Welke settings zijn optimaal voor de Inkbird met verwarmingsbuis / koelkast

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik heb dus een koelkast met een verwarmingsbuis.

Wat zijn nu de optimale settings om niet een sterk jojo effect te krijgen?

Voorbeeld: 20 graden wil ik aanhouden

Het is nu 11 graden in de koelkast, verwarming slaat aan en schiet door tot 22/23 of meer.

Koelkast gaat weer aan, die koelt ook meer dan gewenst: 18 graden. Verwarming weer aan enz

Hoe kun je dit voorkomen?

Zie iets staan hysteris temperatuur en wachttijd tot de koelkast aan slaat? Tips zijn welke mbt de settings

Dank alvast:grinning_face:

• Over welk volume spreken we hier

Tafelmodel koelkast met een verwarming van 45 watt

Het voorbeeld was ter illustratie, heb het net wat aangpast anders is het niet te volgen denk ik

ik ben nog aan het testen met de settings . Had hem nu op 15 staan en hij schiet door tot 16. Maar ja de koelkast slaat ook aan na een aantal minuten. Dan brengt het weer tot onder de 15 zie ik net (was wat op en neer aan het lopen en de inkbird app aan het checken)

• Dus je bent hem aan het testen zonder vat met vloeistof?

Logisch dat 'm zo ver dooschiet... Je moet testen in reële omstandigheden. Vul een vat met water en zet dat in je koelkast. Sensor tegen je vat kleven en afschermen met een sponsje bijvoorbeeld.

Als je streeftemperatuur bvb 20°C is dan kan je volgende settings eens proberen

- heating difference 0,5

- cooling difference 0,5

- high alarm bvb 22 (daarmee gaat enkel een alarm af als het over 22°C wordt, geen verdere sturing)

- low alarm bvb 18 (idem)

- refrigiration delay: 10 min

• Tot en met mijn vorig brouwsel stond mijn CCT in een koelkast met een gloeilamp van 60W als verwarming. Mijn Inkbird staat ingesteld op 0,5°C verschil. Daarmee kan ik de temperatuur op bijvoorbeeld 20°C houden. Bij 19,5 springt de gloeilamp aan, bij 20,5 de koelkast. Jojo-effecten heb ik daar eigenlijk nooit mee gehad.

Mijn huidig brouwsel staat gewoon in een koelkast in de keuken en daar heb ik zelfs geen gloeilamp in. Die begon enkel te koelen als de vergistingstemperatuur boven die 20,5°C uitkwam. Eenmaal genoeg gekoeld ging de koelkast uit stopte het koelen ook in de CCT.

• refrigiration delay: 10 min Die staat bij mij op 3 minuten.

Deze instelling dient enkel om je koelkast-compressor te "sparen". Dus bij mij zal de koeling niet terug aanslaan binnnen de 10 minuten na zijn laatste koelproces. En eerlijk... als de koeling stopt om na 10 minuten terug te moeten aanslaan... dan is er iets anders verkeerd.

high alarm staat op 40 graden, low alarm op 1 graad

De marges zijn hier wat te groot, vind ik. Het alarm is nuttig indien, om welke reden dan ook, er iets verkeerd is met de koeling of verwarming waarbij de temperatuur onder of boven de temperatuur komt waarbij de gist zich nog comfortabel voelt (in leven blijft).

Het is (hopelijk) uiteraard zeldzaam, maar ik zou deze toch wat scherper zetten (het bereik van de gist bijvoorbeeld)... zo word je toch tijdig verwittigd en kan je je batch nog redden.

• 40 graden hoog alarm is eigenlijk best hoog, er zijn gisten die tegen de 38 graden het loodje leggen, ik zou die iets verminderen, tenzij je veel Saisonbieren brouwt....

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Als je te veel schommelingen hebt of zuinig in energie verbruik wil zijn, kan je ook nog volgende doen:
    Stel je koelkast in op de laagste stand zodat de lucht in je koelkast niet te koud wordt.
    Beperk het verwarmings vermogen, met 50 W daar heb je meer dan voldoende aan als je gistkast een ijskast of diepvries is.
    Zorg voor een ventilator die continu draait en een luchtverplaatsing/min heeft die gelijk of groter is dan de inhoud van je gistkast (ijskast)
    Dus heb je een ijskast van 250l inhoud dan zou de ventilator ideaal ook >250l/min moeten verplaatsen

