanvaardbaar resultaat verkreeg.

Nu met een KEG van 20 liter heb ik er gedurende 4 dagen een druk van 2 bar op gezet. Na 3 dagen al eens een eerste pintje getapt en dat zag er al heel goed uit, maar na 4 dagen was het eigenlijk perfect.

Heel tevreden dus met mijn aankoop :grinning_face:

• Ik doe niet anders... 3 bar via vloeistof aansluiting. Denk aan de juiste ball lock (zwart)... En goed schudden. Een uur later tappen als het moet. ¨Schudden¨ doe ik zo:

External Content vimeo.com
    Content embedded from external sources will not be displayed without your consent.
    Through the activation of external content, you agree that personal data may be transferred to third party platforms. We have provided more information on this in our privacy policy.

• Via de vloeistofaansluiting mengt de CO2 zich beter door je bier. De CO2 wordt van onder naar boven door de keg gejaagd. Rollen of goed schudden. Ik heb de ruimte om hem te rollen, dus ik doe het op deze manier. Let wel dat je de juiste (zwarte/vloeistof) ball lock op je CO2 slang aansluit. Ook weer verwisselen met de grijze (CO2) ball lock wanneer je klaar bent.

• Ik doe niet anders... 3 bar via vloeistof aansluiting. Denk aan de juiste ball lock (zwart)... En goed schudden. Een uur later tappen als het moet. ¨Schudden¨ doe ik zo:

External Content vimeo.com
    Content embedded from external sources will not be displayed without your consent.
    Through the activation of external content, you agree that personal data may be transferred to third party platforms. We have provided more information on this in our privacy policy.

kan je zo niks maken (ben zelf niet handig genoeg daarvoor vrees ik) met een elektromotor die lage toeren maakt. In mijn hoofd heb ik het helemaal klaar. 2 metalen (of ander stevig materiaal) buizen, voorzien van een as met kogellagers. Deze op een kleine afstand van elkaar waar je de Keg op kunt leggen. Als je dan 1 buis kan aandrijven met de motor, dan bespaar je jezelf een wandeling. :beaming_face_with_smiling_eyes: