Hoi,
Ik wil materiaal aanschaffen om volmout te brouwen.
Hier een lijstje van ,wat ik denk, nodig te hebben. Maar ik kan er ook hier en daar goed naast.Materialenlijst 2.pdf
Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum
Hoi,
Ik wil materiaal aanschaffen om volmout te brouwen.
Hier een lijstje van ,wat ik denk, nodig te hebben. Maar ik kan er ook hier en daar goed naast.Materialenlijst 2.pdf
Ph-strips 3,8 - 5,2Ph-strips 5,2 -6,8Ultra moss
Calciumsulfaat Magnesiumsulfaat
Melkzuur
Zetmeeltest
Korianderzaad / oranjeschil / Citoenschil / ...
Refractometer
Allemaal leuk, maar om daarmee meteen te beginnen?
Filterkuip matmill met Filterhex1000 / Brewferm met RVS filterbodem
Zou met een brouwzak beginnen.
Hou het gewoon simpel.
Verder: weegschaal om je mout af te wegen en een weegschaal om je hop af te wegen.
Het hangt er natuurlijk wel wat van af hoeveel je wil gaan brouwen. Ga je ook voor elektriciteit of is gas ook een optie? Voor deze laatste kan je namelijk redelijk goedkoop kookpotten kopen (de beruchte mennopannen) of zelfs met een paar opengeslepen biervaten aan de slag.
Aan de andere kant, zo'n brouwautomaat kost ook het einde van de wereld niet, zeker als je hem vergelijkt met een paar rvs kookpotten van een kwaliteit die ook op een kookvuur kunnen. En daar zit meestal ook al een koelspiraal bij.
2 HDPE gistvaten ? Ok als je graag heel veel bier maakt,
Met een curtec vat kom je er ook als gistvat en kost je iets van 15€
En een passend lagervat in PET, glas of RVS?
Het hangt er natuurlijk wel wat van af hoeveel je wil gaan brouwen. Ga je ook voor elektriciteit of is gas ook een optie?
Niet al te groot beginnen, 20 liter zal een maximum zijn.
Och ja op zolder staat nog een geëmailleerde weckketel ,ongveer 30 liter denk ik. Maar dan zal ik zeker een gasbekken moeten aanschaffen.
Het is allemaal wat zoeken. En waar begint ge dan?
Zetmeeltest
De zetmeeltest, zal misschien handig zijn ?
Deze lijst was een voorstel van Braumarkt te Diest.
Ja, die denken natuurlijk ook aan cijfers.
Met een curtec vat kom je er ook als gistvat en kost je iets van 15€
Is dat geen HDPE?
Is dat geen HDPE?
Ja. maar kost je minder dan de gistvaten van BM, zijn veel steviger en dikker van wand.
Dat is waar. En sluiten ook nog eens beter af.
Zou met een brouwzak beginnen.
Zo'n brouwzak kost ongeveer €30. Volgens Brouwland is spoelen niet meer nodig.
Haal je het rendement niet naar beneden?
Ge ziet, ik moet nog veel leren.
Bijkomende tips:
Bij Brouwland kennen ze er niks van... Spoelen = meer rendement, doch in een BIAB zal dat niet het rendement zijn wat je in een gewone ketel hebt, waar je spoelt aan ong. 1 uur ipv gewoon "doorstromend" water op een paar minuten bij zo'n zak of moutkorf bij die verschillende "automaten". Er zijn er natuurlijk die het fixen om ook een moutkorf dicht te laten slibben, maar da's andere koek...
Doch je kan idd brouwen zonder te spoelen, maar er zullen altijd restsuikers in je mout achter blijven, dus rendement in brouwsoftware iets verlagen misschien...
een paar stukken "handig" gereedschap naar mijn zin.
Een refractometer kost tegenwoordig een paar tientjes maar helpt je wel enorm om tijdens het brouwen je densiteit mee op te volgen. werkt een pak beter dan een hydrometer. Ik gebruik mijn hydrometer enkel nog als ik echt zekerheid wil over einde gisting.
een hevelfilter. ongelofelijk handig stuk materiaal. werkt een pak beter dan eender welk ander materiaal om mee te filteren en spoelen. Eender welke verkoper die beweert dat je niet moet spoelen kletst uit zijn nek. Er zitten nog enorm veel goede suikers in je mout en die wil je er uit halen. Of je gaat enorm pover rendement hebben.
werkt een pak beter dan eender welk ander materiaal om mee te filteren en spoelen.
