RIS, maar of "Vladimir" content zal zijn...? :D

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Volgende brouwsel eens een (soort) RIS brouwen, zal de eerste zijn met zoveel IBU en EBC die ik ooit heb gebrouwen. Beetje veel verschillende mouten, maar het moet maar zo, ik heb ze toch liggen. Ook mega veel soorten gebrande en donkere mouten in mijn voorraad, dus ik ga er wat van opgebruiken.... Ga dan mijn Graanvader nog eens in gang trekken, al is 't maar om de term "spoelwaterketel" een beetje te verzachten als ik gewoon brouw...

Basis

Omschrijving Waarde

Kenmerk: RIS

Naam recept: Vladimir

Brouwdatum: 22/10/2020

Biertype: Stout (Imperial Russian)

Volume: 23,0 l

Begin SG: 1,085 SG

Alcohol%: 8,5%

Berekende kleur: (Morey) 133 EBC

Berekende bitterheid (Tinseth): 109 IBU

Brouwzaalrendement: 65,0 %

Kooktijd: 60 min.

Water en brouwzouten

HoeveelheidIngrediënt

3 l Water uit Ename+1gr A.SBT/10liter

20,00 l Gedemineraliseerd water

11.1 g CaCl2

5,30 g CaSO4

0,13 ml Fosforzuur

2,10 g NaCl

16,35 l Spoelwater

Waterprofiel behandeld water

Ca        Mg      Na      HCO3    Cl      SO4

111 mg/l 2 mg/l 38 mg/l 54 mg/l 138 mg/l 143 mg/l

Vergistbare ingrediënten

Hoeveelheid   Naam   Mouterij   Kleur   %

2,500 kg Pilsmout Dingemans 3 EBC 24,7 %

2,000 kg Tarwemout licht 3 EBC Brewferm 3 EBC 19,8 %

2,000 kg Maris Otter BMS 3 EBC 19,8 %

1,000 kg Gemoute haver (TF&s) Thomas Fawcett and Sons 4 EBC 9,9 %

0,500 kg BOM-gebakken mout BOM 1150 EBC 4,9 %

0,500 kg Cara-hell Weyermann 25 EBC 4,9 %

0,350 kg Chocolate Roggemout 800 EBC Weyermann 800 EBC 3,5 %

0,300 kg Biscuit Dingemans 50 EBC 3,0 %

0,250 kg Caramunich Type 2 110-130 EBC Weyermann 120 EBC 2,5 %

0,36 kg Candi Syrup D-180 Supermarkt 354 EBC 3,5 %

0,36 kg Bruine basterdsuiker Supermarkt 354 EBC 4,4 %

Maischschema

Omschrijving   Temperatuur   Stap tijd   Rust tijd   Beslagdikte

Inmaischen 42,0 °C 5 min. 10 min. 2,4 l/kg

Amylaserust 62,0 °C 10 min. 35 min. 2,4 l/kg

Uitmaischen 72,0 °C 5 min. 30 min. 2,4 l/kg

Uitmaischen 78,0 °C 5 min. 10 min. 2,4 l/kg

Hop

Hoeveelheid   Naam   Type   % alfazuur   Kooktijd/toevoegingIBU

200 g Vanguard bellen 3,8% 60 min. 69,2 IBU

60,0 g Northern Brewer pellets 8,4% 22 min. 30,7 IBU

50,0 g Styrian Goldings(P) pellets 3,1% 8 min. 4,4 IBU

50,0 g Willamette pellets 3,5% 8 min. 5,0 IBU

Overige ingrediënten

Hoeveelheid   Naam   Type   Gebruik

2,3 g Antioxin STB maischen

2,5 g Beer Yeast Nutrient Blend gistvoeding koken

3,5 g Iers mos klaringsmiddel koken

7 ml Biersol klaringsmiddel nagisting/lagering

0,35 g Ascorbinnezuur (vit C) als antioxidant anders bottelen

1 ml Tetrahop gold anders bottelen

Gist

Hoeveelheid   Naam   Type

23,0 g SafAle English Ale (S-04) bovengist

Vergisting

Kenmerk  Waarde

Starttemp. vergisting 18,0 °C

Max. temp. hoofdvergisting 22,0 °C

Eind temp. hoofdvergisting 19,0 °C

Eind SG hoofdvergisting 1,024 SG

Temp. nagisting 15 °C

Temp. lagering 5 °C

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

Edited 5 times, last by HermanH: Aanpassing recept: Cl-waarde, (kwam niet correct mee bij Brouwhulp, is een gekend probleem...), suikerstort en siroop, rendement en alcohol% toegevoegd. CaCl2 aangepast, heb 33% oplossing, dus x 3 gedaan. ().

• Nee, die BOM-mout is van een uitstapje met een paar man van hier op het forum, den Bert van BOM Brewery (toen nog op een andere locatie) heeft daar een demonstratie gegeven van mout bakken en roosteren, is nog altijd die mout, gaat immers niet kapot hé. Was de donkerste versie die hij toen voor ons gemaakt had.

Ik heb al een paar keer 9,5 kg mout in mijn GF gepropt, dus moet lukken hé.. :smiling_face_with_halo:

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• - De Candi Syrup D-180 zou ik bij houden voor een bier waar deze wel tot uiting gaat komen, nu gaat de lekkere smaak van deze dure kandijsiroop op in al het geweld van de mouten.
    - Inmaischen bij 42,0 °C (B-glucanase stap?) en deze temp gedurende 20 min aanhouden.
    Zou ik niet doen voor heel je stort, ik zou dit enkel uitvoeren op de gemoute haver en een handje vol pilsmout. De rest van mouten zou ik pas storten bij 62°C.
    Of gewoon deze stap volledig weglaten.
    Bij 42°C ga je te veel de eiwitten afbreken in aminozuren en je mooi schuim op je bier de das om wringen.
    eiwitrust en B-glucanen.pdf

• de S04 gaat ook nooit aan eindsg van 1,000 geraken zoals in je recept. Maar is wschl ook niet de bedoeling.

Is 70% je normale brouwzaalrendement? Voor dit soort zware bieren heb ik meestal 5% minder rendement dan gewoonlijk omdat ik minder ga spoelen. Ik zie dat je wel zeer dik maischt 2l/kg?

Ik doe ook nog 4 espressos/20l in gistvat erbij en wat cacaonibs.

• Voila, receptgegevens beetje aangepast. Rendement op 65% gezet, normaal is dat met mijn GF 70%, doch 't is 't zekerst om het wat te verlagen, beter kan het altijd uit komen. Ook suikerstort aangepast, eind-SG is in Brouwhulp nu 1024, weet ook niet waarom die op 1000 stond, idem voor de Cl waarde, die was op 99 meegekomen ipv 138. Maischwater is in Brouwhulp 2,4 liter/kg mout. Is nu eigenlijk het waterprofiel van een Westvleteren. Heb tal aan zakjes geroosterde mouten, de een al wat donkerder dan de ander, ga vandaag eens iedere soort malen en heet water op gieten en eens testen hoe anders ze tov mekaar smaken.

