waterslot

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• goedemorgen allemaal,

ik heb op dit moment een tripel in het gistvat staan. Na een aantal brouwsels nog een keer mijn aller eerste recept gemaakt maar nu met alle aandachtspunten meegenomen. Alles ging een stuk beter als de eerste keer. Wel is het volume minder als verwacht maar de waardes waren wel goed. Ik heb namelijk niet hoeven corrigeren.

Nu is het waterslot van zondag tot gisteren continu actief geweest. Nu vanochtend is het waterslot nog steeds actief om de 15 a 30 sec een aantal bubbels.

En dan hier mijn vraag. Is het nu tijd om over te hevelen of is dat nog te vroeg.

Je leest veel dat het moet als de hoofdgisting op zijn eind is en de nagisting bijna is begonnen. Maar ik vind nergens hoe actief het waterslot nou moet zijn om te zien wanneer de hoofdgisting bijna voorbij is. Om de hoeveel sec moet deze nog bluppen😅

momenteel staat de temperatuur op 21 graden. Gestart op 19 graden.

bedankt alvast:thumbs_up:

• Een aantal tips van een gebruiker hier die ik al een paar heb hergebruikt

Eigenlijk moet je dus je SG meten, dat bepaalt hoe het ervoor staat. Succes!

Gisten vuistregel

Eigenlijk een mooie vuistregel die je kan hanteren voor de meeste bieren (uitzonderingen buiten beschouwing gelaten).

1: Hoofdgisting (4 a 7 dagen) je waterslot volop actief in het begin en de laatste dagen blupt het nog ongeveer elke minuut

2: Eindgisting ( = nagisting) ongeveer 7 dagen, je waterslot valt langzaam stil, je SG zal minstens voor een gewone gist 4 dagen het zelfde moeten blijven, (voor een diastaticus best 7 dagen) Je bier gaat beginnen met de ongewenste stoffen op te ruimen en een beetje te klaren.

(Als je overhevelt naar een lagervat dan doe je dat best tijdens de eindgisting, dan is er nog activiteit en gaat de toegevoegde O2 door het overhevelen door de gist opgebruikt worden ipv je bier te oxideren)

• in principe kan je best wachten tot alles is gestopt. Maar het kan zeker geen kwaad om over te hevelen. Je wil gewoon zorgen dat je geen gistende vloeistof in een afgesloten vat stopt of anders ga je minder leuke situaties creëren :bomb:

nadeel met nu al hevelen is dat je meestal nog meer bezinksel in je lagervat krijgt. Als je zoals ik direct bottelt van je lagervat is dat niet optimaal.

• Gisten vuistregel

Eigenlijk een mooie vuistregel die je kan hanteren voor de meeste bieren (uitzonderingen buiten beschouwing gelaten).

1: Hoofdgisting (4 a 7 dagen) je waterslot volop actief in het begin en de laatste dagen blupt het nog ongeveer elke minuut

2: Eindgisting ( = nagisting) ongeveer 7 dagen, je waterslot valt langzaam stil, je SG zal minstens voor een gewone gist 4 dagen het zelfde moeten blijven, (voor een diastaticus best 7 dagen) Je bier gaat beginnen met de ongewenste stoffen op te ruimen en een beetje te klaren.

(Als je overhevelt naar een lagervat dan doe je dat best tijdens de eindgisting, dan is er nog activiteit en gaat de toegevoegde O2 door het overhevelen door de gist opgebruikt worden ipv je bier te oxideren)

Eens, werkt goed, en natuurlijk meten!

• Official Post

En dan hier mijn vraag. Is het nu tijd om over te hevelen of is dat nog te vroeg.

Nog veel te vroeg. Reken voor een hoofdgisting minstens een week, zelfs als je geen activiteit meer ziet in het waterslot wil het niet zeggen dat er geen activiteit meer is. Wat wel kan is de densiteit al eens meten. Zo kan je dan binnen een paar dagen nog eens meten en zien of de densiteit nog is veranderd. Pas als deze een paar dagen stabiel is kan je gaan overhevelen naar een lagerfles/vat

• Bedankt, dat is een handige:thumbs_up:

En dan neem ik aan om in het begin van de eindgisting over te hevelen toch. Ik hevel over en zorg dat er zo min mogelijk kopruimte is in het lagervat.

Dan laat ik hem staan tot de eindgisting klaar is en dan zet ik hem nog ongeveer 2 weken op 4 graden weg. Dit doe ik geleidelijk aan in kleine stappen.

De keer dat ik niet de koude legering had gedaan bleef de trub niet goed onderin het lagervat plakken en ging bijna alles mee in de bottelemmer. Dit met gevolg dat er een hoop bezinksel onderin de flessen zat.

