Limoncello maken

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik ben trouwens zelf op zoek naar een goed recept voor limoncello. Dus als je er eentje zou vinden, hoor ik het graag :-)

Zal eens zeggen hoe ik het maak

1/2 liter alcohol + zeste van 5 citroenen (geen wit bij de zeste) en plaats 1 week in de frigo

600ml water met 400gr suiker laten koken

samen voegen en al roerend tot het kookpunt brengen

laten afkoelen en de zeste er uit filteren

plaats hem in de diepvries

klaar om te drinken

• Dit is een recept dat ik ook zeer vaak maak en het komt uit een Italiaans receptenboek:

– 6 gele citroenen niet behandeld (Bio)

– 1 liter alcohol puur (90%)

– 1 kg fijne suiker

– 1 liter bron water (vermijd kraantjes water want die bevat chloor).

1. Was de citroenen en verwijder de schil met een aardappelschiller. Opgelet verwijder enkel het gele gedeelte niet het wit dit geeft een bittere smaak aan de bereiding.

2. Giet de alcohol in een kom (van ongeveer 3 liter) en dompel de citroenschillen erin.

3. Dek af en laat het minstens 1 week marineren of iets langer (om zeker te zijn tot 30 dagen) in een donkere en frisse locatie en af en toe eens roeren (één maal per dag).

4. Maak een siroop van het water en de suiker. Laat dit 3 à 4 minuten koken en laat het daarna afkoelen.

5. Eenmaal afgekoeld, giet de verkregen siroop bij het alcohol preparaat (alcohol en de schillen). Laat enkele uren rusten (1 dag).

6. Filter de vloeistof in een zeer fijne filter (een koffiefilter bijvoorbeeld), doe ze in flessen en laat deze 2 a 3 maanden rusten alvorens te consumeren. De flessen moeten fris bewaard worden en uit het licht worden gehouden.

7. Dien deze zeer fris op (koelkast of zelfs in de diepvriezer).

Wil je het wat minder straf dan kan je iets meer water gebruiken bv 1,5L

• In mijn recept is het inderdaad oplegalcohol van 94 à 95%. Ik laat die af en toe meebregen vanuit Luxemburg daar is hij veeeeel goedkoper dan hier. Maar nu met de Corona is dat wat moeilijker.

Mijn citroenen haal ik van bij mijn familie in Mallorca voor de Corona kwam er minstens 1x per jaar iemand naar België of wij naar daar.

• Die alcohol, hoe sterk moet die zijn?

Maakte je dat niet zelf? :zipper_mouth_face: Ik doe het met mijn eigen alcohol en smaakt nog 100x beter dan :drooling_face:

Ik doe het op deze manier al een tijd:

- 750ml alcohol 92% (tussen 90 en 96% is allemaal goed, gewoon iets minder/meer water nemen dan)

- 70 gram gele citroenschillen (ongeveer 5 a 6 bio citroenen)

Dit 5 dagen laten staan op kamertemperatuur, langer is echt niet nodig! Als de schillen wit en hard zijn is alle olie en smaak er al uit.

Wel iedere dag een keer of 2 goed schudden met de fles.

Na die 5 dagen de schillen er uit filteren, 430 gram suiker oplossen in 1.15 Liter water en bij de alcohol gieten en klaar.

Ik kom steeds uit op 32% sterkte, is het wat te straf doe je er nog wat water bij.

Arancello kun je op exact dezelfde manier maken.