Hoi ik ben Jacob

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Nadeel van Klarstein qua prijzen is de consument onvriendelijke strategie.

Ik keek toen ik begon op hun website, stond er een met 40% korting.

Yes, ff met de baas afstemmen. Dag later maar 10% korting, zelfde artikel.

Maar goed ze zijn allemaal qua techniek gelijk, de ene met een ander warmte element de ander met een andere filter constructie. Maakt het lastig uit te zoeken, naast elkaar leggen en uitwerken. Dat is wat er over blijft

• Die Klarstein is inderdaad te vergelijken met het oudere model van de Brewmonk en dit zijn een paar verschillen t.o.v. het oudere model:

- transparante circulatiepijp met litergradering

- verstevigde bodemplaat

- telescopisch verstelbare moutpijp en filterschijven

- gekantelde, digitale display

Maar of dit de meerprijs waard is dat moet je zelf maar bekijken.

• https://www.brouwblog.nl/2018/…lektrisch-brouwen-keuzes/ volgens deze blog allemaal van dezelfde fabriek maar er wordt niets gezegd over verschil in functionaliteit of kwaliteit

Inderdaad, deze toestellen komen allen van hetzelfde fabriek. Maar de aankoper, van een merk(BrewMonk, arsegan enz), kan aan het toestel wijzigingen laten aanbrengen om het toestel toch eigen eigenschappen te geven per merk.

Als ik kijk naar de foto’s van de Klarstein is daar in de 4 jaar dat ik het toestel ken, niets aan veranderd. (Als de foto’s juist zijn.) Wat bij de andere merken wel is gebeurd.

M.a.w. Toen indertijd, was er geen goed woord over te vinden.

Moest deze ketel aangepast zijn, is dit natuurlijk een buitenkans indien je zo’n systeem zoekt.

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Ik denk niet dat er veel verschil opzit tussen Klarstein en de Brewmonk qua apparaat. Maar Steinie heeft een punt, het is niet omdat het in dezelfde fabriek wordt vervaardigd dat het ook dezelfde kwaliteit is. En dan heb je ook nog de dienst naverkoop. Bij Brouwland kan je gewoon met je apparaat langs gaan als het niet ok is en ik ben zeker dat je dan ook een oplossing krijgt. Bij Klarstein weet ik dat niet.

Trouwens, van die fabrieken gesproken, ooit een hoorn gekocht via Thomann (hun huismerk) die uiteraard in China werd gefabriceerd. Een goed instrument voor beginners en het kwam uit dezelfde fabriek als waar Yamaha een deel van hun hoorns laat fabriceren. De afwerking daarentegen was véél beter op de Yamaha's en ook de gebruikte materialen (messing legering, rotoren, ...). Maar uit mijn hoorn kwam ook een goed geluid en het was bruikbaar voor mijn niveau. En met een veel duurder instrument speelde ik niet beter (met de Alexander van mijn lerares gespeeld, een instrument van +8000 Euro) :-D

• Het is een stuk makkelijker met opbergen en schoonmaken is meer werk. Denk dat je wel de machine moet leren ontdekken: maischdikte en manier van brouwen is anders uiteraard

Maar hier is veel ervaring met automaten en je wordt niet zoals elders afgekraakt ondat je er een hebt…

• De 45l versie is op brouwland toch ruim €160 duurder, maar ik ben hier precies ook nog geen klarstein gebruikers tegengekomen. 🤷

ik was een klarstein gebruiker. Perfect toestel moet ik zeggen, niets op aan te merken. Net verkocht om wat meer te gaan brouwen (en minder rap risico te hebben om over te koken) en een brewmonk magnus gekocht. De verschillen zitten inderdaad in kleine details (incl software).

• Merk je een verschil in kwaliteit? Of is dat ook vergelijkbaar?

nog niet, heb nog niet de kans gehad om te brouwen met de brewmonk. Dat zal voor volgend weekend zijn waarschijnlijk. Lijkt op enkele details na hetzelfde te werken. Is vooral groter en de transparante circulatiepijp lijkt mij wel handig. Verder ben ik wel wat geruster dat, moest er iets mis mee zijn, brouwland bekend staat voor zijn goede service en voor mij niet ver is.

• nog niet, heb nog niet de kans gehad om te brouwen met de brewmonk. Dat zal voor volgend weekend zijn waarschijnlijk. Lijkt op enkele details na hetzelfde te werken. Is vooral groter en de transparante circulatiepijp lijkt mij wel handig. Verder ben ik wel wat geruster dat, moest er iets mis mee zijn, brouwland bekend staat voor zijn goede service en voor mij niet ver is.

Vooral de maatverdeling op de transparante recirculatiepijp is erg handig:grinning_face:

• Deze is wel niet zo correct vooral onder de 10L heb ik al ondervonden maar dat zal misschien ook wel met de temperatuur te maken hebben. Ik ga deze eens proberen te controleren met water op 20°C

Klopt, bij mij zit er ongeveer 0.7 L fout in. Maar wel een handig hulpmiddel bij het spoelen. Ik ga het ook nog eens controleren met 10 en 20 kg water op 20C. Met of zonder moutkorf scheelt trouwens ook 0.5 L