Aan te kopen installatie

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hallo,

Ik heb nog geen installatie en ben ook geen doe-het-zelver, toch had ik al wat in gedachten dus kom maar op met de opmerkingen/reacties :). Er is nog niks besteld dus kan nog her en der corrigeren. Zijn er zaken die ik over het hoofd zie? Het is de lijst met zaken die ik op dit moment zou bestellen en is wat mij betreft alles wat ik nodig zou hebben om te beginnen brouwen (behalve de grondstoffen). Ik zou de moot reeds geschroot bestellen via brouwmout.nl , deze komt vacuum geleverd en lijkt mij meteen ook correct geschroot. Vandaar dat er geen walsmolen op vermeld staat.

Brouwmateriaal :
    Brew Monk alles-in-één brouwsysteem met bijgeleverde wortkoeler 30l

Grainfather spoelwaterverwarmer (18l)

Brew Monk rvs conisch vergistingsvat 30l (zou ik inbouwen in een koelkast en via inkbird ITC 308 proberen regelen. Zou ik verwarmen met een medische warmtelamp?

Accessoires:
    Roerstok RVS
    Bierwortmeter van brewferm

gegradueerd kunstofglas maatglas
    brewferm automatische hevel flow in large

Brewferm high striker kroonkurkenapparaat

absorberende kroonkurkjes

PH van het maischwater en spoelwater zou ik corrigeren met melkzuur, is dat dit?

==> melkzuur 80% VINOFERM lactol 100 ml

PH checken met strips

Star-San ontsmettingsmiddel

jodiumtinctuur om het zetmeelgehalte te meten

Bekijk alles in zijn prijs/kwaliteit perspectief natuurlijk. Alles moet makkelijk te reinigen zijn, zijn degelijkheid bewijzen en een correct en smakelijk bier brouwen natuurlijk. Geef maar gerust jullie mening!

Vragen die ook bij me opkwamen:

Waarmee reinigen jullie jullie apparaten?

gebruiken jullie dezelfde reinigings- en ontsmettingsmiddelen voor de flesjes?

• Dag Andy

Wat ook interessant is , een maatbeker , ik heb er 2 van 5 liter en 2 van een halve liter

Een spuitbus om de starsan te spuiten

een goede thermometer om de temperatuur van het wort en dergelijke te meten.

Het reinigen daar zijn verschillende producten voor op de markt , ik zelf gebruik gewoon dreft of soda en als het iets vuiler is , dan is enzybrew 10 een uitstekend middel.

Mijn flessen worden schoongemaakt met warm water en een druppel dreft na het consumeren van het bier en met een flessen borstel eens goed draaien , ik laat het nooit aan drogen goed spoelen en dan laten drogen en ik doe er een stukje alu folie over als ze mooi uitgedroogt zijn en zo de bak in.

Voor het bottelen gaan ze even op de flessenspoeler en laten uitlekken op de flessenboom of een druiprek

Andere reacties zullen wel nog volgen

• Hey Andy,

Heb je eigenlijk een bepaald budget? En heb je al eens gebrouwen?

Want een smakelijke biertje brouwen ligt natuurlijk aan de brouwer, niet het materiaal :winking_face:

Natuurlijk wel een hele mooie lijst als je daarmee zou beginnen. Rvs is denk ik het meest kwalitatieve en makkelijkst reinigbare. Dus daar zit je zeker goed.

Iets dat je misschien al in de keuken hebt staan, maar zeker nodig is: een weegschaaltje (voor hop en dergelijke)

Ik verwarm zelf met een verwarmingsdraad in de gistkast. Heb het gevoel dat de warmte beter wordt verdeeld, maar dat is misschien meer gevoel dan werkelijkheid.

• Een flessenborstel, voor de iets hardnekkerigere klevende gistresten
    • flesjes natuurlijk, maar die kan je tegen die tijd wel leegdrinken
    • Zo een flessenvuller
    • Een bottelvat? kan gewoon zo een plastic emmer van brouwland zijn, met een kraantje
  • Citeer

Heb je eigenlijk een bepaald budget?

Ik heb geprobeerd om onder de 1000 euro te blijven en dat lijkt me met deze installatie en materiaal gelukt.

Citeer

heb je al eens gebrouwen?

NEVER! Wel al zien brouwen, tijdens de opleiding Zythologie veel opgestoken. Ook het boek "verander water in bier" werkt verhelderend... Nu nog de theorie omzetten id praktijk.
    In een notendop kom ik dan tot : Reinigen, desinfecteren en elke detail in elke fase heeft invloed op de smaak en de kwaliteit.

Ik verwarm zelf met een verwarmingsdraad in de gistkast. Heb het gevoel dat de warmte beter wordt verdeeld, maar dat is misschien meer gevoel dan werkelijkheid.

