Bottelen of niet..?

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

  • Dag allen,


    mijn jongbier staat nu 7 dagen op glazen fles na te gisten (12,5 l tripel - vergist met M41). De hoofdgisting was eveneens een 7-tal dagen.

    Ik zie momenteel absoluut geen activiteit meer in het waterslot.

    Wel zie ik af en toe een koolzuurbelletje uit het bier naar boven komen en liggen er enkele schuimplekjes aan de oppervlakte.

    Zou ik al bottelen of nog even wachten?

    Bedankt alvast

  • M41 is een sachh var. diastaticus dus een gist die zelf ook nog enzymen afscheid die de restsuikers verder gaan afbreken naar vergistbare suikers. dit proces is relatief loom en op het einde duurt het wat langer voor je werkelijk je finale eind dichtheid gaat behalen.
    Bij een var. diastaticus moet je minstens 7 dagen de zelfde einddichtheid hebben om zeker te zijn dat je vergisting is beëindigd.
    Zelfs als de vergisting is beëindigd, dan is het nog steeds niet het moment om te bottelen, bottelen doe je pas als je bier volledig is uitgeklaard en helder is.
    Als het bier nog wazig en niet volledig helder is, en je gaat dan al bottelen, dan heb je achteraf veel gist en eiwitten als bezinksel in je flesje welke echt wel de smaak en schuimhoudbaarheid van je bier slecht gaan beinvloeden.
    Eigenlijk een mooie vuistregel die je kan hanteren voor de meeste bieren (uitzonderingen buiten beschouwing gelaten).
    1: Hoofdgisting (4 a 7 dagen) je waterslot volop actief in het begin en de laatste dagen blupt het nog ongeveer elke minuut
    2: Eindgisting ( = nagisting) ongeveer 7 dagen, je waterslot valt langzaam stil, je SG zal minstens voor een gewone gist 4 dagen het zelfde moeten blijven, (voor een diastaticus best 7 dagen) Je bier gaat beginnen met de ongewenste stoffen op te ruimen en een beetje te klaren.
    (Als je overhevelt naar een lagervat dan doe je dat best tijdens de eindgisting, dan is er nog activiteit en gaat de toegevoegde O2 door het overhevelen door de gist opgebruikt worden ipv je bier te oxideren)
    3: Uitklaren van je bier, minimum 14 dagen, de laatste sporen van je ongewenste stoffen worden opgeruimd en je bier wordt volledig helder (natuurlijk niet voor witbieren en andere uitzonderingen) In de groot brouwerijen wordt veelal het bier gefiltreerd, wij als hobby brouwers kunnen enkel beroep doen op geduld en een lage temeratuur.
    4: Bottelen en nagisting op fles minimum 14 dagen
    5: Bierstabilisatie in de fles 14 dagen (je mag natuurlijk al wel een flesje kraken om te proeven)
    6: Bier op een frisse plaats opslagen, en vooral drinken. Bier moet niet echt rijpen, je bier maakt een smaak evolutie mee, maar na een maand of 6 gaat je kwaliteit alleen maar achteruit.
    (de fabeltjes dat je per vol% een maand je bier moet laten rijpen in de fles. dat is de reinste onzin bier moet je vooral drinken) :bier::bier:

    Je geduld wort even op de proef gesteld maar je bekomt er wel degelijk een kwalitatief beter bier mee.
    Dadelijk bottelen als je vergisting teneinde is en niet wachten tot je bier uitgeklaard is niet de juiste manier om tot een subliem bier te komen!!



  • Is het dan ook mogelijk om de hoofdgisting, nagisting en klaren in 1 vat te doen zonder over te hevelen? dus alle stappen gewoon in het gistvat op de gist laten en als dit allemaal klaar is overhevelen naar het bottelvat om vervolgens te bottelen?


    En het klaren dient dan op lagere temperatuur te gebeuren, hoe koud moet dit dan zijn? is er dan nog genoeg gist in het bier aanwezig om de nagisting op de fles te voltooien?

  • Is het dan ook mogelijk om de hoofdgisting, nagisting en klaren in 1 vat te doen zonder over te hevelen? dus alle stappen gewoon in het gistvat op de gist laten en als dit allemaal klaar is overhevelen naar het bottelvat om vervolgens te bottelen?

    In principe wel, maar dan ga je wel voorbij aan het nut van het lageren. Bedoeling is net om van die gistkoek af te gaan en het jongbier naar een passend lagervat/fles over te brengen.

    Qua temperatuur : hoe kouder, hoe sneller het helder worden kan verlopen. Heb je een koelkast beschikbaar? Zet die dan zo koud mogelijk (natuurlijk wel opletten dat het bier niet bevriest).

  • Als je een CCT hebt, kan je af en toe trub aflaten en hoef je tussendoor niet over te hevelen. Anders zou ik toch 1 keer overhevelen na de hoofdgisting.

    Sowieso overhevelen naar je bottelvat om te bottelen, tenzij je rechtstreeks vanuit de CCT wil bottelen.

    Koud lageren doe ik op 5°C gedurende 1 tot 2 weken, afhankelijk van hoe snel mijn bier uitklaart.

  • Is het dan ook mogelijk om de hoofdgisting, nagisting en klaren in 1 vat te doen zonder over te hevelen? dus alle stappen gewoon in het gistvat op de gist laten en als dit allemaal klaar is overhevelen naar het bottelvat om vervolgens te bottelen?

    Ja dit is mogelijk als de hoeveelheid trub in je wort beperk was en zolang je de 6 weken maar niet overschrijd.
    Dus Best nooit meer als 6 weken op de grote hoeveelheid gistmassa laten staan.
    nota:
    Afhankelijk van hoeveelheid trub er mee naar het gistvat gegaan is kan dit mogelijk wel een invloed hebben op de kwaliteit en bewaarbaarheid van het bier.

    Citeer

    En het klaren dient dan op lagere temperatuur te gebeuren, hoe koud moet dit dan zijn? is er dan nog genoeg gist in het bier aanwezig om de nagisting op de fles te voltooien?

    Best doe je dit net onder de schenk temperatuur van je bier, zo vermijd je koud waas in je glas. (de koud waas zal dan tijdens het lageren ontstaan en mee bezinken)
    In 95% van de gevallen zit er nog genoeg gist in je jong bier, de carbonisatie zal mogelijk wel ipv 1 week tot 3 weken duren. Maar je kan beter steeds bottelgist toevoegen, dan bespaart je kopzorgen.
    En bottelgist toevoegen heeft ook meerdere voordelen,
    - Snelle binding van de toegevoegde zuurstof door de gehydrateerde bottelgist waardoor er minder oxidatie op treed van je bier bij het bottelen. (eventueel zelfs een ministarter maken van de bottelgist en deze eerst in je bottelvat brengen )
    - Gegarandeerde snelle carbonisatie ook op lagere temperatuur (al bij 15°C!)
    - Je bier is sneller op dronk daar je jonge gezonde gistcellen toevoegt welke de laatste ongewenste stoffen veel sneller opruimen.

    - Je hebt een gist die echt aan de bodem van je flesje blijft plakken en bij het uitschenken achterblijft.
    - Amper bezinksel in de fles daar je de hoeveelheid bottelgist echt tot een minimum kan beperken

  • In 95% van de gevallen zit er nog genoeg gist in je jong bier, de carbonisatie zal mogelijk wel ipv 1 week tot 3 weken duren. Maar je kan beter steeds bottelgist toevoegen, dan bespaart je kopzorgen.
    En bottelgist toevoegen heeft ook meerdere voordelen,
    - Snelle binding van de toegevoegde zuurstof door de gehydrateerde bottelgist waardoor er minder oxidatie op treed van je bier bij het bottelen. (eventueel zelfs een ministarter maken van de bottelgist en deze eerst in je bottelvat brengen )
    - Gegarandeerde snelle carbonisatie ook op lagere temperatuur (al bij 15°C!)
    - Je bier is sneller op dronk daar je jonge gezonde gistcellen toevoegt welke de laatste ongewenste stoffen veel sneller opruimen.

    - Je hebt een gist die echt aan de bodem van je flesje blijft plakken en bij het uitschenken achterblijft.
    - Amper bezinksel in de fles daar je de hoeveelheid bottelgist echt tot een minimum kan beperken

    Dat klinkt allemaal heel goed, echter die botelgist welke moet je daarvoor gebruiken? en als je een bepaalde restsuiker in je bier wilt houden (bijvoorbeeld met een tripel) wordt die dan niet door je bottelgist opgesnoept?

  • Dat klinkt allemaal heel goed, echter die botelgist welke moet je daarvoor gebruiken? en als je een bepaalde restsuiker in je bier wilt houden (bijvoorbeeld met een tripel) wordt die dan niet door je bottelgist opgesnoept?

