recepten speciaal voor automatische ketels?

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Voor beginnelingen zoals ik, die nog niet met software op brouwgebied zijn begonnen (maar ook niet weten waar ze moeten starten) stel ik de vraag:

zij er recepten ergens op het grote www die speciaal voor brouwketels als de Brewmonk/easybrew/klarstein/hopcat (afijn jullie snappen het wel :upside_down_face:) te vinden?

Dus dat ik de eerste paar keer brouwen geen rekening hoef te houden met water/mout verhoudingen o.i.d.? maar gewoon de ketel een beetje kan leren gebruiken.

Natuurlijk wil ik de software ook gaan gebruiken, maar stapje bij beetje..

• SMaSH-bieren (Single Malt and Single Hop) kunnen heel eenvoudige receptjes zijn waarvoor je alleszins niet teveel ingrediënten nodig hebt. Zo zijn er vast en zeker te vinden op het internet.
    Als je daar graag een beetje hulp mee hebt wil ik je gerust wat op weg helpen ;-) ...

Super! graag!

Het gaat me niet om de eenvoud van het recept, maar dat ik het recept zo over kan nemen en geen rekening hoef te houden met water/mout verhouding of andere zaken. Dus een recept die ik zo kan brouwen in mijn brewmonk (30). Dat er dan meerdere mout en/of hopsoorten in zitten is geen probleem.

• houden met water/mout verhoudingen

Dat is nu net per automaat verschillend..

Bij Brewfather kun je een apparatuur profiel selecteren, dat geeft een instelling van water dat onderin zit en dus het mout niet raakt, het benodigde aantal liters maisch water per kg mout en het spoelwater.

Bij mij was dat zondag als volgt (kan zijn dat ik het nog bijstel)

Vaak staat je systeem er wel in, bv de brew monk en de grainfather als basis systteem

• Daarom juist meteen beginnen met iets als Brewfather. Daarin staan ook veel bewezen recepten van anderen inclusief de instellingen voor veel gebruikte ketels.

En wat je ook doet, je moet toch altijd alles aanpassen aan je eigen spullen. Ook al heeft iemand eenzelfde ketel, de manier van werken kan toch verschillen geven. Zolang je leert begrijpen hoe het in elkaar steekt komt dat allemaal in orde.

• Na jaren brouwen met tonnen heb ik 2 jaar geleden een brewmonk 30 aangeschaft. In begin viel het brouwrendement serieus tegen. Belangrijk is het water mout verhouding. Minstens 4L per kg mout. De laatste keren heb ik het maisch water en spoel water samengevoegd bij het maischen en bij het opwarmen regelmatig geroerd. Het brouwrendement ging naar 82%. Persoonlijk vind ik af en toe roeren bij het opwarmen belangrijk om geen kanaalvorming te krijgen.

• bodemplaat vast gezet met inoxschroefjes

Ok, nou mijn bodemplaat heeft een aantal pootjes, redelijk zwaar.

Geen idee of die neiging bestaat... kan wel door veel water als toevoeging.

rondom is wel een naad. Vroeger hadden ze daar een siliconen ring omheen maar die gaf meer problemen dan het oploste (het is trouwens een robobrew 3.1.1 versie)

• die naar mijns inziens niks waard is bij de robobrew

Er is rondom wel een paar mm speling maar hij voldoet prima.

Geen idee of dat ontwerp is aangepast in de versies. Versie 1 had zelfs geen pomp.

Ik lees veel verschillende meningen, de een zweert bij 2 pannen, de ander bij 3 of herms.

Grainfather is het walhalla voor sommigen. Geen idee waar ik over x jaren mee brouw!

Ik ga het meemaken.

Heb jij al een ander systeem gekozen? Ben wel benieuwd.

(Off topic maar ja...)

• Daarom juist meteen beginnen met iets als Brewfather. Daarin staan ook veel bewezen recepten van anderen inclusief de instellingen voor veel gebruikte ketels.

En wat je ook doet, je moet toch altijd alles aanpassen aan je eigen spullen. Ook al heeft iemand eenzelfde ketel, de manier van werken kan toch verschillen geven. Zolang je leert begrijpen hoe het in elkaar steekt komt dat allemaal in orde.

Heb ik nu ook een account bij aangemaakt, ziet er wel goed uit!

Zal eens kijken of er een manier is om dit beter te leren kennen (op youtube bijvoorbeeld).

