kookketel, electr. vuur, àlles ineen of apart?

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• moet het dienen voor op inductie een Hendi budget line kookpot

Dankjewel Serge, die van 22 l staat me wel aan, en een inductieplaat van 't zelfde merk is oké? 2000 W genoeg of zou je hoger gaan als je toch kan kiezen? Het dient in principe enkel om water snel te laten koken, heb er nu eentje van 1200 W

@ guidomarree, ik ga toch voor aparte ketel en vuur gaan dan kan ik mijn 12 l pan ook nog gebruiken.

• Dankjewel Serge, die van 22 l staat me wel aan, en een inductieplaat van 't zelfde merk is oké? 2000 W genoeg of zou je hoger gaan als je toch kan kiezen? Het dient in principe enkel om water snel te laten koken, heb er nu eentje van 1200 W

@ guidomarree, ik ga toch voor aparte ketel en vuur gaan dan kan ik mijn 12 l pan ook nog gebruiken.

Als het enkel moet dienen om je spoelwater op te warmen is 2000W (of zelfs 1200W als je wat geduld hebt) voldoende
    Als het is om je wort te koken ben je beter af met wat meer vermogen dan 2000W
    Met een isolatie mantel rond je ketel kom je er mogelijk wel met 2000W
    Belangrijkste is dat je pot op de inductie plaat past de pot heeft een diameter van 320mm dus de kookplaat zou ook best dit oppervlak hebben en dan kom je meestal uit op een plaat van 3500W
    vb deze
    Voor de inductie kookplaten moet je wel even verder googelen andere merken / type's zijn mogelijk beterkoop
    Hendi is nu wel een van de meest gebruikte.

Waar zitten hier de inductie brouwers die kunnen hier vermoedelijk nog betere info over geven!!

• Kijk ook eens bij hobbybrouwland.nl naar de zogenaamde Menno kookpannen.

Ik heb er diverse van en die werken goed op gas en op inductie.

De url moet zijn https://www.hobbybrouwshop.nl/

Mennopannen zijn NIET geschikt voor inductie. Vraag Menno maar! Stuur ´m voor een snel antwoord een appje. Het schijnt zelfs dat wanneer je een pan op gas hebt gebruikt deze al niet meer geschikt is voor inductie.

• . Het schijnt zelfs dat wanneer je een pan op gas hebt gebruikt deze al niet meer geschikt is voor inductie.

Dit klopt niet , mijn ketels van Ss Brewtech worden zowel op inductie als op gas gebruikt

En ketels moeten geen sandwich bodem hebben om te werken op inductie , een gewone goedkope pot zoals een weckketel werkt even goed op inductie zolang er maar ijzer op de bodem is

Die sandwich bodems helpen wel een betere verdeling van de warmte

Ik heb er zelfs één gehad met sandwich bodem die niet werkte, zelf niet goed op gasvuur en deze heb ik in het oudijzer gesmeten

Eerst eens de bodem open gedaan en er zat 1 cm pur in , daarom werkte het niet

• Sinds twee dagen weet ik dat er ook adapters bestaan, een volle plaat van een paar mm dik met een handvat om van 't één met het andere te kunnen werken, ong. 25 euro.

• Ik heb een kleine menno pan van 12L die ik regelmatig op een keramische kookplaat gebruik en dat gaat nog altijd prima. Nog nooit op een brander gestaan.

Het zal dan met de diameter te maken hebben, kleinere pannen hebben relatief stevigere bodems. De 21 liter pan die ik had was niet aan de kook te krijgen op een keramisch fornuis. Scheelt misschien ook, een kookplaatje (ik heb er een van 1200 watt) heeft maar een kleine vlakke plaat en een fornuis is vlak over het hele vlak.

Het zal dus een combinatie zijn of het wel of niet goed werkt denk ik.

• Dit klopt niet , mijn ketels van Ss Brewtech worden zowel op inductie als op gas gebruikt

En ketels moeten geen sandwich bodem hebben om te werken op inductie , een gewone goedkope pot zoals een weckketel werkt even goed op inductie zolang er maar ijzer op de bodem is

Die sandwich bodems helpen wel een betere verdeling van de warmte

Ik heb er zelfs één gehad met sandwich bodem die niet werkte, zelf niet goed op gasvuur en deze heb ik in het oudijzer gesmeten

Eerst eens de bodem open gedaan en er zat 1 cm pur in , daarom werkte het niet

Alle ijzeren pannen werken niet even best op inductie. Laatst twee koekenpannen (nieuw) gedumpt die geschikt waren voor inductie. Niet dus. Wel de fans in de inductieplaat volop laten gieren en er begin zelfs een luchtje te komen wat lijkt op oververhitte elektronica. Van een goed duur merk waren ze ook nog, troep was het. Pannen vervangen door RVS pannen met stalen bodems, weg probleem.

Dus of een weckpot goed werkt? Misschien wel, of misschien toch niet. Uitproberen dus.

Maar ook, een pan die op gas gebruikt is kan gewoon nog op alle andere systemen gebruikt worden, als het maar een degelijke pan is.

