platenkoelers

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Brouwland heeft platenkoelers in aanbieding gezet. Heeft iemand daarmee ondervinding? Hoe werkt het systeem precies? Ik gebruik een dubbele inox spiraal om het wort te koelen. Dat duurt voor +- 22L ongeveer 1 uur. Volgens Brouwland zijn de koeltijden met een platenkoeler merkelijk lager, benaderen die zelfs de helft van mijn koelperiode. Is het die investering waard?

• Citaat van maateke

Ik gebruik een dubbele inox spiraal om het wort te koelen. Dat duurt voor +- 22L ongeveer 1 uur.

Dat vind ik wel lang, ik gebruik ook een inox spiraalkoeler (20m). Bij mij duurt het ongeveer 25 minuten om te koelen tot een 24 graden.

• Ik heb ook een platenkoeler van BL en die werkt perfect: snel en makkelijk in bediening (als je ten minste water en wort in tegenstroom aansluit; iets wat ik de eerste keer zelf fout deed). Het is wel niet dat BL de platenkoelers in de aanbieding heeft staan. Nieuw is dat ze - naast het vertrouwde model met 12 platen - nu ook modellen met 24 en 36 platen verkopen. Die laatste zijn beter/sneller als je meer dan 20 liter brouwt.

• Citaat van adhd-brouwerke

met mijn platen koeler van brouwland heb ik mijn wort binnen de 10 min tot 22 graden gekoeld.

+1

Planning: Hoppeberg 2013?
    Hoofdgisting: Ijsberg Blond
    Lagering: -----
    Hergisting op fles: -----
    Voorraad: Bergse Porter 2012, Triberg 2012, Hoppeberg 2012, Speculaberg, Bomberg, Rochemont
    Rijping op houten vat: Lamberg 2010, Lamberg 2012

• Doevel, beleefde vraag: stuur jij wort door de spiraal, of dompel je de spiraal in het vat en jaag je door de spiraal het koelwater? Dit zou misschien het verschil in resultaat kunnen verklaren. Als ik het goed heb begrepen, wordt bij de platenkoeler enerzijds het koelwater doorgepompt en in tegenstroom wort gepompt, of is dit laatste niet nodig en ontstaat er vanzelf een circulatie? Met zonnige groet, armand.

• Armand, koeler gaat in het wort en het koelwater gaat door de spiraal. Regelmatig de spiraalkoer eens op en neer bewegen, zodat wort een beetje circuleert. De eerste liters uit de spiraalkoeler vang ik op in grote emmers voor het kuiswerk. Gij zit precies op een goede plek, want veel zon zie ik niet in Hasselt momenteel.

• Dank voor je reactie. Feitelijk doe ik dus niets verkeerd. Voor beter resultaat regelmatig de koelspiraal bewegen in het wort. Op het ogenblik is het uit de wind tegen het huis -4, geen neerslag maar met een nijdige wind die het bere koud maakt. Neerslag verwachten wij in de late namiddag. Dat zal een nieuwe laag sneeuw worden. Winter wonderland bijzonder mooi, maar alleen de hond komt buiten! Zonnige groet, armand

• Citaat van Gert

naast het vertrouwde model met 12 platen - nu ook modellen met 24 en 36 platen verkopen. Die laatste zijn beter/sneller als je meer dan 20 liter brouwt.

ik werk ook met een platenkoeler van 12 platen, die platenkoeler zat toen in het startpakket denk ik. 25 liter koelen is geen probleem, beetje spelen met de snelheid. (gaat tog redelijk vlot) het zal waarschijnlijk wel sneller gaan met de 24 of 36 platen.

ein kamel kann 30 tage arbeiden ohne zu saufen, ich kann 30 tage saufen ohne zu arbeiden.

• Ik gebruik ook ons regenwater, maar in een kuip, wat ik rondpomp door de koeler. Misschien moet ik zoals jij het eerste warmere water afscheiden en dan doorgaan met vernieuwd fris water. Ik pomp het regenwater dus niet terug in de put om geen opwerveling te veroorzaken en ook de temp. zo laag mogelijk te houden voor bewaring/houdbaarheid v. h. regenwater. Ik moet mij alvast geen platen koeler aanschaffen, alleen slimmer te werk gaan. Zonnige groet (sneeuw storm) armand

• Ronnie, onze Collie ligt op zijn buik in de sneeuw. Die voelt zich perfect in het winterweer. Bij - 10 geniet die er nog van. Hij heeft eerder last van zomer warmte. Op dit ogenblik is er een tapijt sneeuw gevallen van 15 cm en het sneeuwt nog altijd. Ik heb 20 L season klaar staan om te bottelen, maar het is te koud in de schuur om stil te zitten. 't Zal dus voor binnen een paar weken worden. Ik heb het bier laten gisten met een Belgium Ale van Whyeast. Die heeft zeer onstuimige eerste gisting opgeleverd. Is dan zeer traag verder gegaan gedurende 4,1/2 maand. Hij is perfect helder en fijn van smaak. Je koninginnen tripel is voorwaar een voltreffer! Als je die in een café krijgt geserveerd, blijf je gegarandeerd "plakken". Zonnige groet, armand

• Official Post
    Citaat van Doevel

Dat vind ik wel lang, ik gebruik ook een inox spiraalkoeler (20m). Bij mij duurt het ongeveer 25 minuten om te koelen tot een 24 graden.

