Gist mengen

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hoi medebrouwers.

Ik zou binnenkort een Wee Heavy(+/-10%) willen brouwen en zou daar de Mangrove Jack M15 voor willen gebruiken omdat het gistprofiel mij wel aanstaat. Probleem is eigenlijk dat deze maar een alcoholtolerantie heeft van 8%. Daarom zou ik eerst deze willen gebruiken en na een dag of drie, als de eerste esters zijn gevormd van de M15 er de T58 willen bijdoen omdat deze tot 11% aankan en zo verder laten uitgisten. (Ook ongeveer zelfde vergistingsgraad) Heb ergens gelezen dat, als je ze beiden gelijktijdig zou toevoegen, de ene of de andere het zou overnemen, daarom mijn idee van de werkwijze hierboven.

Ander probleem is de hoeveelheid gist. Gewoon het berekend aantal gist delen door 2 ( dus half M15 en half T58)of juist omgekeerd het aantal maal 2 doen omdat de M15 misschien al het loodje legt bij 8%.

Wat denken jullie ervan of zouden jullie het anders aanpakken.

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Ik zou dadelijk van in het begin de korrelgisten mengen maar de tweede gist om een hoger alcohol gehalte te halen daarvoor zou ik een (vrij)neutrale gist nemen met ongeveer de zelfde vergistingsgraad en zelfde ideale vergistings temperatuur (vb de Fermentis S04).

Achteraf gist bij gaan toevoegen werkt meestal niet daar de essentiële voedingsstoffen door de eerste gist al uit je wort zijn opgenomen (FAN, spore elementen enz.)

• Ik heb eens 3 gisten samen in een soort Westvleteren-achtig biertje gekiepers, 3 verschillende zakjes op 27 liter wort, 11 gr. Safbrew Abbaye, 11 gr. Danstar Abbaye en 11 gr. Fermentis T-58, gewoon opruiming, was een mooi biertje geworden, ging heel goed naar de ABT12 van St.-Bernardus, ook door de D-240 siroop...

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Voor mij gaat het over de alcoltollerantie van de hoofdgist (smaak en vergistingsgraad is wat ik wil). Dus die oefening lijkt mij moeilijker want hoeveel ga je uiteindelijk moeten toevoegen om aan de gewenste 10% alcohol te komen zodat de 2 de gist( neutrale) het aankan.

Ga ik dan het aantal gr x2 moeten nemen?

Gaat de hoofdgist rare smaakjes geven door de hoge alcohol?

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Voor mij gaat het over de alcoltollerantie van de hoofdgist (smaak en vergistingsgraad is wat ik wil). Dus die oefening lijkt mij moeilijker want hoeveel ga je uiteindelijk moeten toevoegen om aan de gewenste 10% alcohol te komen zodat de 2 de gist( neutrale) het aankan.

Ga ik dan het aantal gr x2 moeten nemen?

Gaat de hoofdgist rare smaakjes geven door de hoge alcohol?

Volgens mij krijg je geen rare smaken daarvan maar sterft de hoofdgist af. Iets van hetzelfde effect als gestokte vergisting. De tweede gist zou dan gewoon verder moeten trekken. Je zou dan denken dat je moet doseren op de laatst overlevende gist, maar dat gaat mij ook boven mijn pet. Die gist is aan het begin van de vergisting ook gegroeid en heeft ook meegewerkt aan de vergisting.

Een methode die ook kan is de volgende. Je pitcht dus alleen de gist waarvan je weet dat die het niet aankan. Zodra de gisting over de piek is ga je in een tweede gistvat ongeveer 10% van je wort overbrengen en pitcht daar de "afmaker in". 24 uur laten staan, dit gaat werken als een starter. Na 24 uur doe je er nog eens 10% wort bij en daarna elke dag verdubbelen. Dit is een manier die wel eens gebruikt wordt om een verstokte vergisting vlot te trekken. Gistvoeding in je nieuwe vat lijkt mij ook wel nuttig.