Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• We gaan nog eens de BrewMonk vullen en een traditioneel bier brouwen op aanvraag van de zoetekauwen van de familie.

Het zal een Scotch Wee Heavy worden met de M15 EMPIRE Ale in de hoofdrol. Ik ga enkel deze gist gebruiken en hem tot het uiterste laten gaan maar denk dat die het wel zal aankunnen.(Specs AlcoholTol. 8%)

Ook gaan we wat oude graantjes opwerken en de Monk nog eens uittesten met 7.5Kg mout in de zeef. Daarom heb ik de Extractie-efficiëntie maar op 66% gezet, als hij dat al zal halen. Hierdoor ga ik bijna geen spoelwater hebben. Misschien wat langer laten koken om toch wat meer te kunnen spoelen?

BROUWCEL 1.1

ALGEMENE INFO

Naam van het bier : Pèèpzak

Type van het bier : Scotch Wee Heavy

Brouwvolume : 17 liter

Extractie-efficiëntie : 66%

Voorspelling begindensiteit : 1088,7 SG /21,3 °P /22,0 Brix

Waarvan suikers : 1000,0 SG /0,0 °P /0,0 Brix

Voorspelling einddensiteit voor bottelen : 1023,6 SG /6,1 °P

Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen: 8,7%

Voorspelling IBU totaal / EBC-kleur : 36 IBU / 91 EBC

MOUT, GRANEN, CONCENTRATEN en SUIKERS

GrondstofEBCkg% Gewicht

Thomas Fawcett Golden Promise(100%) 6 1,700 22,7%

Palemout 7 (100%) 8 3,900 52,0%

Tarwemout 4 0,500 06,7%

Cara 120 (Cristal) 120 0,500 06,7%

Aromamout (Amber 50)(tot 30%) 49 0,600 08,0%

Carafa® Special type 1 800-1000 EBC 900 0,100 01,3%

Weyermann Chocolate roggemout 750 0,100 01,3%

Special B (Cara 325) 325 0,100 01,3%

MAISCHEN EN SPOELEN

Gekozen Profiel: (D) Eerder Droog

MaischWater : 29,0 liter aan 65 °C

62,0°C gedurende 35 min (ß amylase (maltose))

66,5°C gedurende 15 min (Gemengde amylase)

72,0°C gedurende 20 min (a amylase (body) )

Filterspoelen: ga naar 75° à 78° C

Totaal spoelwater : 0,7 liter aan max 80 °C

Spoelen tot : 1031 SG (Of 7,8 °P of 8,1 Brix)

HOP

Totale kooktijd : 70 minuten

HopVormalfa%gramToev.na..'IBU

Willamette (A)PELL5,2%40FWH22,9

Willamette (A)PELL5,2%3060'5,0

Willamette (A)PELL5,2%2565'2,1

Geïsomeriseerd Extractml9,0%1Bottelen6,0

KRUIDEN / ZOUTEN / KOOKADDITIEVEN

AdditiefAantalEenheidToev. na..'

Biersol10,0ml60'

Rijsthulzen150,0gMaisch

Eikenhouten chips licht30,0gbottelen

VERGISTING

Gistnaam : Mangrove M15 EMPIRE ALE

Gisteigenschappen : Geschikt voor volmondige bieren met een uitzonderlijke diepte. Vergist met rijke donker fruitesters

Advies temp. : 18 tot 22

Instructie gist : 24 gram rehydrateren in 10 x zijn gewicht in gekookt water, afgekoeld naar 30°. 15 min laten staan. Daarna zachtjes roeren en nog 5 min laten rusten. Toevoegen.

BROUWVERSLAG

Bekomen stamwort : 1089 SG/ 21,3 °P/ 22,1 BRIX

Bekomen Einddensiteit : 1024 SG/ 6,1 °P

Gebotteld alcohol vol% : 9,2% vol

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

Edited once, last by Steinie ().

• Ik zou dat wel doen en gezien de kleur mag dat ook wel. Gewoon 90 minuten koken en daardoor kan je wat meer spoelen.

Ja ik denk dat ik dat ga doen.

Ik volg. Staat op de planning om eens te brouwen ook al schrikt die 7,5 kg moutstort in m'n BIAB installatie me wat af. Heb nu al moeite om proper te werken met 4kg.

Je haalt misschien met je BIAB een beter rendement dus kan je de graanstort wat minderen. Of minder liter brouwen?