Lees ik dit juist.
Een hevelfilter gebruik je zowel voor het filteren als voor het spoelen.
Ik zie het wel voor mij, dat het mogelijk is.
Lees ik dit juist.
Een hevelfilter gebruik je zowel voor het filteren als voor het spoelen.
Ik zie het wel voor mij, dat het mogelijk is.
Tijdens het spoelen filter je, of tijdens het filteren spoel je, is hetzelfde. Het spoelwater moet door je maisch"koek", bij mij zit er een gekende "Waldonk-hevelfilter" in met spiraalvormige doorboorde inox buis onderaan, die werkt heel goed als hevelfilter, dus als je daar bovenop je spoelwater giet loopt het door de hetgeen er overblijft na maischen en spoelt al je suikers mee naar uw kookketel, hoe trager hoe beter eigenlijk, wat je met een BIAB of moutkort niet echt traag kunt doen daar je die eerst uit de wort heft en daarna er heet spoelwater op giet. Ik heb een filmpje van hoe ik filter, meestal (tegenwoordig altijd) met een "brouwautomaat" als spoelwaterketel, dus zo traag loopt het spoelwater hier ten huize HermanH...
Ik heb een filmpje van hoe ik filter
Dit is wel zeer verhelderend Helder.
Herman dit zou een goed filmpje voor het Youtube kanaal zijn
Denk het ook, geen facebook hier nu niet en nooit niet. Wil het
Herman dit zou een goed filmpje voor het Youtube kanaal zijn
Herman, je kan me dat filmpje doorsturen als je wil dan zet ik het op het Youtube kanaal.
Denk het ook, geen facebook hier nu niet en nooit niet. Wil het
Ligt eraan. Op zich best mooi.
trouwens misschien een goede tip.
Voor een thermometer ben ik 2 jaar geleden de omgekeerde bewerking gaan maken.
Eerst met verschillende digitale oplossingen gewerkt. Daarna bij brouwland een vloeistofthermometer gekocht
in se minstens even snel dan een goede digitale thermometer maar veel betrouwbaarder.
Alleen oppassen want het is fragiel.
Herman, je kan me dat filmpje doorsturen als je wil dan zet ik het op het Youtube kanaal.
Zal het eens doorsturen, maar zal na nu zondag zijn, momenteel niet thuis en op data van mijn telefoon bezig dus tot dan....
....bij brouwland een vloeistofthermometer gekocht, in se minstens even snel dan een goede digitale thermometer maar veel betrouwbaarder. Alleen oppassen want het is fragiel.
Ik heb in mijn garage ook zo eentje achter de hand, meet er af en toe ook eens extra de maischtemperatuur mee en ook tijdens het koelen, en idd, het is een kopje in een porseleinkast..
Eender welke verkoper die beweert dat je niet moet spoelen kletst uit zijn nek. Er zitten nog enorm veel goede suikers in je mout en die wil je er uit halen. Of je gaat enorm pover rendement hebben.
Dit is eigenlijk wel de bedoeling van BIAB hè. Al het water gebruiken tijdens het maischen. Het rendement zal wel wat minder zijn dat klopt, maar als je al je water gebruikt is het wort ook dunner en zal er minder suiker in je bostel blijven hangen.
Al met al wel een goede methode om met brouwen te beginnen. Ok, je rendement zal een stuk lager zijn maar ook weeral niet zo erg dat het een probleem is. Daarentegen kom je er wel met 1 ketel voor zowel maischen als koken, heb je in sé geen hevelfilter nodig en is het een simpele manier om mee te beginnen.
Hey Walter, heb dat filmpje al een tijdje doorgestuurd op uw gmail-adres via WeTransfer, kreeg de melding dat het nog niet gedownload werd en nog maar 2 dagen beschikbaar is, kan je er naar zien...?
Ja, ik heb het gezien. Alleen heel druk bezig geweest deze week. Ik ga het sebiet op het kanaal gooien si
Bij deze :