hoe gaan jullie te werk in de keuze van wat je brouwt

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• misschien eens een leuk discussiepunt.

Ik heb net de hele brouwerij klaar gezet om morgenvroeg te beginnen brouwen.

Morgen ga ik een oud recept voor een geslaagd dubbel bruin opnieuw doen.

Maar hoe gaan jullie te werk in de keuze van jullie brouwsels?

Heb je een vaste rotatie van recepten?

doe je eender wat je invalt?

of smijt je maar wat dingen in de ketel in de hoop dat je bier krijgt??:beaming_face_with_smiling_eyes:

Persoonlijk zijn er 2 bieren die wat standaard in mijn rotatie zitten. Mijn kerstbier dat nu op fles moet en op het einde van het seizoen een saison voor tijdens de zomer.

Verder is het bij mij zowat brouwen wat mij te binnen schiet of mij op dat moment aanstaat.

Ik maak vanaf dag 1 al mijn recepten zelf op, dus improviseren is mij zeker niet vreemd

Dit gezegd na 10 jaar heb ik al een flinke verzameling aan recepten dus de laatste tijd begin ik meer en meer nog eens in het archief te duiken.

Op den duur zijn veel bierstijlen die me echt aanstaan wel de revu gepasseerd, dus recycleren is dan makkelijker.

En hoe maken jullie de keuze uit jullie recepten?

• Nog maar 1 jaar bezig, dus niet veel keuze uit 'eigen recepten'.

Op dit moment vooral kloon bieren, om ze te kunnen vergelijken. Maar nu al gemerkt dat dit volledig niet werkt.

Volgende zal vooral proefrecepten zijn. 1 batch opsplitsen en verschillende gisten gebruiken en met of zonder koudhop.

Daarnaast zal ik tegen de zomer mijn eerste echt goed gelukte bier nog eens opnieuw proberen te brouwen. Deze werd goed ontvangen en er is al terug vraag naar. Toch wel een goed gevoel 😁

• Hier ook nog maar beperkte ervaring, dus ook niet zo'n groot receptenboek.

Meestal wissel ik af tussen stijlen die de omgeving graag drinkt (lees: blond) en degene die ik graag drink (lees: zwart). Veel rekening met het seizoen wordt er niet gehouden.

De recepten worden deels van het internet gehaald. Ik schuim regelmatig fora en websites (BE/NL en VS) af en sla interessante recepturen op. Andere stel ik zelf samen o.b.v. persoonlijke voorkeuren, tips van collega-brouwers of impro.

Momenteel heb ik er 2 die al meermaals gebrouwen zijn: een EKG blonde die bij familie en vrienden aanslaat en een Ierse Stout voor mezelf :winking_face:. Beide zelf samengestelde recepten.

Verder is het bij mij zowat brouwen wat mij te binnen schiet of mij op dat moment aanstaat.

Deze methode begint hier ook aan te slaan. Geweldig om 's morgens wat te graaien in de moutbakken en in de hopschuif en 's avonds een mooi bier in het gistvat te hebben. Voorlopig heb ik misschien nog iets te weinig ervaring om dat laatste te garanderen :grinning_face:

Cheers!

• Eigenlijk ook nog niet zo lang bezig maar ik maak enkel bierstijlen die ik zelf lust. Af en toe zit daar wel eens een uitzondering in. Meestal baseer ik me op recepten die ik op het internet vind maar ook vooral op dit forum.

Heb zelf ook enkele eigen recepten maar dit zijn vooral blondjes naar aanleiding van VHM2020 :crying_face:

Omdat Tripel mijn voorkeur heeft is dit wel één van de stijlen die ik het meest brouw.

Maar mijn lijst met bier die ik zelf eens wil brouwen is nog heel lang, een Kölsch bv dat is waarschijnlijk de volgende.

• Ik brouw een keer of 10 per jaar, een aantal vaste waarden: saison, white IPA, hoppige blonde, pils, porter, lambic. Vooral bieren met wat minder alcohol tegenwoordig. Een sterke blonde of tripel om de 2 jaar en voor de rest wat experimentjes volgens inspiratie.