• Met een Wee heavy mag je best lang koken, alleen maar goed.

Die rijsthulzen heb je voor deze toch niet nodig? Kost alleen maar volume en zoveel tarwemout gebruik je niet en die rogge telt ook niet echt mee. Als je wel bezorgd bent om de rogge, dan haal je beter de maischstap van 66,5 graad weg, die maakt echt dikke stroop van de rogge. En 72 naar 73 scheelt ook ietsje. Maar het is maar weinig, ik zou het zonder rijshulzen erop wagen.

• Die rijsthulzen heb je voor deze toch niet nodig?

Is gewoon een vieze gewoonte omdat ik ze heb liggen. 😉

Met een Wee heavy mag je best lang koken, alleen maar goed.

Ga ik zeker doen.

Als je wel bezorgd bent om de rogge

Neen, ben helemaal niet bezorgt hoor en dat beetje zal geen stroop maken. Maar ik gebruik hem ook om nog wat kleur te geven en

• Is gewoon een vieze gewoonte omdat ik ze heb liggen. 😉

Ik gebruik tegenwoordig ook altijd een beetje rijstvlokken, i.f.v. de samenstelling van de moutstort, dit omdat ik de "moeite" niet meer hoef te doen om klam te schroten en mijn walsenmolen heeft hierdoor een properder leven, wel iets meer stof tijdens het schroten, doch ik brouw toch in mijn garage, dus beetje meer of minder stof, maakt niet veel uit daar, mijn madam komt daar toch geen stof af doen, die ziet da dus nie hé... :beaming_face_with_smiling_eyes:

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Ik heb net eens de kooktijd gewijzigd van 70 naar 90 minuten. Nu kan ik spoelen met 1.9L i.p.v. 0.7L. Ook niet de moeite lijkt mij. Denk dat ik men maischwater ook wat ga minderen van 29L naar 26 L. Dan zit ik toch aan bijna 5L om te spoelen.

Ik bekijk het wel tijdens het maischen of dit voldoende is.

• 66% haal je wel met die stort in de brewmonk. 26 L is prima, dan staat de boel flink onder water. Natuurlijk kan je ook maximaal gaan en niet spoelen, maar dan hou je wat minder over na het koken.

Volgens mij gaat het om het extractie rendement en dat gaat nogal omlaag bij hogere storten. bij mij 99% bij onder de 5 kg bij 25 L maisch water en 80% bij 7 kg bij 23 L maisch water. Maar door fijn schroten kan je ook nog wat winnen. Ik schroot nu fijner bij hogere storten.. 1,1 m

• Ik heb hier ergens gelezen dat de dikte van een CD ideaal is en dit gebruik ik meestal. Maar ik heb dit nog niet uitgemeten daar ik geen schuifmaat heb.

Net eens gemeten. Maar ik kan ook eigenlijk gewoon aan de zijkant kijken van de rollen want daar staat de maat op in ‘inch’. Gewoon even omrekenen. 🥴🙄

• Ziet er een interessante gist uit. Om 1 of andere reden heb ik nog nooit met deze gebrouwen alhoewel ik zot ben op wee heavy. Hopelijk haal je u 8.6% alc

Denk dat ze het zekere voor het onzekere nemen met hun alcoholtolerantie en dat die zeker wel een graadje meer kan verdragen.

Bij het bottelen gebruik ik toch steeds bottelgist dus de bottelsuiker kan er dan nog gerust bij om op 9,2% te raken. Maar eerst eens zien dat ik men OG haal morgen.

• Volgens mij gaat het om het extractie rendement en dat gaat nogal omlaag bij hogere storten. bij mij 99% bij onder de 5 kg bij 25 L maisch water en 80% bij 7 kg bij 23 L maisch water. Maar door fijn schroten kan je ook nog wat winnen. Ik schroot nu fijner bij hogere storten.. 1,1 m

Vandaag net het omgekeerde gedaan, schrootmolen een stuk grover ingesteld (ik denk ergens rond 1,3 - 1,4mm) en het filteren ging als een droom en het maischrendement was 75%. Dus dat zou ook moeten lukken ;-)

• Schroten en invloed op het filteren is wel een dingetje. Inderdaad iets grover schroten is helemaal ok voor het spoelen/filteren. Met wat fijner schroten is de omzetting wel beter of je moet langer maischen. Daarnaast heb ik de ervaring dat bijvoorbeeld tarwemout door de andere korrelvorm eigenlijk fijner geschroot zou moeten worden. Kortom ik schroot nu wat fijner zodat bv de tarwe ook goed uit de molen komt. Volgens mij moet je de fijnheid niet meer veranderen als het ok werkt anders zou je eigenlijk ook de maischtijden moeten aanpassen. N.B. Tot voor kort gebruikte ik 2 schrootmolens voor de verschillende graantjes maar ben daar nu dus van af gestapt.