Tenzij je de wyeast 1388 gebruikt zoals ik momenteel ondervind :face_with_raised_eyebrow:

ik heb de tripel nu op de Jack mangrove M31 staan

• Nog veel te vroeg. Reken voor een hoofdgisting minstens een week, zelfs als je geen activiteit meer ziet in het waterslot wil het niet zeggen dat er geen activiteit meer is. Wat wel kan is de densiteit al eens meten. Zo kan je dan binnen een paar dagen nog eens meten en zien of de densiteit nog is veranderd. Pas als deze een paar dagen stabiel is kan je gaan overhevelen naar een lagerfles/vat

Ik heb hem meteen even gemeten en hij staat nu op 1022 de start sg was 1081

Zaterdagavond 7 nov +/- 21.00u is hij het vat ingegaan en de volgende ochtend was er al activiteit.

• Ik laat altijd mijn bier 2 weken vergisten zonder er naar om te kijken. Daarna hevel ik over en doe ik een meting. In de meeste gevallen is mijn bier uitvergist. Dan kan ik een weekje lageren op 4 °C. Daarna bottelen.

Is mijn bier nog niet uitvergist, dan blijf ik er weer een weekje vanaf eer ik terug meet. Eens eind FG bereikt kan ik dan lageren, anders telkens een weekje er bij.

Tot nu toe nog nooit problemen gehad.

• Ik laat altijd mijn bier 2 weken vergisten zonder er naar om te kijken. Daarna hevel ik over en doe ik een meting. In de meeste gevallen is mijn bier uitvergist. Dan kan ik een weekje lageren op 4 °C. Daarna bottelen.

Is mijn bier nog niet uitvergist, dan blijf ik er weer een weekje vanaf eer ik terug meet. Eens eind FG bereikt kan ik dan lageren, anders telkens een weekje er bij.

Tot nu toe nog nooit problemen gehad.

en je bieren zijn dan ook helder?

• Ik volg de vergisting met mijn Plaato. Wanneer de curve naar beneden gaat en de vergisting bijna stilvalt, hevel ik over. Dan meet ik meteen ook met de densimeter ter controle. De inhoud van het maatglas zet ik koud en proef ik 's avonds.

Dan laat ik het jongbier nog een week of zo staan op de vergistingstemperatuur tot er echt geen activiteit meer is. Dan een week koud op 5 graden, overhevelen naar de bottelemmer en bottelen maar.

• mag niet klagen. :grinning_face_with_big_eyes::grinning_face_with_big_eyes:

foto is niet super (ook scherp gesteld op pak room, vandaar het wazige glas), maar je kan toch het logo door het bier zien. Wat mij betreft helder genoeg. Hoewel helder niet een prioriteit heeft, smaak wel.

dat is zeker waar, maar een bier waarbij je mes en vork nodig hebt is ook niet alles, haha.

ziet er goed uit:clinking_beer_mugs:

• Ik volg de vergisting met mijn Plaato. Wanneer de curve naar beneden gaat en de vergisting bijna stilvalt, hevel ik over. Dan meet ik meteen ook met de densimeter ter controle. De inhoud van het maatglas zet ik koud en proef ik 's avonds.

Dan laat ik het jongbier nog een week of zo staan op de vergistingstemperatuur tot er echt geen activiteit meer is. Dan een week koud op 5 graden, overhevelen naar de bottelemmer en bottelen maar.

Wat voor digitale waterslot heb jij? zijn die van unibrew van 149 euro van goede kwaliteit of heb je hier geen ervaring mee?

Lijkt me een heel goed hulpmiddel om meer inzicht te krijgen in de vergisting.

• ja die zag ik idd ook. Ik moet nu vanuit het kraantje dus het gistvat hoeft niet open.

Maar om meer inzicht te krijgen hoe de vergisting te werk gaat lijkt het mij wel interessant

Als je een kraantje hebt om staal te nemen brengt zulk een digitaal toestel om je gisting op te volgen niets bij tot de kwaliteit van je bier. Om je gisting op te volgen heb je in eerste instantie je waterslot, dat zegt even veel als zulk een gismo. Om finaal een meting uit te voeren ga je nog steeds een staal moeten nemen zonder meer.
    De kost van zulks is eigenlijk veel te hoog voor wat het is. je kan dit geld beter investeren in dingen die wel de kawliteit van je bier bevorderen! vb: zoals vb Hans hier boven aanhaalt.

