Wanneer de gemaakte wijn laten rusten op hout (nieuw frans eiken houten vaatje van 15 lt )

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hallo Forum leden,

Momenteel zit ik met 23ltr most van merlot druiven en ga komende week druiven persen en op gistings flessen zetten.

Wil de eerste maal gaan overhevelen zodra de wijn helder gaat worden en er sediment gevormd is.

Er wordt aangeraden dit vervolgens om de drie maanden te doen.( klopt dit ongeveer ?)

Wanneer moet ik nu de wijn op het nieuwe houten vat gaan leggen ? en hoe lang kan de wijn daar op blijven liggen?

Ik heb begrepen dat een nieuw vat vrij veel tanine afgeeft aan de wijn .Ik kan nergens vinden hoe lang je het op een nieuw (klein vaatje kan houden voordat het niet meer te drinken is door het hoge tanine gehalte.

Ik heb het nieuwe vat reeds klaar gemaakt volgens de koude methode ,5lt inwerken voor 4uur vervolgens weer 5lt toevoegen voor 4 uur , en zelfde handeling nogmaals uitgevoerd. Het geheel een dag laten staan en vervolgens leeg laten lopen .

Beetje tanine geeft een heerlijke smaak , wil geen wijn maken waar je wangen van samentrekken .

Kan iemand mij adviseren ?

• Best ga je eerst je vat verzuren door het laten te zwellen met water wijnsteenzuur.
    Vervolgens kan je het zwavelen met een zwavel wiek, als je het vat niet eerst verzuurd hebt kan je niet zwavelen met een zwavel wiek, de PH van je vat is dan niet laag genoeg om SO2 vrij te zetten.
    Tweede optie is dat je bij het zwellen dadelijk een sulfiet/wijsteenzuur oplossing gaat gebruiken.
    (smaak drempel van wijnsteenzuur is lager dan die van citroenzuur de PH van een wijnsteenzuur oplossing is 3.5 en citroenzuur oplossing 3.2)
    Vervolgens kan je het vat vullen met je wijn.

Hoe lang moet je je wijn in je vat laten zitten??
    Simpel daarvan ga je de smaakevolutie moeten opvolgen (proeven dus).
    Elk soort eik is immers verschillend,
    Het al dan niet getoast zijn en hoe fel dit getoast is.
    De verhouding van de inhoud / oppervlak aan eik is bij een klein vat veel groter dan bij een groot vat, dus in een klein vat duurt het veel minder lag dan in een groot vat om de smaak op te nemen.
    Bovenstaande gegevens bepalen hoe lang je de wijn (zeker de eerste keer) in je vat laat zitten
    Nog wat info
    En de bijlage

• Wat de rijpingstijd op het vat betreft, de smaakevolutie moet je inderdaad volgen maar hou ook rekening met de vanilletoets die uit het vat gaat komen. Rode wijn is lekker als hij een tijd op vat heeft gelegen maar niet als de overheersende toets vanille gaat zijn. Ik zou zelf na de mostgisting de wijn een tijd laten klaren in een mandfles en dan pas op een eiken vat zetten. Het hele proces gaat sowieso meer als 12 maand in beslag nemen, zeker bij tanninerijke druiven.

• Was in ook idd van plan , waarschijnlijk ook nogmaals overhevelen op mandfles. Begrijp ik goed dat zodra na de tweede overhevel cyclus achter de rug is en de wijn geklaard je deze op vat kan zetten. Enig idee hoe veel maanden je verder bent voordat de wijn op vat kan ?

• Was in ook idd van plan , waarschijnlijk ook nogmaals overhevelen op mandfles. Begrijp ik goed dat zodra na de tweede overhevel cyclus achter de rug is en de wijn geklaard je deze op vat kan zetten. Enig idee hoe veel maanden je verder bent voordat de wijn op vat kan ?

In de jaren stilletjes toen we thuis nog wijn maakte werd bij ons het eiken vat met wijn gevuld net voor de nieuwe oogst, dus ergens in september. De wijn die dan in het vat ging had dan al bijna een jaar in dame jane's geklaard alvorens die in het vat ging. Vervolgens bleef die daar minimaal 6 maanden tot een jaar in rijpen. (Dit was wel geen nieuw 220l vat maar eentje dat gediend had als wijn transportvat en veel van de tannine was dus al uitgeloogd in de commerciële wijn die ooit in het vat gezeten had)
    Maar het kan wel sneller hoor, maar je gaat toch je wijn best eerst enkele maanden goed moeten laten klaren alvorens dit naar het eiken vat over te brengen (of je moest een platenfilter hebben om de wijn te kunnen filtreren alvorens je die in het vat doet.)

• Ik heb eens een 10-tal stukjes (1x1cm 10cm lang) on-behandelde, natuurlijke eik in 30L buikfles met rode wijn gedaan.

De smaak was overdonderend (veel te veel tannine).

Daarom heb ik mijn twijfels om zomaar met een gloednieuw eiken vat te gaan werken.

Maar ik leg er wel de nadruk op dat ik met eiken vaten zelf geen ervaring heb.

Terloops:

Ik heb van die wijn nog iets kunnen redden door in Frankrijk laten destilleren (een zeker "Jean Christophe" deedt dat alle jaren daar officieel in diverse dorpen in Noord Frankrijk, Champagne Ardennen departement).

Daar heb ik dus enkele liters jenever van kunnen overhouden.

Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.

• Ja, niet aan gedacht, Walter heeft gelijk.

Dat is ook de reden waarom bv. vlierbeswijn de eerste jaren niet zuipbaar is door het hoog tanninegehalte.

Pas na 4 soms 5 jaar bekom je een overheerlijke wijn.

Met wijn in eiken vaten zal het analoog zijn.

Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.