Vragen boek Yeast (Chris White)

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Dag medebrouwers,

Ik heb mij de afgelopen weken door het boek Yeast geworsteld. Toch heb ik echter nog een aantal vragen waar jullie mij misschien mee kunnen helpen:

1. Gist nutriënten toevoegen ja/nee?

2. Wort beluchting met lucht via aquariumpomp. Volgens het boek haal je hier niet voldoende beluchting mee?

3. Volgens mijn recepten (gebruik brewfather), zou ik telkens maar 0,3 pack wyeast nodig hebben. Volgens het boek is teveel gist toevoegen gelijk aan meer aanmaak van nevencomponenten. Kan ik dan best bv. een half pak toevoegen of is dit effect niet zo uitgesproken?

4. Gist bewaring na wassen in de koelkast. Volgens het boek maximum 14 dagen. Ik heb hier al gelezen dat sommige dit tot 2 maanden bewaren. Maken jullie dan regelmatig gewoon een starter om daarna terug te bewaren? Of is 2 maanden ook nog ok?

Alvast bedankt!!

• 1 - Bij het maken van een starter gebruik ik altijd (zij het miniem) Gist nutriënten.

2 - Ook altijd (zij het periodiek) beluchten met een aquarium luchtpompje.

3 - ik werk niet met packs wyeas, maar met een kolonie cellen uit een gistbank.

4 - Gist bewaar ik op schuine buis (zonder te wassen) in de koelkast en die blijft zeer actief zelfs na 3 maanden. Na 6 maanden is het raadzaam om alles te hernieuwen via mini starters, en daarna verder bewaren.

• Van iemand die de wetenschap achter et boek gezien heeft en verder heeft in gekeken.

1. in wort zit de meeste nutrienten die gist nodig heeft. JA: bij grotere bieren waar gist de kick kan gebruiken en bij hoog alt graan bieren door tekorten in bepaalde nutrienten. NEE: bij meeste laag-alcoholische bieren. Je kunt kiezen om et toe te voegen als je zekerheid wilt voor goeie fermentatie.

2. beluchting bij onze hoeveelheden speelt een mindere rol bij normale bieren. Bij overhevelen van de kookketel kun je zuurstof inwerken voor fermentatie. Dit boek is ook gericht op Pro brouwers waar dit een veel grotere rol speelt.

3. Bij onze hoeveelheden is dit ook niet een zo groot probleem. het is erger als het te weinig is. het kan leiden tot een verlies in esterproductie maar zou geen grote problemen moeten opleveren. maar dit is persoonlijk en laat ik over aan ervaring.

4. 14 dagen is een richtlijn om cel concentratie te garanderen. Ze kunnen natuurlijk langer overleven (bij te lang gaan er mutaties beginnen voorkomen). Het is een goede gewoonte om na een periode langer dan 1 maand voor eerst de gist terug te vermeerderen en terug van nutrienten te voorzien vooraleer te gebruiken.

Gist bewaren onder bier is een goeie methode wanneer je vaak genoeg brouwt. Wassen is niet noodzakelijk en brengt mogelijks contaminanten mee.

• 3. Volgens mijn recepten (gebruik brewfather), zou ik telkens maar 0,3 pack wyeast nodig hebben. Volgens het boek is teveel gist toevoegen gelijk aan meer aanmaak van nevencomponenten. Kan ik dan best bv. een half pak toevoegen of is dit effect niet zo uitgesproken?

Denk dat er een foutje in zit , zal eerder 3 pakken zijn , eens je instellingen na kijken

Of ben je een NA bier aan het brouwen :thinking_face:

• Even wat corrigeren.
    Zie aanvullingen:

2. beluchting bij onze hoeveelheden speelt een mindere rol bij normale bieren. Bij overhevelen van de kookketel kun je zuurstof inwerken voor fermentatie. Dit boek is ook gericht op Pro brouwers waar dit een veel grotere rol speelt.
    => Het boek is echt wel geschreven voor de hobby brouwer.
    => Beluchten is net een van de belangrijkste dingen.
    In je wort heb je in optimale omstandigheden nog ongeveer 5 delingen, als je niet belucht haal je deze 5 delingen niet en heb je in het beste geval nog 4 delingen.
    Vermist gistdeling een exponentieel gegeven is ga je als je niet belucht ga je minder delingen hebben, zelfs met een deling minder hebt dus maar met de helft van de gist beginnen tov dat je wel gaat beluchten.
    (er wordt dikwijls gesteld dat beluchten bij korrelgist niet nodig is, gedeeltelijk klopt dit daar korrelgist vol met reserve stoffen zit, maar als je al die reserve stoffen gaat laat opgebruiken aan celdeling heb je op het einde een minder ver doorgedreven gisting, beluchten blijft ook voordelen hebben bij het gebruik van korrelgist)

• Ik brouw telkens rond de 5-6 liter. Volgens de software kom ik dan uit op 0,3-0,4 pack wyeast

Dat zou kloppen bij een begin SG van minder dan 1.040, ik denk toch dat er iets niet goed gaat bij die berekening. Maar je kunt toch niets bewaren van zo'n pak, helemaal erin doen is het best.

Laat anders maar eens zo'n recept zien in Brewfather.

• Dat zou kloppen bij een begin SG van minder dan 1.040, ik denk toch dat er iets niet goed gaat bij die berekening. Maar je kunt toch niets bewaren van zo'n pak, helemaal erin doen is het best.

Laat anders maar eens zo'n recept zien in Brewfather.

Deze heb ik bv. onlangs gebrouwen. Elke keer als ik een recept scale naar mijn hoeveelheid in brewfather krijg ik minder als 1 pack wyeast voorgesteld.

• Vreemde berekening van de hoeveelheid gist. Ik zou wel kiezen voor een hogere pitchrate, je kiest nu Ale maar er is ook een Ale > 1.060 (ik weet niet precies hoe dat in BF heet). Maar dan nog kom je waarschijnlijk niet juist uit. Volgens mij moet je op bijna een vol pak komen.

• De pitch rate is idd niet ok zoals mbroek zegt.

Dat is 33 miljard cellen dat je er nu hebt in gedaan, maar voor bieren hoger dan 1.060 ga je moeten verdubbelen.

De calculator in Brewfather is niet volledig automatisch heb ik al gemerkt en is ook aanpasbaar als je bij uw 'Yeast' op Calc klikt. Daar zult ge kunnen aanpassen.

Serge : mijn verwoording is idd aan de vreemde kant. beluchting is zeker belangrijk maar in onze volumes kunt ge et sneller zonder behulp van extra toestellen erin slaan. Ik doe dit door gewoon mijn afgekoeld wort te laten kletteren in mn emmer (das mss vloeken in een kerk maar mn bier is ok). Voor hogere SG bieren zal de gist idd een extra stoot nodig hebben.

en het boek is ook gericht op kleinere pro brouwers.

• Dan blijf ik gewoon het volledige pakje gist er in doen, je kan de overschot inderdaad toch moeilijk bewaren.

En het boek is echt wel bedoeld voor hobbybrouwers, maar gedetailleerd genoeg voor pro hobby brouwers of meer.