Altijd lang vooraf gepland, geen impulsieve brouwsels van het laatste moment. Mijn volgende 7 recepten liggen nu al vast. Te veel ideeën, te weinig tijd.

• Teveel ideeën en te weinig tijd (en dat in mijn pensionado beroep :grinning_face_with_smiling_eyes: ). Ook te weinig vergisting ruimte.

Maar een aantal bieren brouw ik echt niet, zoals zure bieren, herfstbok en 0.0, er moeten keuzes gemaakt worden voor bier waarvoor ik wel ruimte heb.

Terwijl iedereen meer brouwt tijdens deze rare tijd, is het hier minder. Komt waarschijnlijk omdat ik weinig hulp heb bij het opdrinken nu iedereen thuis moet blijven en dan speelt gebrek aan vergistingruimte op.

Sommige bieren herhaal ik wel, maar dat zijn er maar weinig. Er komt altjd wel iets voorbij wat leuk lijkt om een recept voor te maken en te brouwen.

• Deze methode begint hier ook aan te slaan. Geweldig om 's morgens wat te graaien in de moutbakken en in de hopschuif en 's avonds een mooi bier in het gistvat te hebben. Voorlopig heb ik misschien nog iets te weinig ervaring om dat laatste te garanderen :grinning_face:

Cheers!

zover gaat het bij mij nu ook niet. Ik plan meestal op voorhand wat ik wil maken. Maar veel heeft te maken met waar ik inderdaad dan goesting in heb. Dit gezegd zijnde. Het lijkt mij inderdaad een leuk idee om eens mee te spelen. een bier puur uit de losse pols. ga ik eens proberen. De vraag is alleen wanneer

• Hier ook een aantal biertjes die 'constant op voorraad' zijn. :grinning_face_with_smiling_eyes:
    Voor de rest veel lezen (en hier de mensen wat lastig vallen met rare vragen), en dan af en toe eens iets proberen. Drinkbaar is het altijd, maar echte blijvers niet al te vaak.
    En als er zo nog wat stockresten zijn durf ik dat ook al wel eens bij elkaar gooien om op te werken. Ook telkens weer een verrassing.
    Jammer genoeg het laatste jaar amper kunnen brouwen door gezondheidsperikelen, waardoor de 'voorraad' serieus geslonken is (bier drinken ging gelukkig nog wel :grinning_squinting_face:). Deze zijn nu wel van de baan waardoor er binnenkort een aantal sessies elkaar kort zullen opvolgen.

• Hoi,

Ik brouw ook een aantal biertjes die ik op voorraad wil houden en dat is al lastig genoeg. Plannen is dan een dingetje en experimenteren moet dan ook nog. Brouw meer dan ik zelf verzwelgen kan dus de voorraad lege flessen is een beperkende factor.

Oja... onlangs een rauchbier als experiment gebrouwen. Dat is dus geen succes geworden en heftig af te raden. Met 20% rauchmalz en afdronk is alsof je een hap uit een natte as lade van de houtkachel naar binnen hebt gewerkt. Maar voor de rest een prima lager :-)

• vier +- vaste bierrecepten waarbinnen dan al of niet gejongleerd worden met de hop en gist, brouw 1x per maand, komt bijna steeds goed uit zodat één brouwsel op de fles gaat en kort nadien een nieuwe brouwdag volgt. Geen donkere bieren, niet zo mijn ding. En regelmatig dorstige vrienden die zorgen dat er geen overstock ontstaat 😊. Toch ook al gemerkt/geproefd dat herbrouwen van een identiek brouwsel nooit 100% identiek is, maar dat zal wel eigen zijn aan de hobbybrouwerij 🍻

• Ik heb mijzelf 2 beperkingen opgelegd : keuze van hop is grotendeels beperkt tot wat ik zelf kweek, en ik Daag mezelf uit lekkere bieren te maken die onder 6 % blijven. Daarbinnen wordt de keuze door vanalles bepaald : het seizoen, iets dat ik op reis geproefd heb en vooral : waar ik zin in heb en zelf lekker vind

• nooit 100% identiek is, maar dat zal wel eigen zijn aan de hobbybrouwerij

Klopt, grote brouwerijen mengen bier van eerdere brouwsels om het gelijk te houden binnen een matge. Dus normaal zou ik zeggen.

