Filteren en spoelen met Brew in a Bag

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Beste Brouwers,

Ik heb mijn eerste brouwsel op de BIAB methode gedaan. Ik heb na het maischen de bag gespoeld tot benodigde kookvolume. Wat mij opviel is dat de wort wel erg troebel was. Nu ben ik bij mijn volgende brouwsel van plan om na het uitmaischen alles 15 minuten in de Brewbag en op een magnetron rooster (ong 5 cm hoog) in de ketel te laten staan.
    Daarna wil ik filteren op het moutbed door met een hevel steeds 2 liter wort onder het rooster vandaan te hevelen naar een gistvat/pan o.i.d. en weer terug te gieten over het moutbed tot de wort helder(der) is.

Is het zinnig/mogelijk/de moeite waard om het filteren op deze manier te doen en heeft het na het filteren nog zin om te spoelen naar het juiste volume?

Graag jullie advies,

Cheers :clinking_beer_mugs:

• Ik zou het niet doen, je gaat je warme wort er overdreven veel mee blootstellen aan de lucht. (HSA of hot-side aeration)
    Lichte bieren hebben iets meer last van HSA van dan donkere bieren dat is ook een gegeven.
    Mij lijkt het beter gewoon de troebele wort te aanvaarden, dit is nu eenmaal eigen is aan BIAB brouwen.
    Niet alles kan of hoeft perfect te zijn het is steeds een streven naar!
    Niet vergeten de meeste winst voor een kwalitatief bier haal je het kotste bij het glas,
    Dus het belangrijkste voor een verbeterde kwaliteit van je bier in volgorde is:
    Koud bewaren van je bier => Nagisten op fles zo kort mogelijk => Bottelen met zo weinig mogelijk O2 invloed => Zorgen dat je bier echt uitgekaard is alvorens te bottelen, => Lageren bij lage temp en zo weinig mogelijk O2 invloed, => ... =>.... =>....=> ... =>.... => Heldere wort voor het koken

• HSA🤔 die kende ik nog niet. Ga ik mij ook eens in verdiepen. Ik kwam eigenlijk op dit idee omdat ik veel brouwers zie die met automatische brouwsystemen werken en het wort filteren op het moutbed. Ik vroeg me daarom af wat het verschil is tussen filteren in zo'n RVS kuip of in een filterzak. Bij beiden filter je de wort door de mout heen?

• Uw graanbed dient als filter tijdens het overhevelen naar de kookketel

Je laat uw mout naar beneden zakken zodat je een dikke laag krijgt die zal dienst doen als filter , dan neem je het wort af langs onder en dit gebeurd traag en de eerste aantal liter zal het wort nog niet helder zijn en dit breng je zeer voorzichtig met zo weinig mogelijk zuurstof inslag terug in de maish ketel boven op je graanbed .

Als je wort klaar genoeg is laat je het in de kookketel lopen en wordt er gespoeld , je brengt het spoelwater zo voorzichtig mogelijk op je graanbed en zorg dat je graan niet bloot komt te staan , altijd een laagje spoelwater op je graan laten.

Als het spoel water op is laat je rustig de maish ketel leeglopen of je spoelt tot je benodigde aantal liter wort die je nodig hebt om te koken

Het rond pompen bij automatische brouwsystemen vervangt eigenlijk het roeren die je doet in een gewone brouwketel.