Gist (beter meer dan minder)

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Voor een batch de 20 liter bier, is normaal gezien een zakje "Wyeast 3522 XL" genoeg maar wat zou er gebeuren als ik 2 zakjes er in doe?

Niet geloven wat er op het pakje staat (of wat Wyeast beweert). 1 zakje is niet genoeg voor 20 liter bier. Afhankelijk van de parameters van je bier (densiteit, ...) gaan er twee of meer zakjes in moeten.

Of zoals brouwerwaldonk hierboven zegt : een starter maken. Hoeft trouwens helemaal niet ingewikkeld te zijn. Grote bus nemen van demi-water (zo eentje van 5 liter) en goed ontsmetten. Doe daar twee liter wort in met gistvoeding tesamen met 1 zakje van Wyeast. Stop erop en schudden dat het een lieve lust is. Dat is de "shaken, not stirred" methode en werkt prima.

• Ik vroeg me eigenlijk af wat er gebeurt als men meer gist gebruikt dan nodig is...

Voor 20l één zakje voldoende is kort door de bocht... => Dat zegt men bij Wyeast ;-) "One Activator™ package is designed for direct inoculation of 5 gallons (19 L) of standard gravity ale wort"

"Waarom niet leren hoe je zelf een starter maakt." => Ok, ga ik zeker checken.

• "Niet geloven wat er op het pakje staat (of wat Wyeast beweert). 1 zakje is niet genoeg voor 20 liter bier. Afhankelijk van de parameters van je bier (densiteit, ...) gaan er twee of meer zakjes in moeten.

Of zoals brouwerwaldonk hierboven zegt : een starter maken. Hoeft trouwens helemaal niet ingewikkeld te zijn. Grote bus nemen van demi-water (zo eentje van 5 liter) en goed ontsmetten. Doe daar twee liter wort in met gistvoeding tesamen met 1 zakje van Wyeast. Stop erop en schudden dat het een lieve lust is. Dat is de "shaken, not stirred" methode en werkt prima."

Perfekt, weer bedankt allemaal!

• Hallo Brouwers,

Voor een batch de 20 liter bier, is normaal gezien een zakje "Wyeast 3522 XL" genoeg maar wat zou er gebeuren als ik 2 zakjes er in doe?

Krijgt het bier een andere smaak, krijgt men dan een snellere vergisting of heeft dat geen impakt?

Proost

Heel kort door de bocht:
    Een hogere pitching rate = meer gist = kortere groeifase = lagere esters, etc., = "schoner," neutraler profiel met minder gistkarakter.
    Een lagere pitching rate = minder gist in = langere groeifase = hogere niveaus van esters, etc. = fruitiger, funkyer, en over het algemeen meer gist karakter in het profiel van het bier.

Maar daar stopt het niet.
    Afhankelijk van je te brouwen bier ga je een andere initiële pitching rate willen gebruiken, en deze pitching rate is afhankelijk van begin dichtheid en het type bier.
    Hier onder de meest gebruikte pitching rate's gebruikt door een hobby brouwer in 'miljoen cellen/ml/P°'

Er zij daar mooie online tools voor om je pitching rate te berekenen

En nog zijn er belangrijker dingen dan puur je initiële pitching rate, Namelijk hoeveel je gaat beluchten:
    Als je er 2 pakjes in doet en niet of beperkt gaat beluchten (vb enkel laten kletteren in je gistvat) of als je er 2 pakjes in doet en je houd er een doorgedreven beluchtingsschema op na. Dat is al een wereld van verschil!!
    Normaal gezien heb je nog 3 tot 5 delingen in je gistvat, hoeveel je er nu werkelijk hebt hangt dus sterk af van de toegevoegde hoeveelheid zuurstof.

En vermits gistdeling een exponentieel gegeven is geeft dit dadelijk een groot verschil in je werkelijk aantal gistcellen bij de start van je vergisting.

- Stel je voegt 2 super verse smash packs toe (= 200 miljard levende gistcellen) aan 20l wort en je gaat je wort enkel laten kletteren dan heb je met een grote zekerheid maar 3 delingen, dus dan vertrekt je gisting werkelijk met 1600 miljard levende gistcellen

- Stel je voegt 2 super verse smash packs toe (= 200 miljard levende gistcellen) aan 20l wort en je gaat er een doorgedreven beluchtingsschema op na houden (vb 3 x 5 min met 45 min tussenpauzes) dan heb je met een grote zekerheid 5 delingen, dus dan vertrekt je gisting werkelijk met 6400 miljard levende gistcellen

Samengevat pitch vooral voldoende gist in functie van het type bier en je begindichtheid wat je wil bereiken, en zorg dat je voldoende hebt belucht.