Da's nog altijd heel lang. Ik koel mijn 15 liter met een koperen spiraal van 10 meter in +/- 20 minuten naar 19°. Het is belangrijk dat je heel snel onder de 80° komt en dat je naar 20° of lager kan gaan. Bier dat je ent aan 24° heeft kans op een te warme gisting met eventuele smaakjes als gevolg.

Citaat van peter

+1

-1 eigenlijjk

ik krijg er mijn wort niet goed mee gekoeld

maar Gerry zei me dat je de kraantjes na de koeler moet plaatsen voor een goede werking

Heeft er iemand een schema of foto van z'n platenkoeler opstelling?

• Platenkoeler die niet goed koelt kan 2 oorzaken hebben: 1. wort en koelwater niet in tegenstroom 2. lucht in de platenkoeler Vooral lucht in de platenkoeler haalt het koelvermogen drastisch omlaag. Goed bewegen en draaien naar alle richtingen totdat er geen lucht meer in zit. Best met handschoenen aan, want dat ding wordt letterlijk kokend heet op sommige plaatsen. Wij halen in minder dan 10 minuten zo'n 18°C voor 25l wort.

• De temperatuur van je koelwater heeft natuurlijk ook een invloed op je koelsnelheid. 'k gebruik leidingwater om te koelen en in de winter koel 'k veel sneller als in de zomer.

Planning: Hoppeberg 2013?
    Hoofdgisting: Ijsberg Blond
    Lagering: -----
    Hergisting op fles: -----
    Voorraad: Bergse Porter 2012, Triberg 2012, Hoppeberg 2012, Speculaberg, Bomberg, Rochemont
    Rijping op houten vat: Lamberg 2010, Lamberg 2012

• Ziet er goed uit maar een kraantje om je debiet te kunnen sturen zou niet slecht zijn. Hoe groot is je kookketel? Persoonlijk ben ik tot 50 liter meer voor dompelkoelers dan voor platenkoelers maar dat is een voorkeur, wil die eeuwige discussie niet terug oprakelen.

• Bedankt voor de reacties. Dus als ik he zo bouw gaat het lukken als ik het gewoon eens aan da darmke zuig:-P? Het gaat om brouwsels van 35l. Ik wouw eerst ook voor een dompelkoeler gaan maar het is bijne men vejaardag en ik zag op schrootmolen.nl dat de platenkoeler + schrootmolen net binnen men verjaardagscadeau budget van men moeder viel dus ik dacht hmm ideaal

. De eerste keer zal het waarschijnlijk gewoon met een klemmetje zijn.

• Hey de mannen een paar jaar geleden gebruikte ik ook een platenkoeler , eerst een kleine daarna had ik mij een grotere gekocht maar zonder goed resultaat , dan ben ik op het idee gekomen van een tegenstroomkoeler ; gewoon een koper buisje ( op rol ) van zo'n 10mm in een dikkere buis steken , enkele koppelingen aanmaken en klaar is kees ( gelukkig met de hulp van een buurman , die thuis is in verwarmingstoestanden ) nu kan ik op 20 a 25 min. zo'n 60 tot soms wel 80 liter overpompen , omdat ik op mijn pomp een temperatuurmeter heb gezet , kan ik tot op een graad na op de gevraagde temperatuur overpompen door mijn koudwaterkraan iets meer toe of open te draaien ,gewoonweg SUPER !!! en het maakt niet uit hoeveel liter ik wil overpompen , zelfs 100 liter of meer , steeds blijf ik op 25°. als iemand daarvan een foto wil stuur me dan een mailtje .

• [quote="pajot"] op het idee gekomen van een tegenstroomkoeler ; gewoon een koper buisje ( op rol ) van zo'n 10mm in een dikkere buis steken , enkele koppelingen aanmaken en klaar is kees Ik heb deze van jou afgekeken denk ik.

Alcohol is je grootste vijand, maar God zegt: Heb uw vijand lief

Uitgedronken: Veel te veel
    In gistvat: St Bernardus 12