Interessant recept die Wee Heavy, ga denk ik ook een poging wagen.

Vraagje: geisomeriseerd extract bedoel je daar tetra hop mee voor de bitterheid? Of is dat voor het hop aroma?

• Gisteren de slechtste brouwdag ooit meegemaakt sinds dat ik brouw met de BrewMonk.(3jaar) (En daarvoor met men ketels trouwens ook nooit meegemaakt.)

Negen kansen van de tien te fijn geschroot (1.1mm). Hierdoor liep de maisch bijna onmiddellijk vast met 7.5Kg mout in de filterbuis. Het is nochtans niet de eerste keer dat ik brouw met zo'n moutstort. Een deel mout terug uit de filter geschept en constant de mout gesneden om toch maar wat doorstroming te krijgen. Zelfs men 7-jarige kunststof spatel gebroken zo vast zat alles. Als klap op de vuurpijl viel dan de BrewMonk een aantal keren in veiligheid, waarschijnlijk oververhit. :@Ook nog een deel, vraag me niet hoeveel, rijsthulzen toegevoegd om de doorstroming te bevorderen. Toen dit opnieuw een beetje hielp, de rest van de mout terug bijgevoegd en dan maar verder gemaischt op 66°C voor een 80minuten. Niet gespoeld want ik had ondertussen ook al al mijn water toegevoegd om toch wat meer doorstroming te krijgen. Dan 90 minuten gekookt want het rendement was gene vette en op het einde wat spraymalt (300g) toegevoegd, wat ik nog liggen had.(altijd makkelijk als je je beoogd resultaat niet behaald) Doordat ik enkel pellets had gebruikt, is er dan ook nog een deel trub meegekomen in men gistvat. (Mijn filter werkt het best met bloemen). Toch nog een dichtheid behaald van 1085. Ook had ik een beetje schrik dat er zich wel een koekje zou gevormd hebben beneden op de bodem door al dat gesukkel en ja hoor, zo zwart als kool.(steenkool)

Ben nu wel eens benieuwd hoe dit gaat smaken. Misschien wel het beste biertje ooit gebrouwen. Enig probleem is dat ik dit dan nooit meer kan maken, alee, toch niet in zo'n situatie.

Nu straks de ketel nog proberen zuiver te krijgen zonder te schuren. Heeft de ganse nacht onder water gestaan in de hoop dat de koek wat los komt maar ik vrees ervoor. De PBW is op, dus de enzybrew zal het werk moeten doen.:crossed_fingers::folded_hands:

Het wort staat nu lekker te gisten, toch een ding wat voorlopig goed loopt.:grimacing_face:

BTW, de schrootmolen onmiddelijk terug op 1.5mm gezet.:face_with_rolling_eyes:

• Dat gaat veel oplossen denk ik. Door die vlottere flow krijg je volgens mij ook een goed/beter rendement en het zorgt ook voor een betere handhaving van de temperatuur aangezien er op de bodem van je ketel steeds voldoende wort aanwezig is.

Ben er zeker van. Gewoon de graantjes breken. Dit is nog steeds het best voor een automaat.

Zo de Monk staat te circuleren met Enzybrew.

De bodem is wel serieus aangebrand/ gekaramelliseerd.

Kleine tip voor de mensen die het niet doen. Sluit een siliconendarm aan aan de terugspoeling en aan de afloopkraan. Zo kuis je ook tegelijk je kraan vanbinnen door de constante circulering. Zo doe ik het altijd.

• Oei, das vette pech!! Succes met de grote schoonmaak :-).