Verder wat ik ook dikwijls doe is:
    De verwarming de eerste dagentijdens de hevige vergisting gewoon afzetten, zelfs heb je een undershoot van vb 1.5°C de warmte die geproduceerd wordt door de vergisting brengt je gistvat snel genoeg terug op temperatuur, je hoeft daar echt niet voor bij te verwarmen tijdens de eerste hevige vergisting.
    Vervolgens als de vergisting vertraagd dan gaat bij mij zowel de koeling als de verwarming aan
    Eenmaal je in de nagisting zit zet ik dan gewoon de koeling volledig uit, met enkel verwarmen kom je er ook in de meeste gevallen (hangt en beetje af van van de temp waar je gistkast staat)
    Dat bespaart je al een deel stroom als je temperatuur toch moest gaan schommelen

Tevens heb ik 2 extra thermostaten tussen de STC1000/ Inkbird staan.
    Dus tussen het stopcontact van de verwarming en het stopcontact van de koeling staat telkens een thermostaat die de maximale of minimale omgevings temperatuur bewaakt in de gistkast.

Dus ik stel mijn STC1000/ Inkbird vb in op 20°C met een hysterese van 0.5°C
    De extra thermostaat die de maximale omgevings temperatuur in de gistkast bewaakt stel in dan in op vb 25°C
    De extra thermostaat die de minimale omgevings temperatuur in de gistkast bewaakt stel in dan in op vb 10°C

je kan daar vb een van deze mechanische thermostaten voor gebruiken.
    0°C tot 50°C met vaste hysterese van 2°C zelf nog in te bouwen
    -5°C tot 35°C met vaste hysterese van 5°C opbouw model IP54 (Plensdicht)

Als je werkt met een directe verwarming op je gistvat vb brewbelt of verwarmingsmatje tegen/onder je gistvat dan heb je zelden een overshoot en is een extra thermostaat om je maximale omgevingstemperatuur te beschermen natuurlijk nutteloos

• Die inkbirds ken ik niet maar ik gebruik Fermentrack (RaspberryPi + Arduino) en hiermee kan je een profiel instellen.

Als ik later dit biertje nog eens wil maken dan kan ik de vergisting exact volgens dit zelfde profiel laten verlopen en ik kan dit zelfs laten gebeuren als ik eventueel in het buitenland zit.

Dus als de programmeerbare inkbird dit ook kan dan lijkt dit mij toch wel een handige functie? Maar het zijn allemaal persoonlijke voorkeuren natuurlijk.

• Allemaal heel mooi maar de biologie heeft soms verassingen. afhankelijkheid van pitching (je weet eigenlijk niet exact hoeveel je toevoegd aan cellen), gist soort en wort hoeveelheid, pH variaties en meer variabelen.

De automatisering kan ondersteunen maar je zal toch regelmatig moeten controleren en aan de hand daarvan beslissingen moeten maken.

Dus...Ok... ik ga me ook maar eens verdiepen in het raspberryPi gebeuren..:smiling_face_with_smiling_eyes::smiling_face_with_halo:

• Als ik later dit biertje nog eens wil maken dan kan ik de vergisting exact volgens dit zelfde profiel laten verlopen en ik kan dit zelfs laten gebeuren als ik eventueel in het buitenland zit.

Als ik in buitenland zit brouw ik niet maar als je er op betrouwd dan is het natuurlijk goed , maar wat als je de behaalde punten niet hebt bereikt en het begint af te koelen ? dan zit je met een bier die niet uitvergist is

• Allemaal heel mooi maar de biologie heeft soms verassingen. afhankelijkheid van pitching (je weet eigenlijk niet exact hoeveel je toevoegd aan cellen), gist soort en wort hoeveelheid, pH variaties en meer variabelen.

Natuurlijk kan je als hobbybrouwer bijna nooit exact hetzelfde biertje na brouwen maar als je de controle van je vergisting zo identiek mogelijk kan sturen dan ben je toch al een stuk op de goeie weg.

Als ik in buitenland zit brouw ik niet maar als je er op betrouwd dan is het natuurlijk goed , maar wat als je de behaalde punten niet hebt bereikt en het begint af te koelen ? dan zit je met een bier die niet uitvergist is

Bij Fermentrack kan je dit profiel nog altijd bijsturen zelfs op afstand (geen idee of de inkbird dit kan?).

Maar als je niet hetzelfde OG hebt gehaald dan lijkt het me ook logisch dat je zeker niet hetzelfde resultaat zal behalen en je beter je profiel wat aanpast.

Maar we zijn hier aan het afwijken. Ik wou gewoon Steffan zeggen dat bepaalde functie wel eens handig kunnen zijn in bepaalde situatie.

• s dit via de app in te stellen toevallig? Dan is de keuze nog sneller gemaakt 🙂

Alleen de temperatuur kan ik instellen voor mijn 308, de andere inkbird en de app ken ik niet. Per type is er een andere set opties. De app staat in de google en apple store.

Kijk eens online? Misschien is daar iets te vinden?