Verlagen van de vergistingsgraad

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik kreeg van een collega hobbybrouwer onderstaand artikel uit Brouw! magazine.

Heeft dit soort maischschema echt een grote invloed op de vergistingsgraad?

Ik begrijp niet goed waarom ze niet direct alles inmaischen op 72°C om de beta-amylase helemaal uit te schakelen.

• Het lijkt wat op een decoctieschema door dat beslag appart te nemen. Het probleem dat ik met die logica heb is dat Alfa-amylase ook vergistbare suikers produceert. Volgens mij ga je dus wel de vergistingsgraad verlagen maar op een vrij ongecontroleerde manier. Ik zou eerder inzetten op een juiste gist- en moutkeuze.

• 90 min maischen op 90°C ??? En je moutstort gedaan in kokend maischwater ? Of mout er al aan toegevoegd en dan in 1 keer verhit naar 90° C ? In dit laatste geval is je mout toch alle grenswaarden gepasseerd en mogelijk is dat genoeg om toch nog voldoende suikers vrij te maken. Veel lijkt me af te hangen van hoe snel de opwarming van je maisch verloopt: hoe trager , hoe meer vergistbare suikers en hoe hoger het svg ..

• 90 min maischen op 90°C ??? En je moutstort gedaan in kokend maischwater ? Of mout er al aan toegevoegd en dan in 1 keer verhit naar 90° C ? In dit laatste geval is je mout toch alle grenswaarden gepasseerd en mogelijk is dat genoeg om toch nog voldoende suikers vrij te maken. Veel lijkt me af te hangen van hoe snel de opwarming van je maisch verloopt: hoe trager , hoe meer vergistbare suikers en hoe hoger het svg ..

foutje, 90 min op 69°, heb het aangepast. :face_with_raised_eyebrow:

• En toch behaalde ik een svg van 75%! Leg dit maar eens uit.

Alfa-amylase produceert zowel vergistbare als onvergistbare suikers. En ik denk dat je daar niet meteen een vaste hoeveelheid op kan plakken. Daarom is die moutkeuze belangrijk, met de juiste caramouten kan je zorgen voor meer onvergistbare suikers maar met gewone mouten ga je bij 90 minuten maischen vooral heel veel vergistbare suikers bekomen.

• Ik maischte 90 min. op 69°C. En toch behaalde ik een svg van 75%! Leg dit maar eens uit. :thinking_face:

If a single temperature rest for starch conversion is chosen, it needs to allow for sufficient beta and alpha amylase actitiy. This is given at temperatures between 60ºC and 70ºC, but only temperatures between 65ºC and 69ºC are commonly used. The higher the temperature the lower the limit of attenuation (fermentability) of the resulting wort will be.
    The following is a table that lists the relation between temperature and fermentability [Narziss, 2005]:

Maar zelfs bovenstaande is nog te simplistisch daar:
    - Maischtemperatuur
    - Maischtijd,
    - Beslagdikte,
    - Beslag PH,
    - Fijnheid geschrote mout,
    - Mout soort,
    - Calciumgehalte maisch.
    Allen mee een invloed hebben op je mogelijk te behalen SVG (invloed van de gist buiten beschouwing gelaten)
    Bij Braukaizer hebben ze daar enkel testen op gedaan om de invloed van bovenstaande parameters op je SVG te bepalen en natuurlijk een mooi begrijpbaar stukje over geschreven:
    Effects of mash parameters on fermentability and efficiency in single infusion mashing