Westmalle Tripel

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Dag brouwers

Ik weet dat hierover al een onderwerp bestaat, maar zonder een echt antwoord.

Zijn er onder jullie personen die erin geslaagd zijn een goed kloonrecept te maken van Westmalle Tripel?

Alvast bedankt

• maar Westmalle Tripel is niet te klonen. Ik heb het echt opgegeven, het leidt alleen maar tot frustratie.

Volgende dinsdag zet ik mijn trauma's opzij

Ik heb het nog niet helemààl opgegeven maar ben zodanig getraumatiseerd door de voorbije pogingen dat ik naar de zelfmoordhulplijn heb gebeld, daar zeiden ze koop 'm in de winkel en probeer een gratis glas te scoren, (nie waar hoor), als het je lukt hoor ik het graag.

• Misschien moeten we op het volgende VHF voor de beste Westmalle Tripel Kloon gaan ?

Als Koen Sels de wanhoop nabij is en theo zelfs zelfmoordneigingen hiervan krijgt dan is dit wel een uitdaging :grinning_face:

Mestwalle, :face_vomiting::face_vomiting: kan je nu echt geen beter bier kiezen. :grinning_face_with_big_eyes:
    Zoveel esters en hoger alcoholen krijgt geen enkel hobbybouwer in een glas bier waar ook nog schuim moet op komen!! , vandaar dat het ook niet te klonen is :smiling_face_with_halo:
    Het enige waar dat goed voor is, dat je zekerheid hebt dat je een vreselijke kater gaat hebben zelfs na amper enkele glazen.:skull:

• Aha ge zijt mij voor.. maar dit gezegd zijnde.. mij is het tot nu toe ook nooit gelukt in de buurt te komen..maar wel nog nooit ne kater van gehad, zelfs niet na een sixpack op een avondje.. heb lang gezworen bij abbey malt en de juiste vloeibare gist , met veel suiker, maar zelfs dan.. valt me altijd op hoe bitter/hoppig die eigenlijk ook is ..een eeuwig probeersel, ook schoon !

Met duvel heb ik zowat hetzelfde gevoel van altijd te pogen, maar zelden zelfs maar in de buurt te komen

• Ik denk dat het grootste probleem met Westmalle nabrouwen is, dat Westmalle iedere keer dat je er een van drinkt (ik doe het niet veel), hij altijd anders smaakt.

Na het brouwen van verscheidene tripels ben ik tot de conclusie gekomen dat je best met verse hop brouwt, niet omdat iets oudere hop slechter zou smaken (je bewaart hem toch in de diepvries, niet), maar omdat je IBU berekening veel correcter is.

Ik hou van die hopbitterheid in een goeie tripel, maar ik moet tot de conclusie komen (na het brouwen van een stuk of zes), dat de beginbitterheid best wordt nagestreefd met een goeie bitterhop (Magnum, Merkur, een hop die een goed alfazuur gehalte heeft), en dat hoppen op het einde dienen om kruidigheid aan te vullen en/of te benadrukken.

De Tinseth berekening is mijn inziens goed voor hop toegevoegd aan het begin, maar ik denk dat die op het einde nog meer afwijkt dan de formules doen vermoeden. Om een voorbeeld te geven: berekening 20IBU aan het begin van de kook, +20IBU later in de kook, is minder bitter dan 30 IBU aan het begin van de kook gevolgd door 10 IBU later in de kook.

En ik probeer al twee jaar, vrij vruchteloos, een tripel met dezelfde hopbite als Westmalle te brouwen, maar misschien laat ik me te veel verleiden om Engelse hop te gebruiken. Volgende keer toch maar eens Merkur gebruiken (die ik met veel succes in een SMaSH saison heb gebruikt).

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• dat Westmalle iedere keer dat je er een van drinkt (ik doe het niet veel), hij altijd anders smaakt.

Dat is juist het fantastische aan WM Tripel, het blijft je verrassen: soms komt het zoeter over, dan weer komt de kruidige bitterheid meer naar voor. Het is het enige bier waar ik die grote verschillen in smaak en bitterheidsbeleving proef, zelfs binnen 1 bak. En natuurlijk zijn er subjectieve factoren zoals moment van de dag, weer, seizoen, gezelschap, wat heb je net gegeten.. Maar los daarvan is het frappant hoe veelzijdig en uniek dit bier is.

