Aanloop naar mijn eerste brouwdag

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Om nadien goed te kunnen evalueren zal ik hier regelmatig relevante updates en vragen posten. Zo leer ik meteen bij, kunnen jullie zien waar ik de mist inga en helpt het om concrete tips te geven. Ik heb nu zowat alles besteld dat ik denk nodig te hebben en ga ze eens stap voor stap moeten overlopen om te zien dat ik niks over het hoofd zie. Van zodra ze opgesteld staat post ik er een foto van, kunnen jullie meteen zien of er iets cruciaals ontbreekt.

Meteen al een eerste vraagje:
    Die wortkoeler, aansluitbaar op Gardena koppelstukken?
    Koelwater is het enige dat niet rein hoeft te zijn, dus mag op regenwater worden aangesloten?

• Meteen al een eerste vraagje:
    Die wortkoeler, aansluitbaar op Gardena koppelstukken?
    Koelwater is het enige dat niet rein hoeft te zijn, dus mag op regenwater worden aangesloten?

Ik gebruik een wortkoeler Gardena koppelingen waar ik de tuinslang op aansluit inderdaad met , die zaten er overigens al op.

Goed tip die ik ergens las (weet niet meer waar) : als je tuinslangen gebruikt die buiten hangen, sluit die dan niet direct op de koeler aan maar gebruik dan twee korte schone slangdelen vanaf de koeler, waar je vervolgens de tuinslangen aan koppelt, zo voorkom je dat de vieze slangen boven/bij het wort hangen.

M.b.t. het gebruik van regenwater, klopt: komt niet in aanraking met met het wort, dus hoeft niet rein te zijn

Succes

• Ik heb gisteren 36,8 liter wort van net na de kook tot 18,5 graden gekoeld in 19 minuten. Koelwater door die kleine spiraal gepompt waar 4 ijsblokken in lagen en zo door de grote spiraal in het wort. Koelwater had 11 graden rond de kleine spiraal. Deze winter zal de watertemperatuur van de regenputgeen probleem zijn, doch wou het eens proberen met de 2 spiralen in serie en de een in gekoeld water gedompeld. Vanaf nu gaan beide spiralen parallel in het wort, in de zomer ga ik het terug via een ijsbad doen.

koelen_isid_or.jpg

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Ik heb gisteren 36,8 liter wort van net na de kook tot 18,5 graden gekoeld in 19 minuten. Koelwater door die kleine spiraal gepompt waar 4 ijsblokken in lagen en zo door de grote spiraal in het wort. Koelwater had 11 graden rond de kleine spiraal. Deze winter zal de watertemperatuur van de regenputgeen probleem zijn, doch wou het eens proberen met de 2 spiralen in serie en de een in gekoeld water gedompeld. Vanaf nu gaan beide spiralen parallel in het wort, in de zomer ga ik het terug via een ijsbad doen.

koelen_isid_or.jpg

Niet slecht :grinning_face:

Met wat voor pomp werk je?

• Met wat voor pomp werk je?

Is gewoon doorstroom van regenwater dat opgepompt wordt, de darm die uit de koelers komt gaat terug de regenput in, dus 0 liter water verspilling aan het koelen van de wort... :smiling_face_with_halo::thumbs_up: Die ijsblokken in die koelbox zijn dus enkel om het doorstromend water te koelen.

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Meestal bestel ik gewoon bij Brouwland, is misschien niet de goedkoopste of beste maar ik ben het zo gewend :-) Soms ook via Braumarkt maar ervaring leert me dat je daar moet oppassen met de kwaliteit en ook de hoeveelheid. Ooit een emmer mout van 5 kilogram gehad waar maar 4,6kg mout in zat. Volgens mij worden die emmers gewoon met verpakking en al gewogen.

Wat het schroten betreft : koop je een schrootmolen en schroot zelf je mout. Die op voorhand geschrote mout is lang niet meer vers tegen dat je hem gebruikt. En die restjes vallen wel mee hoor, gewoon geen te grote verpakkingen kopen en af en toe eens een opkuisbier maken om de restjes in te verwerken.

• Waar bestellen jullie de brouwingrediënten (de grondstoffen)? Is er verschil in kwaliteit? Zoals al eerder gezegd zou ik het meteen willen laten schroten door de mouterij zodat ik niet met overschotten kom te zitten en het correct werd geschroot.

Crosmyloofbrew daar kan je je mout per 0.5kg geschroot bestellen en de hop kan je in hop thee builtjes per 25 gr krijgen. Je weet van de hop op voorhand de alfazuren, die gegevens staan in de Hop Guide/Harvest Year

(Als de brexit geen roet in het eten gaat gooien ten minste)

En bij brouwmout kan je de stort van een brouwsel op de gram geschroot bestellen.

