Nagisting/kopruimte

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hallo,

dit weekend 10 liter tripel gebrouwen en staat nu flink te gisten met de M41.

Graag zou ik na de hoofdvergisting willen overhevelen voor de nagisting. Hiervoor heb ik een Royal Bubbler 14 liter. Geeft dit te veel kopruimte? Of hoe moet ik de volumes van gistflessen inschatten? Als 14 liter wordt aangegeven, is dit dan ook werkelijk 14 liter?

Dank voor het mee denken!!

• Oke, thanx!

Ik was van plan na +/- 8 dagen over te hevelen (de M41 gist blijkbaar vrij lang door).

En de nagisting een kleine 10 dagen aan te houden alvorens te bottelen.

Ik zou de nagisting doen om niet te veel gistsmaakstoffen te verkrijgen.

Tenzij ik het verkeerd zie uiteraard :)

• Gist volgt geen timing en zeker jouw timing niet. :winking_face:

Je moet dus observeren en/of meten: als je ziet dat de hevigste vergisting voorbij is, ga je overhevelen. Door de zuurstof krijgt de gist die nog actief is een boost en gaat die nog even door. Wanneer er echt geen activiteit meer is in je waterslot en je eind sg is wat je verwachtte, kan je best nog een week lageren, eventueel koud., dan zak de gist mooi uit Daarna bottelen.

• Een tip die ik hier op het forum heb meegekregen is bij het overhevelen een beetje suiker in je nagistingsvat te doen. Hierdoor ben je zeker dat er genoeg koolzuurgas wordt aangemaakt om het vat te vullen.

Zeker een goede tip, maar laat je niet misleiden door het bruiseffect van de toegevoegde suiker. Die suiker moet eerst oplossen en het duurt dus eventjes voor de gist de suiker kan opeten en er koolzuurgas en alcohol kan van maken. Als je hevelt net vóór de het einde van de hoofdgisting, is er nog suiker aanwezig en die wordt veel sneller omgezet.

• Zeker een goede tip, maar laat je niet misleiden door het bruiseffect van de toegevoegde suiker. Die suiker moet eerst oplossen en het duurt dus eventjes voor de gist de suiker kan opeten en er koolzuurgas en alcohol kan van maken. Als je hevelt net vóór de het einde van de hoofdgisting, is er nog suiker aanwezig en die wordt veel sneller omgezet.

Inderdaad altijd best juist voor het einde. Maar ik vind het zelf soms moeilijk om te bepalen wanneer 'net voor het einde van de hoofdgisting is'? Onlangs bvb een S33 gist gebruikt welke na 2 dagen al zijn hoofdgisting voorbij leek. Dan is het nogal moeilijk om op tijd over te hevelen.

Nu heb ik wel juist een ispindel gekocht, dus dan zal dat al iets beter lukken.

• Zeker een goede tip, maar laat je niet misleiden door het bruiseffect van de toegevoegde suiker. Die suiker moet eerst oplossen en het duurt dus eventjes voor de gist de suiker kan opeten en er koolzuurgas en alcohol kan van maken.

Ik vind dat dit toch wel redelijk vlug gaat (in mijn geval).

In onderstaande grafiek zie je een voorbeeld van dit proces dat ik heb kunnen volgen met mijn iSpindel en Brewbubbles.

Op 4 oktober rond 14u heb ik mijn bier overgeheveld naar het lagervat en heb daar dan 8gr suiker + 0,3gr ascorbinezuur aan toegevoegd.

- Het SG is daardoor lichtjes gestegen (zwarte lijn)

- temperatuur lichtjes gedaald (rode lijn = buitenkant vat en licht blauwe lijn = temp iSpindel)

- maar de bubbels begonnen toch vrij snel weer op te lopen vanaf 15u (licht groene lijn)

(Ter info de donker blauwe lijn is niet de temperatuur van de koelkast maar van mijn tuinhuis.)

• Wim, de afbeelding wilt niet laden

Correctie: nu wel

• Een uur dus, op die tijd heb je al veel oxidatie. Als je op tijd overhevelt (inderdaad soms moeilijk in te schatten) gaat de vergisting direct verder.

Ik wist niet dat dit zo veel(vlug) invloed had :thinking_face: maar in dat uur moet je natuurlijk ook de tijd van het overhevelen meetellen.

Maar dat zal wel niet zo veel geweest zijn, vermoedelijk minder dan 15min aangezien de ispindel dit niet heeft geregistreerd.

Gelukkig drink ik graag bier en is mijn bier meestal al op voor het last kan krijgen van oxidatie :grinning_face_with_big_eyes:

• Hallo,

dit weekend 10 liter tripel gebrouwen en staat nu flink te gisten met de M41.