• Karmeliet vind ik echt niet lekker, te zoet en te veel koriander. Sint Bernardus en La Trappe zijn erg middelmatig, 13 in een dozijn. Chimay en Gouden Carolus zijn goed.

Smaken verschillen duidelijk.

Juist!! Als het te esterig wordt laat ik volledig links liggen
    Het uiterst (overdreven) esterig profiel komt ook uit de analyses uitgevoerd door Kevin Verstrepen, Westmalle overstijg met stip alle andere tripels door hem geanalyseerd als het op het ester gehalte aankomt.
    De meeste brouwers en zythologen zulle als je hen een bier met zoveel esters voor hun neus zet zullen zeggen dat hier serieuze brouwfouten in zitten.
    Kortom een Westmalle is een brouwtechnisch gezien een slecht gebrouwen bier.
    Het is vooral de artisanale geschiedenis, hoe de Paters invloed uitgeoefend hebben en hun commerciële setting die zogezegd van een westmalle de beste trippel maken.
    Het al dan niet lekker vinden is persoonlijk. (de extreme katers tgv de fusel alcoholen en esters laat ik nog buiten beschouwing)

• In Duvel zit dms, een brouwfout volgens de enen. Maar het is een smaak die bewust gekozen is door de brouwer door een gist te gebruiken die zorgt voor de typische zwavelsmaak in Duvel.

Wat volgens de ene een brouwfout is, is voor de andere een gedurfde keuze.

Ik weet niet hoe ze dat bij Westmalle doen, zoveel esthers in hun bier krijgen. Mij lukt het niet, zelfs niet wanneer ik vergist op hogere temperatuur.

• In Duvel zit dms, een brouwfout volgens de enen. Maar het is een smaak die bewust gekozen is door de brouwer door een gist te gebruiken die zorgt voor de typische zwavelsmaak in Duvel.

Wat volgens de ene een brouwfout is, is voor de andere een gedurfde keuze.

Ik weet niet hoe ze dat bij Westmalle doen, zoveel esthers in hun bier krijgen. Mij lukt het niet, zelfs niet wanneer ik vergist op hogere temperatuur.

Die esters zijn zo niet het probleem, daar voor is vooral een lage pitching rate (en ook het niet of heel weinig beluchten wat eigenlijk ook weer je werkelijke pitching rate bepaalt) het belangrijkste, Een hogere temperatuur heeft minder invloed op de hoeveelheid esters en hoger alcoholen dan de lage pitching rate.
    Maar dan nog op een natuurlijke manier schuim op het bier krijgen is iets anders.

• Wedden dat ze tetrahop gebruiken. 😁

Durf ik niet te stellen, in 1990 is tetrahop pas gepatenteerd door Pfizer en voor 1990 stond er ook schuim op een mestwmalle.
    Ik stel mij de vraag welke suikers afval voegt men toe bij de paters, allen zijn aan het proberen deze te klonen door kristal suiker toe te voegen, maar dat is niet wat de paters initieel gebruikten nog tegenwoordig gebruiken.
    Ze gebruikte initieel een afval product uit de Antwerpse suikerij toch?

• Ik stel mij de vraag welke suikers afval voegt men toe bij de paters, allen zijn aan het proberen deze te klonen door kristal suiker toe te voegen, maar dat is niet wat de paters initieel gebruikten nog tegenwoordig gebruiken.

Het is niet moeilijk, pilsmout en bleke kandijsuiker. Meer is er niet aan. De gist is zeer belangrijk en vooral het gistvat. Ooit was er hier iemand heel actief op het forum die in de brouwzaal van Westmalle werkt(e). De grote schrik die de paters indertijd hadden met het overgaan naar RVS CCT's was dat de smaak van het bier zou veranderen.