Maar het is ook een behoorlijke stort (beetje maximaal voor de BM) en met tarwemout wat ook wel eens de doorstroming wil bemoeilijken afhankelijk van het %. Zelf maisch ik in bij 55C of 58C voor 5 a 10 minuten (behalve voor Weizen). Dan loopt het prima door en even de tijd om water op te nemen. Dan bij het opwarmen boven de 60C zie je direct dat de doorstroming minder wordt (enzymen feestje) maar na verloop van tijd wordt het dan weer beter. Maar 1,5 mm werkt natuurlijk ook. Alhoewel ik wel de ervaring heb dat bij de Brewmonk het extractie rendement wel lager wordt bij een hogere stort (en grover schroten). Had maltmill niet een standaardinstelling van 1,25mm? Maar inderdaad, een vlottere flow geeft sneller een stabiele temperatuur.

• Dat je met een Wee heavy wat karamelisatie van de kook nodig hebt (zeggen ze) heb je denk ik zeker flink gedaan. Maar hopen dat het niet te erg is.

Ik heb ook zoiets wel eens gehad, ook te krap geschroot en de boel zat knalvast. Toen gestopt met brouwen en geprobeerd die blok cement, zo leek het wel, uit de moutkorf breken en die weer schoongemaakt. Nieuw geschrote mout erin en weer opnieuw begonnen. Geen spijt van gehad, het werd alleen een lange dag.

Nu maar hopen dat de rest goed gaat.

• Toen gestopt met brouwen en geprobeerd die blok cement, zo leek het wel, uit de moutkorf breken en die weer schoongemaakt.

Ja, zo voelde het aan. :grinning_face_with_smiling_eyes:

Dat je met een Wee heavy wat karamelisatie van de kook nodig hebt (zeggen ze) heb je denk ik zeker flink gedaan. Maar hopen dat het niet te erg is.

Het was al meer aangebrand dan gekaramelliseerd.

Maar als het na vergisting wat aangebrand smaakt, zeg ik toch gewoon dat het een ‘STOUT wee heavy is’:rofl:

• Steinie

Changed the title of the thread from “Doedelzak” to “Péépzak”.
  • Hier even een update van het brouwsel, uiteraad bij benadering want met dat gesukkel weet je natuurlijk niet wat er uit de bus is gekomen.

De gist is precies al stilgevallen na 3 dagen maar moet nog een eindje gaan. Hij staat nu op 8 plato = SG 1031. Nog een 8-tal puntjes te gaan.

BROUWCEL 1.1

ALGEMENE INFO

Naam van het bier : Pèèpzak

Type van het bier : Scotch Wee Heavy

Brouwvolume : 15,5 liter

Extractie-efficiëntie : 50%

Voorspelling begindensiteit : 1084,5 SG /20,3 °P /21,0 Brix

Waarvan suikers : 1007,4 SG /1,9 °P /1,9 Brix

Voorspelling einddensiteit voor bottelen : 1023,5 SG /6,1 °P

Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen: 8,2%

Voorspelling IBU totaal / EBC-kleur : 31 IBU / 82 EBC

MOUT, GRANEN, CONCENTRATEN en SUIKERS

GrondstofEBCkg% Gewicht

Thomas Fawcett Golden Promise(100%) 6 1,700 21,8%

Palemout 7 (100%) 8 3,900 50,0%

Tarwemout 4 0,500 06,4%

Cara 120 (Cristal) 120 0,500 06,4%

Aromamout (Amber 50)(tot 30%) 49 0,600 07,7%

Carafa® Special type 1 800-1000 EBC 900 0,100 01,3%

Weyermann Chocolate roggemout 750 0,100 01,3%

Special B (Cara 325) 325 0,100 01,3%

Moutextract poeder licht 8 0,300 03,8%

MAISCHEN EN SPOELEN

Gekozen Profiel: (1) Eénstaps maisch

MaischWater : 27,5 liter aan 70 °C

66,0°C gedurende 90 min (éénstaps maisch)

Filterspoelen: ga naar 75° à 78° C

Totaal spoelwater : 0,0 liter aan max 80 °C

Spoelen tot : 1023 SG (Of 5,9 °P of 6,1 Brix)

HOP

Totale kooktijd : 90 minuten

HopVormalfa%gramToev.na..'IBU

Willamette (A)PELL5,2%35FWH23,6

Willamette (A)PELL5,2%1585'1,4

Geïsomeriseerd Extractml9,0%1Bottelen6,0

KRUIDEN / ZOUTEN / KOOKADDITIEVEN

AdditiefAantalEenheidToev. na..'