Graag zou ik na de hoofdvergisting willen overhevelen voor de nagisting. Hiervoor heb ik een Royal Bubbler 14 liter. Geeft dit te veel kopruimte? Of hoe moet ik de volumes van gistflessen inschatten? Als 14 liter wordt aangegeven, is dit dan ook werkelijk 14 liter?

Dank voor het mee denken!!

Een goed tip voor in de toekomst als je wat meer bouwt of een kleinere extra fles hebt om in te lageren.
    Spaar enkel drukbestendige PET frisdrank flessen van 1.5 en 2L
    Als je dan vb 14l gebrouwen hebt en je gaat overhevelen, dan hevel je over in een 10l lagerfles en de rest, iets van een 3l verdeel je over twee 2l pet flessen.
    Je knijpt de lucht er uit en schroeft gewoon de dop er terug op zodat die goed gesloten is.
    Als er nog een beetje gisting is zal de kopruimte langzaam gevuld worden met CO2 en krijgt de PET fels terug haar originele vorm
    Eenmaal de fles zich volledig opgevuld heeft met CO2 en je voelt dat er druk op de flessen komt, gewoon even de druk er af laten en terug dicht schroeven.
    Kost je totaal niets zelfs geen stop of waterslot en je lagerfles(sen) zijn steeds voor de volle 100% gevuld of opgevuld met CO2, Enkel moet je de moeite doen om nu en dan de een te controleren of er geen druk op de flessen staat.
    (Komt er geen druk meer bij op de fles of behoud de fles zijn vorm dan is de gisting ook voorbij :winking_face:)

Je ziet trouwens ook netjes je bier klaren in de petfles.

Effe wat verduidelijken.

Je hebt eerst de hoofd gisting, gevolgd door de nagisting, eigenlijk is de juiste term bij een bier van hoge gisting "de eindgisting!"
    De nagisting die gebeurt op de fles als je gebotteld hebt.
    De hoofd en eindgisting zijn stappen die je steeds volledig moet doen anders is je bier niet uitgegist (eigenlijk vallen die 2 stappen gewoon onder de noemer gisting)
    Dan volgt de lagering.
    Vervolgens ga je bottelen
    Dan volgt de nagisting op fles.

(Zo wordt het toch al decennia in aan de Vlaamse brouwerijscholen aangeleerd en staat het ook beschreven in hun cursussen)
    Er zijn wel enkelen NL sites die het anders stellen maar die slaan de bal dus netjes fout.

• Een goed tip voor in de toekomst als je wat meer bouwt of een kleinere extra fles hebt om in te lageren.
    de een te controleren of er geen druk op de flessen staat.
    (Komt er geen druk meer bij op de fles of behoud de fles zijn vorm dan is de gisting ook voorbij :winking_face:)

Je ziet trouwens ook netjes je bier klaren in de petfles.

Effe wat verduidelijken.

Is dat de kleur van uw bier na de gisting, Serge?

Bij mij is dat een beetje anders, als ik er aan denk zal ik eens een foto posten van een petfles na de na de eerste hoofdgisting binnen enkele weken.

• Is dat de kleur van uw bier na de gisting, Serge?

Bij mij is dat een beetje anders, als ik er aan denk zal ik eens een foto posten van een petfles na de na de eerste hoofdgisting binnen enkele weken.

Niks fout mee toch?

Wat in de PET fles zit is het laatste wat uit het gistvat is afgetapt is en bevat idd een beetje meer nog niet neergeslagen gist.
    Maar als je tijdig wil overgeheveld hebben mag het bier totaal nog niet uitgekaard zijn, de kleien gistcellen die zorgen voor je lage einddichtheid moeten zeker nog in suspensie zijn.
    Als het bier al helderder moest zijn dan ben je eigenlijk (vreeslijk) te laat om over te hevelen want dan heb je geen actieve gist meer en ben je ook veel meer onderhevig aan mogelijke oxidatie.
    Het beste antioxidant nog steeds levende actieve gist.

Binnen ongeveer 6 weken komt het ook netjes helder uit het glas zonder dat het de negatieve invloed heeft gehad van eventuele zuurstof die toegevoegd is bij het overhevelen.

• Ik heb niet gezegd dat er iets fout mee is gewoon dat het bij mij na 5 à 7 dagen gisten niet meer zo wit ziet.

Eerste overhevel na 7 dagen gisten kan je toch niet vreselijk te laat noemen, toch.

Af en toe gaat er ook hier nog 1 of 2 puntjes af van het SG bij de eerste lagering in de mandflessen, dus is er nog activiteit.

Wat ik wel doe en bovendien altijd is (een mini starter van 2ml bij elke 8L bier) bottelgist geven tijdens het botelen.