Wat die tripels betreft : een Straffe Hendrik is ook best wel lekker :-)

• Zeker ten opzichte van de initiële vraag 🙋‍♂️

Juist,
    Ik vermoed als je de betere of specifieke pils mout gaat gebruiken.
    Er is duidelijk een verschil, de enen pilsmout is de andere niet en dat weten die paters ook maar al te goed.
    Vb in Westvleteren gebruikt men dus 2 specifieke rassen

The spokesperson of the St Sixtus Abbey, in Westvleteren, Belgium, said: “Traditionally for the brewing of Westvleteren beer, the monks are using two varieties of barley malt ”

Eventueel gecombineerd met wat mouten die de moutigheid nog eens benadrukken oa Vienna of Munchener, (als dat laatste nog nodig zou zijn als je de juiste pils mout hebt?)
    Een goed dosis kandijsiroop, vb Candimic light of ????
    Als hop een combinatie van de nobele hoppen
    Met de echte Westmalle gist (dus niet de Trappist high gravity) tegen een relatief lage pitching rate

Dat dit de weg is om tot een aanvaardbaar equivalent te bekomen, verder moet je het echt niet gaan zoeken.

• Al wat ik weet is dat Belgosuc uit Beernem levert aan de paters

Zal eens vragen aan de persoon die er levert of hij zou weten welke suiker hij er levert

Denk mij te herinneren dat hij vertelde dat het met een tankwagen is , dus zal een siroop zijn

Dat zou tof zijn! Dat helpt ons weer wat verder.👍

Al wat ik te weten gekomen ben is het volgende

Hij leverde vloeibare karamel , vloeibare witte suiker en vloeibare bruine suiker

En hij deed vervoer voor Belgosuc uit Beernem hier boven al aangegeven ,voor het moment werkt hij daar niet meer

• Ik waag me binnenkort es aan een kloon van Westmalle uit een moutpakket, ben es benieuwd hoe dicht die kerels erbij zitten, als't zover is laat ik het wel weten.

Van dezelfde firma ook een Chimay blauw kloon pakket gekocht ... ook benieuwd naar deze ;-)

Ik zit nog steeds in de mout pakket fase, daar komt voorlopig geen verandering in maar soms gaan dingen nu eenmaal sneller dan men verwacht ;-)

“A fine beer may be judged with only one sip, but it’s better to be thoroughly sure.” – Czech Proverb

• Ik ben ook nog altijd aan het experimenteren.

Voor iets dat in de buurt van een "tripel" moet komen gebruik ik:

Fermentis Safe Ale BE 256

of Belgian Tripel M31 - Mangrove Jack's Craft Series

Toegevoegde suiker: Gewone lichte cassonade van Carrefour.

Kruiden: 1 g / L gemberpoeder (bron: Marokaanse winkel Turnhoutse baan Borgerhout).

Als hop grotendeels oude hop (eigen kweek) en na de kook een aftreksel van diezelfde hop om wat extra hoparoma te krijgen.

En... telkens smaakt die anders, maar hij is lekker en dat vind ik het belangrijkste.

Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.

• Ik woon al meer dan 20 jaar in Australia maar heb nog steeds heimwee naar een goeie Westmalle Tripel. In Australia zijn Belgische bieren niet al te bekend. Doch, er is hier een Belgisch biercafe in South Melbourne waar men Westmalle Tripel kan kopen voor de woekerprijs van $22.00 per glas!!! (15 Euro).

Twee jaar geleden heb ik mijzelf een HERMS-brouwerij gebouwd en ik kan batches van 40 tot 60 liter bier brouwen. Over de laatste maanden heb ik mij geconcentreerd om een WT te repliceren. Ik ben door tientallen recepten gegaan, heb 15 brouwboeken gelezen en heb raad gevraagd op Amerikaanse, Britse en Australische forums. Ook heb ik elk beschikbare YouTube clip bekeken.

Er is enorm veel varieteit in de recepten maar ik kan toch besluiten dat het WT recept bestaat uit volgende ingredienten:

Pils mout

Kandijsuiker

Saaz, Hallerteuer mittelfrueh en Tenang hops (Misschien Styrian Goldings as well).

Wyeast 3787 or White Labs 530 gist.