Na jaren brouwen met tonnen heb ik 2 jaar geleden een brewmonk 30 aangeschaft. In begin viel het brouwrendement serieus tegen. Belangrijk is het water mout verhouding. Minstens 4L per kg mout. De laatste keren heb ik het maisch water en spoel water samengevoegd bij het maischen en bij het opwarmen regelmatig geroerd. Het brouwrendement ging naar 82%. Persoonlijk vind ik af en toe roeren bij het opwarmen belangrijk om geen kanaalvorming te krijgen.

Bedankt voor de tips, zal dit zeker ook eens proberen om meteen alle water te gaan gebruiken.

• 227-0ab54be039e5323e73b938302a88444d8bfac844.jpg
    Citaat van DenSteppe

Na jaren brouwen met tonnen heb ik 2 jaar geleden een brewmonk 30 aangeschaft. In begin viel het brouwrendement serieus tegen. Belangrijk is het water moutverhouding. Minstens 4L per kg mout. De laatste keren heb ik het maisch water en spoel water samengevoegd bij het maischen en bij het opwarmen regelmatig geroerd. Het brouwrendement ging naar 82%. Persoonlijk vind ik af en toe roeren bij het opwarmen belangrijk om geen kanaalvorming te krijgen.

Ik snap het niet DenSteppe. Als ik het maischwater en spoelwater samenvoeg bij het maischen, dan past dit niet meer in mijn grainfather denk ik? En waar spoel je dan mee? een stuk van dat water eruit halen en terug doorgieten?

Groeten,

Jef

• Na jaren brouwen met tonnen heb ik 2 jaar geleden een brewmonk 30 aangeschaft. In begin viel het brouwrendement serieus tegen. Belangrijk is het water mout verhouding. Minstens 4L per kg mout. De laatste keren heb ik het maisch water en spoel water samengevoegd bij het maischen en bij het opwarmen regelmatig geroerd. Het brouwrendement ging naar 82%. Persoonlijk vind ik af en toe roeren bij het opwarmen belangrijk om geen kanaalvorming te krijgen.

Interessant wat je hier zegt, even een concreet voorbeeld voor mijn volgend brouwsel (ook met BrewMonk 30):
    Ik gebruik 7,5 kg mout en 25 liter maischwater, dat is 3,33l/kg, vervolgens 11 liter spoelwater. (verhouding van 0,44 spoelwater/maischwater)
    Jij stelt dus dat ik die 25 liter zoveel mogelijk moet verhogen, bijgevolg minder spoelwater gebruiken en dat dat mijn rendement zal verhogen?
    --> Ik denk trouwens niet dat er zoveel meer bijkan aangezien de ketel vrij vol zal zijn op deze manier, maar laat ons stellen dat het wel kon?

• Ken dat van het Nederlands forum. Er zijn daar die de brewmonk gebruiken zonder de bovenplaat in de moutkorf te plaatsen om te roeren:face_with_monocle: ......dan spoel je inderdaad een kuil in het moutbed met laag rendement als gevolg. Als je dan al het water gebruikt om te maischen staat alles onder water en heb je minder land van “ kuil vorming” hoger rendement.

Bij bij is het ook meestal een verhouding van 0,4-0,45 met voldoende en mooi rendement:slightly_smiling_face:

• Ik heb het opgegeven om met mijn "automaat" (een Grainfather) een hoog rendement te willen, ik heb daar nog nooit in geroerd, altijd met bovenste geperforeerde plaat op mijn moutbed. Ik stel nu mijn rendement in op 67%, OK, da's laag, maar ja, zo moet je wel meer mout ingeven in uw brouwprogramma om aan het gewenste percentage alcohol te komen, doch ik kom meestal iets meer uit. Dus waarom moeilijk doen over een half kilootje meer mout, een hobby kost je altijd geld, dus tja... :face_with_rolling_eyes:

rendement_gf.png

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Interessant wat je hier zegt, even een concreet voorbeeld voor mijn volgend brouwsel (ook met BrewMonk 30):
    Ik gebruik 7,5 kg mout en 25 liter maischwater, dat is 3,33l/kg, vervolgens 11 liter spoelwater. (verhouding van 0,44 spoelwater/maischwater)
    Jij stelt dus dat ik die 25 liter zoveel mogelijk moet verhogen, bijgevolg minder spoelwater gebruiken en dat dat mijn rendement zal verhogen?
    --> Ik denk trouwens niet dat er zoveel meer bijkan aangezien de ketel vrij vol zal zijn op deze manier, maar laat ons stellen dat het wel kon?