• Vraagje over de giststarter:

Mocht er in een recept staan dat je een giststarter van 500 ml moet hebben. Is het dan 500 ml water met hierbij 75 gram moutextract aan de kook brengen en hierna afkoelen tot +/- 20 graden. Dan gistvoeding en de smackpack/ zakje korrelgist bij doen? Dit een dag of 2 a 3 laten staan.

En wat als er staat dat je 1,5 liter moet hebben? hoe vermenigvuldig je dit dan tot 1,5 liter?

• Vraagje over de giststarter:

Mocht er in een recept staan dat je een giststarter van 500 ml moet hebben. Is het dan 500 ml water met hierbij 75 gram moutextract aan de kook brengen en hierna afkoelen tot +/- 20 graden. Dan gistvoeding en de smackpack/ zakje korrelgist bij doen? Dit een dag of 2 a 3 laten staan.

En wat als er staat dat je 1,5 liter moet hebben? hoe vermenigvuldig je dit dan tot 1,5 liter?

Doe jezelf een plezier en gebruik gewoon een korrelgist. Je bent een beginnende brouwer en je doet er meer fout dan goed mee om een giststarter te maken. Kan altijd nog.

• Ik ben het in principe met Hanske eens, korrelgist werkt wel een stuk makkelijker en geeft een even goed resultaat. Zeker als beginner kan dat een goede optie zijn.

Mocht je toch aan de slag willen met een vloeibare gist (ook niks mis mee natuurlijk), hou het dan voor een eerste keer zo simpel mogelijk. Maak een voldoende grote starter, voor 20 liter wort mag die zeker 2l groot zijn. Beter teveel als te weinig.

Voor 2 liter is het dan die starter van 500ml maal 4 en alle ingrediënten evenredig opschalen. Doe geen tussenstappen, dat smackpack gewoon bij de 2l doen in een voldoende grote fles, neem maar 5l, en goed schudden. Na een paar uur deze stap herhalen en zo doe je dit een paar keer. Daarna kan je ofwel de starter bij het brouwen zo aan het wort toevoegen ofwel deze eerst in de koelkast laten bezinken, het heldere vocht afgieten en dan de bodem toevoegen aan je wort.

Best wel wat stappen om te volgen en daarom ook het advies van Hanske (en mij).

• En wat is standard gravity ale wort?? Slap US pisbier, dat is het. Voor een fatsoenlijk bier, en dat brouwt iedereen hier toch, kom je dus tekort aan zo'n dure zak. Komt nog bij dat die Wyeast zakken per dag achteruit gaan.

Dus, maak een starter. Als je kunt brouwen kun je ook een starter maken.

• Gewoon in het vat laten kletteren, dat is voldoende.

In mijn geval laat ik het wort uit mijn kookketel in een maatbeker lopen via het kraantje. Daarna giet ik het met die maatbeker in de CCT. Volgens mij is het dan goed belucht. Daarna voldoende gist erbij (1g/l korrelgist) en het feest kan beginnen. Bezuinigen op gist is vragen om miserie. Een zakje korrelgist kost iets van een 3 à 4 euro maar een mislukte batch kost meer, zeker als je ook nog eens je tijd gaat meetellen.

• Gewoon in het vat laten kletteren, dat is voldoende.

In mijn geval laat ik het wort uit mijn kookketel in een maatbeker lopen via het kraantje. Daarna giet ik het met die maatbeker in de CCT. Volgens mij is het dan goed belucht. Daarna voldoende gist erbij (1g/l korrelgist) en het feest kan beginnen. Bezuinigen op gist is vragen om miserie. Een zakje korrelgist kost iets van een 3 à 4 euro maar een mislukte batch kost meer, zeker als je ook nog eens je tijd gaat meetellen.

zeker waar en daar ga ik zeker niet op bezuinigen. Een goede tripel in de winkel kost belachelijk veel dus een extra zakje gist kan er zeker wel bij.:grinning_face_with_sweat:

• Met korrelgist is beluchten minder belangrijk, het wort goed laten kletteren van je kookketel naar je gistvat is voldoende.

Wat ik nu doe buiten paar brouwsels geleden is de gekoelde wort in een bus van 5 liter demi-water laten lopen voor 3/4 gevuld, stop erop en dan zeker 30" in horizontaal vlak fors links en rechts mee schudden, ondertussen een andere fles laten vol lopen. Zo heb je ook al een pak zuurstof in uw wort, wel eerst een paar druppels schuimstop in de ganse hoeveelheid wort geroerd, zo schuimt het niet echt gek in die plastieken bus na die heftige behandeling. Doe het nu zo ipv alles in één keer in de CCT te kieperen en dan die helemaal alleen in de frigo te heffen. Sinds mijn madam aan de rug geopereerd is ben ik ook al wat voorzichtiger geworden met heffen, die CCT en inhoud weegt toch al snel rond de 45 à 50 kg, dus niet meer met deze jongen, de wort gaat er dus in delen in, beter belucht en beter voor de rug, win/win dus...

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."