Beginnerservaringen

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Beste allemaal,

Ik lees al enige weken mee op dit forum en dacht dat het wel tijd was om mijzelf even voor te stellen. Ik vind het leuk om te lezen dat serieuze en minder serieuze posts elkaar afwisselen, hobbybrouwen moet volgens mij vooral ook leuk zijn.

Ik ben Martin ik woon in Lelystad (Nederland) en ben al heel lang van plan om bier te gaan brouwen. Zoals veel anderen heb ik de Coronatijd aangegrepen om er daadwerkelijk mee te starten. Als eerste en boek gekocht over Zelf Bier Brouwen om te snappen hoe het werkt en toen een eerste poging gedaan met een luxe startpakket bierbrouwen en een bier pakket met mout. Eerste brouwdag verliep niet helemaal zoals ik me die had voorgesteld, gebroken thermometer, moeite om de wort op temperatuur te houden, gisting dieniet start enzovoort…… Van de 5 liter bier die op de doos werd beloofd heb ik een resultaat van 10 stuks 33cl flesjes bereikt, heb ze nog niet geproefd.

Het brouwen vond ik direct al zo leuk om te doen, dat ik direct zelf mijn ingrediënten heb gekocht en 20 liter blond ben gaan brouwen dat ging al een stuk beter:grinning_face:. Het resultaat staat nu ongeveer een week in de gistemmer, geen heftige gistreactie in het begin, het begint nu pas echt te pruttelen. Ben erg benieuwd hoe het uitpakt. Dat laat ik jullie zeker weten.

Ik heb direct al een vraag: ik brouw in een zak in een 33 liter pan. Tijdens het maischen schoot de temperatuur bij het roeren ineens door naar 72-73 graden waar ik 66 graden wilde bereiken en vasthouden. Het heeft mij bijna 20 minuten gekost om de temperatuur terug te brengen naar 66 graden. Ik heb vervolgens de maischtijd met ongeveer 30 minuten op 66 verlengd ( Was dat handig?). Hebben jullie tips om dit bij mijn volgende brouwsel te voorkomen?

• Welkom op het forum

Lelystad is een mooie streek om te fietsen , ben er verleden jaar nog 3 dagen geweest en een vaart gemaakt met de stedemaeght

Wat de temperatuur betreft , tijdens het opwarmen best blijven roeren om de warmte die ontwikkeld langs onder beter te verdelen over de maish ketel

Ik stop met verwarmen ongeveer 2 graden voor ik de temperatuur bereik want die loopt altijd nog een beetje op en je kan altijd iets bij geven als nodig is

Je ketel isoleren als het kan warmt sneller op en helpt de temperatuur aan de bovenkant minder rap afkoelen

Als je vragen hebt mag je gerust hier stellen er zitten hier zeer goede brouwers die je zeker zullen helpen

:clinking_beer_mugs:

• De temperatuur bij het maischen daar val wel wat over te vertellen.
    Als je temperatuur hoger is geweest dan de denaturatie temperatuur van de enzymen is het totaal onnuttig deze temperatuur nog terug te laten dalen daar de enzymen dan toch vernietigd zijn door de te hoge temperatuur.
    Nu wat zijn de denaturatie temperaturen van de enzymen:
    De beta maylase welke een optimale werkigstemperatuur heeft van 60 a 65°C denatureerd volledig als de temperatuur hoger is geweest dan 70°C
    De alfa maymase welke een optimale werkigstemperatuur heeft van 70 a 75°C denatureerd volledig als de temperatuur hoger is geweest dan 80°C

Dus in jou geval waarbij de temperatuur naar 72° a 73°C was doorgestegen daar had het dus geen zin meer om de temperatuur terug te laten dalen naar 66°C je beta amylase enzymen waren immers al de nek om gewrongen.
    Op dat moment kan je beter je beslag op de optimale alfatemperatuur houden van 70° a 75°C

In het geval dat je temperatuur nu maar moest doorgestegen zijn tot 68°C dan had het wel nu de temperatuur nog te verlagen naar de optimale temperatuur van de beta amylase.

Onderstaande grafiek geeft de optimale werking van je enzymen weer in % tov de temperatuur en de tabel geeft de optimale temperaturen en denaturatie temperatuur van de enzymen in je beslag aan.

Hoe voorkomen dat je temperatuur te snel en fel doorstijgt, warm langzaam op en roer voldoende Eventueel gebruik wat meer maisch water en minder spoelwater zodat je beslag beter roerbaar is
    (ideaal heb je 4l/kg mout met een gezonde niet beperkende range van 3 a 5l water per kg mout)

• Welkom op het forum, Martin. Zet er u bij :slightly_smiling_face:

Hebben jullie tips om dit bij mijn volgende brouwsel te voorkomen?