• Zo, gisteren is het biertje "gebrouwen", of was het "in het gistvat gesukkeld"...? Man man, wat een k*t brouwdag. Ging een Grainfather-brouw zijn. Nu goed, water opgewarmd en de rijsthulzen erin, doe die steeds als eerste omdat ze dan mooi weken en niet meer op het oppervlak drijven bij storten v/d mout. Toen al had ik in de mot dat die pomp er niet veel zin in had, dacht ik doe gewoon verder, we zien wel. Bij 3/4 van de moutstort kwam er geen druppel meer uit, doorgeblazen en opnieuw proberen, nada. Dus alles maar overgegoten in mijn brouwketels en "gewoon" verder gebrouwen. Het nieuwe ruitenwissermotortje eens kunnen testen, de vorige viel zomaar een paar keer uit bij een vorig brouwsel, dus dat was fijn roeren. Nu, het koelen, beide koelers terug parallel gezet, laatste 8' samen net na de laatste hop en suiker. Nu, de grootste sukkeling met mijn koelers/koppelingen/darm dat ik ooit al gehad heb, lekken, smeltende koppelingen en als klapstuk, een week geworden darm die uit de koppeling sloeg. Ik weet het nochtans, die groene tuinslang die ik hier heb is echt bagger, veel te dun en absoluut geen kwaliteit. Plafond garage en takel mooi nat, hopelijk werkt die nog, ga ik binnenkort eens proberen als hij droog is. Gelukkig geen regenwater in mijn bier terecht gekomen. Al bij al toch aan mijn 23 liter RIS gekomen, eind-SG 1086. De geur is alvast zeer lekker, ben benieuwd. Staat lichtjes te blubben nu, dus het wonder der gisting kan zich voltrekken. Heb een nieuwe pomp liggen met metalen behuizing, ga die een dezer eens vervangen, het huidige pompje heeft al ettelijke uren achter de rug, ik gebruik die GF nl. ook "na de uren" (als ik niet brouw dus) als sous vide gaarketel, die staat soms 72 uur te draaien aan een stuk op bvb 74°C. met het vlees in vacuüm zakken. Al bij al, het blijven dwaze pompjes die ze gebruiken met 0 kracht... :sad_but_relieved_face: Ja, ook dit nog, met zoveel hop waaronder ook bloemen was een "draaikolk" en "hopkegel" niet echt een suc6, ook mijn hevel hield er voortijdig mee op, zoog blijkbaar snel lucht aan op het einde, reden? Dus door al die miserie mochten ze die laatste liter ook steken waar de zon niet scheen en ben ermee gestopt. Wat kan brouwen toch zo fijn zijn, net mijn eerste stapjes gezet precies, zo voelde het aan gisteren... :face_with_rolling_eyes:

• Wel ne dure sous-vide cooker moet ik zeggen 😅

Ja, als ik een grote hoeveelheden of lange stukken wil doen gebruik ik die GF daarvoor, en hij staat hier toch maar, kan hem beter gebruiken dan hé, ook makkelijk met die "mand", alles in 1 keer uit het water, anders heb ik 2 sous vide sticks om gewoon te garen zoals iedereen dat zou doen in een normale huishoudkeuken....

• Zo, daarnet die gele "k*tpomp" van de GF vervangen door een nieuwe, deze keer eentje met een metalen behuizing ipv die plastieken brol. Had ze toch liggen, gekocht om wort in de CCT te pompen om die niet meer vol met wort in de frigo te moeten tillen. Nu giet ik per 5 liter bidonnetjes de wort in het gistvat, ondertussen 3/4 gevuld en goed mee schudden, mechanisch beluchten zeg maar... Pomp werkt nu als een tierelier (vraag mij nie wa da is hé... :grinning_face_with_sweat:), maar ze doet het goed. Deze week nog eens wat opkweekwort met de GF brouwen om pomp te testen in volle werking.... :thumbs_up: Nu nog lekker wat gaan fietsen sie, daar het hier nog volop zon is... :bicycle:

magneetpomp_GF.jpg

• Heb dat pompje op Ali besteld, hier een vergelijkende link, de juiste link waar ik het effectief kocht kan ik niet direct vinden omdat ik niet thuis ben en nu op mijn macbook zit te tokkelen in de mobi, heb mijn paswoord niet mee, dus is maar een gelijkaardige link. Denk dat je eender dewelke pomp zou kunnen monteren, als je er naar een steuntje aan kan bevestigen waar ze op staat en de darmpjes maar kan aankoppelen, doch het is properder als het origineel toont hé....