Nee hoor, ik heb nog nooit kroonkurken ontsmet, compleet overbodig.
Idd nog nooit een kroonkurk ontsmet.
Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum
Nee hoor, ik heb nog nooit kroonkurken ontsmet, compleet overbodig.
Idd nog nooit een kroonkurk ontsmet.
De doppen laten weken in star san achtig iets helpt ook voor een soepele plaatsing
Sowiso nodig ontsmetten...
En als je dat met die O2 absorberende kurken doet is het effect zeker weg.
Ook nog nooit ontsmet hier, is absoluut niet nodig als je de kroonkurken mooi ingepakt en droog bewaart.
Wat de issue betreft : Kristof.anthonis kan je een foto plaatsen met het flesje onder het kroonkurkapparaat?
Ook nog nooit ontsmet hier, is absoluut niet nodig als je de kroonkurken mooi ingepakt en droog bewaart.
Wat de issue betreft : Kristof.anthonis kan je een foto plaatsen met het flesje onder het kroonkurkapparaat?
Oei, dat is niet voor mij bedoeld denk ik? ...
Ik heb een sterk gelijkend apparaat en dit had ook wat tijd nodig. Ondertussen werkt het perfect. Weet echter niet hoe je dit kunt versnellen, misschien wat olijfolie had ik eens ergens gelezen dacht ik ?
Ik denk dat de hefboom niet op de laagste stand heeft gestaan of niet genoeg doorgedrukt naar beneden. Bij dit soort kroonkurkapparaat moet je hiervoor opletten want deze zijn niet traploos regelbaar zoals de Corona. Ik heb hetzelfde en doe daar alle soorten flesjes mee en nog geen problemen gehad.
overbodig.
Ok dan ben ik verkeerd geïnformeerd maar er het is wel een soort smeermiddel voor de doppen en de kroonkurker...
De 2 dopen op je kroonkurk apparaat kan je voor je eerste gebruik best eens warm maken boven een gasvlam en er kaarsvet of parafine laten insmelten. Het kaarsvet of de paraffine kruipt dan in de minuscule groeven van het draaien van die doppen. hier door werkt je kroonkurk apparaat veel makkelijker (sluiten beter en de flessen komen er makkelijker terug uit)
Maar ik denk dat Steinie vermoedelijk het bij het rechte eind heeft, en je kroonkurk apparaat voor sommige flessen net een stand te hoog heeft gestaan.
Het was echt stom van mij en zat er al effe mee te sukkelen... De tip die ik kan meegeven:
Kroonkurk in de mal hangen (blijft hangen want magnetisch)
Flesje eronder en dan de hefboom zo dicht mogelijk tegen het flesje schuiven. Daarna doordrukken tot je een soort doffe klik hoort en het zit errond zoals het hoort... Merci voor de tips!
Ff een update :
Bottelen ging vlot, hergisting lijkt ook goed te zijn gestart.
Heb het bier na 1 week hergisting in een warme kamer (is hier +/- 23 graden + staat op de vloer dus door vloerverwarming wss iets warmer) eens uitgeschonken. Ik was aangenaam verrast door de kleur en de schuimkraag. Alleen, in de neus zit heel wat diacetyl.
Of het voldoende werd opgeruimd door de gist kan ik pas later zeggen. We wachten af. Wel zal ik bij een volgende batch na de hoofdgisting proberen overhevelen. Iets wat ik nu niet heb gedaan. Zou dit een grote invloed kunnen hebben gehad op het diacetyl'probleem'?
Ziet er netjes uit dat bier en de kraag.
Denk dat een beter gecontroleerde vergisting in een kast de eerste verbeterstap kan zijn.
Je 2e vraag kan ik niet beantwoorden, kennis ontbreekt nog.
Alleen, in de neus zit heel wat diacetyl.
Diacetyl proef je vooral: boterbabbelaars, een beetje vettige smaak ook.
Ik heb het onlangs voorgehad met een biertje dat ik te snel gebotteld had. Na enkele weken op fles heeft de gist dit gelukkig opgeruimd en je proeft er niets meer van.
Of het voldoende werd opgeruimd door de gist kan ik pas later zeggen. We wachten af. Wel zal ik bij een volgende batch na de hoofdgisting proberen overhevelen. Iets wat ik nu niet heb gedaan. Zou dit een grote invloed kunnen hebben gehad op het diacetyl'probleem'?
Ik zie dat je het hele flesje hebt leeggeschonken. Misschien komt het daardoor? En een week is erg kort.
Ik heb het onlangs voorgehad met een biertje dat ik te snel gebotteld had.
Eigenlijk na de vergisting de conditionering op vergistingstemperatuur overgeslagen en te snel gelagerd op 5°C.
Ziet er netjes uit dat bier en de kraag.
Denk dat een beter gecontroleerde vergisting in een kast de eerste verbeterstap kan zijn.
Je 2e vraag kan ik niet beantwoorden, kennis ontbreekt nog.
De vergisting werd via een inkbird gecontroleerd in een koelkast dus dat kan ik al afvinken.
Ik heb twee weken gelagerd bij 15 graden en dacht het twee weken te laten hergisten. Bleek voor dit bier voldoende te zijn. Wat de temperatuur betreft, eens een volledige studie over gelezen en dat bleek ideaal te zijn. Nuja, ik heb de waarheid niet in pacht en dat zal voor de auteur van dat artikel zeker niet anders zijn.
Koen Sels ik kon het alvast heel goed ruiken. Idd, doet heel erg denken aan boterbabbelaar. Het zal dus ver boven de drempel zitten 😅. Nuja, eerste brouwsel dus ik weet ook dat ik nog geen wonderen mag verwachten. We wachten nog effe af... Over de smaak kan ik nog niet echt iets zeggen. Het was dermate storend dat ik het aan de gootsteen heb getrakteerd 😅
Net de discussie over lageringstemperaturen gelezen... Heb niks gezegd 😉
Een eind terug heb ik ook zo een bier gebrouwen , kan niet zeggen naar wat het ruikte en proefde , ne boterbabbelaar ken ik niet of is dat een babelute spekke ? in ieder geval was ik van plan te verstoken , maar na een jaar toch nog even geproefd en moet zeggen dat dit één van mijn beste bieren is geworden.
Eén iets is jammer aan heel die zaak en dat is dak nu maar 1 meer over heb .
Geef het bier nog wat tijd op de fles. Als er genoeg koolzuur op staat zet je ze een paar weken opzij in een koelere ruimte (garage ofzo, hier is het in de gang) je zal zien dat het bier stabieler wordt en de smaak nog verbetert.
De ferulazuur stap van 44°C wordt meestal enkel bij het brouwen van een Wiezen toegepast.
Past men deze 44°C maischstap ook toe bij een Dunkel Weizen (of is dit enkel maar voor de Weizen).
Heeft iemand weet van een goede Dunkel Weizen om eens te proeven ?
Past men deze 44°C maischstap ook toe bij een Dunkel Weizen (of is dit enkel maar voor de Weizen).
Heeft iemand weet van een goede Dunkel Weizen om eens te proeven ?
Ja deze stap wordt ook bij een dunkel wiezen toegepast, En is typisch voor dit type bier. (10b in de BJCP)
De bekende soorten welke een referentie zijn staan meestal ook vermeld in de BJCP.
Ayinger Ur-Weisse, Ettaler Weissbier Dunkel, Franziskaner Hefe-Weisse Dunkel, Hacker-Pschorr Weisse Dark, Tucher Dunkles Hefe Weizen, Weihenstephaner Hefeweissbier Dunkel.