Hier plan ik nu drinkbaar setje brouwsels voor het thuisfront, niet bitter niet te sterk.

En lekkere sterke bittere bieren voor mij en de andere gasten.

Nog niet echt een vast schema, moet nog goed beginnen.

Wel de voorraad gehaald, pils en ander mout, hop en gist. Dus laat de ketel maar komen.

Daarna kleinere batches met experimenten en uit de bewezen recepten, daarna wat variatie aanbrengen om de kunsten te leren.

• Dat klopt niet helemaal: als je regelmatig brouwt en je krijgt het echt onder de knie, kan je er na een tijd in slagen een brouwsel bijna identiek opnieuw te brouwen, dit natuurlijk als je dezelfde ingrediënten hebt.

Ik hou alles ¨op papier¨ bij. Precies wat ik heb gedaan. Inmiddels al een mooi boekwerkje geworden. Eigenlijk vanaf dag 1 gedaan. Ook toen ik nog met blikken werkte. Daarnaast gebruik ik Brewfather als hulpje.

• Dat klopt niet helemaal: als je regelmatig brouwt en je krijgt het echt onder de knie, kan je er na een tijd in slagen een brouwsel bijna identiek opnieuw te brouwen, dit natuurlijk als je dezelfde ingrediënten hebt.

😊 klopt dus, nooit 100% identiek = bijna identiek 😉 ik denk dat we wel degelijk hetzelfde bedoelen, voor een hobby brouwer (zoals mezelf) is een batch telkens iets identiek of authentiek (biertje drinken en filosoferen 🙄)

• De planning was, toen ik begon te brouwen, om een paar recepten op punt te stellen en deze dan elk jaar opnieuw te brouwen om een vast assortiment te hebben. Het eerste jaar, of was het het tweede🤔heb ik 5-maal een tarwebier gebrouwen totdat het naar mijn smaak oké was. Sindsdien dit recept niet meer gebrouwen.:-/ Nadien bekeken vond ik het tijdverspilling. Dus daarna de stoute schoenen aangetrokken en regelmatig een nieuwe stijl gebrouwen. Ik brouw nu wel elk jaar een RIS omdat je dat redelijk lang kan houden en ik drink dit ook wel het liefst. Ik verander dan ook telkens wat aan het recept. En als er weer eens een nieuw gistje op de markt komt, wil ik die ook snel proberen. Bv dit jaar de Voss Kveik en de Philly Sour. (Nu de Verdant nog) Qua hop ben ik gestopt met kopen. Al die variaties maakte dat ik elk jaar een deel van de hop moest weggooien wegens te oud geworden. Dus daar beperk ik mij tegenwoordig in.

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Oja... onlangs een rauchbier als experiment gebrouwen. Dat is dus geen succes geworden en heftig af te raden. Met 20% rauchmalz en afdronk is alsof je een hap uit een natte as lade van de houtkachel naar binnen hebt gewerkt. Maar voor de rest een prima lager :-)

Welke mout heb je gebruikt? Ik heb een biertje gebrouwen met 100% rookmout van weyermann en dit is een geweldig lekker biertje geworden, recept vind je >hier<.

• Nou dat ziet er goed uit!! Kveid en zuur vergisten geeft natuurlijk wel een bepalende smaak.

Mijn rauch is vrij standaard en met W34/70 vergist. Mondgevoel en hopjes fijn maar de nasmaak..... niet echt mijn ding. Mn PC is net uit maar zal later proberen het recept hier in te plakken.

