Schroten en molen bijstellen en stress zijn geen goede combinatie

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Zondag dus mijn brouwsel gebrouwen in de nieuwe brouwpan...

Het begon bij het schroten, een rol zat vast. Te hard aangedraaid? Geen idee.

Water stond op te warmen, molen snel bijstellen. Voelermaat zoeken? Geen idee waar die was.

Stresssssssssssss🔥😱🥸🤬

Dan maar ongeveer met een creditcard, mout te grof? Niet gekneusd en deels wel? Aaarrgh

Wat bleek? De schaalverdeling links en rechts was klein beetje afwijkend dus varieerde van 1.25 tot 1.35mm

Gevolg? Lager rendement en SG na koken.

Weer wat geleerd, eerder schroten, zeker tot ik het kunstje ken 😌🤓

• Ik heb dat vaker gelezen bij die walsenmolen uit de gezamelijke inkoop op het NL forum... Ik was er al huiverig voor. Schaalverdeling is overigens in inches.

Valt wel mee, als je in de gaten hebt dat het scheef zit de schaalverdeling. Molen is prima verder.

De rest vd middag was relaxed. Brewfather open op de telefoon,die laat alles netjes zien met een countdown en ook daarin een logboek bijgehouden.

Veel geleerd.

• Ik heb een 3-roller walsenmolen, als ik niet klam schroot is mijn mout op max. instelling eigenlijk nog te fijn, maar nu schroot ik telkens droog en gebruik rijsthulzen, ook al voor gehad dat één rol bleef staan, reden, de derde (onderste) rol draaide zeer stroef door zetmeel tussen de rol en de zijkant v/d molen, sinds ik droog schroot heb ik dat niet meer. Ook ongemoute granen zijn véél harder, als je ze stort voor dat je de rollen laat draaien blokkeren de rollen 100% altijd, oplossing, wat gewone mout eronder mengen en de rollen draaien als een tierelier, dus ja, eigenlijk heb je rollen nodig die beiden door een tandwiel aangedreven worden, maar die zijn zeldzaam en kosten +/- 300 Euro.

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Het voordeel van de molen op uw foto is dat je een heel kleine 'begrensde' toevoer hebt van mout, waardoor je een makkelijker schroten krijgt, dus de kracht op de rollen zal een stuk minder moeten zijn dan dat je die volledige breedte aan mout moet rond krijgen. Heb eens vluchtig gezocht naar een 3-rollige schrootmolen met tandwielen op beide rollen, er zijn misschien goedkopere, doch deze zien er echt degelijk uit voor hun 320$, er zijn versies die ook worden ook gebruikt voor cacao, maar er zijn er ook met gewoon 2 rubberen ringen in een ingefreesde gleuf die op mekaar drukken en zo de 2de rol beter meenemen dan met mout alleen...

[edit]Heb een goedkopere gevonden, ook met mekaar aandrijvende rollen....[/edit]

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Official Post

Je hebt die drie rollen niet nodig om goed te schroten. En je moet niet fijn schroten om een goed rendement te hebben.

Als je klam schroot mag je mout absoluut niet nat aanvoelen. Je doet een heel klein beetje water bij je droge mout in de orde van 100ml op 4kg mout. Die 100ml roer je heel goed doorheen de mout en dan laat je deze een minuut of 5 staan. Als je dat hebt gedaan zul je wel een licht verschil in de mout voelen maar echt overdreven is dat niet. Hij voelt gewoon niet zo "droog" meer.

Schroten doe ik intussen met een opening van +/- 1,4mm (ik heb geen voelermaat maar het is breder als een cd en dat is 1,2mm). Door dit te combineren met het klam schroten wordt mijn mout mooi gebroken en geplet. Het lijkt dan of ik nog veel hele korrels heb maar als je daar even op drukt vallen die uiteen. Meer moet het niet zijn.

