Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hey allemaal,

Mijn brouwplannen zijn veranderd. Ik wil nog even wachten met poging 3 van deze blonde (Klik hier) en ga intussen voor een driegranentripel.
    Een tripel is weer even geleden en ik wil vooral kennismaken met wat nieuwe ingrediënten (althans voor mij zijn ze nieuw :grinning_face:).

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis

OmschrijvingWaarde

Kenmerk017

Naam receptTripel #1

Brouwdatum22/11/2020

BierstijlTripel

Volume23,0 l

Begin SG1,074 SG

Berekende kleur (Morey)10 EBC

Berekende bitterheid (Tinseth)35 IBU

Brouwzaalrendement65,0 %

Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten

HoeveelheidIngrediënt

18,00 lLeidingwater Grote Braamstraat

5,00 lGedemineraliseerd water

1,3 gCaCl2

1,10 gCaSO4

5,00 mlMelkzuur

11,05 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water

CaMgNaHCO3ClSO4

77 mg/l5 mg/l11 mg/l106 mg/l59 mg/l75 mg/l

Vergistbare ingrediënten

HoeveelheidNaamMouterijKleur%

5,00 kgPilsmoutDingemans3 EBC62,5 %

1,00 kgSpeltmoutWeyermann5 EBC12,5 %

1,00 kgTarwevlokkenSupermarkt2 EBC12,5 %

1,00 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC12,5 %

Maischschema

OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte

Stap 165,0 °C1 min.40 min.3,3 l/kg

Stap 272,0 °C10 min.20 min.3,3 l/kg

Hop

HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU

30,0 gSaazpellets3,4%60 min.11,3 IBU

30,0 gStyrian Goldingspellets3,4%60 min.11,3 IBU

30,0 gCascadepellets5,5%15 min.9,0 IBU

10,0 gStyrian Goldingspellets3,4%15 min.1,9 IBU

10,0 gSaazpellets3,4%15 min.1,9 IBU

Gist

HoeveelheidNaamType

2,0 l starterTrappist High Gravity (3787)bovengist

Extra info:
    -Spelt is nieuw voor mij, ik ben mij ervan bewust dat spelt voornamelijk in saisons gebruikt wordt maar ik wil het in deze tripel ook eens uitproberen.
    -Ik heb nog nooit met vlokken gewerkt, dus wou ipv tarwemout eens voor vlokken gaan.
    -Fan van Cascade, die zit er dus als aromahop in, de Saaz en Styrian Goldings vond ik ook passen, maar zijn vooral om restjes op te werken.
    -De hoeveelheden die ik gebruik zijn mooi afgerond maar ik vind het wat stom om nog met 100g overschot te zitten dus ik kieper het er gewoon bij. :grinning_face:
    -Ik heb een gistvat van 27 liter maar ik wou het schuim van deze gist beperken door ook schuimstop toe te voegen, zal ongetwijfeld nodig zijn.

Wat denken jullie? :winking_face:...

• Spelt en tarwe is eigenlijk "oude en nieuwe" tarwe bij elkaar. Zelf zou ik meer spelt nemen en de tarwe vervangen voor Munchener, iets van 15% spelt en 10% Munchener.

En wat Serge zegt over de gist, een minder esterige gist doet de spelt smaak goed. Een witbier gist zoals die 3463 eigenlijk is werkt ook goed.

Wel langer maischen met spelt, de omzetting van spelt gaat flink trager dan andere mouten.

• Spelt en tarwe is eigenlijk "oude en nieuwe" tarwe bij elkaar. Zelf zou ik meer spelt nemen en de tarwe vervangen voor Munchener, iets van 15% spelt en 10% Munchener.

En wat Serge zegt over de gist, een minder esterige gist doet de spelt smaak goed. Een witbier gist zoals die 3463 eigenlijk is werkt ook goed.

Wel langer maischen met spelt, de omzetting van spelt gaat flink trager dan andere mouten.

Munchener heb ik ook nog nooit gebruikt. Welke (smaak)eigenschappen heeft die mout? ;-)
    Bedankt beide voor de tips :-).

• Munchener heb ik ook nog nooit gebruikt. Welke (smaak)eigenschappen heeft die mout? ;-)
    Bedankt beide voor de tips :-).

Munich mout: Munich mout heeft een aangepast kiem programma en wordt bij hogere temperaturen geëest dan pils.
    Dit geeft extra smaak en kleur aan het bier. Het hogere melanodine gehalte zorgt voor een zeer aromavolle mout met een sterke smaak van mout, lichte karamel en brood. met
    tonen van biscuit en honing,

Kortom pilsmout in het kwadraat van smaak

• Munich mout: Munich mout heeft een aangepast kiem programma en wordt bij hogere temperaturen geëest dan pils.
    Dit geeft extra smaak en kleur aan het bier. Het hogere melanodine gehalte zorgt voor een zeer aromavolle mout met een sterke smaak van mout, lichte karamel en brood. met
    tonen van biscuit en honing,

Kortom pilsmout in het kwadraat van smaak

Ja die beschrijving had ik ook al gevonden, al vind ik die beschrijvingen vaak een beetje afwijkend van mijn eigen beleving. Vandaar dat iemand die er ervaringen mee heeft mij misschien wat meer kon vertellen. :winking_face:

Verder is die munich gerstemout toch? Dan kan ik het moeilijk een driegranentripel noemen :P ...
    + de gistkeuze is toch ook best belangrijk bij een tripel. Als ik een neutrale gist kies valt het 'tripel-gehalte' toch wat weg naar mijn gevoel. Ik denk er nog eens over na :grinning_face:. Toch alleszins bedankt voor jullie mening.

• Ja die beschrijving had ik ook al gevonden, al vind ik die beschrijvingen vaak een beetje afwijkend van mijn eigen beleving. Vandaar dat iemand die er ervaringen mee heeft mij misschien wat meer kon vertellen. :winking_face:

Verder is die munich gerstemout toch? Dan kan ik het moeilijk een driegranentripel noemen :P ...
    + de gistkeuze is toch ook best belangrijk bij een tripel. Als ik een neutrale gist kies valt het 'tripel-gehalte' toch wat weg naar mijn gevoel. Ik denk er nog eens over na :grinning_face:. Toch alleszins bedankt voor jullie mening.

Bvb de WY belgian Ardennes die Serge al vermelde is voor mij zeker nog voldoende esterig. Ik ben zelf wel geen fan van overdreven "belgian yeast taste" zoals de Amerikanen het aangeven. Ik vind dit de laatste jaren soms zelf al te smaken in een duvel:slightly_smiling_face:.

• Ja, rogge is ook een leuke Koen. Geeft toch ook iets extras aan smaak.

Over neutrale gist in een tripel, ik heb een paar tripels geprobeerd met Californian lager gist, je mist dan het esterige maar hop en mout smaken volop. Er staat er nog een op plan deze week.

• Ik heb het nog eens herbekeken. Een aantal keer van gedacht veranderd, jullie weten vast wel hoe dat gaat :squinting_face_with_tongue:. IK ga de spelt laten vallen en vervangen door rogge.
    Verder zal ik eerst nog moeten investeren in wat groter glaswerk voor een voldoende grote starter te kunnen maken. We gaan dus voor de Be-256 als gist.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis

OmschrijvingWaarde

Kenmerk017

Naam receptTripel #1

Brouwdatum22/11/2020

BierstijlTripel

Volume25,0 l

Begin SG1,070 SG

Berekende kleur (Morey)10 EBC

Berekende bitterheid (Tinseth)33 IBU

Brouwzaalrendement65,0 %

Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten

HoeveelheidIngrediënt

1,30 gCaCl2

1,10 gCaSO4

5,00 mlMelkzuur

13,05 lSpoelwater

CaMgNaHCO3ClSO4

77 mg/l5 mg/l11 mg/l103 mg/l59 mg/l75 mg/l

Vergistbare ingrediënten

5,00 kgPilsmoutDingemans3 EBC62,5 %

1,00 kgTarwemout. lichtWeyermann4 EBC12,5 %

1,00 kgRoggemoutWeyermann6 EBC12,5 %

Maischschema

Hop

30,0 gSaazpellets3,4%60 min.10,6 IBU

30,0 gStyrian Goldingspellets3,4%60 min.10,6 IBU

30,0 gCascadepellets5,5%15 min.8,5 IBU

10,0 gStyrian Goldingspellets3,4%15 min.1,7 IBU

10,0 gSaazpellets3,4%15 min.1,7 IBU

Overige ingrediënten

HoeveelheidNaamTypeGebruik

5,00 gIers mosklaringsmiddelkoken

Gist

HoeveelheidNaamType

5,00 gIers mosklaringsmiddelkoken starterSafale Abbaye (BE-256)bovengist

• Voor een tripel lijkt me dat vrij veel roggemout. Ik zou dat een beetje terugschroeven en er wat caramout bijdoen of een wat donkerdere basismout (vienna, munich, ...). Kwestie van de moutigheid wat te ondersteunen.

Ik gebruik nooit caramout in tripels, ze zijn zo al moutig genoeg, zelfs een tripel met 85% pilsmout en 15% suiker.

In een saison gebruik ik 15% roggemout en dat is echt niet overheersend, geeft een lichte nootachtige smaak.

• Je gaat ook filterproblemen krijgen met deze hoeveelheid rogge. Dit kan hele dikke stijfsel worden.

Al een keer of 5 een saison gebrouwen met 15% roggemout, nooit filterproblemen gehad.

Ik brouw natuurlijk niet met een automaat maar met 3 pannen en en hevelfilter.

De enige keer dat ik filterproblemen had was met volroggemeel, dat gebruik ik nooit meer, wat een pap werd dat.

• Er klopt iets niet bij je Gist denk ik er staat daar ook iers mos klaringsmiddel?

Maar waarom maar 5gr en niet het volledig zakje gebruiken? Of zelfs 2 dan moet je geen grote starter maken?

Klopt, het is 5 gr iers mos en 2 zakjes (23g) van de Be-256. Dat klopt al beter denk ik hé :squinting_face_with_tongue:.

Voor een tripel lijkt me dat vrij veel roggemout. Ik zou dat een beetje terugschroeven en er wat caramout bijdoen of een wat donkerdere basismout (vienna, munich, ...). Kwestie van de moutigheid wat te ondersteunen.

Van vienna heb ik ook nog een heleboel staan dus dat kan zeker toegevoegd worden.
    Maar proef je die rogge dan nog wel als ik die bv. halveer naar een halve kg?

• BrouwHulp Recept uitdraai

Basis

OmschrijvingWaarde

Kenmerk017

Naam receptTripel #1

Brouwdatum22/11/2020

BierstijlTripel

Volume25,0 l

Begin SG1,069 SG

Berekende kleur (Morey)12 EBC

Berekende bitterheid (Tinseth)33 IBU

Brouwzaalrendement65,0 %

Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten

HoeveelheidIngrediënt

1,30 gCaCl2

1,10 gCaSO4

5,00 mlMelkzuur

13,05 lSpoelwater

CaMgNaHCO3ClSO4

77 mg/l5 mg/l11 mg/l104 mg/l59 mg/l75 mg/l

Vergistbare ingrediënten

3,00 kgVienna moutWeyermann7 EBC37,5 %

2,50 kgTarwemout. lichtWeyermann4 EBC31,3 %

1,00 kgPilsmoutDingemans3 EBC12,5 %

0,50 kgRoggemoutWeyermann6 EBC6,3 %

Maischschema

Hop

30,0 gSaazpellets3,4%60 min.10,6 IBU

30,0 gStyrian Goldingspellets3,4%60 min.10,6 IBU

30,0 gCascadepellets5,5%15 min.8,5 IBU

10,0 gStyrian Goldingspellets3,4%15 min.1,8 IBU

10,0 gSaazpellets3,4%15 min.1,8 IBU

Overige ingrediënten

HoeveelheidNaamTypeGebruik

5,00 gIers mosklaringsmiddelkoken

Gist

HoeveelheidNaamType

23,0 gSafale Abbaye (BE-256)bovengist

Deze gaat vrijdag de BrewMonk in ;-)... Ik heb weer wat veranderd maar zo vind ik de kleur beter en zijn de gerst en tarwe wat meer in verhouding voor een 'driegranentripel'. Ik ben benieuwd naar het resultaat. Vergisting dacht ik te beginnen op 20°C en vervolgens na een dag of 5 enkele graden te verhogen.

• Ziezo, een vlotte brouwdag achter de rug. 25 literkes in het gistvat ;-).
    Die roggemoutkorrels zijn toch wat dunner dus volgende keer vanaf het begin de moutmolen wat fijner zetten.
    Eerste keer met de nieuwe Grain Gorilla, mooi toestel al moet ik hem nog beter kunnen vastzetten want de randen van mijn schrootbak zijn te dik.
    Het rendement was perfect zoals voorspeld (ingesteld op 65% Brouwzaalrendement in BrouwHulp), ondanks dat ik het spoelen gedaan heb zoals Walter aangaf in deze post, het mocht niet baten. Ik neem het rendement maar gewoon voor lief :P ...

• De be-256 is na 6-7 dagen toe aan overhevelen, wellicht eerder. Daarna begint de gist een soort zwavelgeur af te geven. Het is maar dat je het weet.

Ruimt de gist dat niet op tijdens de navergisting dan? Ik hevel gewoonlijk niet over.
    Het plan is een week op 20°C, 2 weken op 23°C en vervolgens coldcrashen..
    Voor de meeste bieren lijkt dit wel te werken zonder dat ik slechte smaakjes krijg..

• ? Ik hevel gewoonlijk niet over.

Bij deze gist zou ik dat een 2e keer zeker doen als ik hem nog eens toepas. Vergisting is super snel, nagist traag. Laag beginnen, 19 gr Dan in stapjes verhogen

Onderin de cct zat een dikke laag maar bovenin produceerde het bier nog een flinke geur. Staat ook bij Fermentis genoemd als effect na de gisting.

Dus 2 weken op hetzelfde vat? Je mag het proberen en dan weet je genoeg ;)

Van een ander forum:

heb hier een tripel, quadrupel en dubbel mee gebrouwen. Waren niet mijn beste bieren, maar zeker prima te noemen. Ik ben in alle drie de gevallen bij de hoofdgisting op 19-20 ºC gebleven en bij de na gisting op 22 ºC. Geeft een enorme rioollucht en ook wel bij bottelen maar de smaak is prima.

• Ik ben op dit moment niet in het bezit van 2 gistvaten, ik heb enkel nog een brouw-/gistingsemmer van 30 liter van Brewferm maar die gebruik ik gewoonlijk als bottelemmer waarbij ik dus overhevel bij het bottelen en de gistkoek dan achterlaat in de FerMonster. Hierin zou ik evt. eerder kunnen overhevelen maar dan is er nog wel veel headspace over wat niet echt de bedoeling is voor het lageren als ik goed lees in andere posts. Een klontje suiker toevoegen kan natuurlijk wel altijd om opnieuw CO2 aan te maken.

• Nou.... ff een reactie uit de Achterhoek..

Heb ook een mindere ervaring met BE-256. Wel een snelle vergisting van een tripel met eigen honing na de hoofdvergisting toegevoegd. En wel een hele pot!! Na 2 weken eigenlijk een constant SG en gebotteld.

MMMMMM...... na een paar weken een flesje geopend en inderdaad riool lucht en op dat gebied ben ik een expert want ik werk op rioolwaterzuiveringen. Mijn gasmeter ging op alarm (H2S) :face_with_rolling_eyes:. Kortom de batch in het riool (alcohol is graag gezien in het riool).

Maar waarschijnlijk ligt het aan mijn vergistingsmethode.... langer uitvergisten

• langer uitvergisten

Mijn eerste flesje met be-256 gist als basis geopend en geproefd. Nog erg jong maar geen luchtje en zeker niet slecht al. Heb wel op tijd het bier dus van de hoofd vergisting afgehaald.

Merk wel dat er weinig koolzuur is gevormd nog met 7gr suiker is er denk ik nog weinig gist over om de nagisting op fles te starten. Even afwachten nog, warm zetten en duimen ✌️

• Na 2 weken eigenlijk een constant SG en gebotteld.

MMMMMM...... na een paar weken een flesje geopend en inderdaad riool lucht en op dat gebied ben ik een expert want ik werk op rioolwaterzuiveringen. Mijn gasmeter ging op alarm (H2S) :face_with_rolling_eyes:. Kortom de batch in het riool (alcohol is graag gezien in het riool).

Maar waarschijnlijk ligt het aan mijn vergistingsmethode.... langer uitvergisten

Te snel gebotteld en te snel weggegoten.

Tijdens het lageren ruimt de gist ongewenste stoffen op, je hebt die stap overgeslagen. De gist kan dat dan nog doen na bottelen, maar dat duurt veel langer, lageren gaat dan door in de fles.

De kans is groot dat die geur na 1 of 2 maand helemaal wegtrok.

• Het mooie van gist is dat er zoveel verschillende zijn. Zo ook het gedrag, de tijd die nodig is voor alle verschillende fases. Daar is geen klok en kalender geschikt voor, wel je eigen (en die van anderen) ervaring met het gebruik van elke gist.

Putjeslucht? Zet een knijper op je neus als je er niet tegen kunt, komt uiteindelijk wel goed. Niet te vroeg coldcrashen etc. Observeer, meet en maak aantekeningen.

• Maar waarschijnlijk ligt het aan mijn vergistingsmethode.... langer uitvergisten

Dat gaat inderdaad helpen. Ik merk toch regelmatig dat mensen proberen om heel het vergistingsgebeuren er in een recordtempo door te krijgen. Alle tijd die je tijdens het gistingsproces denkt uit te sparen ga je je erna beklagen. Neem ruim de tijd om een bier stabiel te krijgen voor je het bottelt. En dat stabiel krijgen slaat niet enkel op de vergistingsgraad, er zijn veel processen die tegelijkertijd bezig zijn en ook hun tijd nodig hebben.

• Idd, ook al afgeleerd om te overhaasten, op 9/10 een Karmelietkloon gebrouwen, samen met Wimdm en Tontin, pas nu staat hij al meer dan een week op coldcrash, deze week op keg, dus vanaf brouwdag tot "bottelen" ongeveer 2 maand....:thumbs_up::clinking_beer_mugs:

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Het mooie van gist is dat er zoveel verschillende zijn. Zo ook het gedrag, de tijd die nodig is voor alle verschillende fases. Daar is geen klok en kalender geschikt voor, wel je eigen (en die van anderen) ervaring met het gebruik van elke gist.

Inderdaad ik heb geen negatieve ervaring met de BE-256. In maart een tripel meegemaakt, de hoofdgisting op 20°C en nadat het FG van 1.010 was bereikt verhoogt naar 22°C gedurende een week en daarna nog enkele dagen cold crash van 5°C om dan na 3 weken te bottelen. Geen enkele keer een rioolgeur vastgesteld. Het was een zeer lekkere tripel, misschien iets te fruitig maar dat lag aan de vele aroma hoppen die nog de laatste 5 min tijdens het koken heb toegevoegd denk ik.

• Oef, ik dacht dat je ondertussen alles zelf al had uitgedronken :rolling_on_the_floor_laughing:

Nee hoor, ik moet nu wel geduld hebben, deze keer kan ik me geen fout veroorloven, of ik moet het steken op de brouwdag zelf, en de aanwezige brouwers... :grinning_face_with_sweat::rolling_on_the_floor_laughing:

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Dank voor de goede raad! Heb inderdaad de neiging om te snel aan het bottelen te gaan. Spontaan spuitende flessen zijn mij ook bekend :face_with_tears_of_joy:

Beetje gebrek aan lagerruimte. Ik heb maar 1 klimaatkastje (tafelmodel koelkast met regeling) en een kelder waar de temperatuur niet echt constant is. Nu 8C maar in de zomer rond de 18C. En last van een sterke brouwneiging ...

Afijn.. ik ga het lageren op vat (overhevelen) serieus oppikken. Ik gebruik van die 31 L kunststof vaatjes (spreidel) voor gisten en heb ooit eens een 20L vat gekocht voor lageren maar dat was een nogal slecht sluitend vat. Wat voor vaten zijn ideaal voor lageren?