Biersol10,0ml60'

Rijsthulzen150,0gMaisch

Eikenhouten chips licht30,0gbottelen

VERGISTING

Gistnaam : Mangrove M15 EMPIRE ALE

Gisteigenschappen : Geschikt voor volmondige bieren met een uitzonderlijke diepte. Vergist met rijke donker fruitesters

Advies temp. : 18 tot 22

Instructie gist : 19 gram rehydrateren in 10 x zijn gewicht in gekookt water, afgekoeld naar 30°. 15 min laten staan. Daarna zachtjes roeren en nog 5 min laten rusten. Toevoegen.

BROUWVERSLAG

Brouwdatum :09/11/2020

Bekomen stamwort : 1085 SG/ 20,5 °P/ 21,1 BRIX

Voorlopige Einddensiteit : 1031 SG/ 8,0 °P

Voorlopig alcohol vol% : 7,2% vol

Edited once, last by Steinie ().

• Tja, zelfs de ervaren ratten ,(sorry hè Bruno) hebben de brouwwijsheid niet in pacht, 't klinkt heel herkenbaar, heb je aan je schrootmolen geprutst vantevoren dan? Toch een mooi begin SG, een subtiele touch van om 'teven welke suiker doet het plaatje wel kloppen.:winking_face:

• heb je aan je schrootmolen geprutst vantevoren dan? Toch een mooi begin SG, een subtiele touch van om 'teven welke suiker doet het plaatje wel kloppen. :winking_face:

Jep wou eens wat dunner schroten, op 1,1mm om te proberen een beter rendement te hebben. Slecht idee dus en dan maar snel de schrootmolen terug op 1,5mm gezet.

Tja, zelfs de ervaren ratten ,(sorry hè Bruno) hebben de brouwwijsheid niet in pacht,

De ‘brouwwijsheid’ komt dan boven en ook de moutpoeder om toch een mooi resultaat te bekomen. :rofl:

• Da's 4,5 punten boven je verwacht eind sg. Hopelijk wordt de gist terug wakker door het overhevelen. :thinking_face:

Met dat geknoei op de brouwdag en daarna 90 min maischen aan 66° denk ik dat het dit is en dat er misschien nog één puntje zal afgaan. We zien wel wat de 'testbottelflesjes' zullen geven. In ieder geval zal ik de batch bottelen met CBC1. In de hoop dat wat ze schrijven waar is.

LalBrew® CBC-1 is a killer yeast, meaning it will secrete a toxic protein that can inhibit killer sensitive strains (most brewing strains are killer sensitive). While this is a positive yeast trait when conducting a pure fermentation/refermentation with CBC-1, extra care should be taken to ensure proper cleaning procedures are in place to avoid any cross contamination with other brews.

Geen labgisting gedaan?

Altijd, behalve deze keer. Met die maischperikelen en gevloek zat mijn wort met gist opeens in het gistvat toen ik mij realiseerde dat ik het .... eigenlijk vergeten was.:face_with_rolling_eyes: Daar gaat mijn reputatie weer.:biggrin:

Ik zou Bruno eerder rijp noemen. :-h

En ja, dus rijp voor het ....:-/

• Oja, ben ik blijkbaar nog vergeten te melden.

Maandag, na een week, leek de gist al enkele dagen stilgevallen. Er waren geen bubbels meer en het jongbier begon al uit te klaren. Om zeker te zijn dat de gist niet 'dood' was, heb ik 100gr rietsuiker in het gistvat gedaan om te kijken of er nog leven in de brouwerij was. En ja hoor, na een uurtje was het waterslot weer vrolijk aan het bubbelen en werd het wort weer troebel door de gisting. Ik heb dit nog gedaan bij de zwaardere bieren. Voor mij een kleine zekerheid om te kijken of de gist terug actief wordt.

• Steinie

Changed the title of the thread from “Péépzak” to “Pèèpzak”.
  • Zit je met M15 gist niet z’ on beetje aan het maximum van vergistingsgraad en alcohol tolerantie (8%)?

Voorlopig zit ik daar nog onder maar maak me daar niet druk om. Alcoholtolerantie is als een versheidsdatum, een dagje later kan geen kwaad. Dus denk dat hij zeker tot 9% kan. Ze nemen altijd wat reserve.

• Gisteren overgeheveld en een beetje suiker toegevoegd. De gist is blijkbaar nog niet dood. SG nog steeds op 1028. Staaltje geproefd. De broers zullen happy zijn met deze zoete Scotch. Ook al 2 flessen gebotteld met 7gr /L suiker als test voor binnen 14 dagen. Ben benieuwd.