    De meeste nemen de Fermentis F2, En voegen 0.2gr (max 0.5gr) /10l toe
    Dus met zo een pakje kom je vrij lang toe, het is dus een kwestie van het overschotje droog en in de ijskast te bewaren.
    Vele verpakken deze terug vacuüm als ze een vacuüm seal apparaat hebben. Heb je geen vacuum seal apparaat dan kan je best een koker van bruistabletten gebruiken om de overschot van de gist in te bewaren, In zo een buisje van bruistabletten daar zit in de dop meestal een desiccant in welke zorgt dat de gist droog blijft (droog en koud blijven en geen water opnemen uit de buiten lucht is belangrijk om de gist optimaal te bewaren)



    Bottelgist kan enkel enkelvoudige of tweevoudige suikers vergisten (sucrose, fructose, maltose, glucose). drievoudige (maltotiose) of dextrinnes kunnen deze gisten absoluut niet vergisten.
    De rest suikers in een bier zijn steeds drievoudig of hogere suikers. Dus de bottelgist gaat deze niet vergisten. je bier blijft zijn restzoet dus behouden.

    nota:
    Je hebt ook nog als botelgist de Lallemand CBC1 deze kan wel een hoger alcohol gehalte aan dan de F2 echter dit is een "killer yeast" en gaat de achtergebleven originele gist dus volledig doden, waardoor deze gedode gistcellen hun cel inhoud in je bier gaat uitstorten (autolyse). Je bier moet bij het gebruik van deze bottelgist dus heel goed uitgekaard zijn anders krijg je mogelijk autolyse smaken.
    Elk nadeel heeft natuurlijk ook een voordeel, zit je met een bier dat met een gestokte gisting zit kan je wel met deze gist je bier veilig bottelen omdat dus je originele gist gedood wordt.

  • Bottelgist kan enkel enkelvoudige of tweevoudige suikers vergisten (sucrose, fructose, maltose, glucose). drievoudige (maltotiose) of dextrinnes kunnen deze gisten absoluut niet vergisten.
    De rest suikers in een bier zijn steeds drievoudig of hogere suikers. Dus de bottelgist gaat deze niet vergisten. je bier blijft zijn restzoet dus behouden.

    Die bottelgist moet toch “iets” kunnen vergisten ?

  • Alle gekheid op een stokje, slaagt de originele gist (indien voldoende toegevoegd) erin om alle simpele suikers te verwerken of blijft er toch wat over ?

    Als je voldoende, gezonde gistcellen toevoegt en je vergist gecontroleerd, dan zal de gist alle eenvoudige suikers omzetten. Ent je te weinig vitale gist, dan riskeer je een gestokte vergisting met een te hoog eind sg. Je bottelgist gaat dan de aanwezige suikers alsnog omzetten samen met de bottelsuiker en dan krijg je overcarbonisatie, gushers en misschien zelfs bommetjes.

  • Zelfs al waart ge eerst geweest, probeer dat maar eens te verbergen

    Amai niet, heeft me een voormiddag gekost om het proper te krijgen :-)

    Klopt het dat je bier donkerder wordt bij langere vergistingstijd?

    Nee, dan moet je het eerder bij oxidatie gaan zoeken. Je kan dit makkelijk ook aan de smaak merken. Een goede tip om oxidatie te leren herkennen : ga eens op zoek naar een wat ouder bier in je kelder (liefst een paar jaar oud) en proef dat eens naast een vers exemplaar van hetzelfde bier. Zijt maar zeker dat je nadien oxidatie makkelijk herkent :-)

  • nota:
    Je hebt ook nog als botelgist de Lallemand CBC1 deze kan wel een hoger alcohol gehalte aan dan de F2 echter dit is een "killer yeast" en gaat de achtergebleven originele gist dus volledig doden, waardoor deze gedode gistcellen hun cel inhoud in je bier gaat uitstorten (autolyse). Je bier moet bij het gebruik van deze bottelgist dus heel goed uitgekaard zijn anders krijg je mogelijk autolyse smaken.
    Elk nadeel heeft natuurlijk ook een voordeel, zit je met een bier dat met een gestokte gisting zit kan je wel met deze gist je bier veilig bottelen omdat dus je originele gist gedood wordt.

    Pitching rate voor de CBC-1 is : 1g/10liter (of meer bij zware bieren)