Dit heb ik toegepast bij mijn laatste brouwsel en hiermee in mijn Bulldog Brewer gemaischt (zelfde concept als Brewmonk). Gevolg was een heel vlotte maisch. Geen pompproblemen mee gehad. Na het maischen weer rustig gespoeld gedurende +/- 20 minuten en als gevolg een rendement van 75%. En daar kan ik heel goed mee leven.

• ik zet mijn brouwerij in principe de avond ervoor volledig klaar. 's ochtends gewoon de ketel aanzetten en na het ontbijt kan je direct gaan brouwen. bespaart je een hoop stress en tijd gedurende je brouwdag.

• Dude... Je legt je teveel toe op de theorie. Gewoon brouwen, daar leer je het meeste van. Papier/beeldscherm is geduldig. Je hoeft écht geen raketgeleerde te zijn om een lekker biertje te brouwen. Ik heb in de 5 jaar dat ik brouw eigenlijk nog nooit een app of iets gebruikt. Ik heb nog gewoon een schriftje. Ik noteer alles. Voer het later in in mijn computer. Ben meer van het ouderwetse. Meetapparatuur? Ik gebruik een gewone dobber. Niks ispindel of iets. Leuk om grafiekjes te zien. Nóg leuker om ze ergens te laten zien, maar voegt verder mijns inzien niks toe. Roerwerk? Twee armen en een houten roerstok. Schroten? Geen gedoe met indrukwekkende aandrijvingen. Óf met de hand, óf met een doodnormaal boormachientje. Keep it simpel. De rest kost alleen veel (onnodig) geld. Geef ik liever uit aan een degelijk gistvat. Ik bezuinig niet op een kilootje mout of een lekkere hopsoort. Je hebt dat boek van Greg Hughes, toch? Heb je daarin de recepten gevonden? Stuk voor stuk lekkere biertjes. Toen ik mijn systeem goed onder de knie had ging ik me verder verdiepen in de materie. En natuurlijk is dat heel interressant.

• Ik heb een 3-roller walsenmolen, als ik niet klam schroot is mijn mout op max. instelling eigenlijk nog te fijn, maar nu schroot ik telkens droog en gebruik rijsthulzen, ook al voor gehad dat één rol bleef staan, reden, de derde (onderste) rol draaide zeer stroef door zetmeel tussen de rol en de zijkant v/d molen, sinds ik droog schroot heb ik dat niet meer. Ook ongemoute granen zijn véél harder, als je ze stort voor dat je de rollen laat draaien blokkeren de rollen 100% altijd, oplossing, wat gewone mout eronder mengen en de rollen draaien als een tierelier, dus ja, eigenlijk heb je rollen nodig die beiden door een tandwiel aangedreven worden, maar die zijn zeldzaam en kosten +/- 300 Euro.

€300 is veel geld Herman. Maar dan heb je ook wat hè? Het is maar net waar je voor kiest. Ik wil eigenlijk deze. Staat hoog op mijn verlanglijstje. Ooit...:rolling_on_the_floor_laughing::rolling_on_the_floor_laughing::face_with_tears_of_joy::face_with_tears_of_joy:

• €300 is veel geld Herman. Maar dan heb je ook wat hè? Het is maar net waar je voor kiest. Ik wil eigenlijk deze. Staat hoog op mijn verlanglijstje. Ooit...:rolling_on_the_floor_laughing::rolling_on_the_floor_laughing::face_with_tears_of_joy::face_with_tears_of_joy:

Ja, da's een met riemaandrijving, maar wat is nu 966€ op een brouwersleven, en hij heeft een eigen motor, dus geen geld nodig voor uw boormachine mocht ze ooit stuk gaan, kan je ook niet schroten zonder, en ook als madam een beetje minder kleedselkes e.d. koopt moet het goed te doen zijn denk ik... :grinning_face_with_sweat:

• Je legt je teveel toe op de theorie. Gewoon brouwen,

klopt, er staan nog een paar sessies gepland. De aantekeningen zijn behulpzaam.