Je kunt de verhouding maischwater/spoelwater natuurlijk ook veranderen door wel 25 liter maischwater te blijven gebruiken, maar minder spoelwater en navenant ook minder mout te gebruiken. Je brouwt dan natuurlijk uiteindelijk minder bier.

Zelf gebruik ik bij de wat zwaardere bieren (zeg begin SG rond 1.080) 25 liter maischwater en 4 liter spoelwater. 10 minuten na het inmaischen, en direct na het begin van de tweede maischstap haal ik de bovenplaat er even af en roer ik even goed. verder de bovenfilterplaat erop en pompje rustig laten lopen. Rendementen die ik daar mee haal (Brouwhulp berekeningsmethode) is ongeveer 80%.

• Ik heb het opgegeven om met mijn "automaat" (een Grainfather) een hoog rendement te willen, ik heb daar nog nooit in geroerd, altijd met bovenste geperforeerde plaat op mijn moutbed. Ik stel nu mijn rendement in op 67%,

Het is volgens mij nogal afhankelijk van de moutstort. In jou w voorbeeld heb 7.5 kg mout, tegen het max aan. Ik zet rendement dan ook een stuk lager. Bij ligte storten ( bv lager, alt, stout) zo rond de 4-5 kg zet ik het redement in brouwhulp op 82% en dat komt aardig goed uit.

Ook als je de reflux moet knijpen vanwege slecht doorstromen wordt het rendement ook minder.... ik heb al eens de maisch tijden procentueel verhoogt en dat heeft ook een positief effect

• Je kunt de verhouding maischwater/spoelwater natuurlijk ook veranderen door wel 25 liter maischwater te blijven gebruiken, maar minder spoelwater en navenant ook minder mout te gebruiken. Je brouwt dan natuurlijk uiteindelijk minder bier.

Zelf gebruik ik bij de wat zwaardere bieren (zeg begin SG rond 1.080) 25 liter maischwater en 4 liter spoelwater. 10 minuten na het inmaischen, en direct na het begin van de tweede maischstap haal ik de bovenplaat er even af en roer ik even goed. verder de bovenfilterplaat erop en pompje rustig laten lopen. Rendementen die ik daar mee haal (Brouwhulp berekeningsmethode) is ongeveer 80%.

Hoeveel liter bier hou je daar uiteindelijk aan over dan? Ik hoop nu wel altijd een 20-24 liter te bottelen dus dan lijkt me dat veel te weinig water om dat te behalen. Zelf roer ik veel regelmatiger en gebruik ik die bovenste filterplaat eig niet... Is die zo belangrijk dan?
    --> Ik behaalde vorige keer 69% Brouwzaalrendement (BrouwHulp), toch een opvallend verschil.

• Zo denk ik er ook over Herman, in de laatste maischstap van 67° naar de uitmaischstap van 78° die vijf min. duurt doe ik de bovenste plaat van mijn GF eraf en roer ik het effe door, meer niet, ik heb 101 dingen geprobeerd maar ik kom altijd weer bij het begin terecht, ttz, 't loont de moeite niet om er iets aan te veranderen, mijn brouwzaalrendement draait in brouwhulp àltijd rond de 72% en mijn bier geraakt ook altijd op.

bier brouwen is als sex, leuk maar ge kunt het niet den hele dag doen

• Hoeveel liter bier hou je daar uiteindelijk aan over dan? Ik hoop nu wel altijd een 20-24 liter te bottelen dus dan lijkt me dat veel te weinig water om dat te behalen. Zelf roer ik veel regelmatiger en gebruik ik die bovenste filterplaat eig niet... Is die zo belangrijk dan?
    --> Ik behaalde vorige keer 69% Brouwzaalrendement (BrouwHulp), toch een opvallend verschil.

Ik heb dan ongeveer 18 / 19 liter in het gistvat. En 16 / 17 liter bottelen.

De bovenste filterplaat zorgt ervoor dat het rondgepompte water goed over het hele oppervlak van de moutkorf verspreid wordt. Anders loop je het risico dat er één of enkele kanalen worden gevormd, en de rest van de maisch als het ware 'niet mee doet'. De bedoeling is dat het water door de hele bostel heen spoelt, anders kun je geen hoog rendement halen.

Om die eventuele kanalen te 'verstoren' roer ik dus ook twee keer. Ik heb gemerkt dat dat voldoende is om een duidelijk hoger rendement te halen. Misschien zou het met vaker roeren nog iets beter kunnen, dat heb ik nooit geprobeerd.