Ik neem de tip mee, werk je ook met ventilatoren? Zie dat soms passeren... Als ik de lampen onderaan zou zetten, maak ik gebruik van de stijgingswarmte, dacht ik...

Mijn flessen worden schoongemaakt met warm water en een druppel dreft na het consumeren van het bier en met een flessen borstel eens goed draaien , ik laat het nooit aan drogen goed spoelen en dan laten drogen en ik doe er een stukje alu folie over als ze mooi uitgedroogt zijn en zo de bak in.

Voor het bottelen gaan ze even op de flessenspoeler en laten uitlekken op de flessenboom of een druiprek

bedankt voor de tips!!

• Ik neem de tip mee, werk je ook met ventilatoren? Zie dat soms passeren... Als ik de lampen onderaan zou zetten, maak ik gebruik van de stijgingswarmte, dacht ik...

bedankt voor de tips!!

Ja, een kleine usb ventilator, zo een koeling die je onder je laptop kan zetten. Gewoon bij de Action gehaald voor een paar euro en op een stekkerblok aangesloten samen met de verwarming. Welke dan wordt gestuurd door de inkbird.

NEVER! Wel al zien brouwen, tijdens de opleiding Zythologie veel opgestoken. Ook het boek "verander water in bier" werkt verhelderend... Nu nog de theorie omzetten id praktijk.
    In een notendop kom ik dan tot : Reinigen, desinfecteren en elke detail in elke fase heeft invloed op de smaak en de kwaliteit.

Met "zien brouwen", bedoel je dan een dagje mee gelopen terwijl iemand anders brouwt? Want dat kan natuurlijk ook altijd helpen bij je keuzes.

Ik zelf ben dom geweest en heb dat nooit gedaan. Met het gevolg dat ik dingen weer heb kunnen verkopen na een paar keer te gebruiken. Alhoewel ik ook veel te veel op een klein budget wilde doen en je soms iets meer moet uitgeven.

Jij hebt al een duidelijker overzicht wat je wilt hebben en waar je naartoe wilt. Dus dat zit al goed. Maar de handigheid er in krijgen zal ook nog wat oefenen worden. En dan moet je natuurlijk ook blijven brouwen, zodat je het er een beetje uithaalt. Ipv na enkele brouwsels al op te geven.

• Ik neem aan dat er onder hobbybrouwers niemand/weinigen over een cip en sip-installatie beschikken, hoelang of met hoeveel liter wordt er voor- en nagespoeld

Bij ons op de gilde worden de CCT wel geCIP't. maar dat zijn ook al 100l CCT die je niet meer zo eenvoudig meer met de hand te reinigen zijn daar je er niet overal met de hand aan kan.
    Maar voor de meeste hobby brouwers is CIPen eigenlijk totaal overbodig, het kost je te veel meer tijd iets grondig te CIPen dan met de hand te reinigen.
    Als je dan toch wil gaan CIPen:
    Hoe lang of hoeveel en bij welke temp je moet spoelen met wel type detergent en desinfectie middel staat wel in de meeste industriële brouwboeken beschreven. Maar dat zijn uiteindelijk allemaal richtlijnen. je zal voor je installatie steeds een specifiek reinigings protocol moeten opstellen en valideren.

• Ik zie niet meteen iets mis met je winkellijst, je sprokkelt daar een mooie installatie samen. Ik zou zelf niet meer voor een brouwautomaat gaan maar werken met twee pannen, maar dat is persoonlijke smaak natuurlijk.

Eventueel kan je de spoelwaterverwarmer ook gewoon vervangen door een pan op je fornuis. Spaart je toch mooi een 100-tal euro uit.

Ik wil niet afwijken, maar waarom heb je daar je voorkeur voor @Walter?

• Ik wil niet afwijken, maar waarom heb je daar je voorkeur voor @Walter?

En hij is niet alleen in die voorkeur.
    Werken met pannen geeft voor mij meer controle, veel meer mogelijkheden (lees minder beperkingen), je brouwt meestal op een betere manier, en vooral het geeft voral meer voldoening.
    Je bent dan zelf alles aan het regelen en dan ga je ook meer betrokken zijn in het gebeuren.

Ik heb in het begin van mijn loopbaan ook aan de chemische reactoren gestaan waar je zelf de temperatuur moest regelen. Dit met enkele simpele handkranen die stoom of koelwater op de mantel van de reactor zette, om zo de reactor op de juiste temperatuur te houden of een bepaald koel/verwarmings traject te volgen over een bepaalde tijd, afdistilleren enz.. alles handmatig! Op het einde van de dag had je dan voldoening dat alles weer netjes gelopen was zonder afwijkingen.
    Enkele jaren later heeft men alles geautomatiseerd en de gein was van het werken af, je kon amper nog voldoening uit je werk halen Het reactor werk was herleid tot het vullen en inbrengen van de grondstoffen de finesse en proces kennis was volledig verdwenen. (heb toen ook snel geschakeld naar ander werk)

• Walter en Serge hebben natuurlijk wel gelijk maar ik denk dat voor de meeste hobbybrouwers de beperkte ruimte één van de hoofdreden is dat we voor een brouwautomaat gaan. En dan wegen die kleine nadelen niet meer zo door.

