Koelwater hergebruik

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik weet niet hoe je koelt ( platenkoeler of spiraal) maar ga even uit van spiraal en waarschijnlijk met leidingwater als koelwater..dan zou dat in principe moeten kunnen als je je koelwater eerst weer kookt, maar ik zou dat toch niet doen. Water moet nog een tijdje blijven staan neem ik aan , enz.. allemaal gedoe en mogelijke bron van besmetting. Zelf gebruik ik mijn koelwater om mijn brouwspullen mee af te wassen.. zeker eerste redelijk warme water kan hier goed voor dienen..

• waarom zoveel moeite doen voor dat (weinige) water? Kuis je terras hiermee, circuleer terug naar de regenwaterput of, als je dat niet hebt, zet een ibc container waar je dit water later voor de tuin kunt gebruiken. Schrik voor zuurstofinslag of contaminatie zou je normaal niet moeten hebben (zeker niet bij een spiraalkoeler) aangezien het koelwater niet rechtstreeks in contact komt met het brouwsel.

• Maar heb toch ongeveer altijd 20 liter over

20 liter dan mag je van geluk spreken vroeger koelde ik ook met leidingwater(+koelspiraal) en probeerde dit ook op te vangen in vaten van 25L maar had er zeker 3 nodig. Nu gebruik ik ook regenwater en ik laat het nadien terug in de regenput stromen. Dus totaal geen verlies behalve het leidingwater dat ik nu gebruik om alles te reinigen maar dat zal wel geen 20L meer zijn.