Mezelf voorstellen

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• hallo iedereen

Ik stel mij even voor. Ik ben Kevin, 34 jaar en afkomstig uit Berendrecht (ten noorden van Antwerpen). Binnenkort wil ik een eerste keer gaan brouwen. Om te beginnen wil ik dit doen met de cursus bier brouwen van brouwpunt.nl Heeft er hier iemand ervaring mee? Nadien zal ik waarschijnlijk nog enkele kits uitproberen om daarna zelf te gaan experimenteren. Tips en suggesties zijn altijd welkom.

• Welkom buurman! Weer eentje van in de buurt, we kunnen bijna een eigen gilde starten :beaming_face_with_smiling_eyes:

Ik ben van Stabroek, dus om de hoek. Ook handig als je op volmout brouwen wilt overstappen. Mouterij Dingemans zit namelijk om de hoek.

Als je ooit eens hulp nodig hebt, eens wilt meekijken bij mij (alhoewel ik zelf ook nog niet zolang bezig ben) of je wilt een voorraad hop, mouten en gist samen kopen zodat we de verzendkosten kunnen splitsen. Dan stuur je maar een berichtje.

• Welkom! Ik heb wel een cursus gevolgd, helaas met de wat oudere technieken en geen enkele uitleg of verwijzing naar een automaat of alles in 1 ketel. Wel heel leerzaam, dit was bij een lokale bier en wijn gilde. Binnenkort een praktijk dag samen brouwen op afstand ;)

• Welkom op het forum, Kevin. Zet er u bij :-)

Met brouwcursussen heb ik niet meteen ervaring maar gelukkig is er inderdaad heel veel informatie hier op het forum (en elders online natuurlijk) beschikbaar. Je kan ons bovendien ook als een soort "helpdesk" beschouwen : als je een vraag hebt, niet aarzelen en gewoon stellen. We helpen je graag verder en misschien stel je een vraag die anderen zich ook stellen. Zo heeft iedereen er baat bij. We hebben daar een forumonderdeel voor (beginnersvragen).

Om te beginnen brouwen hoef je trouwens niet meteen zo heel veel te kopen. Je kan eerst met blikken beginnen, daar kan je dan al het vergistingsproces mee onder de knie krijgen en ook het proper werken onder de knie krijgen (steriel mogen we het niet noemen maar we proberen dat zo dicht mogelijk te benaderen). En bovendien kan je daar heel lekkere biertjes mee maken. Je moet enkel met de bijgeleverde gist opletten, vaak is dat zo'n zakje zonder merk. Maar met een goede korrelgist krijg je ineens een heel ander bier.

• Welkom

Ik heb ooit eens een dag brouwen meegevolgd , een soort van cursus van enkele uren in BMS , maar kan me er niet veel meer van herinneren is namelijk al 35 a 40 jaar geleden

Verder veel geleerd de laatste tijden op internet en een goed boek en het meeste op het forum en aan mezelf door herhaaldelijk te brouwen

• Welkom :bier:
    145€ voor een brouwcursus is vrij duur (zeker als zelfstudie), dit lijkt me eerder een manier om gewoon wat brouwpakketten aan de man te brengen.

Bij ons op de gilde in Geel koste de jaarlijkse brouwcursus (2 avonden theorie en een volle dag praktijk) slechts 20€ en nog eens 30€ lidgeld, dan krijg je ook nog een bakje van je eigen gebrouwen bier mee naar huis.
    Spijtig genoeg gaat de cursus dit jaar wegens Corona perikelen niet door.
    In normale omstandigheden is die steeds in november.
    Maar is er in de regio ook geen gilde die eventueel ook een cursus inricht?
    brouwerwaldonk weet jij toevallig niet wanneer er daar in de buurt nog een cursus wordt gegeven?

• Maar is er in de regio ook geen gilde die eventueel ook een cursus inricht?
    brouwerwaldonk weet jij toevallig niet wanneer er daar in de buurt nog een cursus wordt gegeven?

Ik heb er wel eentje gezien bij OBER in Essen. 3 avonden normaal, voor hoeveel weet ik niet meer exact. Maar niet teveel. Wilde deze zelf doen afgelopen april, maar die zijn ook afgelast.