Klopt ook natuurlijk ook
    Als je in de keuken waar parket ligt moet gaan brouwen is een brouwautomaat vermoedelijk beter voor je relatie thuis
    Als je een garage of tuinhuis hebt, met alle plaats, watervoorziening, afwastafel, opbergkasten enz. zit je in een totaal andere situatie.

• Over de verschillen tussen brouwautomaten en de meer-panssystemen zijn hier al meerdere posts gemaakt en af en toe een ietwat verhitte discussie :upside_down_face:.

Je moet gewoon voor jezelf afwegen of je meer controle en flexibiliteit wilt enerzijds of meer gebruiksgemak en de optie om tussendoor met nog vanalles en nog wat te lopen klooien.

Voor een beginnend brouwer zou ik sowieso een brouwautomaat aanraden.

• Over de verschillen tussen brouwautomaten en de meer-panssystemen zijn hier al meerdere posts gemaakt en af en toe een ietwat verhitte discussie :upside_down_face:.

Je moet gewoon voor jezelf afwegen of je meer controle en flexibiliteit wilt enerzijds of meer gebruiksgemak en de optie om tussendoor met nog vanalles en nog wat te lopen klooien.

Voor een beginnend brouwer zou ik sowieso een brouwautomaat aanraden.

Zonder olie op het vuur te willen gooien :beaming_face_with_smiling_eyes: ben ik toch zeer blij dat ik met pannen begonnen ben als newbie. Mijn inziens leer je daar meer uit ...

• De meningen verschillen enorm zie ik, de reden waarom ik kies voor een automaat is niet het automatisch deel want ik ga hem handmatig instellen dus alleen de temperatuur per maisch fase. Plaatsgebrek is inderaad ook een reden. 1 pan, filteren en overhevelen. Uiteindelijk maken de ingrdienten het bier en niet de pan of pannen.

Heb mijn eerste brouwsels ook in een weck pan gemaakt met filters 2 pannen, ga nu voor het gemak en niet voor de automatiek.

En nee ook hier geen olie op het vuur, gewoon ieder zijn mening en respect zoals dat hoort op een forum :winking_face:

• De meningen verschillen enorm zie ik, de reden waarom ik kies voor een automaat is niet het automatisch deel want ik ga hem handmatig instellen dus alleen de temperatuur per maisch fase. Plaatsgebrek is inderaad ook een reden. 1 pan, filteren en overhevelen. Uiteindelijk maken de ingrdienten het bier en niet de pan of pannen.

Heb mijn eerste brouwsels ook in een weck pan gemaakt met filters 2 pannen, ga nu voor het gemak en niet voor de automatiek.

En nee ook hier geen olie op het vuur, gewoon ieder zijn mening en respect zoals dat hoort op een forum :winking_face:

Ik moet wel zeggen dat ik nog nooit zo een automaat van dichtbij heb gezien, dus is mijn oordeel lichtjes subjectief :grinning_squinting_face:

• Voor een beginnend brouwer zou ik sowieso een brouwautomaat aanraden.

Ik zou zeggen net geen brouw automaat, wacht even met die investering.
    Begin met BIAB in een koelbox, kost je enkel een BIAB zak ,en een spiraalkoeler, een kookketel ga je vermoedelijk wel vinden in de schuif van de vrouw.
    Als je het je allemaal bevalt heb je zelfs geen nutteloze investeringen gedaan en kan je alsnog overgaan tot wat je echt wil.

• Wat nu hét beste brouw systeem is verschillend voor iedereen naargelang ruimte, budget, gebruiksgemak, eigen inbreng als brouwer, ...

Belangrijk hierbij is ook dat je uitmaakt voor jezelf welke grote van badgges je voor ogen hebt.

Als ik dan toch voor een automatisch systeem zou gaan dan zou ik voor de 50L ketel gaan (gezien op lange termijn) of zoals Serge aangeeft eerst wat rustig aandoen om het te laten bezinken en dan een meer gefundeerde keuze te maken.

Ikzelf ben aan een systeem 2 aan het werken om m'n eerste stapjes te zetten.

Hiermee wil ik eerst wat ervaring opdoen en vooral zien wat het geeft.

