dennesmaak

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• dag collega's

Gisteren was ik nog even aan het YouTuben toen ik een video zag passeren met een review van een aantal bieren.
    Er was er ook blijkbaar een met in het Engels "pine flavor" dus iets van dennesmaak.

mijn creatief brein begon dus weer te malen. Het lijkt me wel iets leuk om in iets zoals een winters witbier te proberen.

De vraag is alleen waar zouden ze die smaak vandaan halen??

heeft iemand suggesties?

• Prijswinnend (ONK) dennentoppenbier uit Nederland, recept voor 15 liter bier werd gepubliceerd op het NL-forum:

Begin SG: 1057

6,2 vol% alc.

Kleur 14 EBC

Bitterheid 20 EBU (Glenn Tinseth)

Kooktijd 90 minuten

Maischwater: 17,2 l.

Spoelwater: 9,9 l.

Mout: Pils 1264 g., Carapils Weyermann 477 g., Pale Ale 1431 g., Vienna 477 g., tarwemout 1121 g.

Kruiden: 30 g. dennentoppen

Gist: Fermentis Safale US-05

Hop: Saaz (CZ) 7 g. op 90 min., Saaz 13 g. op 70 min., Saaz 12 g. op 50 min., Saaz 8 g. op 30 min.

Maischschema: 30 min. op 57° C, 60 min. op 67° C., uitmaischen op 78°

Dennentoppen: 7,5 g. toevoegen bij begin kook, 22,5 g. toevoegen laatste 30 minuten

Noot: ik heb het recept zelf nooit geprobeerd, so you leap at your own risk... 👍

• Dennensiroop wordt gemaakt van de nog groene dennetoppen die je in het voorjaar, soms tot tegen de zomer kan plukken (als het niet te warm geweest is...).

Die sneed of hakte ik in 4 stukken die ik op alkohol van 60° (of meer) liet trekken.

Gewoon in een propere glazen confituurpot +- 3 weken in de zon laten staan, 's morgens en 's avonds eens opschudden.

En daarna door een propere koffiefilter filteren.

(voor dennensiroop werdt dit natuurlijk sterk gesuikerd wat hier niet hoeft).

Het ongesuikerde extract "zou" je kunnen uittesten als smaaktoevoeger.

Ik vraag me enkel af of de "munt of terpeenachtige smaak" niet te veel oorspronkelijke bieraromas gaat onderdrukken?

Het voordeel van dit systeem is dat je het in een kant en klaar biertje kan uittesten.

Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.

Edited once, last by Rudy M: taalfout iet ---> niet ().

• Nog vergeten:

In het voorjaar kan je zowel met de denneappels als met de jonge uitlopers van de takken werken.

Ik weet niet of dat verschil in smaak geeft.

De groene dennenappels heb ik wel nog enkele maanden in de diepvries bewaard, maar dan wel ineens uit de diepvries in de alkohol gelegd.

Je kan dus in het voorjaar oogsten om in de herfst nog te gebruiken.

Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.

• Ik zet het in een aparte reactie:

Let op met het Engelse woord "Conifer" en wat we hier in Vlaanderen als regelmatig zien om tuinen of een rijweg af te boorden en wat wij in de volksmond ook "Coniferen" noemen:

Algemene info Coniferen:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Coniferen

Typisch voorbeeld van de giftige varianten die ik bedoel:

https://www.haagplanten.nl/coniferen.html

Daar zitten dus serieuse giftige varianten bij!

Taxus is ook een voorbeeld van één van de giftige varianten.

Gebruik die varianten dus nooit in uw bier (of in siroop).

Wat is wel veilig: De echte den en spar.

Onderstaand een link over 'siroop', maar die ik plaats omdat er duidelijke foto's bij staan:

https://harmonycenter.nl/hoestsiroop-dennen-sparrentoppen/