Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hallo,

Ik werk bij een bedrijf waar wij machines bouwen voor het schillen van verse ananas. Deze machines worden hier altijd getest. Dit zorgt er voor dat er altijd wat schil verloren gaat. Ik kwam nu op het idee om iets met die schillen te gaan doen. Ik heb zelf al enkele keren appelcider gebrouwen en vroeg mij af of dit ook zou kunnen met ananas? Ik heb gisteren het "afval" van het testen van een machine uitgeperst op mijn wijnpers en ik heb van 16 ananassen nog 4 liter sap over. Binnenkort gaan wij een serie van 20 machines afbouwen en testen dus dan zou ik meer afval hebben. Maar bij wijze van experiment wil ik het eerst met deze kleine hoeveelheid proberen.

Nu is mijn vraag aan jullie hoe ik dit het beste aanpak. Dus welke gist te gebruiken, zuiver ananassap of mengen met een andere sap/vloeistof, ... Alle tips zijn welkom. Ik zou het leuk vinden om het afval om te kunnen zetten in een lekker ananasbiertje.

Alvast bedankt!

Groeten uit Zeeuws-Vlaanderen

• Vraagje over het sap : smaakt dat lekker? Als het lekker smaakt kan je er mee aan de slag lijkt me. Voor zover ik weet moet je wel met een paar dingen rekening houden :

• Voldoende zuur in het sap. Dit is niet het pH maar g/l. Dit kan je testen met een kit die bijvoorbeeld Brouwland verkoopt.
    • Voldoende suiker in het sap : je moet natuurlijk wel een goede vergisting krijgen en het kan zijn dat het sap niet sterk genoeg is. Wat is de densiteit ervan? Eventueel kan je wel chaptaliseren (duur woord voor suiker toevoegen) om dit wat op peil te brengen.
    • Sulfiet gebruiken (of niet?) om eventuele wilde gisten geen kans te geven.

Ik hoop dat HermanH hier ook even meeleest want die heeft er wel ervaring mee, met wijn maken.

• Hallo allemaall. Bedankt voor jullie reacties allemaal. We hebben hier een wijngaard op het dorp en ik ben vanavond eens tot aan de wijnboer gegaan. We hebben een sg gemeten van 1051. Ik heb nu 70 gr suiker toegevoegd per liter en een gist voor witte wijn. Nu alles laten gisten en wanneer het uitgegist is ga ik dit een paar keer overhevelen om het helder te laten worden. Dan bottelen en nogmaals gist en 10g per l toevoegen om er toch een soort cider van te maken. Ik ben benieuwd wat het wordt.