waterbehandeling / brouwzouten

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Moet lukken de meeste mineralen komen immers van uit je mout.

Dat denk ik ook. Daarom wil ik het ook eens proberen. Ik denk dat we ons soms ten onrechte blind staren op de waterbehandeling.

Ik denk as je volledig zonder brouwzouten gat brouwen dat de gist toch wel enkele voedingstoffen gaat missen.

Daar voeg ik gistvoeding voor toe.

• Misschien heeft iemand hier wat aan...

Hahaha… wordt demi water bijna een gevaarlijke stof:upside_down_face:. Ultra puur is nog armer aan zouten. Als je daar de handen in wast komen ze er bijna wit en in ieder geval erg schoon uit……..

100% demi zou ik niet doen, je hebt volgens mij helemaal geen controle meer over de mineralen die bv uit het mout worden getrokken toch? Iets met ionendruk?

• Waar ik werk gebruiken ze demiwater om te injecteren in stoomketels. De leidingen en ook de pompen zijn van speciaal materiaal gemaakt ivm corrosie. Ultra puur wordt op laboratoriumschaal gebruikt. Al bij al, demi water an sich is niet drinkbaar. Misschien beter reversed osmose water maken?

Moeilijk onderwerp, vooral door het gebruik van verschillende namen en verschillende toepassingen. In het lab gebruiken ze water waar zoveel mogelijk mineralen uit zijn verwijderd. Hoe puurder het water hoe beter het is aan te passen tot de oplossing die men voor ogen heeft. Een lab-systeem voor zuiver water is voor de hobbybrouwer niet te doen: te duur en te bewerkelijk qua onderhoud.

Demi staat voor gedemineraliseerd water en heeft vooral als doel er streeploos mee de ramen te kunnen zemen of strijken zonder kalkvlekken. Vaak is dit water via reversed osmose bereid. In Nederland kan je het op sommige plaatsen kopen per 100 liter. Dat is voor glazenwassers bedoeld. Voor mij iets te groot volume :winking_face:.

Dat er op de flessen staat "niet geschikt voor consumptie" is vooral van belang voor de fabrikant. Zou je het wel mogen drinken dan spelen er heel andere eisen aan verpakking en behandeling. Dan heb je het plotseling over voedingsmiddelen. Op zich kan je demi gewoon drinken: eenmaal in je maag is het geen demi meer. De vraag is hoe (on-)gezond de verpakking is (geeft die geen stoffen af) als je veel demi drinkt.

Als je zelf osmose water maakt heb je het proces in eigen hand. Sommige aquarianen doen dit voor vissen die niet tegen kalkhoudend water kunnen. Voorlopig houd ik het bij mijn Gouds water. Mijn lief ziet me aankomen... De koelkast met Inkbird moet nog eerst worden verwerkt :grinning_face_with_smiling_eyes:

• Moeilijk onderwerp, vooral door het gebruik van verschillende namen en verschillende toepassingen. In het lab gebruiken ze water waar zoveel mogelijk mineralen uit zijn verwijderd. Hoe puurder het water hoe beter het is aan te passen tot de oplossing die men voor ogen heeft. Een lab-systeem voor zuiver water is voor de hobbybrouwer niet te doen: te duur en te bewerkelijk qua onderhoud.

Demi staat voor gedemineraliseerd water en heeft vooral als doel er streeploos mee de ramen te kunnen zemen of strijken zonder kalkvlekken. Vaak is dit water via reversed osmose bereid. In Nederland kan je het op sommige plaatsen kopen per 100 liter. Dat is voor glazenwassers bedoeld. Voor mij iets te groot volume :winking_face:.

Dat er op de flessen staat "niet geschikt voor consumptie" is vooral van belang voor de fabrikant. Zou je het wel mogen drinken dan spelen er heel andere eisen aan verpakking en behandeling. Dan heb je het plotseling over voedingsmiddelen. Op zich kan je demi gewoon drinken: eenmaal in je maag is het geen demi meer. De vraag is hoe (on-)gezond de verpakking is (geeft die geen stoffen af) als je veel demi drinkt.

Als je zelf osmose water maakt heb je het proces in eigen hand. Sommige aquarianen doen dit voor vissen die niet tegen kalkhoudend water kunnen. Voorlopig houd ik het bij mijn Gouds water. Mijn lief ziet me aankomen... De koelkast met Inkbird moet nog eerst worden verwerkt :grinning_face_with_smiling_eyes:

Hahahaaaa. Is het zo erg?

Ik heb jaren een zeeaquarium gehad, en daarin mocht alleen maar osmosewater. En dat was met name belangrijk voor de (dure) koralen. Calcium etc. werd automatisch toegevoegd. Ik heb wat liters gemaakt... Een inline TDS meter gaf aan hoe de filters werkten. Na de osmosefilters gebruikte ik ook nog een speciaal hars filter om nog meer zooi eruit te filteren. Maar om bier mee te gaan brouwen lijkt mij toch wat ver gezocht.

• Ben je zeker dat je je handen niet in waterstofperoxide wast? Normaal gezien maakt water je handen niet wit, of het nu ultrapuur of mineraalwater is maakt niet veel uit bij die contacttijd.

Nou…. Ultrapuur is nogal agressief maar wel met voldoende contact tijd:smiling_face_with_smiling_eyes:. Was het ff kwijt maar heb in het verre verleden mijn vingers wel eens in de ultrasoon bak met ultra puur water gestoken… niet echt slim dus. Denk dat het witte van het ultrasoon effect kwam.:smiling_face_with_halo: