Moet de instelling bij Brewfather van de bitterheid op Tinseth staan? Op brouwhulp had ik dat op Rager staan. Maar dat scheelt zich wat in bitterheid. Of hoe moet ik dat bezien? of hoe werkt dat

Bitterheid bij Brewfather
Registreer je of meld je aan
Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum
-
-
Je kan in Brewfather kiezen welke berekening er gebruikt wordt. Ik denk wel dat Tinseth de meest gebruikte is.
-
Dat weet ik. Maar de bitterheid scheelt toch redelijk met bv. Rager. Hoe weet ik nu welke de juiste bitterheid is?
-
Denk dan er vast een vergelijkstabel is die beide eenheden laat zien.
Zo kun je wennen aan de eenheid. Of je zet hem om in Brewfather...
-
Dat weet ik. Maar de bitterheid scheelt toch redelijk met bv. Rager. Hoe weet ik nu welke de juiste bitterheid is?
Dat kan je met geen enkele methode weten, het zijn immers simulaties dus theorie. De exacte bitterheid kan je enkel meten in een professioneel laboratorium.
Om toch een idee te krijgen van IBU: brouw een bier met een theoretisch IBU X en vergelijk dat met een commercieel bier waarvan het IBU ook X is. Best een bier van hetzelfde biertype, vergelijkbare hoppen en ongeveer zelfde eind sg/body.
Het verschil tussen Rager en Tinseth zit hem vooral in de bitterwaarde die ze toekennen aan late hopgiften en dryhop.
-
Het verschil tussen Rager en Tinseth zit hem vooral in de bitterwaarde die ze toekennen aan late hopgiften en dryhop.
Hier een mooie uitleg en de formules:
-
Cijfertjes zijn alleen maar een hulp. Als de bitterheid van je bier dat is wat je zocht, dan heb je een ijkpunt, dan kan je je bij een volgend recept richten op dat IBU en daarop verder bouwen.
De meeste hobbybrouwers in België en Nederland gebruiken Tinseth.
-
Belangrijker dan de rekenmethode is volgens mij dat je consistent dezelfde gebruikt. Zo kan je voor jezelf inschatten of een bier bitter zal zijn of niet.
Koen haalt het al aan, die berekeningen zijn niet meer als dat, berekeningen. Soms zit je er kort bij de waarheid mee, soms ook niet. De hop die je in je bier doet daar staat een gemiddeld alfazuurgehalte op. Afhankelijk hoe het bewaard, getransporteert, gebruikt is geweest is die alfazuurwaarde nog correct of niet.
-
OK bedankt
-
Bij mijn 48 Something trouwens voorgehad. Daar zat een heleboel Mosaic en Citra in. Aanvankelijk had ik wel een redelijk goede hoppigheid maar het bitter is nooit geweest wat het moest zijn (volgens de berekeningen). Dus misschien een pakje met wat minder alfazuren, ik weet het niet, maar het toont aan dat die IBU cijfers zeker niet heilig zijn.