Oxidatie tegengaan

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Heb bij mijn laatste bieren toch opgemerkt dat de kleur na een 6tal weken een stuk donkerder oogt dan in het begin. We hebben het hier over bottelen met een afvulpijn naar flesjes. Uit nieuwsgierigheid werd er ascorbinezuur gekocht om het effect op houdbaarheid en kleurgehoud te bekijken. Daarom wil ik een batch (17l) splitsen in een groep met en zonder ascorbinezuur.

Hoeveel gram of ppm/l lijkt er voldoende om de test te doen? In mijn bronnen is er hierover geen consensus.

• Ascorbinezuur als antioxidant: 0.2 a 0.5gr/10l bij het bottelen.
    Maar je moet opletten met enkel vit C toe te voegen als je ook koper in je brouw apparatuur verwerkt hebt.
    Vit C en koper ionen gaan in je bier het supperoxide ion O2- vormen en dus dit gaat de oxidatie net versnellen.

Normaal gezien voegt men in de meeste gevallen Vit C en Kaliummetabisulfiet toe.
    Een mengeling van 46.8% kaliummetabisulfiet en 53.2% vit C en dit gedoseerd tegen 0.2 a 0.4 gr/10l
    Sulfiet is een snelwerkend antioxidant en gaat de vorming van het supperoxide ion tegen zelfs als er sporen van koper ionen aanwezig zijn.

• Ascorbinne zuur als antioxidant: 0.2 a 0.5gr/10l bij het bottelen.

Alright, dat gaan we eens proberen. Met koper moet ik gelukkig geen rekening houden.

Je kan heel rijk worden met geoxideerd bier:

https://www.hln.be/menen/bod-v…f-bittere-ernst~a8bd595f/

Niet echt geïnteresseerd in😅 Ik wil wel wat geoxideerde Duvelkloontjes te koop plaatsen als er interesse is😉

• Waarom doen we dan al die moeite om oxidatie tegen te gaan? :grinning_squinting_face:

Omdat wij ondertussen al wel weten dat geoxideerd bier niet zo lekker is als niet geoxideerd bier.
    Sommige (onwetende) mensen denken dat alle soorten bier net als wijn zijn en beter wordt met het liggen.
    Daarbovenop vooral willen pochen dat ze een heerlijke pils van 20 jaar oud gedronken hebben (die smaakt als of je een kartonnen doos aan het opeten bent) en daar voor zelfs de nodige € hebben moeten voor neerleggen. :zany_face:

• Zoek maar eens op de NL marktplaats op Westvleteren. Hoe ouder hoe duurder. En tsja ik ben wijzer geworden sinds ik hier meelees... ik brouw zelf wel iets wat er op lijkt 🤓

Ik heb een paar jaar geleden van een collega eens een W-Vl gekregen van minstens 15 jaar oud, had een "vergeten" bak staan in zijn kelder van zijn ouders, heb die vergeleken met een 2 jaar oud exemplaar, wel, niks oxidatie te merken, in de zin ven "echte" (karton) oxidatie, wel "verportoriseerd" en geen prik meer op, én mega zoet geworden, vraag mij niet hoe het verzoeten is gekomen, doch, geef mij maar eentje van 2 jaar, die van 15 is voor snobs... :grinning_face_with_sweat:

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Ik heb een paar jaar geleden van een collega eens een W-Vl gekregen van minstens 15 jaar oud, had een "vergeten" bak staan in zijn kelder van zijn ouders, heb die vergeleken met een 2 jaar oud exemplaar, wel, niks oxidatie te merken, in de zin ven "echte" (karton) oxidatie, wel "verportoriseerd" en geen prik meer op, én mega zoet geworden, vraag mij niet hoe het verzoeten is gekomen, doch, geef mij maar eentje van 2 jaar, die van 15 is voor snobs... :grinning_face_with_sweat:

Het verzoeten is eigenlijk het maderiseren van je bier, die zoetere smaken zijn eigenlijk al oxidatie producten

volledige uitleg en wat achtergrond info

• 99% van de geproduceerde wijn is voor directe consumptie, zo snel mogelijk op te drinken, binnen het half jaar, net als bier. Er is heel weinig bewaarwijn. Maar fabeltjes zijn er genoeg. 😉

Paar maand geleden nog een fles eigen gemaakte wijn gevonden in mijn wijnfrigo, braam/vlier 2008 samen met een aangekochte Montepulciano-druif te Limburg, schoondochter kwam er zot van, blij dat ik nie alleen moet zorgen voor een orgasme... :rolling_on_the_floor_laughing: Maar even ernstig (in de mate van dat dit zou kunnen) iedereen hier vond het een lekker wijntje, dus goed gemaakt is toch wel een factor die meespeelt denk ik, doch bieren zullen er wel gevoeliger aan zijn.

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."