• Wat kort door de bocht. Nu moet ik niet telkens de kelder in, de koelkast blijft mooi dicht. Ik zie zelfs van op afstand hoe de gisting verloopt, wat de temperatuur in de vergistingskast is. Zo heb ik ooit gemerkt dat de vergisting plots een duik maakte en de temperatuur in de gistkast was gezakt. Bleek mijn buisverwarming defect. ik heb toen snel kunnen ingrijpen. Er zijn misschien collega's die naast hun vergistingskast kamperen, ik niet dus.

En ipv dure RVS investeer ik liever in pet, dan kan je ook visueel heel goed volgen wanneer je bier uitklaart.

Ieder zijn keuzes he 😉.

• Er zijn misschien collega's die naast hun vergistingskast kamperen, ik niet dus.

En ipv dure RVS investeer ik liever in pet, dan kan je ook visueel heel goed volgen wanneer je bier uitklaart.

Ieder zijn keuzes he 😉.

Eerlijk gezegd kijk ik er 2 weken amper naar om. Mijn vergistingskasten staan in mijn woonkamer. Ik hoor de blowoff borrelen. Ik meet ook niet eerder tot het waterslot een dag of vier stil staat. Overigens werk ik enkel nog met RVS en blowoffs. Met goed materiaal ben ik ook niet bang voor lekkages en dergelijke. Kost wat, maar dan heb je ook wat. En een petfles is natuurlijk verdomde leuk, maar ik heb dat een keer bekeken. Na 5 minuten had ik het wel weer gezien. Ieder zijn dingetje, dat is zeker waar.

• Mijn Porter staat nu al een dag of tien op 5°C. De eerste dagen zweeg het waterslot. Ik steek altijd een terugslagklep aan de onderkant van de siliconen dop en de Plaato aan de bovenkant om geen water aan te zuigen tijdens de koeling.

Maar na enkele dagen is het waterslot terug lichtjes actief. 350 blubs op 24 uur, dat is 1 blub om de 3 minuten. Dit kan je niet visueel volgen, want als de koelkast open gaat, creëer je al een drukverschil zodat je waterslot reageert. De laatste week is er zo toch een punt sg afgegaan, belangrijk ifv het bottelen.

Mooi om zien dat er tijdens de koude lagering toch nog een en ander gebeurt.

• Ik ben ook wel iemand die graag (en liefst vanuit mijn luie zetel) de vergisting van mijn bier wil opvolgen maar wil daar ook niet te veel geld aan uitgeven.

Maar ik heb voor mij de ideale oplossing gevonden nl. ispindel in combinatie met Brewbubbles.

Beide sturen alle informatie door naar Brewfather zodat ik dit online mooi kan volgen (zelfs op mijn smartphone).

Je moet die wel zelf in elkaar knutselen en geduld hebben bij het bestellen van de onderdelen.

Natuurlijk meet ik ook wel nog met mijn hydrometer maar nu enkel nog op het einde en meestal klopt de waarde van de ispindel.

• Dat is het mooie aan hobby brouwen dat ik heb ontdekt. Ik kan hele avonden online zitten lezen over hoe en wat andere hobbybrouwers brouwen.

MAAR ook o zo verwarrend allemaal als beginner zoals ik. Al denk ik wel dat als ik het onder de knie heb ik overal een klein beetje van mee neem en daar mijn eigen van maak.

Bedankt voor de vele info en eigen ervaringen.

al doende leert men:clinking_beer_mugs:

• Official Post

Als beginner kan ik je enkel maar de volgende raad geven :

Keep it simple. En als je investeert in materiaal, doe dat eerst en vooral in apparatuur die meteen met je brouwproces te maken hebben. Een RVS CCT is natuurlijk 'de shit' en ik heb het me nog nooit beklaagd dat ik er eentje gekocht heb. Maar vroeger werkte ik gewoon met zo'n brouwland emmer en een passende Dame Jeanne en dat werkte ook heel goed.

Als analyst van beroep zijnde vind ik al die tools voor de vergisting te volgen echt wel heel leuk, maar dat is het dan ook. Ik heb hier een Plaato liggen die ik een paar keer heb gebruikt, probleem is dat ik meestal in mijn garage brouw (staat los van het huis) en daar heb ik geen wifi. Dus is die Plaato ook nutteloos geworden.

• Official Post

Ik heb er niet meteen behoefte aan. Als ik in mijn kot zit te brouwen, dan zet ik mijn smartphone als hotspot op. Ik heb 4G in de tuin en 25GB data per maand. Dat is meer als voldoende voor dit.

Mijn laatste bier ben ik nu aan het vergisten in mijn keuken (oude koelkast) en daar heb ik genoeg wifi. Als die Ispindels er alsnog komen (zie ander onderwerp), zou ik er daar wel eentje van willen gebruiken.