• Het is volgens mij nogal afhankelijk van de moutstort. In jou w voorbeeld heb 7.5 kg mout, tegen het max aan. Ik zet rendement dan ook een stuk lager. Bij ligte storten ( bv lager, alt, stout) zo rond de 4-5 kg zet ik het redement in brouwhulp op 82% en dat komt aardig goed uit.

Ook als je de reflux moet knijpen vanwege slecht doorstromen wordt het rendement ook minder.... ik heb al eens de maisch tijden procentueel verhoogt en dat heeft ook een positief effect

Hangt natuurlijk af van welk biertje je wil brouwen, ik heb geen GF gekocht om "kattepis" te moeten brouwen van 4,5% denk ik dan in functie het laag alcohol%. Ik heb daar zeker al 9 kg mout in gekregen, Serge was getuige van dat moment, alleen wou de doorstroming van de tegenstroomkoeler (pomp dus) niet mee op dat moment. Wel gebruik ik in de GF altijd rijsthulzen. Vorige keer bij mijn RIS weinig "sap" op de pomp en dus over gegaan naar de pannen om verder te brouwen, doch heb die pomp vervangen door een nieuwe maar nog niet mee gebrouwen. Die GF wel al dikwijls als "spoelwaterketel" laten spelen, wat volgens sommigen hier blijkbaar niet echt OK is (:beaming_face_with_smiling_eyes:), doch die GF staat hier toch... :smiling_face_with_halo:

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Hangt natuurlijk af van welk biertje je wil brouwen, ik heb geen GF gekocht om "kattepis" te moeten brouwen van 4,5% denk ik dan in functie het laag alcohol%. Ik heb daar zeker al 9 kg mout in gekregen, Serge was getuige van dat moment, alleen wou de doorstroming van de tegenstroomkoeler (pomp dus) niet mee op dat moment. Wel gebruik ik in de GF altijd rijsthulzen. Vorige keer bij mijn RIS weinig "sap" op de pomp en dus over gegaan naar de pannen om verder te brouwen, doch heb die pomp vervangen door een nieuwe maar nog niet mee gebrouwen. Die GF wel al dikwijls als "spoelwaterketel" laten spelen, wat volgens sommigen hier blijkbaar niet echt OK is (:beaming_face_with_smiling_eyes:), doch die GF staat hier toch... :smiling_face_with_halo:

Oja..... GF gebruiken om vlees langzaam in te garen slow cooking..:grinning_face_with_smiling_eyes:..

Maar over kattepis gesproken, hier wordt dat vaak gebrouwen en veel gedronken:smiling_face_with_smiling_eyes:. De zwaardere biertjes tot zo’n 15 l en dan valt de stort nog wel mee. Zal eens een zware stort proberen.

• Oja..... GF gebruiken om vlees langzaam in te garen slow cooking..:grinning_face_with_smiling_eyes:..

Echt niet om mee te lachen (:smiling_face_with_halo:), moet je maar eens proberen, je wil niks anders meer eten, super zacht en echt op punt, nooit meer "overcooked" vlees of andere dingen, groenten altijd de juiste bite, zalig gewoon... :thumbs_up:

• Nee hoor, met een GF kun je echt wel zwaardere biertjes brouwen, geen probleem, als je maar beetje rijsthulzen gebruikt en je pomp niet als de mijne na 2 jaar half werk wil leveren, Speidel is een andere zaak heb ik al gehoord, daar moeten ze dubbel maischen, doch tja, het is wat een mens er wil mee doen hé, je kan het gerust op 70% zetten, doch ik geef niet om een paar 100 gram mout... :smiling_face_with_halo::beaming_face_with_smiling_eyes:

• Om nu terug naar het onderwerp te komen (hoe smakelijk het eten van Herman er ook uitziet ;-) ), ik lees toch vaak dingen waar ik even voor in mijn haar krab. Ik denk dat we het hele eenpanssysteem zo ingewikkeld willen maken dat we net afbreuk doen aan de eenvoud ervan.

Stel je schrootmolen niet te fijn in. Als je flowproblemen hebt bij een normale moutstort (lees gerstemout) dan schroot je volgens mij al veel te fijn. Ik heb een paar brews de Bulldog Brewer enkel als kookketel gebruikt omdat ik steeds maar weer vastlopende filteringen had. Tot twee brews geleden ik de schrootmolen eens (naar mijn toenmalige mening) heel grof had ingesteld (zit ergens rond 1,3 - 1,4 mm) and low and behold : weg was het flowprobleem. En hierdoor ging het rendement van de ketel dus ook nog eens vooruit! Fijner schroten geeft niet noodzakelijk een beter rendement!

