BrouwHulp: bug bij datum aanpassen

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik heb al een tijdje problemen met het aanpassen van de datum in BrouwHulp: zowel op het tabblad brouwdag, vergisting als afvullen.

De datum aanpassen lukt wel, BrouwHulp lijkt die ook te registreren, maar als ik dan opsla en naar een ander brouwsel ga en terugkeer is de datum toch niet aangepast. Volgens mij is dit een bug in BrouwHulp maar ik vind er op internet niets over.

Ik synchroniseer mijn bestanden in Dropbox, maar ik denk niet dat het daaraan ligt want dat loopt voor de rest prima.

Iemand een idee?

• Datums en Brouwhulp, dat vloekt met elkaar. Brouwhulp is heel kritisch op de notatie en dan nog veranderd die zelf ook soms de datum door de maand en dag om te wisselen.

Wat je er tegen kan doen? Moderne software gaan gebruiken. Brouwhulp wordt niet meer onderhouden, dit soort bugs zullen er eeuwig in blijven zitten.

• Koen,

dit kan iets te maken hebben met het ingestelde datum formaat in Windows.

Ik heb juist een test gedaan: datum brouwdag ingesteld op gisteren en botteldatum een maand later.

Het programma verlaten en beide datums blijven mooi opgeslagen.

Heb je hier recentelijk wijzigen aangebracht in uw pc of ben je met een andere PC gaan werken ?

Ik werk met een Engelstalige Windows 10 versie.

Veel succes.

• De kern van Brouwhulp stamt uit de MS-DOS/Windows 3 tijd en is in Pascal geschreven. Posix libraries waren er toen nog niet, daarom zijn alle datum functies in het programma zelf gemaakt.

Tegenwoordig doe je zoiets niet meer. Daarom hebben omgeving en taalinstellingen van je Windows niet het effect wat je zou verwachten op de werking van Brouwhulp.

De sourcecode van Brouwhulp als je wilt weten hoe het precies zit. Vrijwilligers hebben het overgenomen van Adri Otte, en er eigenlijk niets mee gedaan behalve de code op Github zetten.

• Ik heb er het een en ander uitgehaald, en dan kom je ook dingen tegen waarvan je nu denkt, dat doen we zo niet meer. Het is denk ik oorspronkelijk in Turbo Pascal geschreven en later pas op Lazarus overgezet.

De source van Github is iets in verprutst, ik heb een werkende source op mijn pc als je zou willen compileren. Die werkt in ieder geval op Linux en heb ik ook van iemand eens gekregen. De enigste aanpassing is dat de geluid interface er uit is, die is ook niet meer werkend te krijgen. Onder windows??? Geen idee, ik heb geen windows.

• Ik heb juist een test gedaan: datum brouwdag ingesteld op gisteren en botteldatum een maand later.

Het programma verlaten en beide datums blijven mooi opgeslagen.

Net geprobeerd, dat lukt inderdaad, bedankt voor de tip!

En als ik daarna voor datums in de toekomst kies, onthoudt BrouwHulp dat ook. Raar programma. :face_with_monocle:

• Ik heb er het een en ander uitgehaald, en dan kom je ook dingen tegen waarvan je nu denkt, dat doen we zo niet meer. Het is denk ik oorspronkelijk in Turbo Pascal geschreven en later pas op Lazarus overgezet.

De source van Github is iets in verprutst, ik heb een werkende source op mijn pc als je zou willen compileren. Die werkt in ieder geval op Linux en heb ik ook van iemand eens gekregen. De enigste aanpassing is dat de geluid interface er uit is, die is ook niet meer werkend te krijgen. Onder windows??? Geen idee, ik heb geen windows.

mbroek Op Github heb ik gelezen dat men aan een Windows versie aan het werken is. (heden staat er al een nieuwe linux versie op)

Ik wacht even af totdat deze Windows versie beschikbaar is en ga dan de sources ophalen om eventuele verbeteringen te bekijken.

Dank voor deze tip

• Ik wacht even af totdat deze Windows versie beschikbaar is en ga dan de sources ophalen om eventuele verbeteringen te bekijken.

Ik dacht dat de vernieuwde Windows versie ondertussen een stille dood te gemoed is gegaan??
    (of loop ik achter en is men toch terug in actie geschoten)

Streven naar perfectie is voor sommige een doel, de andere lusten mogelijk ook Cara pils. :denk

• Ik dacht dat de vernieuwde Windows versie ondertussen een stille dood te gemoed is gegaan??
    (of loop ik achter en is men toch terug in actie geschoten)

Volgens mij is die morsdood. Ook een reden dat ik via een andere weg van een heel vroege fork de source hier heb die wel compileerd, in ieder geval is het mij een keer gelukt met de juiste verouderde Lazerus versie.

Ik denk dat het echt over is.

