Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hallo iedereen

Ik ben nog niet zolang begonnen met brouwen. Tot nu toe heb ik al 4 bieren gebrouwen en die vielen toch goed in de smaak bij mijn vrienden. Nu heb ik wel nooit een lagering toegepast. Ik wist ook niet dat dit een must was. Nu zou ik mij graag daar wat verder in willen verdiepen.

Mijn vraag is dan wat zijn de voor en nadelen van:

-lageren

-kort of lang te lageren

-koud of warm te lageren en over welke temperaturen spreken we dan ?

• Waarom je bier goed laten uitgisten en lageren:

• Wat gebeurt er nog in de eindgisting:

1. Het uitgisten van het bier (SG kan nog van 0 tot 4 SG puntjes dalen)

2. Afbraak van diacetyl (botersmaak) en acethaldehyde (grasachtig/groene appelachtig).

3. Verwijdering en afbraak zwavelachtige verbindingen.

4. Vorming van een deel esters

5. Gedeeltelijk flocculeren en uitzakken van de kleien gistcellen die nog in suspensie zijn.

6. Uitvlokken en uitzakken van eiwitten

Het is belangrijk dat je de eindgsiting de voldoende tijd geeft alvorens te gaan te lageren (coldcrashen), dit is sterk bepalend voor een smaakstabiel bier.

• Wat gebeurt er voornamelijk bij het lageren:

1. Verder flocculeren en uitzakken van de laatste gist tot je bier volledig helder is.
      2. Door het koelen gaan de eiwitten die nog in oplossing zijn coaguleren en uitzakken. (verminderen en of vermijden van koudwaas in je bier achteraf)
      3. Je bier wordt colloïdaal stabiel,
      Wat is colloïdale stabiliteit: Er wordt een evenwicht gevormd tussen de stoffen die in oplossing blijven en of bezinken in je bier bij de temperatuur dat je de lagering uitvoert.
      (Dus het beste is dat je net onder de temperatuur lagert waar je achteraf je bier naar koelt net voor het schenken)
      De smaak en de colloïdale stabiliteit van bier hebben veel met elkaar te maken. Met andere woorden als er achteraf nog troebeling in een bier verschijnen (vb door het koeken in de ijskast) neemt ook de smaak van je bier af.
      4. De schuimstabiliteit wordt verbeterd.
      5. Biersteen wordt gevormd,
      6 En nog zo veel meer processen

In de groot brouwerij word het lageren versnelt door het toevoegen van vele additieven (PVPP, Kiezelguhr Silica gel enz..) om zo sneller tot een colloïdaal stabiel bier te komen, de additieven welke de ongewenste stoffen hebben gebonden of geadsorbeerd worden door de filtratie verwijderd. Dus die hebben het makkelijk.

Als hobby brouwer hebben wij niet de mogelijkheid om een fijn filtratie uit te voeren, wij moeten het doen met een lage temperatuur en geduld tot op natuurlijk wijze de bindingen tussen de verschillende stoffen zich gaan vormen en dan gaan bezinken alvorens we gaan bottelen.
    (een scriptie over bierstabilisatie die nog in een beetje bevatbare taal is geschreven)