Als je kan is je ketel isoleren al een goede start. Je kan dan je beslag op temperatuur brengen en makkelijker de temperatuur vasthouden omdat deze homogener doorheen je beslag zal blijven (anders koelen de wanden teveel af).

Ik weet niet welk type ketel/vuur je gebruikt maar soms moet je oppassen met teveel vermogen ineens te willen gebruiken. Ok, je beslag warmt sneller op en daar is zeker iets voor te zeggen, maar te snel wil ook zeggen dat de temperatuur ook snel kan doorschieten. Daarom is het beter om eenmaal je de juiste temperatuur van je stortwater hebt bekomen, het vermogen van je vuur wat terug te schroeven tot het net de temperatuur kan vasthouden.

Qua maischduur : ik reken eigenlijk niet meer in vaste tijden maar meet tijdens het maischen. Soms wil het helpen dat als de densiteit van het wort niet meer stijgt, de temperatuur met een paar °C te verhogen (pak van 66 naar 68°C) om toch weer een boost te krijgen in omzetting. Serge haalt hierboven een paar mooie grafieken boven die dit mee verklaren.

• Welkom. De meeste tips zijn hier al gegeven. Met een zak kun je prima brouwen, ik gebruik dat ook nog wel eens voor testbrouwsels. Wel heb ik tijdens het maischen een rooster onderin de pan waardoor de zak de bodem niet kan raken. Zo heb je ook nog wat stroming onderin je pan tijdens het roeren en minder risico op aanbranden.

• Beste allemaal, dank jullie wel voor jullie reacties. springerke mooie boot waar je mee hebt gevaren.

Voor wat betreft het te heet maischen, ik verwacht/hoop dat niet alle enzymen de nek om zijn gedraaid en dat er nog wel iets van alcohol wordt geproduceerd in het gistvat. Ik heb gemeten na het koken SG1052 en na een week gisten SG1024. Het staat ( nadat er de eerste week bijna geen merkbare activiteit was) inmiddels te ploppen. Laat hem nog twee weken doorborrelen. Doel SG is 1010.

Ik brouw in een 33 ltr "Menno" ketel met een brouwzak en zet daar een magnetron rooster eronder, een tip die ik al eerder op dit forum gevonden, toch bedankt mbroek. Ik verwarm op een wokbrander van ons gasfornuis in de keuken ( flinke vlam). Het idee ( volgens het recept) was om 60 minuten op 66 graden te maischen zodat zowel de alfa als beta amylases actief zijn.

Ik denk dat het bij mij is misgegaan vanwege onvoldoende "flink roeren", vind ik ook wel lastig in zo'n zak, en de plaats van de thermometer, ik had deze in de zak in de mout hangen blijkbaar is daar de temperatuur lager, wellicht beter eronder??

Nogmaals dank jullie voor het warme welkom en ik laat jullie het resultaat zeker weten!

Groet Martin

• Welkom Martin! :clinking_beer_mugs:

Hoe een thermometer heb je? Een glazen of zo een keukenthermometer met een draad?

Ik denk dat het het beste is om dit in het wort/water te hangen ipv in je mout. Zoals aangegeven is de mout temperatuur wat lager. Dus als je op die temperatuur je wokvuur regelt zal deze altijd wat doorschieten. Indien je echter op de vloeistof temperatuur regelt zal je mout zich automatisch aanpassen aan die temperatuur en heb je wat minder overshoot.

Ik weet wel niet of het makkelijk is om dit bij een brouwzak er naast te hangen? Aangezien je brouwzak waarschijnlijk over de rand van je ketel moet hangen.

• De plaats van de thermometer zou niet heel veel uit moeten maken, zolang je maar niet afleest voor je een minuut stevig geroerd hebt. En dat is lastig met een zak.

Het is ook allemaal gevoel krijgen hiervoor, dat is er nog niet na de eerste keer. Veel brouwen dus.

• ik heb in het begin ook vaak met een zak gemaischt. Na een paar keer heb ik dat gecombineerd met circulatie door een klein pompje. onderin door de kraan wegpompen en bovenin de zak terugvloeien. Eigenlijk een simpele versie van wat veel all in one systemen doen. De warmte blijft op die manier beter verdeeld, de kans op aanbranden wordt kleiner en je temperatuurmeting is correcter, zelfs al ligt de meter in de zak. En vooral : je hoeft eigenlijk niet veel meer te roeren. Wel best niet blijven pompen tot de laatste minuut