Pur in een bodem? Zeker een pan die gesponsord was door een energiebedrijf :beaming_face_with_smiling_eyes:

• Ik bezit enkel de Menno pannen als kookpotten voor mijn bier.

Die heb ik afwisselend gebruikt op een gasbrander met propaan en op een inductievuur!

Zelfs die van 50L doet het uitstekend op een klein inductievuurtje dat ik enkele jaren geleden eens kocht in Aldi.

En die kookpot staat dan links, rechts en achteraan op dat vuurtje natuurlijk een goed eind buiten de kookplaat.

Dat werkt zelfs zo goed dat je een brouwsel erop kan zetten, temperatuur op 100° Celcius, vermogen op minimum.

En... het inductievuurtje schakelt regelmatig aan en uit, zonder dat de boel overkookt.

Het brouwsel kookt enkele seconden zacht, en valt dan terug stil, terug enkele seconden koken en terug uit, enz....

Ik deed/doe daar al mijn experimenten mee met moutextract.

Ook ideaal om witloof (of wortels ervan) te koken zonder de aroma's er uit te koken.

De boel kookt niet over, en ondertussen kan ik een ander (bier-)werkje uitvoeren.

Ik her-kookte op die manier ook een kriek-lambiek die ik in de kelder vergeten was :hot_face:

Die vulde ik aan met een deel moutextract.

30 minuten op dat vuurtje gezet, heel zacht laten pruttelen.

Tripelgist erbij en laten hergisten.

Dat is het beste Geuze-achtig biertje dat ik in mijn leven gemaakt heb.

Zonder dat vuurtje was me dat waarschijnlijk nooit gelukt.

Tot zover mijn ervaring.

Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.

• Inox is zowel magnetisch als electrisch geleidend, daarom werken Inox kookpotten ook op een inductievuur.

Wel: Inductievuren reageren niet als de bodem te dun is (zie ook de repliek van brouwer mbroek hiervoor).

Zo heb ik dus ook een inox kookpot van 10L in onze keuken en die wil het absoluut niet doen op datzelfde inductievuurtje.

(en ik teste hem zelfs al eens met een magneet omdat ik begon te twijfelen of het geen alu-pot was).

Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.

• Dit zijn duidelijk andere pannen, kan niet anders.

Wanneer Menno zelf aangeeft dat ze niet geschikt zijn voor inductie? Hij verkoopt maar al te graag, logisch ook. Simpel: wanneer die pannen geschikt zouden zijn voor inductie, had ik niet 4 keer zoveel uitgegeven aan Brewtech Kettles, en velen met mij.

Buiten dat, Menno is een goed, betrouwbaar adres voor je brouwspullen. :OK_hand:

• Hier ook een inductieplaatbrouwer. Heb de Hendi 3500. De 38 liter pan van Brewtech steekt iets over. Maakt verder niks uit hoor. Werkt super!

• En als het toch niet werkt leg dan een ijzeren of inox plaat onder de kookpot.

Ik heb nog water opgewarmd door een kom in een pan te plaatsen die wel op het inductievuur goed werkte.

Maar ik moet toegeven, het is knoeiwerk., maar voor noodgevallen...

• Ik dacht dat Menno pannen volledig in inox waren , dat deze pannen uit één stuk vervaardigd waren , moet zijn dat er toch ijzer (staal) in de bodem zit

Neen dat is niet 100% correct, er hoeft niet steeds ijzer of staal in de bodem verwerkt zijn.
    Dat een rvs pot voor inductie kan dienen kan ook te maken hebben van wel soort(en) RVS die gemaakt is .
    vb RVS 403 kan zo op inductie vermits dit een ferritische structuur heeft.
    Vb de Inductie pannen van Hendi bevatten oa enkel een onderlaag van RVS403

Citeer

Ferritisch roestvast staal

Ferritisch roestvast staal heeft chroom als hoofdbestanddeel en bevat maximaal 0,1 procent koolstof. Door het lage gehalte aan koolstof is het niet hardbaar. Deze staalsoort bevat 11 tot 17 procent chroom zonder nikkel én het is magnetisch. Daarom wordt het omarmd in de wereld van inductiekoken. De meest gebruikte kwaliteitsnorm is ASTM 430.

• Om met diverse kookpotten niet te gaan knoeien met mijn inductievuur, denk ik er aan om zelf een ceramisch vuur te maken.

Bij nonkel Ali kan je prijsgunstig ceramische platen kopen in diverse vermogens en formaten, solid state relais en thermostaten.

Maar ik zal voor dit idee een aparte onderwerp opstarten om niet off-topic te gaan.

(ik denk aan de naam 'Zelfbouw ceramisch kookvuur')

• ik heb jaren lang gebrouwen met een warm water koker van 30 liter. een professioneel model van bij de meester.

Heeft altijd perfect zijn ding gedaan en krachtig genoeg om te kunnen koken.

vorig jaar blijkbaar een probleem gehad omdat de schakelaar gecorrodeerd was.

tijdens de lockdown heb ik me dus geamuseerd om een gasinstallatie te maken. Maar verder nog steeds tevreden van het toestel voor warm water