Het was via t'ateljeetje in Essen.

En anders in Bergen op Zoom, juist over de grens, hebben ze ook avonden en cursussen.

• 145€ voor een brouwcursus is vrij duur (zeker als zelfstudie), dit lijkt me eerder een manier om gewoon wat brouwpakketten aan de man te brengen.

Ja, ik twijfel al een tijdje of ik deze 'cursus' zou nemen of een brouwpakket. Ik denk persoonlijk ook dat het niet echt een cursus is, maar verschillende brouwpakketten samen. Er zit wel onmiddellijk een heel deel startmateriaal bij, die je anders nog apart moet kopen. Het blijft een moeilijke keuze. Net zoals de keuze waar zoiets te bestellen. Overal vindt je wel starterskits.

• hallo iedereen

Ik stel mij even voor. Ik ben Kevin, 34 jaar en afkomstig uit Berendrecht (ten noorden van Antwerpen). Binnenkort wil ik een eerste keer gaan brouwen. Om te beginnen wil ik dit doen met de cursus bier brouwen van brouwpunt.nl Heeft er hier iemand ervaring mee? Nadien zal ik waarschijnlijk nog enkele kits uitproberen om daarna zelf te gaan experimenteren. Tips en suggesties zijn altijd welkom.

Welkom Kevin,

die brouwcursus lijkt me idd een truc om paketten te verkopen. Deze zijn trouwens 'maar' voor 4 - 5 liter . 5 liter of 50 liter brouwen doe je 'ongeveer' hetzelfde en duurt ook ongeveer even lang.

Ik kan je het boek BROUWEN van James Morton aanraden. Hierin staat het brouwproces via BIAB (hetzelfde proces als de cursus van brouwpunt) netjes uitgelegd. En natuurlijk ook 'Verander water in Bier', bijna verplichte lectuur voor elke thuisbrouwer.
    Ikzelf ben meteen volmout begonnen met een easybrew 30. Me nog geen moment beklaagd. Eerste brouw was een moutpakket om het proces onder de knie te krijgen.
    Ik geef toe, mijn volledige set was wel een investering van rond de 800 euro waar ik lang voor gespaard had, maar uiteindelijk maak je alles maar net zo duur als je zelf wil.

Mout kan je bvb al geschroot kopen bij o.a. Brouwmout. Bekijk ook zeker de app Brewfather een keer. Hierin vind je al tal van recepten. En probeer ook een keer mee te brouwen met iemand, zo krijg je ook een zicht op het hele proces en de (minimale) benodigdheden. En verder is er natuurlijk dit forum, 100 keer beter, up-to-date en uitgebreider dan eender welk boek.

Alvast veel plezier met een kick-ass hobby!

• Ja, ik twijfel al een tijdje of ik deze 'cursus' zou nemen of een brouwpakket.

Het allereenvoudigste kan je met blikbrouwen beginnen. Je hebt dan niet veel nodig : een brouwemmer en passende mandfles. Doe daar nog een hevelfilter, thermometer en refractometer bij en je kan volgens mij al starten. Om te bottelen heb je enkel nog een kroonkurkapparaat nodig en kroonkurken. Om te reinigen : huishoudsoda en starsan. En nog een spuitbusje om de starsan aan te brengen. Al met al kom je er wel met 100 - 150 euro.

• Dan heb je zelfs geen kroonkurkapparaat nodig. Ik ben ooit begonnen trouwens met cavaflessen en plastic stoppen.

Nog een tip trouwens : de ikea en de action zijn een heel goede bron van brouwspullen. Vergieten, kookpotten (kleinere maar goed), inox lepels en ga zo maar verder, ze hebben het allemaal en het kost er vrij weinig.

• Serge, onze gilde bestaat niet meer, omdat er geen volk meer kwam en alle bestuursleden een zeer hoge leeftijd hebben Voorzitter is nu dement geworden. Eind deze week brouw ik nog eens, maar wegens corona laat ik geen bezoek toe, ben zelf ook al op leeftijd.

Zodra de besmettingsgraad van Corona terug laag genoeg zit mag Kevin hier eens langskomen voor een uitgebreide voorstelling hoe je kan brouwen met 3 ketels