Natuurlijk kost het wel iets meer

• In brewfather heb je een sectie "water" waar je achteraan op "calc" kunt klikken. Daar kan je ergens instellen dat je bvb je water naar pH 5.3 wil brengen voor het mash water. Er wordt dan automatisch berekend hoeveel melkzuur je moet toevoegen. Je moet wel in je profiel ergens je water samenstelling instellen op basis van gegevens van je water distributeur

• Alles staat of valt met de juistheid van de mouten database. Maar zelfs de mouterijen geven geen exacte getallen door verschillen in de oogst. Brouwsoftware geeft daardoor een benadering hoeveel zuur toe te voegen en gelukkig meestal aan de zuinige kant.

Daarvoor, van tevoren kun je al het meeste zuur toevoegen, de rest zul je toch moeten doen door te meten na een minuut of 10 maischen boven de 60 graden.

Er zijn al verschillende studies geweest om dit beter te kunnen voorspellen, de conclusie was dat dit een onmogelijke opgaaf is.

Andy, die 88% voor melkzuur in EZ water is te hoog, maar corrigeer dat maar niet. Hierdoor ga je tekort melkzuur plannen, (die 8% ruwweg) waardoor je meestal na pH meten nog wat moet toevoegen. Beter als teveel zuur gebruikt hebben.

• Hoeveel zuur je moet toevoegen aan je spoelwater hangt af van de wedersamenstelling en vooral van het bicarbonaat gehalte. Brouwsoftware kan dit uittellen. Of je kan dit proefondervindelijk doen due enkele keren 10l water aanzuren tot vb 5.1 dan wet je hoeveel zuur je moet toevegen, zelfs wijzigt je watersamenstelling een beetje dan gaat je toch nog onder de 6 zitten.

Kleine vraag daaromtrent, meten jullie eerst water / beslag, voegen beetje zuur toe, meten opnieuw, voegen wat meer toe, ...

Of ‘berekenen’ jullie de toe te voegen hoeveelheden ?

Ik voeg de berekend hoeveelheid zuur reeds voor het storten van je mout toe aan het brouwwater.
    Na 10 min begin ik te meten, meestal is de pH net niet laag genoeg en moet je nog wat zuur toevoegen.

Wetende dat je steeds een PH meet bij 25°C.
    Het optimaliseren van je PH waarde naar de streefwaarde is vrij tijdrovend als je steeds je staal moet terug koelen naar 25°C:
    Staal te nemen, (eventueel filtreren) af koelen, meten, vervolgens terug een beetje zuur toevoegen goed roeren (al dan niet mechanisch) => en terug naar af als de PH nog niet OK is.

Dat is de theorie,
    De praktijk (zodat het niet lager duurt je beslag op PH te brengen alvorens je gedaan hebt met maischen. :winking_face:)

Wel enkel voorwaarden aan verbonden.
    - Je pH electode moet kunnen meten bij maisch temperatuur
    - Je PH meter heeft best een ATC functie die de afwijking tussen de referentie elektrode en de meet elektrode van je PH meter al kan compenseren
    (Een ATC functie op een PH meter kan nooit de afwijking van de PH zelf tgv de hogere temperatuur compenseren laat dat duidelijk zijn)
    - Je electode moet geschikt zijn om in een vuile omgeving zoals een maisch te kunnen meten.

Je kan het op PH brengen beduiden versnellen.
    Na 10 min hang ik gewoon mijn PH meter in de maisch die continu geroerd wordt en begin "on the fly" deze op PH te brengen door kleien hoeveelheden zuur toe te voegen even laten te roeren, als de PH waarde dan terug stabiel is, en je bent nog niet op target kan ik weer wat zuur toevoegen.

Wetende dat bij hogere temperatuur er meer H+ ionen worden vrijgesteld en je dus een lagere PH waarde meet bij een hogere temperatuur.
    Je kan dus gerust je maisch "on the fly" al tot de gewenste waarde brengen, daar als je deze terug gaat koelen naar 25°C je PH waarde PH toch terug wat gaat stijgen.
    Door ervaring weet ik ondertussen dat ik met mijn PH meter bij 60°C in de ketel 0.1 punt te laag meet, dus als ik een PH van 5.4 wil bereiken bij 25°C dan moet ik bij 60°C een PH hebben van 5.3
    Eenmaal als ik de PH van mijn maisch op 5.3 gebracht heb dan koel ik een staal af naar 25°C en meet finaal de waarde welke dan 5.4 aangeeft (zelden moet ik nog wat aanpassen)
    (Mijn PH meter heeft een ATC functie, kan meten tot een temperatuur van 90°C, is uitgerust met een field electrode, ik heb een elektrisch roerwerk op mijn maisch ketel. wat het natuurlijk allemaal veel makkelijker maakt)

Bij een PH meter zonder ATC functie is deze afwijking die je hebt bij het meten bij 60°C tov de werkelijke waarde bij 25°C natuurlijk groter daar het potentaal verschil tussen de referentie electrode en de meet electrode niet gecompenseerd wort. Hoe groot? dat kan je alleen proef onder vriendelijk vaststellen, maar vermoedelijk gaat dit eerde 0.2 zijn!!