Vraagje: gebruik je voor framboos een extract? Heb wel een witbiertje met framboos extract gemaakt maar de kleur is dan niet “ framboos”

• Aatjebanaantje: Hibiscus.... dank voor de tip. Nog nooit gebruikt, denk dat ik je recept ga proberen. Hou wel van een uitdaging :-)

En bij deze nog even het recept van het Rauchbier met zware as nasmaak....

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis

Omschrijving

Waarde

Kenmerk

22102020

Naam recept

Tannhauser Rauch

Brouwdatum

16-10-2020

Bierstijl

Klassiek rookbier

Volume

20,5

Begin SG

1,056 SG

Eind SG

1,011 SG

Schijnbare vergistingsgraad

80,4%

Alcoholgehalte

5,9 vol.%

Berekende kleur (Morey)

16 EBC

Berekende bitterheid (Tinseth)

28 IBU

Brouwzaalrendement

81,9 %

Kooktijd

60 min.

Water en brouwzouten

Hoeveelheid

Ingrediënt

33,76 l

Water uit Dinxperlo Dauw

1,00 g

CaCl2

4,20 ml

Melkzuur

9,56 l

Spoelwater

Waterprofiel behandeld water

Ca

Mg

Na

HCO3

Cl

SO4

62 mg/l

6 mg/l

38 mg/l

161 mg/l

34 mg/l

66 mg/l

Vergistbare ingrediënten

Hoeveelheid

Naam

Mouterij

Kleur

%

1,90 kg

Pilsmout

Dingemans

3 EBC

40,0 %

1,30 kg

Lichte tarwemout

Dingemans

3 EBC

27,4 %

1,00 kg

Rookmout

Weyermann

6 EBC

21,1 %

0,25 kg

Caramunich II

Weyermann

120 EBC

5,3 %

0,10 kg

Biscuit

Masterveld

70 EBC

2,1 %

0,20 kg

Gele basterdsuiker

Supermarkt

5 EBC

4,2 %

Maischschema

Omschrijving

Temperatuur

Stap tijd

Rust tijd

Beslagdikte

inmaischen

55,0 °C

1 min.

10 min.

2,5 l/kg

gecombineerde amylase rus

67,0 °C

5 min.

60 min.

3,6 l/kg

a amylase rust

72,0 °C

5 min.

10 min.

4,4 l/kg

Hop

Hoeveelheid

Naam

Type

% alfazuur

Kooktijd/toevoeging

IBU

18,7 g

Magnum

bellen

9,3%

60 min.

18,9 IBU

18,0 g

Perle

bellen

5,5%

30 min.

8,3 IBU

20,0 g

Hallertau Hersbrucker

pellets

2,1%

5 min.

1,0 IBU

20,0 g

Saaz

pellets

2,9%

0 min.

0,0 IBU

Overige ingrediënten

Hoeveelheid

Naam

Type

Gebruik

Gist

Hoeveelheid

Naam

Type

1,5 l starter

Saflager Lager (W-34/70)

ondergist

Vergisting

Kenmerk

Waarde

Starttemp. vergisting

11,0 °C

Max. temp. hoofdvergisting

11,0 °C

Eind temp. hoofdvergisting

11,0 °C

Eind SG hoofdvergisting

1,020 SG

Schijnbare vergistingsgraad

64,3%

Start nagisting

25-10-2020

Temp. nagisting

18,0 °C

Start lagering

22-10-2020

Temp. lagering

12,0 °C

• Bij mij zijn het altijd een "bruine en een tripeltype", die meest terugkomen met brouwsels van +-30L

Ik experimenteer wel met 5L en 10L.

Het beste experiment was eens een Lambiek die te lang in de kelder gestaan had in een PP fles... vergeten dat het er stond :angry_face_with_horns:

Flauw geworden.

Zéér zachtjes laten koken met wat donker moutextract en dan laten hergisten met een bovengist. Dat is de beste "Geuze" die ik ooit gemaakt heb.

Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.