Volgend item was de verhouding maisch/spoelwater en daarom moet je ook naar de functie van beide kijken. Maischwater dient om de enzymatische werking in het beslag zo optimaal mogelijk te maken en zoveel mogelijk zetmeel om te zetten naar suikers. Spoelwater daarentegen dient om de achtergebleven suikers uit je beslag te spoelen. Hoe meer je kan spoelen, hoe beter je rendement. Het is niet anders.

Dit in het achterhoofd heb ik dus de laatste twee brews een verhouding gehad van +/- 1l spoelwater op 2 liter maischwater en hiermee heb ik redelijk traag gespoeld. Gevolg was een rendement van 80% en dat is voor mij meer als voldoende met een eenpanssysteem.

• Zeker ook je tijd nemen bij het inmaischen en zorgen dat de mout echt nergens aan elkaar plakt.

Toen ik mijn GF pas had, gooide ik telkens een kilo mout in de moutpijp, roerde even zodat er geen deegballen waren, volgende kilo erin, enz. met als gevolg inderdaad een rendement van 55-65%. Nu gooi ik telkens een handje mout per keer in de moutpijp, roer zeer goed door en haal een rendement van 75-85%.

• Welke verhouding mout maischwater gebruik je dan?

Ik maisch in met een verhouding van 3,5l/kg. Daar komt wel een extra 2l bij omdat ik een dode ruimte heb in mijn Bulldog (is bij een Brewmonk 6 liter geloof ik). De rest van mijn brouwwater gebruik ik om te spoelen. Bij mijn pils bijvoorbeeld was dat 17l maischwater en 11 liter spoelwater. Maar dat was een relatief klein beslag. Bij mijn Tripel zat ik met 20,4l maischwater en 8,55l spoelwater. De eerste had een maischrendement van 80,5%, de tweede zat aan 75%. Geeft aan hoeveel de invloed van spoelwater is.

• Citeer

Zeker ook je tijd nemen bij het inmaischen en zorgen dat de mout echt nergens aan elkaar plakt.

Toen ik mijn GF pas had, gooide ik telkens een kilo mout in de moutpijp, roerde even zodat er geen deegballen waren, volgende kilo erin, enz. met als gevolg inderdaad een rendement van 55-65%. Nu gooi ik telkens een handje mout per keer in de moutpijp, roer zeer goed door en haal een rendement van 75-85%.

Dankjewel Aatjebanaantje. Goed om mee te nemen.

• Ik maisch in met een verhouding van 3,5l/kg. Daar komt wel een extra 2l bij omdat ik een dode ruimte heb in mijn Bulldog (is bij een Brewmonk 6 liter geloof ik). De rest van mijn brouwwater gebruik ik om te spoelen. Bij mijn pils bijvoorbeeld was dat 17l maischwater en 11 liter spoelwater. Maar dat was een relatief klein beslag. Bij mijn Tripel zat ik met 20,4l maischwater en 8,55l spoelwater. De eerste had een maischrendement van 80,5%, de tweede zat aan 75%. Geeft aan hoeveel de invloed van spoelwater is.

Ik verbaasde me al dat je zo'n goede resultaten haalt met zoveel spoelwater. Maar dit verklaart e.e.a. Ik denk als je in de brewmonk bij een zwaarder bier (zeg 1.080) een verhouding maischwater / spoelwater van 2 / 1 aanhoudt dat je problemen krijgt dat je te weinig water in de maischkorf hebt. Maar als je slechts twee liter 'dode ruimte' hebt, dan wordt het een heel ander verhaal natuurlijk.

Het is dacht ik zelfs 7 liter die er onder de korf zit bij een brewmonk.

• Ik verbaasde me al dat je zo'n goede resultaten haalt met zoveel spoelwater. Maar dit verklaart e.e.a. Ik denk als je in de brewmonk bij een zwaarder bier (zeg 1.080) een verhouding maischwater / spoelwater van 2 / 1 aanhoudt dat je problemen krijgt dat je te weinig water in de maischkorf hebt. Maar als je slechts twee liter 'dode ruimte' hebt, dan wordt het een heel ander verhaal natuurlijk.

Het is dacht ik zelfs 7 liter die er onder de korf zit bij een brewmonk.

Mee eens. Bij de brewmonk duikelt het rendement dan omlaag. Oplossing een kleiner brouwsel/minder mout of juist meer mout en niet of weinig spoelen. Mout kost je de kop niet toch?