• En welke Ph meter gebruik je dan? Misschien een volgende investering

• Of in welk veld? Ik heb brouwplanner 2.03 maar ik zie enkel de ideale ph staan...

Beetje laat maar....

in Brouwplanner kan je dit niet ingeven.

2ml zo te zien. Ik heb thuis melkzuur (80%) staan dus moet ik rekening mee houden. Is dit niet meer?

Je kan dat, in EZ, eenvoudig aanpassen door de 88 te wijzigen in 80.

• Heb de vergistingstank ff in de 'vergistingskamer' gezet en er de inkbirdcontroller op aangesloten.

Warmtelamp 60 WATT om te warmen en

Koelkast om te koelen

Iemand weet hoe je de alarmfunctie vanop afstand (app) kan uitschakelen?

Dit zijn overigens mijn instellingen maar vind dat dit weinig stabiel functioneert (constant aan en uit schakelzn van de hitte- en koelbron met alarmgeluiden tot gevolg 😏

• Sensor zit waar normaal de thermometer zit, de tank is nog niet gevuld met water. Staat nu nog op glas, wordt nog vervangen hoor. Maar er zit op dit moment niks in.. wilde eens testen hoe stabiel het zou zijn

Je mist de bufferende werking van de vloeistof, die tank met lucht er in wordt zo verwarmd en gekoeld, daarom regelt het nu zo nerveus.

Ik zou eerst dat glasplaatje vervangen en dan testen met een liter of 20 water er in, of hoe groot je gemiddelde batches zullen worden.

• Een PC ventilator met voldoende debiet in je gistkast continu laten draaien zorgt ook voor een beter energie overdracht en minder schommelingen. (het debiet per min van de ventilator moet ongeveer overeen komen met de liter in houd van je koelkast)
    En doe in je thermowell wat thermische pasta aan je sensor zodat deze beter contact heeft met je thermowell.
    Je hysteresis van 0.3°C is ook te nauwkeurig ingesteld stel deze in op 0.5° a 1°C en je regeling zal ook veel beter zijn.

• Dit zijn overigens mijn instellingen maar vind dat dit weinig stabiel functioneert (constant aan en uit schakelzn van de hitte- en koelbron met alarmgeluiden tot gevolg 😏

Op wat heb je de doeltemperatuur gezet? Ik vermoed 18,5°C?

Je alarm gaat telkens af omdat je de marges te krap hebt gezet.

De High Temperature Value en de Low Temperature Value geven aan wanneer het alarm moet afgaan. Doordat die op 18 en 19 staan schiet je daar heel snel door en gaat je alarm af. Zet die iets ruimer (bvb 17 en 20 of zo) want deze parameters regelen jouw temperatuur NIET.

Koelen en verwarmen wordt bepaald door het instellen van de doeltemperatuur en de instellingen van de cooling back temperature en de heating hysterisys temperature. Wanneer die laatste 2 ook te krap staan zal je telkens switchen tussen koelen en verwarmen, en dat is ook niet wat je echt wil. Ik stel die ook in op minstens 0,5°C.

ps: en inderdaad testen met een gevulde tank...

• Iemand weet hoe je de alarmfunctie vanop afstand (app) kan uitschakelen?

Daar is jammergenoeg geen "knopje" voor :winking_face:.

Wanneer je Inkbird in alarm is gegaan kan je op je app De High Temperature Value of de Low Temperature Value boven of onder de huidige temperatuur (tijdelijk) instellen en dan de oorzaak van het probleem aanpakken.

Eventjes op de SET knop duwen op je Inkbird zelf schakelt het alarm ook uit.

• Ziezo,

Alles staat klaar om er vrijdag een lap op te geven, hierboven het recept dat ik wilde volgen (heb dan toch een ander receptje genomen, een standaard receptje genomen dat op brouwmout verkrijgbaar was...). Het spoelwater lijkt me weinig, maar moet alles nog narekenen... Mochten er vreemde zaken op vermeld staan, laat het dan maar weten. Ps, ondanks dat ik een scherpe foto neem van de tekst, lijkt dit op het forum zeer flou up te loaden...