• Op GitHub kon ik dit lezen

of heeft men dan toch de handdoek in de ring gegooid ?

mbroek u zegt: De source van Github is iets in verprutst,

wil je zeggen dat de huidig terug te vinden sourcecode op Github niet volledig meer is of niet meer werkt ?

ik heb een werkende source op mijn pc als je zou willen compileren.

Zijn dit de sources van een vrij recente versie van Brouwhulp ?

• Wat waarschijnlijk mis is de makefiles en er zijn wat zaken verplaatst van directories. Verder is het hele project kritisch met de juiste libraries en de juiste Lazerus versie. Dat is gewoon altijd al zo geweest de laatste jaren, Adri was daarom ook niet zo scheutig meer met updates.

Wat dat clubje werkelijk doet is mij een raadsel, de discussie vind plaats ergens achter een wachtwoord beveiligd iets. Lid worden kan wel, maar veel mensen (ik ook) willen dat niet, de source staat op github en daarom kun je ook discussie en dergelijke doen. Verder klinkt er een autoritaire toon (mijn mening) die sterk doet denken aan typisch manager gedrag. Daar heb ik gelukkig al 10 jaar niets meer mee van doen en dat houd ik zo.

De source die ik heb is ouder, maar wel afkomstig van de vrijgave door Adri Otte. Aan het programma zelf is niets veranderd. Het enigste in mijn source is dat het geluid niet meer mee compileerd, alles is in comment regels gezet. Dit omdat het nog het nu heel antieke oss soundsysteem gebruikt wat niet meer bestaat. Mis je niets aan.

• Official Post

Doet me een beetje denken aan de SMF forum software, die beloven ook al jààren een nieuwe release maar het komt er maar niet van. Bijgevolg gaan meer en meer forumbeheerders er weg. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de overstap naar Woltlab nog niet heb beklaagd. Kost wel geld maar je krijgt natuurlijk ook iets terug.

Maar back on-topic : is het hele concept van geïnstalleerde software niet wat achterhaald? Ware het niet beter dat àls er iemand tijd in zou steken, dit beter in een omgeving doet waar het geheel online kan?

• Kzal ier toch ook een kleine oproep doen,

Vooral voor beginners, gebruik of schakel over op brewfather!!

Tis gratis voor zolang je onder 10 recepten en 10 batches blijft. Het is net geüpdate met meerdere talen en het is in actieve ontwikkeling. Het ondersteunt verschillende systemen beter dan brouwhulp die gericht is op 3pans.

En dit is de grote plus: alles is online via smartphone en laptop! Gemakkelijk tijdens brouwen of rustige momenten voor recepten te bekijken. Er is ook een app voor ios en android.

Ik heb brouwhulp een tijdje gebruikt en ik ben in het begin snel overgestapt. Tis gewoon gebruiksvriendelijker en wordt beter ondersteund dan brouwhulp.

Bon das mijn 2 cent toegevoegd.:slightly_smiling_face:

• Official Post

Terug naar Brouwhulp :

Stel dat je zoiets zou programmeren in een taal/vorm waarbij het zoals Brewfather overal beschikbaar zou zijn, hoeveel plaats zou zoiets nemen op een server? Wat zouden de specs hiervoor zijn voor bijvoorbeeld een "brouwhulp" voor forumleden? Ik hoor het graag.

Droommodus : stel je een brouwtool voor die je via een tab bovenaan het forum kan bereiken. Deze is online en dus even makkelijk beschikbaar als het forum zelf. Ik kan zelf geen lijn programmeren (versta het wel om het wat te kunnen volgen maar daar stopt het ook) en heb daar ook geen tijd voor maar serverruimte zou ik wel ter beschikking kunnen stellen voor zoiets.

• Droommodus : stel je een brouwtool voor die je via een tab bovenaan het forum kan bereiken. Deze is online en dus even makkelijk beschikbaar als het forum zelf. Ik kan zelf geen lijn programmeren (versta het wel om het wat te kunnen volgen maar daar stopt het ook) en heb daar ook geen tijd voor maar serverruimte zou ik wel ter beschikking kunnen stellen voor zoiets.

Ik had daar ook al aangedacht en had zelfs als een website klaargemaakt maar helaas door een gebrek aan voldoende kennis en tijd is dit in het water gevallen.

Maar inderdaad Brewfather is volgens mij ook een perfect alternatief.

• Ik heb een prive tool die als web server draait. Heel veel ruwe kanten en met geen enkele beveiliging en ook voor 1 gebruiker. Ik was daar al mee bezig voor het bestaan van Brewfather. Nu zou ik dat noit meer doen en gewoon een abo op Brewfather genomen hebben.

• Official Post

Ik heb zelf vrij gemakkelijk een tool in elkaar gebokst in Google Sheets (heb die nog steeds) maar zoals je zegt, Brewfather is gemakkelijker en kost eigenlijk niet zo heel veel (geef toe, een kost van 1,43 euro per maand daar ga je niet failliet van :winking_face:).