• Ik ben sinds 2012 ook begonnen met pannen, later een Grainfather bijgekocht, zo'n automaat is zolang een automaat als alles verloopt gelijk het moet, maar soms heb je een verstopping, wil hij niet pompen met manieren e.d., Serge kan het getuigen, was hier ook eens toen het misliep, alles moeten overgieten in een grote pan om te koelen, kreeg geen ml wort door die koeler, pomp is eigenlijk niet sterk genoeg. Dus nu enkel hiermee donkere bieren, de blonde hebben bijna allemaal een klein "brandsmaakje", ook al brandt hij niet echt hard aan, enkel wat bruine aanslag boven het element. Nu is het meestal een spoelwaterketel dus, handig met dat pompje en wurgkraantje, kun je uw spoelwater regelen aan de hand van hoeveel wort er uit de maischketel/hevelfilter komt. Dus brouwen met ketels vind ik ook wel veel fijner dan met een "automaat". Ook het spoelen daarmee vind ik maar niks, het spoelwater loopt er meestal los door, ik takel de korf in tussenstappen naar omhoog en geef zo ook spoelwater, doch met een pannensysteem heb je een veel beter rendement, ook ten gevolge van het rustiger kunnen spoelen. Nu, ieder zijn keuze natuurlijk, het is maar hoeveel plaats je hebt en wat je wil beleven onder de noemer "brouwen"...

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Mijn voorkeur gaat nog altijd uit naar een systeem met 3 ketels, en een deftige hevelfilter om te filteren. Zeker als ik lees hoeveel miserie sommige hebben met hun automaat die ik bovendien pokke duur vind.

Over brouwzaalrendement zijn al hele pagina's vol geschreven hoe het moet berekend worden en al zeker niet zoals in brouwhulp van de hollanders. ik bereken het zoals de meeste brouwerijen en kom om en bij 70% met de formule

bekomen°Pt x bekomen SG / 1000 x aantal L wort / 100 Wat ik weet na het koelen en niet vooraf wordt ingesteld in het brouwschema.

Als ik een recept op papier zet, heb ik na het koelen meestal het berekende SG en ook het aantal L wort. Uit 10 kg mout haal ik altijd 43L bier van 7,5 vol%. Mijn brouwketel is zelf fabricaat 2 ketels in elkaar met in de buitenste een elektrisch element van 4500Watt. Die houd perfect zijn temperaturen tijdens de rusttijden. De kookketel breng ik aan de kook op een propaanbrander van 9kW die vlotjes een rollende kook bereikt. Al mijn ketels zijn geïsoleerd met rotswol en een alu plaat om warmteverlies te beperken.

Het gisten doe ik in een inox ketel van 70L die in een gistkast staat met temperatuurmeting in de ketel in het wort.

Als je een hevelfilter nodig hebt mag je hier aankloppen voor een inox model die je voor het leven hebt, waarmee je gegarandeerd helder wort bekomt wat je laat aflopen naar de kookketel.

• Sommige hebben zelfs de luxe van een dubbele garage :grinning_face_with_smiling_eyes: .

Plaats, dàt is hier geen probleem. mijn vrouw kan er nog tussen lopen als ik aan 't brouwen ben en dat wil al wat zeggen, geloof me,

ik heb me een jaar lang ingelezen eer ik begon, nét omdat ik de beginperikelen wou vermijden, dààrom heb ik nooit met kant en klare pakketten gewerkt ik heb me meteen een GF gekocht, en toch, ik merk nu... je mag het jezelf niet tè gemakkelijk maken, de spirit verdwijnt, het mag nooit zover komen dat je brouwt gewoon om de slinkende voorraad aan te vullen, de hobby stopt als de passie verdwijnt.

• Ik wil niet afwijken, maar waarom heb je daar je voorkeur voor @Walter?

Ik heb met een brouwautomaat gewerkt (is nu mijn kookketel) en ik liep meer te klooien met die temperatuur en flow constant te houden als met het genieten van een dagje brouwen. Bovendien zit je met zo'n automaat altijd met dat risico op oxidatie.

Het meest stressloze dat ik ooit heb gebrouwen was met mijn Igloo Cooler. Heet water erin, mout erbij en dan 90 minuten vergeten. Aan het einde kraantje open, even wat wort recirculeren en dan de kookketel laten vollopen. Spoelen tot volume en klaar. Het moet echt niet moeilijker als dat. Misschien dat ik die zelfs terug boven haal.

• intussen is het eerste deel hier gearriveerd. :d :d :d Evenals de Inkbird zodat de vergisting kan worden opgevolgd... Morgen wordt de vergistingstank geleverd en kan ik op zoek naar een koelkast die groot genoeg is. Dan nog wat kleinigheden zoals hevelaars, maatbekers, wortmeter, thermometer en dan kijken of ik werkelijk alles heb staan... Keep you informed!