Westmalle Tripel

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik sluit me helemaal aan bij wat hierboven al is gezegd, zeker wat betreft de special B. Die smaak hoort echt niet in een tripel.

Verder zou ik geen candi sugar gebruiken, maar gewone kristalsuiker uit de supermarkt, zoals je ook in de koffie doet.

Een vraag, puur uit interesse: waarom brouw je met regenwater?

• Een vraag, puur uit interesse: waarom brouw je met regenwater?

Wij leven off-the-grid. We zijn voor 80% zelfvoorzienend. We hebben PV-panels met batterij. Ook collecteren we al het water dat op mijn werkplaats valt (340 vierkante meter). Er is hier geen industrie en we leven in een Nationaal Park vandaar dat de lucht vrij zuiver is. We verzamelen het water in twee tanks van 28,000 liters elk. Het is niet echt nodig, maar toch filter ik ons water. Eerst door twee filters van 10 micron elk, daarna door een filter van 1 micron en als laatste stap door een koolstof filter van 0.5 micron met zilver fragmenten. Het resultaat is dat we bijzonder zuiver en goed water hebben maar het bevat geen mineralen en heeft een pH van 5.5. Het is vrijwel gelijk aan RO-water.
    Wanneer ik naar de Belgische water profielen kijk dan zie ik dat deze heel hard zijn. Dus indien ik een Westmalle Tripel wens te bouwen dan zal ik mijn water profiel moeten aanpassen.

Indien ge onze installatie wilt zien dan kunt ge dat bekijken op YouTube.

Bedankt voor jullie tips. En ja, ik zal de Dingemans Special B er uit laten.

Wat soort bier zou ik kunnen brouwen met de Special B? Enige suggesties? Ik heb hier een zak van 25kg :anguished_face:

• OK, Ik heb de knoop doorgehakt en ben naar een lokale leverancier gereden om twee zakken malt te kopen:

25kg Weyermann Extra pale pilsner

25kg Weyermann Munich T1 (Light)

En ook heb ik mij tarwe malt gekocht.

Mijn recept is nu gabasseerd op Springerke's aanbeveling: 61,7 % pils , 17,3 % munich , en 0,7 % tarwemout.

Ik heb het zopas gebrouwen. De pH was wat te hoog (5.7) maar ik heb het aangepast met lactic acid (Melkzuur) en de pH zit nu op 5.3.

De gist zal ik er morgen bij doen omdat de wort nog wat te warm is. Mijn gist zit nu al 18 uur in mijn fermenteer kast op 21 graden C.

Ik zal het recept bijwerken en zal het dan publiceren op dit forum.

Ik wens iedereen te bedanken voor jullie hulp en suggesties.