Het boek is een goede tip geweest, heel mooie niet al te moeilijke recepten 👍🏼

Dit was het grootste “foutje”. Dus vandaar de vraag.

Of ik nu 1.4m of 1.2mm moet aanhouden of een andere afstand? Dat ervaar ik wel.

Rijsthulzen en eerder schroten, wellicht klam. Dat zijn goede tips✌️

Op naar de volgende, zaterdag praktijkdag brouwcursus. Ook leerzaam

• Zaterdag brouwen? Dan gewoon vrijdagavond schroten. Ik schroot bijvoorbeeld pas als mijn maischketel op staat te warmen. Tijd zat. Nog tijd over. Boormachine op de walsenmolen en gaan met die banaan.

• Eigenlijk zijn al die cd's, bankaarten en voelermaatjes maar een richtlijn van hoe je je moutmolen best instelt.
    Er zijn zoveel factoren die mee spelen, dubbel aangedreven rollen, slechts een rol aan gedreven, 2 of 3 rollen, draaisnelheid, profiel van je rollen, .....

En de belangrijkste factor is natuurlijk je mout zelf.
    Gerstemout, tarwemout, rogge, gemoute haver met vliezen, ....
    Elke moutsoort heeft al een andere instelling nodig natuurlijk.

En dan nog het verschil tussen de merken (lees kwaliteit) aan gerstemout,
    Vb een Castel pilsmout tov een Weyermann pils mout
    De Castel daarvoor heb je een veel kleiner instelling nodig tov de Weyermann daar de distributie in de korrelgrote bij een Castel veel breder is dan bij die van een Weyermann mout

Links de Weyermann en rechts de Castel op de foto
    Probeer deze maar eens met de zelfde instelling te schroten!
    Als je dat wil doen moet je de rollen instellen op de de grote hoeveelheid aan kleine korrels die bij de Castel mout zitten, het gevol is dan dat de Weyermann veel te fijn geschroot met zijn uniforme grote korrels. :-/

Ik schroot alles apart en kijk gewoon naar wat uit de mout molen komt, en stel eventueel wat bij.

• Zaterdag brouwen? Dan gewoon vrijdagavond schroten. Ik schroot bijvoorbeeld pas als mijn maischketel op staat te warmen. Tijd zat. Nog tijd over. Boormachine op de walsenmolen en gaan met die banaan.

Zelfs handmatig heb je toch meer dan tijd genoeg om te schroten terwijl het water opwarmt ?

Wat ik wel doe de avond ervoor is alles klaarzetten en het mout afwegen, kwestie van geen fouten te maken smorgens met een houten kop :grinning_squinting_face:

• Je vergeet nog een heel belangrijke factor: je brouwinstallatie. Een 3 pannensysteem met filterhevel werkt heel anders dan een automaat, zeker wat spoelen en filteren betreft. De maalgraad is voor een automaat een bepalende factor.

Ik werk met 3 pannen en schroot alles op dezelfde stand: 1,2 mm. Rendement is prima, nooit filterproblemen en ik gebruik geen rijsthulzen. :face_with_raised_eyebrow:

• Je vergeet nog een heel belangrijke factor: je brouwinstallatie. Een 3 pannensysteem met filterhevel werkt heel anders dan een automaat, zeker wat spoelen en filteren betreft. De maalgraad is voor een automaat een bepalende factor.

Ik werk met 3 pannen en schroot alles op dezelfde stand: 1,2 mm. Rendement is prima, nooit filterproblemen en ik gebruik geen rijsthulzen. :face_with_raised_eyebrow:

Rogge en zeker gemoutehaver dat valt toch gewoon door 1.2mm door.
    Voor de gemoute haver van TF moet ik de rollen op zijn smalste zetten en dan zelfs er nog 2x er door heen draaien wil ik elke korrel gebroken hebben.:-/