Mijn recept, dat ik volgende week zal brouwen, ziet er als volgt uit:

Luc's Westmalle Tripel Clone, V1

59.78 LRain water from our tanksWater1--
    2.22 mlLactic Acid (Mash)Water Agent2--
    0.51 kgRice Hulls (0.0 EBC)Adjunct33.6 %0.51 L
    11.08 kgCoopers single ale malt (4.5 EBC)Grain477.8 %7.22 L
    0.54 kgDingemans Special B (320.0 EBC)Grain53.8 %0.35 L
    2.13 kgCandi Sugar, Clear [Boil] (1.0 EBC)Sugar614.9 %1.34 L
    70.00 gHallertauer Mittelfrueh [4.00 %] - Boil 60.0 minHop712.5 IBUs-
    70.00 gSaaz [3.75 %] - Boil 60.0 minHop811.8 IBUs-
    20.00 gStyrian Goldings 2018 [2.50 %] - Boil 60.0 minHop92.2 IBUs-
    2.17 ItemsWhirlfloc Tablet (Boil 15.0 mins)Fining10--
    20.00 gHallertauer Mittelfrueh [4.00 %] - Boil 15.0 minHop111.8 IBUs-
    20.00 gSaaz [3.75 %] - Boil 15.0 minHop121.7 IBUs-
    2.22 gYeast Nutrient (Boil 15.0 mins)Other13--
    2.0 pkgWyeast 3787, Belgian Trappist High Gravity (Wyeast Labs #3787) [124.21 ml]Yeast14--

Gravity, Alcohol Content and Colour

Est Original Gravity: 1.080 SG

Est Final Gravity: 1.006 SG

Estimated Alcohol by Vol: 9.9 %

Bitterness: 30.0 IBUs

Est Color: 24.5 EBC Measured Original Gravity: 1.046 SG

Measured Final Gravity: 1.010 SG

Actual Alcohol by Vol: 4.7 %

Calories: 427.1 kcal/l

Het eindkleur van het bier is wat te donker (Mijn base malt is een ale malt en die is donkerder dan een pils malt).

Ook ga ik een yeast starter maken want twee zakes lopende gist heeft niet genoeg gist cellen.

Graag had ik van de experts op dit forum eens uw gedacht vernomen (Goede of slechte kritiek, maakt me niet uit). Ook zal ik jullie regelmatig op de hoogte houden van mijn vorderingen ivm het brouwen van dit bier.

Groetjes,

Luc

• Welkom Luc

Een bier klonen is echt moeilijk om het zelfde te bereiken

Ik heb het ook al enkele malen geprobeerd , maar nooit het zelfde kunnen bereiken , maar wel goed op trekkend

Wat ik zou doen is de special B uithalen en vervangen door Munich en iets van tarwe mout bij doen

Voor mijn recept gebruik ik 61,7 % pils , 17,3 % munich , en 0,7 % tarwemout

• Citeer

Wat ik zou doen is de special B uithalen en vervangen door Munich en iets van tarwe mout bij doen

Ja, daar ben ik me bewust van. Doch, twee weken geleden kon ik een 25kg zak Dingemans Special B mout kopen en dat is wat ik in voorraad heb. Deze malt was aanbevolen door verscheidene forums. Op dat moment wist ik niet dat de Special B een EBC had van 320! De Cooper ale malt is ook niet direct het beste voor dit recept maar ik hou van de kwaliteit van deze malt. Coopers is een company van South Australia die onlangs prijzen won als beste mouterij... in de wereld!

Ja, hier aan de onderkant van de werled is het niet altijd gemakkelijk om aan de juiste ingredienten te geraken en de Australische forums zijn niet echt vertrouwd met de Vlaamse brouwpraktijken. Vandaar dat ik me lid gemaakt heb van deze forum site.

Mijn tweede versie van de tripel zal gebasseerd zijn op een Coopers pilsner malt met een EBC van 3 en ook zal ik er wat tarwemout bij doen.

Bedankt voor uw raadgeving!

• Westmalle heeft een eind sg van 1010 en 39 IBU, 10 EBC. Met jou specs krijg je geen Tripel maar meer een barley wine.

Gooi die special b eruit, gebruik meer hop en sleutel aan je moutstorting tot je een eind sg van 1010 hebt. Dan brouw je vast een lekkere Tripel, maar een Westmalle wordt het nooit, die is niet te klonen.